Geld & Recht alle pijlers

Huurtoeslag

20-07-2019 13:11 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Ik ontvang momenteel huurtoeslag omdat mijn inkomen niet zo hoog is. Nu heb ik recent een schenking gekregen waardoor mijn spaargeld net iets meer is dan de 30000 die je aan eigen vermogen mag hebben. Weet iemand hoe dit precies zit met de huurtoeslag? Aangezien er staat op 1 januari als je moet berekenen of moet ik straks alles terug gaan betalen?
Alle reacties Link kopieren
Oemayra schreef:
21-07-2019 11:02
Je kunt in mijn toeslagen de toeslag die je niet meer wil/nodig hebt stopzetten, dat is altijd zo geweest.
Geef je een wijziging door dan krijg je tegenwoordig binnen 5 weken een nieuwe beschikking. In dat jaar daarop controleren ze of de gegevens juist zijn en krijg je de definitieve beschikking.
Ik heb laatst de Belastingdienst gebeld, omdat er iets niet helemaal goed ging. Toen heb ik aangegeven mijn huurtoeslag te willen stopzetten (dat kan inderdaad echt nog steeds), omdat ik vermoed dat ik boven de grens ga komen. De mevrouw aan de telefoon zei mij dat ik juist niet stop moest zetten, maar mijn inkomen moest aanpassen. Want stel dat volgend jaar blijkt dat ik toch wel onder de grens zit, ontvang ik het te weinig ontvangen geld toch nog. Bij stopzetten heb je geen recht op teruggave met terugwerkende kracht.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
20-07-2019 13:55
Je zou echt gaan frauderen voor die paar euro, terwijl je zo’n enorm bedrag beschikbaar hebt? Best sneu.
Of gewoon flink op vakantie gaan. Dat is geen fraude.
MockTurtle schreef:
21-07-2019 13:45
Ik heb laatst de Belastingdienst gebeld, omdat er iets niet helemaal goed ging. Toen heb ik aangegeven mijn huurtoeslag te willen stopzetten (dat kan inderdaad echt nog steeds), omdat ik vermoed dat ik boven de grens ga komen. De mevrouw aan de telefoon zei mij dat ik juist niet stop moest zetten, maar mijn inkomen moest aanpassen. Want stel dat volgend jaar blijkt dat ik toch wel onder de grens zit, ontvang ik het te weinig ontvangen geld toch nog. Bij stopzetten heb je geen recht op teruggave met terugwerkende kracht.
Ik reageerde op Honingbij, die vertelde dat de huurtoeslag niet stop gezet kon worden.
Als je niet zeker weet of je boven een bepaalde grens komt dan geef je inderdaad een schatting op van het verwachte inkomen. Maar mocht je daarna de toeslag toch nodig hebben, dan kan je hem gewoon opnieuw aanvragen.
Alle reacties Link kopieren
Oemayra schreef:
21-07-2019 14:16
Ik reageerde op Honingbij, die vertelde dat de huurtoeslag niet stop gezet kon worden.
Als je niet zeker weet of je boven een bepaalde grens komt dan geef je inderdaad een schatting op van het verwachte inkomen. Maar mocht je daarna de toeslag toch nodig hebben, dan kan je hem gewoon opnieuw aanvragen.
Ja, dat weet ik, was vooral een aanvulling op jouw post om aan te geven wat het verschil tussen wijzigen en stopzetten is. Ik dacht namelijk ook dat je dan gewoon stop moest zetten, maar die mevrouw adviseerde dus om dat absoluut niet te doen om de reden die ik aangaf.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Irish_Wasser_Woman schreef:
21-07-2019 13:15
Deze zin snap ik oprecht niet?! Geld is toch geld? En van geld betaal je je vaste lasten. Klaar. Ik snap het gevoel wel een beetje (een beetje als dat je geen boodschappen koopt van geld wat je voor je verjaardag hebt gehad) maar linksom of rechtsom blijft geld gewoon geld.

En als je niet rond kan komen van je gewone inkomen, moet je daar wat aan doen. En als je dan ineens een bups geld krijgt, kun je daar dus je vaste lasten een tijd van betalen. Dat scheelt stress van het niet rond kunnen komen. Is een hoop waard hoor, geen geldstress hebben.
Ik betaal liever een jaar m'n hypotheek vooruit (of los extra af, noem het zoals je wilt) dan dat ik 10.000 uitgeef aan een vakantie, of iets anders belachelijk duurs....
Zoals huurtoeslag regelen, dus.

Zo moeilijk te begrijpen is dat toch niet? Ik houd mijn spaargeld zo veel mogelijk voor extra's en je weet wel, noodgevallen. Niet om de maand mee rond te komen. Dat is geen houdbare situatie.

In die zin is geld dus niet per se geld. Maar goed. Dat snapten een aantal van mijn vrienden ook niet toen ik moeilijk rond kon komen van de WW maar wel nog 18.000 euro spaargeld had. Dat spaargeld is er niet voor niets. Niet om toch af en toe een terrasje te kunnen pakken. Dat ging gewoon niet van wat er maandelijks binnenkwam. Structureel je spaargeld opmaken is gewoon dom.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
21-07-2019 15:00
Zoals huurtoeslag regelen, dus.

Zo moeilijk te begrijpen is dat toch niet? Ik houd mijn spaargeld zo veel mogelijk voor extra's en je weet wel, noodgevallen. Niet om de maand mee rond te komen. Dat is geen houdbare situatie.

In die zin is geld dus niet per se geld. Maar goed. Dat snapten een aantal van mijn vrienden ook niet toen ik moeilijk rond kon komen van de WW maar wel nog 18.000 euro spaargeld had. Dat spaargeld is er niet voor niets. Niet om toch af en toe een terrasje te kunnen pakken. Dat ging gewoon niet van wat er maandelijks binnenkwam. Structureel je spaargeld opmaken is gewoon dom.

Nou als je in de bijstand komt is dat precies wat je mag gaan doen voor je ook maar een cent uitgekeerd krijgt.
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
21-07-2019 15:02
Nou als je in de bijstand komt is dat precies wat je mag gaan doen voor je ook maar een cent uitgekeerd krijgt.
En meer dan terecht. Je zou bij mij in zo'n situatie ook niet hoeven komen zeuren als je nog zoveel spaargeld hebt.
MarvelousMrsMaisel schreef:
21-07-2019 15:00
Zoals huurtoeslag regelen, dus.

Zo moeilijk te begrijpen is dat toch niet? Ik houd mijn spaargeld zo veel mogelijk voor extra's en je weet wel, noodgevallen. Niet om de maand mee rond te komen. Dat is geen houdbare situatie.

In die zin is geld dus niet per se geld. Maar goed. Dat snapten een aantal van mijn vrienden ook niet toen ik moeilijk rond kon komen van de WW maar wel nog 18.000 euro spaargeld had. Dat spaargeld is er niet voor niets. Niet om toch af en toe een terrasje te kunnen pakken. Dat ging gewoon niet van wat er maandelijks binnenkwam. Structureel je spaargeld opmaken is gewoon dom.

Is ww dan niet een tijdelijk noodgeval? Je krijgt huurtoeslag als je minder hebt dan 30.630 euro aan vermogen. Ik vind het niet zo gek dat de overheid een grens stelt aan vermogen om toeslagen te ontvangen. En dan vind ik ruim 30.000 euro nog hartstikke veel.
Anoniem262821034 schreef:
21-07-2019 15:02
Nou als je in de bijstand komt is dat precies wat je mag gaan doen voor je ook maar een cent uitgekeerd krijgt.

Juist. Maar ik zat niet in de bijstand. Ik zat in de WW. Dus snap niet helemaal wat je met je opmerking komt doen.
nerdopviva schreef:
21-07-2019 15:06
Is ww dan niet een tijdelijk noodgeval? Je krijgt huurtoeslag als je minder hebt dan 30.630 euro aan vermogen. Ik vind het niet zo gek dat de overheid een grens stelt aan vermogen om toeslagen te ontvangen. En dan vind ik ruim 30.000 euro nog hartstikke veel.

Nee, ik vind WW geen noodgeval. Ik kreeg nog genoeg binnen om van te leven. Maar ik had geen geld meer voor leuke dingen. Dat zij dan zo. Ik kwam daarna nóg een keer in de WW en toen kreeg ik door de nieuwe regels ineens nog maar 700 euro per maand. Nou toen was ik blij dat ik spaargeld had. Dát was een noodgeval. Gelukkig duurde dat niet zo lang.

En een grens is prima. Maar als je er een paar duizend of honderd euro boven zit, dan kun je met handige dingen toch gewoon er net onder gaan zitten. Niet meer dan logisch. Ik zou dus m'n zorgverzekering vooruit betalen, de auto voor z'n grote beurt wegbrengen, vliegtickets boeken, you name it.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
21-07-2019 15:09
Nee, ik vind WW geen noodgeval. Ik kreeg nog genoeg binnen om van te leven. Maar ik had geen geld meer voor leuke dingen. Dat zij dan zo. Ik kwam daarna nóg een keer in de WW en toen kreeg ik door de nieuwe regels ineens nog maar 700 euro per maand. Nou toen was ik blij dat ik spaargeld had. Dát was een noodgeval. Gelukkig duurde dat niet zo lang.

En een grens is prima. Maar als je er een paar duizend of honderd euro boven zit, dan kun je met handige dingen toch gewoon er net onder gaan zitten. Niet meer dan logisch. Ik zou dus m'n zorgverzekering vooruit betalen, de auto voor z'n grote beurt wegbrengen, vliegtickets boeken, you name it.

Dat had je wel, maar je wilde het er niet aan uitgeven. Moet je natuurlijk helemaal zelf weten, maar niet jammeren dan.
Geld = geld (en dat wilde ik duidelijk maken met mijn post over de bijstand).
En die grens van 30.000 is inderdaad nog heel ruim!
.
Alle reacties Link kopieren
Echt van de zotte om tienduizenden euro's spaargeld te hebben en dan nog gebruik te (willen) maken van huurtoeslag. Ik kan eindelijk een dag meer werken, maar houd daar netto vrijwel niks aan over omdat mijn huurtoeslag helemaal en mijn zorgtoeslag vrijwel helemaal komen te vervallen. Dan kan ik denken "goh wat zuur", maar ik kan ook blij zijn met de mogelijkheid tot extra werk en de mogelijkheid om zo min mogelijk afhankelijk van de overheid te zijn. Wat mij betreft zou werken overigens wel een stuk meer mogen lonen.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
21-07-2019 15:00
Zoals huurtoeslag regelen, dus.

Zo moeilijk te begrijpen is dat toch niet? Ik houd mijn spaargeld zo veel mogelijk voor extra's en je weet wel, noodgevallen.

Dat snapten een aantal van mijn vrienden ook niet toen ik moeilijk rond kon komen van de WW maar wel nog 18.000 euro spaargeld had. Dat spaargeld is er niet voor niets. Niet om toch af en toe een terrasje te kunnen pakken.
Je spreekt jezelf hier een beetje tegen. Of, zo lees ik het in ieder geval.
Je schrijft namelijk "ik houd mijn spaargeld zo veel mogelijk voor extra's...." (ja, ik heb de rest van de zin ook gelezen, maar het gaat mij even om dit specifieke stukje)
Een keer een terrasje is in mijn ogen "extra". Maar goed; ik ga natuurlijk niet voor jou bepalen of je wel of niet dat terrasje wil pakken. Dat is je eigen keuze. En dat zouden je vrienden ook gewoon moeten begrijpen. Wat ik dan weer niet begrijp is dat zij dus kennelijk weten dat jij zoveel spaargeld hebt... Maar ook dat gaat mij verder niet aan.
Maar voor 18.000 kun je ruim een jaar vaste lasten betalen.... Waar zou je dat dan voor gebruiken? Hoe groot moet het noodgeval zijn?


Het is echt heel verstandig om spaargeld achter de hand te houden voor noodgevallen. Noodgevallen als tijdelijk minder inkomen opvangen bijvoorbeeld.
Maar ik vind het echt krom om subsidie te krijgen omdat je te weinig inkomen hebt, maar wel 30.000 op de bank hebben... (TO, niet jij specifiek)

Maar wat ik bedoelde met geld=geld; linksom of rechtsom gaat dat geld uiteindelijk op. Ik heb allerlei potjes waarin wij sparen, maar als we net te weinig zouden hebben om iets belangrijks te kopen, of er gaan twee dingen tegelijk stuk (een ijskast en verwarmingsketel of zo) dan trek ik echt geld uit een ander potje.
En als ik verjaardagsgeld krijg, dan geef ik dat net zo goed uit aan boodschappen, en pin ik een cadeautje voor mezelf.
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
21-07-2019 15:23
Echt van de zotte om tienduizenden euro's spaargeld te hebben en dan nog gebruik te (willen) maken van huurtoeslag. Ik kan eindelijk een dag meer werken, maar houd daar netto vrijwel niks aan over omdat mijn huurtoeslag helemaal en mijn zorgtoeslag vrijwel helemaal komen te vervallen. Dan kan ik denken "goh wat zuur", maar ik kan ook blij zijn met de mogelijkheid tot extra werk en de mogelijkheid om zo min mogelijk afhankelijk van de overheid te zijn. Wat mij betreft zou werken overigens wel een stuk meer mogen lonen.
Helemaal mee eens. Het zou ook beter zijn als de huurtoeslag trapsgewijs verlaagd zou worden. Nu is het zo dat als je maar 1 euro meer dan de inkomensgrens verdient, je gelijk helemaal niets meer krijgt. Netto ga je er dan flink op achteruit, wat eigenlijk waanzin is.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
21-07-2019 15:38
Helemaal mee eens. Het zou ook beter zijn als de huurtoeslag trapsgewijs verlaagd zou worden. Nu is het zo dat als je maar 1 euro meer dan de inkomensgrens verdient, je gelijk helemaal niets meer krijgt. Netto ga je er dan flink op achteruit, wat eigenlijk waanzin is.

Maar voor hoeveel mensen zal dat nou aan de orde zijn? Als je inkomen zo laag is dat je toeslag krijgt, spaar je niet zo snel tot 30.000, en een dergelijke gift is toch een uitzondering lijkt me.
(En toeslag in mijn geval is bijvoorbeeld €16/mnd over afgelopen jaar - op 30.000 is dat natuurlijk peanuts).
.
Fizz schreef:
21-07-2019 15:38
Helemaal mee eens. Het zou ook beter zijn als de huurtoeslag trapsgewijs verlaagd zou worden. Nu is het zo dat als je maar 1 euro meer dan de inkomensgrens verdient, je gelijk helemaal niets meer krijgt. Netto ga je er dan flink op achteruit, wat eigenlijk waanzin is.
Dit is al zo, richting maximale inkomensgrens toe.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
21-07-2019 15:45
Maar voor hoeveel mensen zal dat nou aan de orde zijn? Als je inkomen zo laag is dat je toeslag krijgt, spaar je niet zo snel tot 30.000, en een dergelijke gift is toch een uitzondering lijkt me.
(En toeslag in mijn geval is bijvoorbeeld €16/mnd over afgelopen jaar - op 30.000 is dat natuurlijk peanuts).
Ik heb het over inkomen, dus niet over vermogen. Een inkomensstijging gebeurt juist heel vaak als iemand een dag extra gaat werken of salarisverhoging krijgt. Dan kun maar 10,00 euro op de bank hebben, maar als je boven de salarisgrens zit, vervalt je huursubsidie.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
21-07-2019 15:48
Dit is al zo, richting maximale inkomensgrens toe.
Toch scheelt die 1 euro extra salaris netto heel veel per maand.
Is er niet iets aan vervanging toe dit jaar zoals je laptop, wasmachine etc? Dan zou ik dat kopen zodat je weer net onder de grens zit. Ik neem aan dat je die schenking niet voor niks hebt gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
21-07-2019 15:49
Ik heb het over inkomen, dus niet over vermogen. Een inkomensstijging gebeurt juist heel vaak als iemand een dag extra gaat werken of salarisverhoging krijgt. Dan kun maar 10,00 euro op de bank hebben, maar als je boven de salarisgrens zit, vervalt je huursubsidie.

Verwarrend want dit topic gaat over vermogen.
.
TsumTsum schreef:
21-07-2019 15:57
Is er niet iets aan vervanging toe dit jaar zoals je laptop, wasmachine etc? Dan zou ik dat kopen zodat je weer net onder de grens zit. Ik neem aan dat je die schenking niet voor niks hebt gekregen.
Dat maakt niet uit. Al koopt ze er een auto van, die schenking staat geregistreerd net zoals je salaris. En die schenking heeft ze inderdaad niet voor niks gekregen, die kan ze mooi gebruiken om dat inkomensgat op te vullen :P
https://www.doehetzelfnotaris.nl/is-schenking-inkomen/

Maar hier staat dat een schenking niet onder inkomen valt.
Alle reacties Link kopieren
Letsgetlosttonight schreef:
21-07-2019 17:34
https://www.doehetzelfnotaris.nl/is-schenking-inkomen/

Maar hier staat dat een schenking niet onder inkomen valt.
Klopt, want als een schenking hoger is dan het vrij te schenken bedrag dan wordt er schenkingsbelasting over geheven.

In het geval van TO is het dus verstandig als zij het bedrag boven de vermogensgrens (ruim 30.000 euro) voor 1 januari 2020 uitgeeft.
Irish_Wasser_Woman schreef:
21-07-2019 15:30
Je spreekt jezelf hier een beetje tegen. Of, zo lees ik het in ieder geval.
Je schrijft namelijk "ik houd mijn spaargeld zo veel mogelijk voor extra's...." (ja, ik heb de rest van de zin ook gelezen, maar het gaat mij even om dit specifieke stukje)
Een keer een terrasje is in mijn ogen "extra". Maar goed; ik ga natuurlijk niet voor jou bepalen of je wel of niet dat terrasje wil pakken. Dat is je eigen keuze. En dat zouden je vrienden ook gewoon moeten begrijpen. Wat ik dan weer niet begrijp is dat zij dus kennelijk weten dat jij zoveel spaargeld hebt... Maar ook dat gaat mij verder niet aan.
Maar voor 18.000 kun je ruim een jaar vaste lasten betalen.... Waar zou je dat dan voor gebruiken? Hoe groot moet het noodgeval zijn?


Het is echt heel verstandig om spaargeld achter de hand te houden voor noodgevallen. Noodgevallen als tijdelijk minder inkomen opvangen bijvoorbeeld.
Maar ik vind het echt krom om subsidie te krijgen omdat je te weinig inkomen hebt, maar wel 30.000 op de bank hebben... (TO, niet jij specifiek)

Maar wat ik bedoelde met geld=geld; linksom of rechtsom gaat dat geld uiteindelijk op. Ik heb allerlei potjes waarin wij sparen, maar als we net te weinig zouden hebben om iets belangrijks te kopen, of er gaan twee dingen tegelijk stuk (een ijskast en verwarmingsketel of zo) dan trek ik echt geld uit een ander potje.
En als ik verjaardagsgeld krijg, dan geef ik dat net zo goed uit aan boodschappen, en pin ik een cadeautje voor mezelf.
Ik bedoelde inderdaad iets anders met 'extra'. Ik bedoelde dingen zoals: een nieuwe laptop kopen, je telefoon vervangen, een auto kopen als je eindelijk een baan gevonden hebt. Dat zijn extra's.
Er is een reden dat je spaargeld mag hebben in de bijstand, bij huursubsidie, etc.

Ik zie maandelijkse inkomsten dus echt apart van m'n spaargeld. Zou ik dat niet doen, dan zou ik geen spaargeld meer hebben, gok ik. Ik moet daar voor mezelf streng in zijn. Ik wil je van m'n maandelijkse loon, als dat eruit kan, best een keer trakteren op een etentje, maar dat doe ik niet als het uit m'n spaargeld moet komen. Niet iedereen begreep dat in die tijd.

En het maakt niet uit of mensen het hier 'raar' vinden om huurtoeslag te ontvangen met 30.000 op de bank. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet.

En ja, het is zuur als je meer gaat verdienen en er dan toeslagen wegvallen. Heb ik zelf ook meegemaakt met zorgtoeslag. Maar dat is één hobbel. Daarna heb je daar bij verdere stappen omhoog geen last meer van.
Alle reacties Link kopieren
mallebeppie schreef:
21-07-2019 13:42
Nee? Nou dan niet.

Dan geldt voor de hordes andere mensen die zonder gewetensbezwaar zouden frauderen.
Nee, dat heb ik inderdaad niet aangegeven. Dit topic was gestart omdat ik mij afvroeg of ik geld terug zou moeten betalen van de periode VOORDAT ik de schenking had ontvangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven