Geld & Recht alle pijlers

Hulp nodig bij opstellen huwelijkse voorwaarden

16-03-2024 14:37 88 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,
Ik zie door de bomen het bos niet meer en kan wel wat advies gebruiken. N.a.v. een ander topic waar to veel advies krijgt, waag ik ook een poging.

Situatie:
Vriend en ik gaan trouwen. Hartstikke leuk! Maar we willen dit doen op huwelijkse voorwaarden. We staan er beiden vrij zakelijk in, dus dat levert geen stress. We hebben al een gesprek gehad bij de notaris waar we zoveel informatie kregen, dat er heel veel niet is blijven hangen. Ik wil een afspraak maken om de boel definitief te regelen, maar wil me hier goed op voorbereiden. Wel/geen testament, welke gegevens zijn relevant, wat kan ik verwachten/vragen van partner, wat zijn mijn rechten en plichten, moet ik een levensverzekering afsluiten etc etc. Doordat dit nu in werking is gezet, zie ik bepaalde dingen in een ander daglicht en ik wil het zo regelen dat we er allebei een goed gevoel bij hebben. Kortom: wat mag ik niet over het hoofd zien?

We wonen sinds 5 jaar samen in het koophuis van vriend. Elke maand betaal ik hem een bedrag (soort huur, eigenlijk). Daarnaast hebben we een gezamenlijke rekening waarop we maandelijks hetzelfde bedrag storten. Hiervan worden boodschappen, etentjes, vakanties, meubilair etc betaald. Groot onderhoud, zoals nieuwe gevels, betaalt vriend - het is immers zijn huis. Maar de nieuwe verwarmingsketel hebben we wel samen gekocht (50/50).

Vriend heeft een aardig vermogen en verdient ook meer. Ik heb een bescheiden spaarpotje en wat beleggingen. Hij heeft een eigen bedrijf, ik een vaste baan waarmee ik ok verdien. Voor hem is het belangrijk dat in geval van zijn overlijden een deel van het vermogen direct naar zijn familie gaat (niet pas als ik overlijd). Ook wil hij niet dat zijn vermogen uiteindelijk bij mijn familie belandt als ik er niet meer ben. Helemaal prima verder, want zijn geld. Andersom kan ik dit zo ook vast laten leggen natuurlijk.

Waar ik momenteel het meest mee zit is dat – als er iets gebeurt met vriend, of als onze relatie strandt – ik op straat sta. Ik heb geen poot om op te staan. Daar moet zeker iets geregeld gaan worden. Vriend is het daarmee eens, maar vindt het ook weer spannend om dit huis op ons beider namen te zetten na een slechte ervaring met zijn ex.

Maar: inmiddels heb ik in de 5 jaar dat ik hier woon al een behoorlijke som geld aan ‘huur’ betaald. Voor mijn vriend veranderde er (financieel gezien) niet veel toen ik bij hem introk. Misschien is de g/w/l rekening een tikkie hoger. Verder geen subsidies/uitkering oid. Hier moet ook het een en ander over vastgelegd worden, want in het ergste scenario sta ik én op straat én ben ik veel geld kwijt. Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Wat kan ik hierover vast laten leggen? Ik heb nu toch eigenlijk een deel van de hypotheek mee afgelost, geeft dat rechten? Of zie ik dat verkeerd?

Vooropgesteld: ik wil niet profiteren van vriend, niet het onderste uit de kan etc. Ik kan prima voor mezelf zorgen en wil zeer graag onafhankelijk blijven.

Wie heeft raad?
Alle reacties Link kopieren Quote
Jullie hoeven het huis niet op twee namen te zetten, je vriend kan jou middels het testament het huis laten erven of je een x aantal jaar het recht geven er in te mogen blijven wonen.

Ik zou wel bij jezelf nagaan waarom je de bijdrage aan de woning betaalt en wat je daar echt van vindt. Ik maak uit je verhaal op dat je dat toch niet helemaal eerlijk vindt. Waarom zou je rechten krijgen? Dat krijg je in een huurhuis toch ook niet? Ook al heb je daar heel veel geld in gestopt als je daar aantal jaar in hebt gewoond?
mariejan wijzigde dit bericht op 16-03-2024 14:47
Reden: d-t tje
0.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Goede vraag. Ik heb het altijd gezien als gewoon huur betalen, net als ik dat deed voor ik samen ging wonen. Daarom heb ik er ook nooit een 'probleem' in gezien. Maar na dat gesprek begint er toch ergens iets te knagen. Maar ik weet niet precies wat en waarom, haha. Ergens voelt het wel als mee aflossen van zijn hypotheek, dus hij plukt er de vruchten van (mocht het allemaal misgaan). Maar waarschijnlijk is dat gevoel bij mij weg zodra we dingen vast hebben laten leggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je vriend niet wil dat je op straat komt te staan na zijn dood, waarom laat hij jou dan niet het huis erfen?

Geld moet naar zijn familie, wat gebeurt er wanneer jullie ooit samen een familie krijgen in de vorm van kinderen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Moeilijk hoor! Wellicht nog een extra dilemma; een eventuele kinderwens?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het huis gaat in principe naar mij als wettelijke erfgenaam (als we getrouwd zijn dan). Dat wil hij zo ook laten. Het gaat meer om zijn opgebouwd vermogen dat hij per se aan zijn kant wil laten.

We hebben beiden geen kinderen en ook geen kinderwens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leesbrilletje schreef:
16-03-2024 15:08
Het huis gaat in principe naar mij als wettelijke erfgenaam (als we getrouwd zijn dan). Dat wil hij zo ook laten. Het gaat meer om zijn opgebouwd vermogen dat hij per se aan zijn kant wil laten.

We hebben beiden geen kinderen en ook geen kinderwens.

Welk vermogen is dat dan? Is dat niet het huis? En wat is het verschil tussen vermogen in stenen en vermogen op de bank?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat zijn de toekomstplannen? Komen er kinderen?

Is prima dat hij zo zakelijk is over zijn geld, maar zorg dat jij zakelijk bent over jouw tijd.

Als er van jou verwacht wordt dat jij meer 'gratis arbeid' levert voor jullie gezin. Zowel nu als straks. Dan dient daar financiële zekerheid voor jou tegenover te staan.

Ik zou niet in een huis willen wonen dat niet ook mijn huis is. Ik vind dat je mag verwachten dat jouw geld mag worden beschouwd als inkopen in de woning.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, het gaat om het vermogen dat hij op de bank heeft staan en beleggingen. Dat ziet hij in dezen los van het huis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leesbrilletje schreef:
16-03-2024 15:08
Het huis gaat in principe naar mij als wettelijke erfgenaam (als we getrouwd zijn dan). Dat wil hij zo ook laten. Het gaat meer om zijn opgebouwd vermogen dat hij per se aan zijn kant wil laten.

We hebben beiden geen kinderen en ook geen kinderwens.
Heb jij wel vruchtgebruik van dat vermogen tot jij overlijdt? Of moet jij het zelf maar zien te rooien? Zo'n koude instelling zou ik niet fijn vinden.

Zijn jullie gelijkwaardig?
Alle reacties Link kopieren Quote
Kun jij de hypotheek betalen als hij vroegtijdig overlijdt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Vaag; je hebt dus geld betaald om bij hem te kunnen wonen. Daarmee heeft hij een deel van de hypotheek kunnen aflossen, waardoor hij dus ook geld overhield die hij weer aan zijn vermogen heeft kunnen toevoegen. Waar jij nu 0 recht op zou hebben. Dat is toch krom?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wanneer zij van hem huurt, dan ben je niet gelijkwaardig. Natuurlijk zijn er wel emoties/stress wanneer hij een nare scheiding meeweegt in zijn besluiten.

Hebben jullie ook gezamenlijke gemeenschappelijke financiële doelen?
Meebetalen aan de kosten van het huis: wel aan het deel rente dat hij betaalt, niet aan de aflossing.
Dan betaal je waarschijnlijk minder dan je nu doet, en dat geld kan je beleggen voor mochten jullie ooit uit elkaar gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je eenmaal getrouwd bent, ben je op grond van de wet enig erfgenaam van de ander, ongeacht wat je in je huwelijksvoorwaarden regelt.

Voor de rest zou ik een nieuwe bespreking inplannen met de notaris waarin je al je vragen stelt; is dat een idee?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren Quote
Zorg dat zijn bedrijf apart blijft van de rest. Mocht er iets mis gaan met het bedrijf dan kun jij niet persoonlijk aansprakelijk zijn.

Als hij overlijdt, erf jij het huis en ik neem aan ook de hypotheek (?). Zorg dan voor voorziening bijv in de vorm van levensverzekering die hypotheek (deels) aflost. Of leg vast dat hypotheek wordt afgelost uit zijn vermogen en dat rest vermogen naar zijn familie gaat.

Kijk ook naar jullie pensioenen, hebben jullie aanspraak op elkaars pensioen / nabestaandenpensioen?

Als hij enige eigenaar is, dan is al het onderhoud voor zijn rekening, dus ook die nieuwe ketel. Ik vind het dan niet gek dat jij een bijdrage doet voor woonkosten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gek dat die man zijn vriendin een soort huur laat betalen. Of hij nu in zijn eentje in dat huis woont of met partner, het maakt voor de kosten vrijwel niets uit.
Verwarming, elektra, WOZ, verzekering, hypotheek, onderhoud, internet, dat verandert allemaal niet.
Hooguit verbruikt zij wat warm water.
En dan moet zij ook nog 50% meebetalen aan een nieuwe CV ketel?

Waarom in godsnaam met zo iemand trouwen? Hij gunt to immers niks, het is eerder zo dat hij van haar profiteert.
Alle reacties Link kopieren Quote
l2l89 schreef:
16-03-2024 15:30
Vaag; je hebt dus geld betaald om bij hem te kunnen wonen. Daarmee heeft hij een deel van de hypotheek kunnen aflossen, waardoor hij dus ook geld overhield die hij weer aan zijn vermogen heeft kunnen toevoegen. Waar jij nu 0 recht op zou hebben. Dat is toch krom?
Nee, ze heeft wat betaald. Dat kan natuurlijk net zo goed de rente zijn, en niet de aflossing. Als je een huis huurt kost dat ook geld (en ongetwijfeld meer dan wat ze nu betaald), en heb je ook geen recht op een deel van het huis. En ook kosten aan bepaald onderhoud, dat is lang niet altijd volledig voor de verhuurder.
Je kunt best een constructie bedenken waarbij je dat bedrag (gedeeltelijk) ziet als inkopen. Maar tenzij het een enorm bedrag is, moet je ook beseffen dat het heel lang duurt voordat iemand daarmee echt iets nuttigs heeft. Stel dat je over vijf jaar uit elkaar gaat, en je hebt 500 euro per maand betaald. Dat is 30.000. Dan zou vriend die 30k terug moeten betalen, maar dan heb je nog steeds geen huis. En daarmee kom je ook niet ver om iets anders te kopen. Dus als je (woon)zekerheid wilt, zou je iets anders moeten bedenken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je aanstaande wel wil dat je de woning erft, zou ik zorgen voor een overlijdensrisicoverzekering op hem, betaald door jou. Zodat jij, mocht hij vroegtijdig overlijden, de middelen hebt om de hypotheek verder af te betalen en in jullie huis te blijven wonen.

Je aanstaande heeft geen kinderen uit een eerdere relatie? Na een huwelijk ben je elkaars wettige erfgenaam tenzij per testament anders bepaald.

Ik zou vooral ook nadenken wat jij wilt: wil je dat hij van jou erft? Maar misschien ook dat na zijn overlijden jouw vermogen teruggaat naar jouw familie?

Maar al dit soort constructies heeft voor- en nadelen en weeg ook de impact op erfbelasting mee. Te ingewikkeld om anders dan puur voor ideeën aan forumleden te vragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leesbrilletje schreef:
16-03-2024 15:26
Nee, het gaat om het vermogen dat hij op de bank heeft staan en beleggingen. Dat ziet hij in dezen los van het huis.

Waarom wil hij niet dat jij dat erft? Gaat het om erfenissen? Ik snap niet zo goed dat hij aan de ene kant geld van jou accepteert voor zijn huis (waarmee hij dus ook vermogen opbouwt), maar jij een deel van zijn vermogen niet mag erven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als jij het huis erft, sta je toch niet op straat?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravintola schreef:
16-03-2024 15:58
Als je aanstaande wel wil dat je de woning erft, zou ik zorgen voor een overlijdensrisicoverzekering op hem, betaald door jou. Zodat jij, mocht hij vroegtijdig overlijden, de middelen hebt om de hypotheek verder af te betalen en in jullie huis te blijven wonen.

Je aanstaande heeft geen kinderen uit een eerdere relatie? Na een huwelijk ben je elkaars wettige erfgenaam tenzij per testament anders bepaald.

Ik zou vooral ook nadenken wat jij wilt: wil je dat hij van jou erft? Maar misschien ook dat na zijn overlijden jouw vermogen teruggaat naar jouw familie?

Maar al dit soort constructies heeft voor- en nadelen en weeg ook de impact op erfbelasting mee. Te ingewikkeld om anders dan puur voor ideeën aan forumleden te vragen.

Wij vonden dat hier zoveel haken en ogen aan zaten, dat we ervan af hebben gezien. Want wat doe je met die erfenis, mag je die wel opmaken? En wat als één van de twee nog 30 jaar leeft? Of weer opnieuw trouwt en kinderen krijgt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom moet het vermogen perse binnen zijn familie blijven? Ik vind dat raar. Stel dat je 30-40 jaar samen bent met iemand en dan overlijdt, dan is dat toch de belangrijkste persoon in je leven met wie je het meest gedeeld hebt? Dan wil je diegene toch goed achterlaten? En evt een bepaald deel naar de familieleden die je ook wat gunt. Maar nu is er niets voor de levenspartner. Ja het huis, maar na zoveel tijd zou dat toch ook al haar huis moeten zijn. Het komt zo koud over.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat TO bedoelt dat wanneer de relatie strandt, ze op straat staat. Wanneer je een woning zou huren heb je natuurlijk rechten en bescherming die TO nu niet heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
dweedledee schreef:
16-03-2024 15:59
Als jij het huis erft, sta je toch niet op straat?
Ze erft de hypotheek ook. Als er een groot inkomensverschil is, is het maar de vraag of ze dat kan betalen

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven