Geld & Recht alle pijlers

Hulp gevraagd (als in advies)

21-07-2018 11:44 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voorop gesteld zijn wij van mening dat gemaakte schulden terugbetaald moeten worden, maar dan wel via de geldende regels.

Als sinds 2008 hebben wij regelmatig financiële problemen. Via beslaglegging op salaris betaalden wij delen af, tot zover geen probleem.

Meneer B had toen de tijd een eigen onderneming, op die manier kwamen wij niet in aanmerking voor hulp vanuit de gemeente.
Op een gegeven moment was er een mogelijk om vanuit de gemeente een bedrag te krijgen om zo schulden af te kunnen betalen. Ware het niet dat mevrouw G een andere baan kreeg en wij op die manier buiten de regeling vielen, doordat mevrouw G te veel ging verdienen, (typisch Nederland ben je actief bezig om een situatie te ontvluchten word je aan de andere kant weer teruggefloten.

In eerste instantie was er geen beslag op het nieuwe salaris (we hadden afspraken gemaakt met de schuldeisers) van mevrouw G totdat op de salarisstrook van december 2014 toch ineens een beslag vermeld stond, hierdoor hielden wij ongeveer € 800 per maand over om van de leven (van met toen 5 personen).
Wij hebben hier direct actie op ondernomen richting betreffende gerechtsdeurwaarder: GGN T. Deze vertelde ons geheime informatie te hebben waaruit bleek dat dhr. B wel salaris uit loon ontving, hoe en wat wilde hij niet vertellen, maar trok daaruit wel de conclusie dat een beslagvrije voet van om en nabij € 800 terecht was.

Talloze documenten hebben wij moeten opsturen om aan te tonen dat er echt maar 1 salaris was binnen ons huishouden.

Wij hebben ingeschakeld de kamer van gerechtsdeurwaarders. Daar werden we uitgelachen en werd ons medegedeeld dat wij klagers zijn en zij niks voor ons konden/wilden doen.

Wij hebben de ombudsman ingeschakeld die ons wel gelijk gaf en heeft getracht te bemiddelen met de deurwaarder. De deurwaarder heeft toen los gelaten dat dhr. B werkt voor de een lokaal krantje en daar salaris verdiende. Feit dat dhr. B voor een lokaal krantje werkte klopt, alleen was dit een vrijwilligersbaan, dus zonder opbrengsten, puur om het netwerk te vergroten. Daarbij was dit ook geen geheim en probeerden wij dit ook niet te verbergen, dhr. B zijn naam stond per slot van rekening ook onder de door hem gemaakte foto’s.

Wij hebben een advocaat ingeschakeld, die vond het een duidelijk verhaal en kon ons helpen, na verloop van tijd ging de advocaat weg bij het advocatenbureau en kregen wij een andere toegewezen, ook die vond het een duidelijk verhaal. Maar wat schets onze verbazing na verloop van tijd vond advocaat ineens dat T in zijn recht stond?????, Hier hebben wij nooit een duidelijke verklaring voor gehad. Advocaat zegt verder niets voor ons te kunnen doen.

Kortom na 6 jaren (2008 – 2014) keihard te hebben gewerkt om de schulden af te betalen heeft een “professioneel” gerechtsdeurwaarderskantoor ons moedwillig ten gronde gericht.

Mogelijk dat wij nu wel in aanmerking komen voor een schuldsaneringstraject, maar dit voelt niet goed. De schulden na 2014 zijn buiten onze directe fout gemaakt. Ondertussen zijn andere schulden ontstaan en een bijna afgelopen schuld is dermate opgelopen dat wij daar nooit meer afkomen.

Ik hoop dat iemand mij hier advies kan geven. Zijn er nog instanties die wij kunnen aanschrijven o.i.d.. Ik zit niet te wachten op belerende opmerkingen, ik weet zelf ook wel dat het maken van schulden niet slim is, maar tot 2014 hebben wij er alles aangedaan om alles af te lossen.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat die advocaat het begrijpt. Ik namelijk niet.

Waarom zijn de inkomsten van B relevant?
Waarom is het een probleem dat mevrouw G van de gemeente te veel verdient?

Je beseft je dat T handelt in opdracht van de schuldeiser, en dus niet persoonlijk jullie te gronde richt?
Alle reacties Link kopieren
Inkomsten van B zijn wel relevant, maar die had hij niet, al beweerde de deurwaarder geheime informatie te hebben van wel.

Toen nog getrouwd dus een probleem om in aanmerking te komen voor die hulp (G werd toen ineens degene met het hoogste inkomen, dus kostwinnaar).

Deurwaarder had de beslagvrijevoet niet juist vastgesteld en dat was de advocaat en de consumentenbond wel duidelijk.

Het gaat ons er niet om dat wij schulden niet willen terug betalen, maar met de toen vastgestelde beslagvrijevoet werd het voor ons onmogelijk om te kunnen rondkomen, laat staan schulden af te betalen.
Zoek een andere advocaat. Een andere weg is er niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou al deze zaken opvoeren in het schuldsanerings traject.
Het is een grote rommel geworden.
Je moet dan uitleggen aan de rechtbank wat je al gedaan heb en dan komt dit wel aan de orde.
Heel vervelend,heb je ook belastingschuld?
Want daar kom je niet zomaar vanaf, ook niet in het saneringstraject!
Heb zelf ook met schulden te maken gehad,ze geven je nog liever een trap na.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Laguna46, thx, nee geen belastingschuld, we hopen ergens niet dat het een weg naar de rechtbank komt, maar dat de schuldeisers eruit komen met de gemeente.
We komen er ook wel uit, maar het voelt oneerlijk. Als het traject 1 keer loopt zal dat gevoel wel wegebben, maar voor nu nog even iets te vers dat niemand iets voor ons kan/wil doen en dat ook het collegefonds voor de kinderen ingeleverd moet worden (dat was voor mij de druppel).
Alle reacties Link kopieren
Ze mogen niet meer afpakken dan de beslagvrije voet dus dat gaat al fout met die 800euro.
Bijstand is nog hoger namelijk!
Ik zou er zelf een advocaat op zetten,met dit inkomen kost het je toch niets vandaar.
Ik wens je veel sterkte in de strijd!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat jij mevrouw G (of meneer B ) bent? Waarom dan zo moeilijk opschrijven?
merano wijzigde dit bericht op 21-07-2018 13:49
1.86% gewijzigd
óu sont les neiges d'antan

Meneer G kan niet werken?
queenie75 schreef:
21-07-2018 12:27
Hoi Laguna46, thx, nee geen belastingschuld, we hopen ergens niet dat het een weg naar de rechtbank komt, maar dat de schuldeisers eruit komen met de gemeente.
We komen er ook wel uit, maar het voelt oneerlijk. Als het traject 1 keer loopt zal dat gevoel wel wegebben, maar voor nu nog even iets te vers dat niemand iets voor ons kan/wil doen en dat ook het collegefonds voor de kinderen ingeleverd moet worden (dat was voor mij de druppel).
oneerlijk is het ook voor de schuldeisers. Ik begrijp niks van dit verhaal, hoe kan het dat meneer G geen inkomen heeft als jullie met vijf mensen (dus kinderen in huis) zijn? Eigen onderneming is leuk maar als dat niks oplevert kan meneer G toch gewoon in het magazijn gaan werken?
GGN had dus ontdekt dat er een baan bij de krant was. Die stukken hadden jullie simpel mee kunnen sturen, de overeenkomst op vrijwillige basis. Zodra duidelijk werd dat daarom de bvv alleen werd toegepast op 1 salaris. GGN ging ervan uit dat er nog een salaris was.

Ik heb geen idee of je dat nog met terugwerkende kracht terug kan krijgen. En daarmee verhoog je ook meteen die schuld weer, of komt die schuld weer te herleven.

Ik zou een streep trekken en vanaf deze salaris ronde alle vaste lasten betalen, de afgesproken regelingen, spaargeld opzij zetten en een professionele organisatie benaderen voor het schuldendeel. Geen moeite steken in dat stuk, maar nu stoppen en vooruit kijken.
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
21-07-2018 13:47


Ik heb geen idee of je dat nog met terugwerkende kracht terug kan krijgen. En daarmee verhoog je ook meteen die schuld weer, of komt die schuld weer te herleven.
Inderdaad. En je kunt ook niet met terugwerkende kracht de schulden die ontstaan zijn omdat jullie te weinig leefgeld hadden ongedaan maken.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Ik kan mij niet voorstellen dat de Kamer zo gereageerd heeft. Echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Als sinds 2008 hebben wij regelmatig financiële problemen. Via beslaglegging op salaris betaalden wij delen af, tot zover geen probleem.

Dit toont voor mij toch wel dat jullie een nogal vertekend beeld hebben en niet bepaald realistisch met jullie problemen om (kunnen) gaan. Beslaglegging op salarissen is niet 'geen probleem'. Dan heb je namelijk al ongelofelijk veel steken laten vallen, want jullie hebben dus geen betalingsregelingen gemaakt (of eraan gehouden) maar het aan laten komen op beslaglegging.
In dat licht (en een paar andere dubieuze opmerkingen) vraag ik me af hoe realistisch je naar de rest van je verhaal kijkt.
Alle reacties Link kopieren
Wie zijn die B en die G? Als je dat uitlegt, is het mogelijk dat het verhaal duidelijker wordt, maar ik garandeer niks.
Je verhaal is veel te onduidelijk geschreven.
Ben jij kind van meneer B en mevrouw G?

https://www.juridischloket.nl/schulden- ... entraject/#

https://www.nibud.nl/consumenten/minnel ... dregeling/

Advies naar de gemeente voor schuldhulp.
Altijd zo typisch weer dat mensen met schulden bijna altijd de schuld aan anderen geven. Altijd het eeuwige slachtoffer spelen.
Zo vermoeiend dat mensen dat zelf nooit in lijken te zien.

TO, waarom schrijf je zo raar?
Als het over jezelf gaat, maar er dan geen verhaal van alsof je het hebt over vage bekenden. Als je advies wilt, schrijf dan normaal. In de ik-vorm.
minnimouse schreef:
21-07-2018 16:36
Ik kan mij niet voorstellen dat de Kamer zo gereageerd heeft. Echt niet.
Natuurlijk hebben ze niet zo gereageerd.
TO maakt er vast een eigen versie van het verhaal van.
De eerste alinea van haar verhaal geeft al meteen aan hoe ze zichzelf als slachtoffer ziet. De rest hoef je dan eigenlijk niet eens meer te lezen om te weten te komen dat het altijd aan een ander ligt. En dat ze er echt echt echt niets aan kunnen doen dat er schulden zijn ontstaan.
ondernemers gaan soms kapot door wanbetalers. in een schuldsaneringstraject kunnen zij fluiten naar hun geld.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt allemaal best uitzichtloos,ook omdat je aangeeft dat de schuld dermate hoog is je er bijna niet meer vanaf komt.
Ik zou een schuldsaneringstraject in gaan en netjes 3jaar je aan de regels houden en dan kan je weer starten met een schone lei.
Volgens mij heb je geen andere middelen meer en word de schuld alleen maar hoger als je dat niet zou doen.
Dan sta je straks gewoon op straat!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven