Geld & Recht alle pijlers

Huisvrouw worden

01-12-2018 19:07 1645 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de beslissing genomen dat ik thuis blijf voor de kinderen en huisvrouw zal worden. Deze beslissing hebben wij echter al een jaar eerder genomen. Ik ben dus al een jaar thuis, had ook geen vaste job toen. Ik ben 27, mijn vriend is 38 en heeft een goede job. Financieel is dit geen enkel probleem. Alleen zit ik echter met enkele twijfels/vragen die sinds kort de kop op steken.

- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.

- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?

En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.
men gaat er helemaal van uit dat iedereen van 9 tot 5 werkt. Mijn man heeft een kantoorbaan, ik werkte in de zorg en ik draaide vooral nachtdiensten. Man bracht smorgens de kinderen naar school zodat ik gelijk mijn bed in kon duiken, en ik haalde ze weer van school op. Ze hoefden dus nooit naar een opvang. Als ik avonddienst had paste mijn moeder op in mijn huis (wilde ze zelf erg graag, vond ze leuk. en dat was ook niet wekelijks en vaste dagen). Ik haalde ze zelf op, bracht ze bij ons thuis en reed dan door naar mijn werk, 3 uurtjes later was mijn man thuis.
Ik ben helaas chronisch ziek geworden anders was de situatie hetzelfde gebleven.

En vrouwen die er alleen voor komen te staan hebben geen keus. Zij zullen wel moeten werken want hoe betaal je anders de rekeningen?
Trotter schreef:
15-12-2018 09:07
We willen graag nog een keer de Zijderoute gaan rijden, dus met de auto over land naar Beijing. Daar heb je wel wat tijd voor nodig. En als zestiger ben je toch net nog wat fitter dan wanneer je al 70+ bent. In het verleden zijn we al eens in een aantal maanden met auto (en boot) van Bolivia naar Antarctica gereisd. We hebben toen een sabbatical genomen. Een tweede sabbatical zit er hoogstwaarschijnlijk niet meer in (daar moeten dan twee werkgevers mee akkoord gaan), dus dan maar gewoon iets eerder stoppen met werken zodat we nog fit genoeg zijn voor zo'n onderneming.

Afgezien daarvan hoef ik inderdaad niet perse eerder te stoppen. En ik weet ook zeker dat ik ook nog gewoon vrijwilligerswerk zal blijven doen. Van thuiszitten en alleen het huishouden doen word ik alleen maar lui en chagrijnig.

Dit dus!
Onze wensen zijn minder groots, maar wij zouden graag met de vouwwagen reizen gaan maken zoals ze maken in 'We zijn er bijna'. Dus maar Griekenland, Portugal etc. Met mijn baan in het onderwijs zou dat precies is de drukste zes weken moeten, want eigen gekozen vakanties bestaan (nog) niet in het onderwijs. Dus zouden wij graag tegelijk stoppen om dit mogelijk te maken.

En misschien zeg ik mijn baan dan wel op een ga ik de invalpool in zonder vaste uren zodat ik mezelf in mei/juni op 'niet beschikbaar' kan zetten.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
15-12-2018 08:29
Mijn vader en schoonmoeder hebben beide hun pensioengerechtigde leeftijd bij lange na niet gehaald!
Dat maakt wel dat ik er minder op gebrand ben hoe het mij na mijn 65e zal vergaan.
Niet om de struisvogel uit te hangen of te leven als een kip zonder kop, en natuurlijk moet je zorg dragen voor later.. maar ik leef wel vooral nu.. en niet pas als al mijn gloriejaren al voorbij zijn en mijn kinderen de deur uit zijn.
Nou inderdaad dit. Ik zie in mijn familie meerdere voorbeelden van mensen die alles oppotten om rijk de pijp uit te gaan zonder er zelf van genoten te hebben. Zou dit een naoorlogsdingetje zijn ofzo?
Trotter schreef:
15-12-2018 08:30
Ik zal zéker niet wensen: ach, had ik maar meer in het huishouden gedaan (ik zou trouwens ook niet wensen dat ik minder had gewerkt. Mijn werk geeft me kansen en mogelijkheden die er anders niet geweest zouden zijn).

Ach dat huishouden is er toch wel (hadden huisvrouwen trouwens niet vooral theekransjes, sportschool- ,wellnessuitjes ofzo? :biggrin: ). Of ik nou wel of niet werk Ook toen ik nog wel werkte had ik geen schoonmaakter. Was ik enerzijds te knieperig voor en anderzijds vind ik het geen fijn idee een vreemde in je huis als ik niet thuis ben.
Die knieperigheid heeft er trouwens wel voor gezorgd dat we een flinke spaarpot in ons huis hebben zitten. Ik maak me echt geen zorgen over pensioen. En dan hebben we nog steeds leuk geleefd.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
15-12-2018 08:39
En je denkt dat mannen dat wel allemaal zijn? Typisch toch weer dat mannen hun opleiding of IQ nooit als excuus gebruiken om niet te hoeven werken.
Handig om die post lekker uit zijn verband te trekken he? Ik reageerde op Pejeka die fulmineerde over goed opgeleide intelligente vrouwen die gaan parttimen of stoppen met werken en daar reageerde ik op.
Maar dit past natuurlijk beter in je straatje.
Bovendien heb ik al veel eerder in dit topic gemeld waarom ik thuis zit en daar heeft bovenstaande niet zoveel mee te maken.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 15-12-2018 10:53
11.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
15-12-2018 09:02
Haha, nee inderdaad! Als ik nou ergens een gruwelijke hekel aan heb. Ugh! Alsof je op je sterfbed terugdenkt aan al die keren dat je de keukenkastjes uitsopte, wat was dat toch een heerlijkheid :rofl:

Nee hoor, heel blij met mijn baan en de mogelijkheden die me dat brengt en dat wij door het geld dat we verdienen geen geldzorgen hoeven te hebben en al onze dromen kunnen verwezenlijken.

En dat we met het geld een schoonmaker kunnen inhuren, waardoor onze vrije tijd besteed kan worden aan de kinderen ipv het huishouden :sun:
En hoeveel uur komt die schoonmaakster dan? Of wordt bij jullie maar 1 keer per week de plee gepoetst? Wat doet die schoonmaakster waardoor je zelf niets meer aan je huishouden hoeft te doen waardoor je al je vrije tijd aan je kinderen kunt besteden?
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
15-12-2018 10:48
Wat doet die schoonmaakster waardoor je zelf niets meer aan je huishouden hoeft te doen waardoor je al je vrije tijd aan je kinderen het Vivaforum kunt besteden?

Fixed.
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
15-12-2018 10:46
Handig om die post lekker uit zijn verband te trekken he?

Ik trek niks uit z'n verband. Het valt gewoon op dat er genoeg mannen zijn in slechtbetaalde banen (die daarmee dus wél de kost verdienen voor hun gezin), terwijl vrouwen dat (hier, en in het echte leven) aangrijpen als reden om maar niet (meer) te hoeven werken. Zoals ik al eerder constateerde: werken is voor veel vrouwen nog altijd iets optioneel, in plaats van iets dat je doet om je gezin te onderhouden.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
15-12-2018 10:59
Ik trek niks uit z'n verband. Het valt gewoon op dat er genoeg mannen zijn in slechtbetaalde banen (die daarmee dus wél de kost verdienen voor hun gezin), terwijl vrouwen dat (hier, en in het echte leven) aangrijpen als reden om maar niet (meer) te hoeven werken. Zoals ik al eerder constateerde: werken is voor veel vrouwen nog altijd iets optioneel, in plaats van iets dat je doet om je gezin te onderhouden.
Die constatering is gebaseerd op jouw aannames die al meerdere malen zijn weerlegt.
Veel vrouwen werken juist in slechtbetaalde banen: zorg, onderwijs, thuiszorg, dienende beroepen.
Vaak alleen parttime contracten te krijgen.
Ik ken geen enkele vrouw die dat zomaar zou opgeven.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
15-12-2018 10:59
Ik trek niks uit z'n verband. Het valt gewoon op dat er genoeg mannen zijn in slechtbetaalde banen (die daarmee dus wél de kost verdienen voor hun gezin), terwijl vrouwen dat (hier, en in het echte leven) aangrijpen als reden om maar niet (meer) te hoeven werken. Zoals ik al eerder constateerde: werken is voor veel vrouwen nog altijd iets optioneel, in plaats van iets dat je doet om je gezin te onderhouden.
Correct. Vrouwen kiezen vanuit de riante positie dat ze een man hebben die op zich al een vaste carrière heeft, voor iets "erbij" wat ze zelf leuk vinden om te doen voor 2 of 3 dagen in de week, en dat noemen ze dan ook een carrière. En dan doen ze net alsof ze de rest van de tijd slavend en slovend in het huishouden doorbrengen. Ik ken die vrouwen niet, eerlijk gezegd, want de parttime werkende dames bij mij op de zaak hoor ik nooit anders over een leuke workshop met vriendinnen op de vrije middag, of naar de tennisbaan, of winkelen, of een lunchafspraak, enz. Echt niet dat die na hun 4 uurtjes op kantoor naar huis snellen om een schort voor te binden en met emmers sop aan de slag te gaan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Oh. Natuurlijk trek jij niets uit z'n verband. Waarom quote je dan juist dat stukje uit mijn post dan?
Ik zit niet thuis om die reden, waarom grijp je dat dan aan om je punt weer even te maken?
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 15-12-2018 11:09
7.20% gewijzigd
simbalabimba schreef:
15-12-2018 08:55
Dat snap ik niet van al dat leuke werk, waar je eigenwaarde van krijgt, je jezelf ontwikkelt, interessant blijft voor je man e.d. Dat je daarmee dan graag eerder ( dan pensioengerechtigde leeftijd) wilt stoppen.


Ik niet. Ik ga er ook vanuit dat er tzt voor mij geen pensioen meer is, of dat ik de leeftijd niet ga halen. Ik zal op mijn sterfbed niet denken: had ik maar minder gewerkt, maar ook niet: had ik maar meer gewerkt. Voor mij is het precies goed zo. Als ik wat ouder ben en wat minder energie heb, misschien een of twee dagjes minder werken. Maar ik zit echt niet te springen om helemaal te stoppen met werken. Blijkbaar heb ik echt leuk (en goed vol te houden) werk. :proud:
https://pzz.to/click?uid=13240&referrer ... ekenaar%2F
Alle reacties Link kopieren
Die tool is gisteren ook al gepost en klopt niet op een aantal punten.
Ikigai schreef:
15-12-2018 09:27
Precies! Ik had eerst ook de ouderwetse opvatting, dat het huishouden erbij hoort, maar daar ben ik toch anders over gaan denken. Zoveel klussen besteed je uit, dus waarom het huishouden niet?

Ik denk niet dat mensen zich realiseren hoe groot de weerzin kan zijn, die je kunt hebben tegen zoiets als het huishouden. En dat het iedere dag weer opnieuw begint. Vreselijk. Ik word er zo narrig van.

Ik ben zielsgelukkig dat ik in deze tijd ben geboren. Een leven als huisvrouw zou voor mij de absolute hel zijn.
Probeer jij je nu eens te realiseren dat er ook mensen zijn zoals ik die de grote weerzin hebben tegen zoiets als moeten gaan werken. En dat bijna iedere dag opnieuw. Vreselijk. Ook ik ben blij dat ik in deze tijd geboren ben en dat het huishouden doen een makkie is met al die luxe apparaten van tegenwoordig. We hoeven de was gelukkig niet met de hand meer te doen. Voor mij was het de hel toen ik nog moest gaan werken. Gelukkig vond mijn man zijn baan wel erg leuk. Hij had weer een hekel aan huishoudelijke taken en die hoefde hij dan ook niet te doen behalve dan als ik ziek was. Geldzorgen hebben wij ook nooit gehad en ook wij konden met 1 kostwinner onze dromen waar maken.
Ik zou nu zelfs makkelijk een huishoudelijke hulp kunnen betalen maar doe het zelf veel te graag en zou echt nooit een vreemde in huis willen. Ik had al een grote hekel aan de kraamhulp destijds.
LaFleurNoire schreef:
15-12-2018 11:16
Die tool is gisteren ook al gepost en klopt niet op een aantal punten.

Klopt, komt uit een ander topic.

Op welke punten klopt het niet dan?
pejeka schreef:
15-12-2018 11:08
Correct. Vrouwen kiezen vanuit de riante positie dat ze een man hebben die op zich al een vaste carrière heeft, voor iets "erbij" wat ze zelf leuk vinden om te doen voor 2 of 3 dagen in de week, en dat noemen ze dan ook een carrière. En dan doen ze net alsof ze de rest van de tijd slavend en slovend in het huishouden doorbrengen. Ik ken die vrouwen niet, eerlijk gezegd, want de parttime werkende dames bij mij op de zaak hoor ik nooit anders over een leuke workshop met vriendinnen op de vrije middag, of naar de tennisbaan, of winkelen, of een lunchafspraak, enz. Echt niet dat die na hun 4 uurtjes op kantoor naar huis snellen om een schort voor te binden en met emmers sop aan de slag te gaan.
De meeste vrouwen (moeders) in mijn omgeving werken fulltime, maar de enkele die dat niet doen leven gewoon in luilekkerland inderdaad. Zogenaamd druk druk druk met de kinderen... die de hele dag op school zitten. En ook nog klagen dat hun man te weinig in het huishouden doet.
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 15-12-2018 11:38
0.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De tool rekent nog steeds kgb mee als je daar geen recht meer op hebt vanwege de hoogte van het inkomen, kinderopvang kun je maar 1 keer invullen en als je dat op 0 zet blijft ie ook op 0 staan en kun je niet aanpassen als je wel moet gaan betalen. Kinderbijslag wordt twee maal gerekend, voor elke ouder 1 keer, maar dan niet gedeeld door 2.
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
15-12-2018 10:48
En hoeveel uur komt die schoonmaakster dan? Of wordt bij jullie maar 1 keer per week de plee gepoetst? Wat doet die schoonmaakster waardoor je zelf niets meer aan je huishouden hoeft te doen waardoor je al je vrije tijd aan je kinderen kunt besteden?


Mee eens.. en ik ken ze hoor! De Dames die 1x p.w een huishoudster over de vloer hebben,, en zelf in de tussentijd ieder remspoor, iedere vetvlek, alle katenharen en de bergen was lekker laten liggen!
En als het huis vervuild is, er bagger afdrukken door het hele huis staan.. dan is het niet hun eigen nalatigheid of gebrek aan prioriteiten.. maar hun 'werkster' was ziek!
Haar schuld!
Welk een snobisme!
Trotter schreef:
15-12-2018 08:39
En je denkt dat mannen dat wel allemaal zijn? Typisch toch weer dat mannen hun opleiding of IQ nooit als excuus gebruiken om niet te hoeven werken.
Excuus??? @(
pejeka schreef:
15-12-2018 11:08
Correct. Vrouwen kiezen vanuit de riante positie dat ze een man hebben die op zich al een vaste carrière heeft, voor iets "erbij" wat ze zelf leuk vinden om te doen voor 2 of 3 dagen in de week, en dat noemen ze dan ook een carrière. En dan doen ze net alsof ze de rest van de tijd slavend en slovend in het huishouden doorbrengen. Ik ken die vrouwen niet, eerlijk gezegd, want de parttime werkende dames bij mij op de zaak hoor ik nooit anders over een leuke workshop met vriendinnen op de vrije middag, of naar de tennisbaan, of winkelen, of een lunchafspraak, enz. Echt niet dat die na hun 4 uurtjes op kantoor naar huis snellen om een schort voor te binden en met emmers sop aan de slag te gaan.
Waarschijnlijk vertellen ze dat laatste niet omdat dat iets vanzelfsprekends is. Meestal worden tijdens een koffiepauze wat "anders dan anders" uitjes gedeeld.
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
15-12-2018 12:01
Excuus??? @(

Verklaring, smoes, reden, noem het hoe je wil.
Trotter schreef:
15-12-2018 12:27
Verklaring, smoes, reden, noem het hoe je wil.
Geen van alle is nodig binnen een normale relatie. Zelfs belachelijk.
pejeka schreef:
15-12-2018 11:08
Correct. Vrouwen kiezen vanuit de riante positie dat ze een man hebben die op zich al een vaste carrière heeft, voor iets "erbij" wat ze zelf leuk vinden om te doen voor 2 of 3 dagen in de week, en dat noemen ze dan ook een carrière. En dan doen ze net alsof ze de rest van de tijd slavend en slovend in het huishouden doorbrengen. Ik ken die vrouwen niet, eerlijk gezegd, want de parttime werkende dames bij mij op de zaak hoor ik nooit anders over een leuke workshop met vriendinnen op de vrije middag, of naar de tennisbaan, of winkelen, of een lunchafspraak, enz. Echt niet dat die na hun 4 uurtjes op kantoor naar huis snellen om een schort voor te binden en met emmers sop aan de slag te gaan.
Het zit je wel dwars he? Waarom ga je niet minder werken als je zo jaloers bent op hun leventje? Ga je ook lekker tennissen en op het terras zitten. Kan prima uit toch, als je geen kinderen hebt en je partner werkt ook?

Vier dagen vind ik zelf ideaal.
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
15-12-2018 13:09
Geen van alle is nodig binnen een normale relatie. Zelfs belachelijk.

Blijkbaar wel. Ik lees hier regelmatig 'mijn man verdient genoeg, dus ik hoef niet te werken' / 'het salaris van mijn man is hoger dan het mijne, dus ben ik gestopt met werken'.
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
15-12-2018 11:16
Die tool is gisteren ook al gepost en klopt niet op een aantal punten.

Als dat zo is is dat wel echt slecht, want volgens mij is 'ie in samenwerking met het Ministerie van OCW ontwikkeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven