Geld & Recht alle pijlers

huurverlaging woningbouw mogelijk?

16-06-2019 21:58 42 berichten
Kennissen van mij zitten met deze vraag, zij hebben onlangs een brief gehad voor huurverhoging, hierbij komt de kale huur 2 euro boven de huurtoeslaggrens uit. Bezwaar kunnen ze op basis van hun gezamelijke inkomen niet aantekenen op dit moment. Echter gaat de relatie niet lekker en sluit 1 partij niet uit dat het in de nabije toekomst misschien uit zal lopen op een breuk. De partij die in de woning zal blijven (binding familie etc) heeft een laag inkomen en zal zonder huurtoeslag niet de huur kunnen opbrengen.

Stel dat dit zou gebeuren, kan zij dan alsnog huurverlaging aanvragen op basis van het inkomen zodat ze wel onder de huurtoeslaggrens valt? of is die kans dan verkeken?
Alle reacties Link kopieren
ReginaMills schreef:
17-06-2019 05:57
Een voorwaarde is dat het een sociale huurwoning moet zijn en je inkomen moet niet te hoog zijn. Als jij in de vrije sector een huis kan huren van 2200 euro dan verdien je überhaupt teveel om huurtoeslag te krijgen. Dus die vlieger gaat niet op.
Dus geen huur boven de huurtoeslaggrens. Dat klopt niet met wat je net schreef. En nee, zelf de huur lager invullen telt niet.
Alle reacties Link kopieren
TO, laat het ze vragen bij de woningstichting. Inkomensafhankelijke hvh kan teruggedraaid worden, voor de rest is het meestal pech gehad.
Alle reacties Link kopieren
-Red- schreef:
17-06-2019 06:42
Dus geen huur boven de huurtoeslaggrens. Dat klopt niet met wat je net schreef. En nee, zelf de huur lager invullen telt niet.
Nee hoor, een sociaal huurcontract kan best een huurprijs ontwikkelt hebben die boven de liberalisatiegrens (huurtoeslaggrens) ligt. Zeker nu die grens door de overheid een aantal jaar bevroren is geweest en de huren wel
stegen. Maar je kunt dan niet ineens toeslag aanvragen als je inkomen lager wordt.

Hieronder staat alles uitgelegd.

https://www.woonbond.nl/beleid-belangen ... eslaggrens
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
carrie-bradshaw schreef:
17-06-2019 07:28
Nee hoor, een sociaal huurcontract kan best een huurprijs ontwikkelt hebben die boven de liberalisatiegrens (huurtoeslaggrens) ligt. Zeker nu die grens door de overheid een aantal jaar bevroren is geweest en de huren wel
stegen. Maar je kunt dan niet ineens toeslag aanvragen als je inkomen lager wordt.

Hieronder staat alles uitgelegd.

https://www.woonbond.nl/beleid-belangen ... eslaggrens
Zoals Regina het schrijft kan het in ieder geval niet, dat bedoel ik. Aanvangshuur moet onder de toeslaggrens zijn, daarmee een sociale huurwoning.
Als ze al huurtoeslag hebben, dan behouden ze de toeslag gewoon, ook als deze nu door de verhoging net boven de grens uitkomt.

Hebben ze het nu nog niet, kan het dus niet meer. Mogelijk kan dan de huurprijs wat verlaagd worden.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... verandert/
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 17-06-2019 13:43
13.82% gewijzigd
ReginaMills schreef:
17-06-2019 05:57
Een voorwaarde is dat het een sociale huurwoning moet zijn en je inkomen moet niet te hoog zijn. Als jij in de vrije sector een huis kan huren van 2200 euro dan verdien je überhaupt teveel om huurtoeslag te krijgen. Dus die vlieger gaat niet op.
Ja, maar zodra de huur boven de liberalisatiegrens zit ís het toch een vrije sectorwoning? Ook is het maar €5. Dat is nou net de kwestie.

En natuurlijk mag je inkomen niet te hoog zijn, maar er zijn genoeg mensen die met een laag inkomen toch vrije sector huren en daardoor geen huurtoeslag kunnen aanvragen. Vrije sector kan ook maar €100 boven sociale huur zitten. En volgens jou beredenering kun je dan alsnog het lagere bedrag invullen en over dat deel toeslag krijgen.

[edit: oh, het heeft met de aanvangshuur te maken lees ik net. Die zal bij jou dan ooit wel sociale huur geweest zijn. Maar dat is wel een belangrijk aspect van het advies. Maar dat zal dan ook gelden voor de vrienden van TO]
Alle reacties Link kopieren
-Red- schreef:
17-06-2019 06:42
Dus geen huur boven de huurtoeslaggrens. Dat klopt niet met wat je net schreef. En nee, zelf de huur lager invullen telt niet.

Het was een sociale huurwoning. Dus het klopt wel wat ik schrijf.
I told you walking was idiotic.
ReginaMills schreef:
17-06-2019 13:35
Het was een sociale huurwoning. Dus het klopt wel wat ik schrijf.
In jouw situatie klopte dat, omdat je huis daarvoor wel onder de liberalisatiegrens zat. Maar als je hier advies geeft moet je er wel wat meer context bij geven.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
17-06-2019 13:38
In jouw situatie klopte dat, omdat je huis daarvoor wel onder de liberalisatiegrens zat. Maar als je hier advies geeft moet je er wel wat meer context bij geven.

Prima wat jij wil.
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
ReginaMills schreef:
16-06-2019 22:13
Mijn huur lag al boven de grens zonder dat ik ooit huurtoeslag had gehad en dat was ook geen probleem aldus de belastingdienst.
Dit is toch raar dan? Dan heb je in basis vast een sociale huurwoning gehad, maar je schrijft dat je geen huurtoeslag had en pas aanvroeg toen de huur boven de grens lag. Volgens wat de belastingdienst daar zelf over schrijft, zou je dan geen recht hebben op huurtoeslag. En gewoon een lager bedrag invullen is wel een bijzonder advies hoor, zelfs van de belastingdienst.
Alle reacties Link kopieren
-Red- schreef:
17-06-2019 13:53
Dit is toch raar dan? Dan heb je in basis vast een sociale huurwoning gehad, maar je schrijft dat je geen huurtoeslag had en pas aanvroeg toen de huur boven de grens lag. Volgens wat de belastingdienst daar zelf over schrijft, zou je dan geen recht hebben op huurtoeslag. En gewoon een lager bedrag invullen is wel een bijzonder advies hoor, zelfs van de belastingdienst.

Klopt, en zoals ik zei, ik woon er sinds november niet meer. Alle eindafrekeningen gehad en nooit iets terug hoeven te betalen. Dus ja, geen idee. Of het is verandert het afgelopen half jaar, of er is een fout gemaakt en die is niet opgemerkt. Maar dan kan ik er niks aan doen dat het bij mij wél zo gegaan is. Ik geef antwoord op basis van mijn ervaringen met de belastingdienst.
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
ReginaMills schreef:
17-06-2019 05:57
Een voorwaarde is dat het een sociale huurwoning moet zijn en je inkomen moet niet te hoog zijn. Als jij in de vrije sector een huis kan huren van 2200 euro dan verdien je überhaupt teveel om huurtoeslag te krijgen. Dus die vlieger gaat niet op.
Nee, op. Site belastingdienst staat dat het zelfstandige woonruimte moet zijn. Over sociale huurwoning spreken ze niet.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
17-06-2019 14:06
Nee, op. Site belastingdienst staat dat het zelfstandige woonruimte moet zijn. Over sociale huurwoning spreken ze niet.

Dan nog, het voorbeeld ging over een huur van 2200 euro. Als je zo’n hoge huur kan betalen verdien je boven de inkomensgrens en heb je geen recht op huurtoeslag.
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
Het hoeft geen sociale huurwoning te zijn. Je kan ook voor bepaalde kamers huurtoeslag krijgen namelijk, zolang ze maar een eigen huisnummer hebben.
Ik woonde ook niet in een sociale huurwoning maar wel in een passende woning en daarom kreeg ik wel huurtoeslag.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
ReginaMills schreef:
17-06-2019 14:19
Dan nog, het voorbeeld ging over een huur van 2200 euro. Als je zo’n hoge huur kan betalen verdien je boven de inkomensgrens en heb je geen recht op huurtoeslag.
Nee, dat voorbeeld was overtrokken om aan te geven wat dat zou betekenen. Namelijk dat iedereen wiens huis niet in aanmerking komt alsnog een lagere huur in kan vullen.

Het doet er niet toe of woningen zijn aangemerkt als sociale huurwoning of niet. Voor elke woning waarvan de huur onder de grens zit mag je huurtoeslag aanvragen als je aan de overige eisen voldoet. En voor alles erboven niet. En het zou raar zijn als je dan alsnog alleen het deel tot de grens in mocht vullen.

Dat het bij jou wel kon zal wel aan die specifiek die situatie liggen, maar een ander kan daarmee goed in de problemen komen.
Alle reacties Link kopieren
Een tijdje geleden heeft er hierover een artikel gestaan in het AD.
Je kunt verzoeken om de huur te verlagen zodat je wel huurtoeslag kunt krijgen. Daar zijn standaard brieven van te vinden op het internet. Google maar even. Iemand in mijn omgeving heeft met succes de huur verlaagd gekregen. Met terugwerkende kracht nog wel. En het ging hier om een vrije sector huurwoning.
Ik ken ook iemand die dat voor elkaar heeft gekregen. Dat ging om sociale huur. Wel waren er kinderen bij betrokken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven