Geld & Recht alle pijlers

Huurwoning uit, tuin terug naar orginele staat

28-09-2020 15:42 27 berichten
Na aanleiding van een ander topic vroeg ik mij af hoe het zit.
Ik heb een huurwoning en toen ik erin trok was de tuin letterlijk een grote zand bak. Inmiddels heb ik planten aangelegd en een kleine vijver. Vijver wil ik meenemen wanneer ik er ooit uit ga. Ik heb nog genoeg aarde om het gat op te vullen dus dat is het probleem niet.
Maar aangezien ook in mijn contract staat dat ik alles terug moet keren naar gelijkwaardige staat zou het betekenen dat het weer een zand bak zou moeten worden?

Contact met huisbaas gaat via een derde die nooit mails beantwoord dus dit vragen gaat niet.
Alle reacties Link kopieren
Als het mooier is mag je dat wel zo laten lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik had in mijn vorige woning mooi laminaat liggen en een wandje met spiegeltegels een grote spiegel gemaakt om de kamer groter te laten lijken maar alles moest eruit hoor.

En toen de spiegels eraf waren dan de opmerking o daar zit nog bouwbehang. Jaaaa toen de spiegel erop zat was het mooier.
Mijn ouders mochreb de tuin niet zo achterlaten. Er is iemand komen kijken en aan de hand van een lijst moesten er heel veel zaken verwijderd worden. Voornamelijk mooie planten, bomen, het pad naar achter en de vijver. Niet iedere huurder houdt van een tuin die ze moeten onderhouden.
Plan een voorinspectie, dan weet je waar je aan toe bent. Kun je ook schriftelijk aanvragen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt wellicht een deal maken? Dat je de schutting laat staan als ze ook de bestrating overnemen, of zo...
En je kunt proberen het over te laten nemen door de volgende bewoner. Die zal anders ook weer een tuin moeten inrichten en daar geen zin in hebben.

Je leest tegenwoordig ook vaak dat er in een huurcontract staat dat alle muren wit moeten.

Maar in het mijne staat nog: opleveren in de staat waarin het verhuurd werd. Dat zal nog een heel gedoe worden. Overal jute behang plakken, alle deuren en radiatoren bruin verven en een berg wit zand in de tuin storten ;-)
óu sont les neiges d'antan

Kijk even in je contract, meestal is de tuin voor 'eigen onderhoud' en los van de woning. Dus mag je zelf weten wat je er mee doet, en is alles ook voor eigen kosten. Zo lang het er maar wel netjes bij ligt.

Hier hebben de vorige bewoners gras gelegd, en vanwege de hond is het ook een groot zandbak. We gaan een gedeelte betegelen en ander gedeelte kunstgras waarschijnlijk. Ook huurwoning.
Alle reacties Link kopieren
Hier moest het onkruid verwijderd worden, maar de planten, het gras, de bestrating en schuttingen/haag bleef staan hoor.
Zou idioot zijn om weer een lege zandbak op te leveren.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit wel interessant, mocht ik ooit mijn huurwoning verlaten.

De tuin was niet helemaal mijn smaak (te veel tegels) maar ik denk dat de woningbouwvereniging niet bijhoudt welke planten er wel of niet in stonden.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
28-09-2020 16:50
Hier moest het onkruid verwijderd worden, maar de planten, het gras, de bestrating en schuttingen/haag bleef staan hoor.
Zou idioot zijn om weer een lege zandbak op te leveren.
Dat bedoel ik ook inderdaad.
Inderdaad, verbeteringen mogen blijven, als de tuin of het huis in slechtere staat is achter gebleven moet de huurder dat terug in originele staat brengen of de huisbaas doet het, maar dan op kosten van de huurder.

Niemand gaat eisen dat je de verbeteringen terug ongedaan maakt, maar ... je mag daar geen kosten voor aanrekenen of bijvb zeggen: dan betaal ik de laatste maanden huur niet. In jullie geval zou een eigenaar (zou!) kunnen eisen dat de vijver terug wordt dichtgelegd omdat huurders met kinderen dit te gevaarlijk zouden kunnen vinden. Maar dat is niet noodzakelijk. Niet aandachtig geweest, je gaat die vijver meenemen.

Normaal juicht een eigenaar het alleen maar toe als zijn huurder op eigen kosten het huurhuis verbetert, enkele zotte gevallen zoals hierboven dat de laminaat terug verwijderd moest worden, niet te na gesproken. Tenzij natuurlijk weer dat de laminaat in zulke erbarmelijke staat is dat het meer een schande dan een eer is.

Maar zoals iemand hierboven schrijft: als je je opzeg hebt gegeven, spreek dan een maand of 6 weken voordien eens af met de eigenaar. En vraag wat er aan zichtbare dingen al terug moet veranderd worden. Dat zal hij enorm appreciëren. Dan vermijd je dat op het moment van de verhuis, je BIJVOORBEELD ook nog de vijver moet gaan aanpakken of de tuin herinrichten. Op dat ogenblik heb je andere dingen aan je hoofd.

Ik wens je een huisbaas die jullie inspanningen kan waarderen!

Mamme-zel
Alle reacties Link kopieren
En maak vooral foto's als je ergens gaat wonen. Zodat je later kunt bewijzen dat het er al zo uitzag.

Overigens moest mijn tante haar keurige lichte 10 jaar oude maar weinig gebruikte inbouwkeuken ook verwijderen als de volgende bewoner hem niet zou willen overnemen. In dat geval ging de woningstichting er zelf een standaard nieuw keukenblok (zonder apparatuur) in zetten. Gelukkig voor haar wilde de volgende bewoner toch liever een inbouwkeuken, want nog even slopen en breken in je oude huis, daar zit je niet op te wachten als je zelf naar een aanleunwoning gaat.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
28-09-2020 17:05
En maak vooral foto's als je ergens gaat wonen. Zodat je later kunt bewijzen dat het er al zo uitzag.

Overigens moest mijn tante haar keurige lichte 10 jaar oude maar weinig gebruikte inbouwkeuken ook verwijderen als de volgende bewoner hem niet zou willen overnemen. In dat geval ging de woningstichting er zelf een standaard nieuw keukenblok (zonder apparatuur) in zetten. Gelukkig voor haar wilde de volgende bewoner toch liever een inbouwkeuken, want nog even slopen en breken in je oude huis, daar zit je niet op te wachten als je zelf naar een aanleunwoning gaat.
Hier is dat ook niet. Als je een nieuwe keuken plaatst krijg je daar nog een bedrag voor terug als je verhuist voor hij afgeschreven is.
Dat het onkruid weg moet snap ik. Hopelijk is hij er blij mee en mag het blijven voor de volgende.
Het is een particuliere verhuurder dus denk dat hij wel bij houdt hoe zijn huis eruit ziet. Die voorinspectie is een goed idee.
Bedankt voor de reacties:)
mammezel schreef:
28-09-2020 16:55
Inderdaad, verbeteringen mogen blijven, als de tuin of het huis in slechtere staat is achter gebleven moet de huurder dat terug in originele staat brengen of de huisbaas doet het, maar dan op kosten van de huurder.

Niemand gaat eisen dat je de verbeteringen terug ongedaan maakt, maar ... je mag daar geen kosten voor aanrekenen of bijvb zeggen: dan betaal ik de laatste maanden huur niet. In jullie geval zou een eigenaar (zou!) kunnen eisen dat de vijver terug wordt dichtgelegd omdat huurders met kinderen dit te gevaarlijk zouden kunnen vinden. Maar dat is niet noodzakelijk. Niet aandachtig geweest, je gaat die vijver meenemen.

Normaal juicht een eigenaar het alleen maar toe als zijn huurder op eigen kosten het huurhuis verbetert, enkele zotte gevallen zoals hierboven dat de laminaat terug verwijderd moest worden, niet te na gesproken. Tenzij natuurlijk weer dat de laminaat in zulke erbarmelijke staat is dat het meer een schande dan een eer is.

Maar zoals iemand hierboven schrijft: als je je opzeg hebt gegeven, spreek dan een maand of 6 weken voordien eens af met de eigenaar. En vraag wat er aan zichtbare dingen al terug moet veranderd worden. Dat zal hij enorm appreciëren. Dan vermijd je dat op het moment van de verhuis, je BIJVOORBEELD ook nog de vijver moet gaan aanpakken of de tuin herinrichten. Op dat ogenblik heb je andere dingen aan je hoofd.

Ik wens je een huisbaas die jullie inspanningen kan waarderen!

Mamme-zel
Dit klopt niet hoor.
Verbeteringen mogen lang niet altijd blijven. Een vloer, ook al is die nog zo mooi en goed, moet eruit als de volgende huurder hem niet wil (bij de meeste woningbouwverenigingen).
Alle reacties Link kopieren
Wat ik begreep was dat er in ieder geval een verhard pad van de achterdeur naar de schuttingdeur moest.
Alle reacties Link kopieren
Zeilboot76 schreef:
28-09-2020 15:50
Mijn ouders mochreb de tuin niet zo achterlaten. Er is iemand komen kijken en aan de hand van een lijst moesten er heel veel zaken verwijderd worden. Voornamelijk mooie planten, bomen, het pad naar achter en de vijver. Niet iedere huurder houdt van een tuin die ze moeten onderhouden.
Wat zonde!
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
28-09-2020 17:05
En maak vooral foto's als je ergens gaat wonen. Zodat je later kunt bewijzen dat het er al zo uitzag.

Overigens moest mijn tante haar keurige lichte 10 jaar oude maar weinig gebruikte inbouwkeuken ook verwijderen als de volgende bewoner hem niet zou willen overnemen. In dat geval ging de woningstichting er zelf een standaard nieuw keukenblok (zonder apparatuur) in zetten. Gelukkig voor haar wilde de volgende bewoner toch liever een inbouwkeuken, want nog even slopen en breken in je oude huis, daar zit je niet op te wachten als je zelf naar een aanleunwoning gaat.
De woningbouwvereniging waarvan ik huur, maakt sinds kort een uitzondering voor bejaarde bewoners.
Zij hoeven niet zelf hun woning in oorspronkelijke staat te brengen.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden in onze huurwoning veel geïnvesteerd omdat wij voornemens waren er te blijven.
De huurhervormingsplannen van minister Blok zorgden voor een andere keuze.
We hadden in het hele huis kwalitatief zeer goede merklaminaat en ondervloeren. Op maat gemaakte horren voor de ramen en gordijnen. Glazen douchewanden douche geplaatst. De tuin aangelegd, schutting geplaatst. Nieuwe keuken geplaatst.
Wij huurden 7 jaar en inmiddels had de woningbouwvereniging eenzijdig de regels veranderd wat betekende dat alles eruit moest behalve de keuken. Incl. de tuin.
Wij hebben niet de kans gekregen om de nieuwe huurder zaken ter overname aan te bieden.
Wij hebben destijds onder andere voorwaarden ons contract getekend en daar een beroep op gedaan. Toch heeft de Wbv alles op de keuken na uit de woning gesloopt en ons de rekening van e4000 ruimkosten gestuurd.
Ik was voornemen om naar de huurcommissie te stappen maar dit is uiteindelijk niet nodig geweest. We hoefden niks te betalen en kregen een vergoeding voor de keuken.
Zuur is wel dat de nieuwe huurster heel toevallig een kennis van ons was en zij gaf aan dat zij heel graag alles overgenomen had. Nu heeft zij alles weer opnieuw moeten doen.
De reinste verspilling wat mij betreft. Maar de wbv is heel duurzaam bezig: in hun jaarverslag melden zij dat ze steeds minder printerpapier gebruiken!

To; ik zou zeggen: kijk goed je contract na, laat een vooropname uitvoeren en informeer je goed over je rechten en plichten.
Maar ook: laat je niet bang maken.
Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Jeetje oranjetulpen, wat ontzettend zonde allemaal. Belachelijke werkwijze.
Alle reacties Link kopieren
Dingen achterlaten geeft ontzettend vaak gelazer. Daarom doen ze het liever niet. De oven houd er na een maand mee op of onder de houten vloer liggen tegels die bij de volgende er ook uit moeten als het laminaat eraf is gehaald omdat het versleten is. Tuin is vaak geen probleem, alleen als er puin of afval in staat.
oranjetulpen schreef:
29-09-2020 10:25

De reinste verspilling wat mij betreft. Maar de wbv is heel duurzaam bezig: in hun jaarverslag melden zij dat ze steeds minder printerpapier gebruiken!

Je moet maar durven!

Oranjetulp, echt jammer, zowel voor jullie (investering) als voor de nieuwe bevriende huurder. Echt, echt jammer. Typisch burocratie. Er kan nog véééééél geld bespaard worden als de mensen die erover moesten beslissen wat economischer ingesteld zouden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Er is een wetswijziging dat je het niet meer in de oorspronkelijke staat hoeft terug te brengen. Is afhankelijk vanaf wanneer je huur contract is ingegaan.
Alle reacties Link kopieren
Waar kun je dat vinden Rilena?
Alle reacties Link kopieren
Denk dat ik het verkeerd begrepen heb. Ik had vroeger een huur woning en kreeg er een brief over. Maar kan alleen maar andere verhalen op internet vinden. Sorry

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven