Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek geweigerd

22-07-2010 10:36 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste iedereen,

Mijn vriend en ik hebben ongeveer drie maanden geleden een financieel adviseur geraadpleegd om eens te bekijken wat onze mogelijkheden waren tot het kopen van een woning.

Ik heb een tijdelijk contract met een intentieverklaring (omzetting tot onbepaalde tijd) mijn vriend heeft ook een tijdelijk contract met een intentieverklaring (echter met een verlenging van twee jaar)

Volgens onze adviseur zou dit geen enkel probleem opleveren, we moesten mijn vriend zijn cv toevoegen zodat de hypotheek verstrekker kon zien dat hij afgestudeerd is aan de Universiteit en dus reele kansen op de arbeidsmarkt zou hebben.

Zo gezegd en zo gedaan, hele traject gestart, bod gedaan op het huis, hypotheek offerte en voorlopig koopcontract getekend en 6 weken de tijd genomen om de financiering op orde te krijgen.

Ik heb mijn financieel bijna om de dag aan de telefoon gehad om te toetsen hoe het ging, of onze hypotheek aanvraag echt niet geweigerd kon worden etc. We hoefden ons nergens zorgen over te maken, de hypotheek verstrekker hoeft alleen nog maar de onderliggende stukken te controleren want waarom maken ze anders een offerte op. Mijn financieel adviseur is afgelopen zaterdag op vakantie gegaan, dossier overgedragen aan vervangend adviseur. Nog een keer getoetst: Joh weet je zeker dat het niet mis kan gaan en ik quote nu zijn antwoord: Het ergste wat er kan gebeuren is dat ze nog een vraagje hebben of dat de oplevering een week verlaat wordt.

En gisteren wordt ik gebeld door de vervangend financieel adviseur dat de hypotheek aanvraag geweigerd is door de verstrekker omdat mijn vriend een tijdelijk contract heeft en geen intentieverklaring voor onbepaalde tijd.

Morgen is de laatste dag dat ik met een afwijzing onder de koop uit kan, ik heb geen tijd meer om een andere hypotheek te regelen en ik krijg mijn adviseur in het buitenland maar niet te pakken.

Ik heb inmiddels de directeur van dit kantoor gesproken en eerlijk gezegd begreep hij niet waarom er uberhaupt een offerte is opgemaakt, er schijnt vandaag de dag geen enkele bank meer te zijn die een hypotheek verstrekt aan iemand met een tijdelijk dienstverband.

Sorry dat dit een lang en misschien wat onduidelijk verhaal is geworden maar is er iemand die dit ook heeft meegemaakt? Of mij kan voorzien van advies?

Groetjes
Mij is vertelt dat je (in deze tijd tenminste) pas een hypotheek krijgt als je óf een contract hebt voor onbepaalde tijd óf een intentie verklaring waarin staat dat je contract wordt omgezet in een contract voor onbepaalde tijd.

Wel raar dat je hypotheek adviseur dat niet wist. Erg vervelend voor je!
Ik zou dan sowieso een klacht indienen tegen jullie adviseur.

Misschien even bellen met jurofoon of je rechtsbijstand als je die hebt.
Leerpuntje van het verhaal: altijd meerdere offertes aanvragen! (bij meerdere adviesuers)
Mijn adviseur heeft altijd gezegd, nee hoor geen enkel probleem dat je vriend een tijdelijk contract heeft. Helemaal niet omdat ze al een offerte hebben opgemaakt. Dus ja dat ze daar dus wel heel erg moeilijk over doen ben ik gisteren op een harde wijze ook achter gekomen.

Ik heb ook al contact gezocht met mijn rechtsbijstand.
Jeetje wat vreselijk balen zeg!

Ik vrees dat je dan toch maar de koop van het huis moet cancellen en een flinke klacht tegen je adviseur indienen.
Jeemig wat lullig van die adviseur.

verder: zie MMP
Toen mijn vriend en ik een hypotheek hebben gepakt, hadden we ook allebei een contract voor bepaalde tijd met een intentieverklaring dat onze contracten bij verlenging werden omgezet in een contract voor onbepaalde tijd en dat was voldoende.
Mijn vriend heeft een intentieverklaring met een verlenging van twee jaar, dit was volgens onze adviseur geen enkel probleem. En inderdaad de volgende keer meerdere adviseurs in de hand nemen, heb ik gisteren ook via de harde weg geleerd.
Meerdere bedrijven bedoel je.

Je bent toch niet alleen bij zoiets als de hypotheeker geweest?

Toch ook bij verschillende banken, hoop ik?

Juist door bij meerdere instanties offertes op te vragen kan je ook afdingen op de hypotheek rente. Als je dat niet doet ben je jezelf te stom af.
meerdere offertes opvragen is niet alleen in een geval als dit handig maar ook in het algemeen om de beste deal te krijgen....
Meerdere offertes opvragen is niet zo netjes en daar kunnen ook kosten aan verbonden zitten.

Wel altijd meerdere adviseurs spreken voordat je een keuze maakt bij wie je wilt sluiten.

Wellicht is dit nog een oplossing (zou jou adviseur ook moeten weten ).

Jaaropgaven van de laatste 3 jaar van je vriend.Dan telt het gemiddelde inkomen met een maximum van het aflopen jaar. Misschien is je hypotheek dan net nog haalbaar ??

Anders echt op tijd ontbinden hoor...komt er nog een oplossing dan kan je vaak gewoon weer verder met het huis (ze willen toch verkopen) maar anders zit je vast aan een boete van 10%.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik t wel (ben ook adviseur)
Ik zou toch nu wel zeggen dat je onder de koop uit wilt, moet je een verklaring van de bank hebben dat je het niet kunt betalen.
Jaaropgaven van vriend heeft weinig zin, heeft gestudeerd en in de horeca gewerkt. Zijn huidige baan is tevens ook zijn eerste baan.

De hypotheekverstrekker maakt een officiele brief voor ons op, notaris is gisteren al ingelicht. In ons voorlopig koopcontract staat vermeld 1 of 2 afwijzigingen. Op dit moment hebben we er maar 1, indien de verkopende partij ook akkoord gaat met 1 afwijziging dan annuleer ik de boel vandaag nog. Die boete van 10% wil ik niet riskeren.
In mijn geval probeerde de hypotheekverstrekker er ook onderuit te komen na de offerte. De adviseur heeft toen gezegd dat het niet kan dat iemand een offerte intrekt, offerte=aanbod en daar moeten ze bij blijven. Vraag dit na bij je adviseur! Wij hebben gewoon dezelfde hypotheek kunnen nemen, want offerte gemaakt= bindend volgens onze adviseur!
quote:zero181 schreef op 22 juli 2010 @ 10:53:

Meerdere offertes opvragen is niet zo netjes en daar kunnen ook kosten aan verbonden zitten.

Wel altijd meerdere adviseurs spreken voordat je een keuze maakt bij wie je wilt sluiten.

Ik weet niet waar jij werkt maar wij hebben 2 jaar geleden toch echt 3 verschillende (goeie) offertes en 2 lachwekkende op tafel gehad toen we voor een hypotheek gingen.

Gratis.

We hebben er behoorlijk wat af kunnen kleppen en dat scheelt per jaar meer dan 1000 euro aan hypotheekrente.
quote:zero181 schreef op 22 juli 2010 @ 10:53:

Wellicht is dit nog een oplossing (zou jou adviseur ook moeten weten ).

Jaaropgaven van de laatste 3 jaar van je vriend.Dan telt het gemiddelde inkomen met een maximum van het aflopen jaar. Misschien is je hypotheek dan net nog haalbaar ??

Anders echt op tijd ontbinden hoor...komt er nog een oplossing dan kan je vaak gewoon weer verder met het huis (ze willen toch verkopen) maar anders zit je vast aan een boete van 10%.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik t wel (ben ook adviseur)

Meerdere offertes aanvragen niet netjes?

Daar is het toch juist een offerte voor?

Je bekijkt verschillende aanbiedingen, en kiest degene die het best bij je past. (hoeft niet de goedkoopste te zijn, maar gewoon het beste pakketje)

Zo werkt het ook bij aannemers of badkamerboeren oid.

Misschien niet fijn dat je er tijd in heb moeten steken, maar that's all in the game...
Meerdere offertes opvragen niet netjes? Lijkt me toch normaal dat je wat wilt vergelijken? Of ga je ook met de eerste de beste offerte van een aannemer in zee?

No offense: maar ik vind het over het algemeen een nogal arrogante houding van een dienstverlener wanneer ze het gek vinden dat een klant ook bij anderen gaat kijken
Ik heb het idee dat hier onder 'offertes' verschillende dingen worden bedoeld.

De mogelijkheden die een adviseur voor je uitdraait, zijn natuurlijk geen offerte.
Wat vervelend TO!

Wij hebben ook niet zulke goede ervaringen met een financieel adviseur die voor ons een hypotheek zou regelen... Na een paar weken kwam hij met een voorstel, dat er helemaal niet zo voordelig uit zag. In heel korte tijd hebben we zelf bij allerlei hypotheekverstrekkers offertes opgevraagd (is niks raars aan om dat te doen), en er zelf een gekozen. Bij ons had mijn partner wel een vast aanstelling en was ik aan het afstuderen.

Is er bij jullie geen mogelijkheid om bij de verkopers uitstel te krijgen en zo snel mogelijk zelf bij wat banken langs te gaan?

Heel veel succes!
Je kan meerdere berekeningen laten maken door verschillende adviseurs. Maar offertes (en dan bedoel ik dus die van de bank) vind ik wat anders.

Tegenwoordig moet je eigenlijk wettelijk ook tekenen dat je in zee gaat met een adviseur voordat die een offerte aanvraagt (nogmaals berekeningen maken is iets anders). Maargoed laten we het topic hier niet mee vervuilen.

Een bank mag de offerte altijd terug trekken, zelfs zonder gegronde reden zoals bijv. gewoon een slecht gevoel op basis van de werkgeversverklaring.

Zij brengen de offerte uit op basis van de gegevens die de adviseur invult op de aanvraag. Als hij dus heeft ingevuld tijdelijk contract met intentieverklaring dan klopt dat dus niet( intentie geldt niet als er eerst nog verlengd wordt met een tijdelijk contract).

Kan me voorstellen dat jullie nu wel erg balen, zeker als je het zo vaak hebt gevraagd of het wel goed ging komen.

Misschien kan je vragen of je de aanvraag mag zien die de adviseur heeft ingediend, dan kan je zien of hij het wel goed heeft aangegeven aan de bank.

De werkgever van je vriend wil ook geen andere intentieverklaring afgeven nu ze weten dat hij problemen heeft met deze ?(het is tenslotte een intentie verklaring, ze zitten nergens aan vast)
ga ook zeker bij je eigen bank vragen. (waar je je spaar/betaalrekening hebt) Ik geloof iig dat het bij ons wel gunstig uit viel daar omdat ze ons graag als klant wilden houden.
Als je de koop van je woning wilt ontbinden op basis van ontbindende voorwaarden voor financiering, moet je vaak van minstens 2 banken een afwijzing hebben, maar je zei al dat er bij jou 1 of 2 staat. Er is niks mis met meerdere offertes aanvragen.

Ik werk als binnendienstmedewerker van een hypotheekadviseur en het is inderdaad zo dat een intentieverklaring voor 2 jaar niet voldoende is. Bij sommige banken telt zelfs een intentieverklaring niet voldoende, daarbij willen ze zelfs een onvoorwaardelijke verklaring hebben.

Wellicht kun je vragen om verlenging van ontbindende voorwaarden? Dan heb je nog extra tijd om bij andere adviseurs langs te gaan.
Wat vervelend voor jullie,

ik hoop echt voor jullie dat het op de een of andere manier nog te regelen is, en zoals isasue al schrijft misschien kan je nog wat uitstel krijgen zodat je even wat meer tijd hebt om alles te laten bekijken.

Kennisen van ons hebben hun huis verkocht onder voorbehoud van financiering, jullie hebben toch niet hun huis gekocht toch?

In welke regio zitten jullie?
Je zegt dat jouw man een universitaire opleiding heeft gevolgd en nu een tijdelijk contact heeft. Daaruit vermoed ik dat hij in de wetenschap werkt. Indien dat zo is, is dit een nuttig artikel:

http://www.vawo.nl/actueel/documents/vv0802.pdf
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven