Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek met hulp van schoonouders [Lege OP]

20-02-2020 16:36 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dank allemaal voor de reactie. Erg waardevol! Ik merk dat de discussie inmiddels over andere dingen gaat die voor mij niet van toepassing zijn. Vandaar dat ik vraag of dit topic te sluiten.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-02-2020 06:20
Reden: OP (grotendeels) verwijderd. Passende maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva
88.86% gewijzigd
Dit zijn goeie vragen voor die financiële adviseur.
Ik zou zeker een geregistreerd partnerschap o.i.d. laten opstellen en/of e.e.a. goed laten vastleggen. Als één van jullie twee iets overkomt, dan ben je "niets" van elkaar in de zin van de wet. Je erft dus ook niet van elkaar. Dat kan je in grote problemen brengen.
Goed laten voorlichten dus i.d.d.
Alle reacties Link kopieren
Een familielening/hypotheek hoor je volgens mij iets van 6% rente over te betalen, wil het niet als een schenking worden gezien door de Belastingdienst.

Bij de bank lenen is dan goedkoper met de huidige rentestand.

Je schoonouders kunnen wel elk jaar belastingvrij een bedrag aan je vriend schenken. Gebruik dat eventueel om jullie hypotheek af te lossen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het bij een notaris vragen. Kan je meteen samenlevingscontract laten opstellen.
Of voor een notaris. Al zou ik als ik jou was ook nadenken over een constructie waarbij jij niet mede eigenaar bent, maar wel erfgenaam. Want dan heb je bij uitelkaar gaan weliswaar nergens recht op, maar dat hoeft niet nadelig te zijn, zeker als jij je vriend niet kunt uitkopen en jij toch degene bent die zou moeten vertrekken. Dan kan een constructie waarbij jij alleen meebetaalt aan de rente en zo zelf kunt sparen, en je dus ook zonder gezeur kunt vertrekken en zonder schuld op je naam.

Bij een eventueel overlijden van hem wil je wel recht hebben te blijven wonen en dat ook kunnen betalen, dus een orv op zijn naam waarvan jij de premie betaalt helpt je ook.
anoniem_64cd0dc304e83 wijzigde dit bericht op 20-02-2020 17:01
15.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
20-02-2020 16:54
Een familielening/hypotheek hoor je volgens mij iets van 6% rente over te betalen, wil het niet als een schenking worden gezien door de Belastingdienst.

Bij de bank lenen is dan goedkoper met de huidige rentestand.

Je schoonouders kunnen wel elk jaar belastingvrij een bedrag aan je vriend schenken. Gebruik dat eventueel om jullie hypotheek af te lossen.
Hier was ik inderdaad ook al bang voor, thanks voor je waardevolle reactie.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
20-02-2020 16:56
Of voor een notaris. Al zou ik als ik jou was ook nadenken over een constructie waarbij jij niet mede eigenaar bent, maar wel erfgenaam. Want dan heb je bij uitelkaar gaan weliswaar nergens recht op, maar dat hoeft niet nadelig te zijn, zeker als jij je vriend niet kunt uitkopen en jij toch degene bent die zou moeten vertrekken. Dan kan een constructie waarbij jij alleen meebetaalt aan de rente en zo zelf kunt sparen, en je dus ook zonder gezeur kunt vertrekken en zonder schuld op je naam.
Dat is ook zeker een mogelijkheid. Het is voor mij niet mogelijk mijn vriend te kunnen uitkopen, zeker omdat hij veel overwaarde van zijn huidige koopwoning mee brengt. Dank voor je reactie!
Alle reacties Link kopieren
Och jee, uit wat je schrijft blijkt dat je er veel te weinig vanaf weet om hier een verstandige beslissing in te maken. Ik zou echt naar een notaris gaan met deze vragen, anders is het vragen om problemen.
Alle reacties Link kopieren
Goede vragen voor de notaris.

De vermogensbelasting klopt niet. Dat gaat om geld wat je op de rekening hebt staan, niet over het geld wat in het huis zit.

Er zijn wel mogelijkheden qua schenken van schoonouders aan jou. Tegenwoordig mag je 100.000 schenken aan ene ieder die je wil, mits voor aankoop woning en mits tussen 18 en 40 jaar.

De notaris kan je echt alles vertellen.

Mede eigenaar zijn van de woning heeft voor- en nadelen. In goede tijden kijkt men altijd naar de voordelen, maar er kleven ook nadelen aan. Laat je goed informeren en daarvoor is het ViVa forum niets de juiste plaats. Ga naar de notaris.

Een hypotheekadviseur is normaal gesproken ook goed op de hoogte mbt schenkingsmogelijkheden van (schoon) ouders. Ouders als hypotheekbank kan heel interessant zijn. Maar heeft zijn voor- en nadelen. De notaris weet van de hoed en de rand.
Alle reacties Link kopieren
Doe t niet. Met familie moet je wandelen niet handelen. Jullie kunnen een hypo krijgen. Waarom dan bij zijn ouders met het risico dat het tot ruzies gaat leiden ? En ja jullie gaan vast goed met elkaar om maar dat kan veranderen.
Een familiebank hypotheek maag ook met een rente van 3 % of zo tegenwoordig, het moet marktconform zijn.

Notaris is inderdaad een beter advies dan een financieel adviseur.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
20-02-2020 17:02
Goede vragen voor de notaris.

De vermogensbelasting klopt niet. Dat gaat om geld wat je op de rekening hebt staan, niet over het geld wat in het huis zit.

Er zijn wel mogelijkheden qua schenken van schoonouders aan jou. Tegenwoordig mag je 100.000 schenken aan ene ieder die je wil, mits voor aankoop woning en mits tussen 18 en 40 jaar.

De notaris kan je echt alles vertellen.

Mede eigenaar zijn van de woning heeft voor- en nadelen. In goede tijden kijkt men altijd naar de voordelen, maar er kleven ook nadelen aan. Laat je goed informeren en daarvoor is het ViVa forum niets de juiste plaats. Ga naar de notaris.

Een hypotheekadviseur is normaal gesproken ook goed op de hoogte mbt schenkingsmogelijkheden van (schoon) ouders. Ouders als hypotheekbank kan heel interessant zijn. Maar heeft zijn voor- en nadelen. De notaris weet van de hoed en de rand.

Dank voor je reactie!
S-Groot schreef:
20-02-2020 17:02
Och jee, uit wat je schrijft blijkt dat je er veel te weinig vanaf weet om hier een verstandige beslissing in te maken. Ik zou echt naar een notaris gaan met deze vragen, anders is het vragen om problemen.
Klopt, ik ben mij nu vooral heel erg goed aan het inlezen. Juist voor deze beslissing wil ik er al het fijne van weten :)
Marana schreef:
20-02-2020 17:07
Een familiebank hypotheek maag ook met een rente van 3 % of zo tegenwoordig, het moet marktconform zijn.

Notaris is inderdaad een beter advies dan een financieel adviseur.
Maar je kunt ook hetzelfde aan rente betalen als nu bij een bank? Zeker met die lage rente is dat natuurlijk anders aantrekkelijker!
Alle reacties Link kopieren
Viva_Bloem1989 schreef:
20-02-2020 16:59
Hier was ik inderdaad ook al bang voor, thanks voor je waardevolle reactie.
Het is geen waardevolle reactie; rente moet marktconform zijn + of - 25%. Zie bijvoorbeeld: https://www.consumentenbond.nl/hypothee ... de-familie

Lees je in en maak daarna een afspraak bij een notaris en/of financieel adviseur.
Alle reacties Link kopieren
https://www.consumentenbond.nl/hypothee ... de-familie

Goed vastleggen wat precies de bedoeling is, en sowieso een samenlevingscontract en testament aflsuiten
Ik zou hier niet meteen een goed gevoel bij hebben. Waarom willen ze dit doen terwijl jullie gewoon een hypotheek kunnen krijgen bij een bank?
Als jullie op een andere manier geen hypotheek zouden kunnen krijgen zou het fijn zijn als het via hun dan wel kan maar waarom willen ze het terwijl het niet nodig is? Krijg ik een beetje het idee van dat ze willen dat jullie aan hun vast zitten o.i.d? Wat zou het voordeel zijn van een hypotheek via hen i.p.v via een regulier aanbieder?
Het klinkt heel lief, dat zij de hypotheek op zich nemen, maar ze zullen dat met reden doen. Dat hoeft niet per se verkeerd te zijn, maar als je hun agenda kent, kun je beter een beslissing nemen dan als je die niet weet.

Ik zou me heel goed verdiepen wat de consequenties voor jou zijn als de relatie stuk loopt.
Kortom: laat je door een professional goed voorlichten.
Anna2208 schreef:
20-02-2020 17:21
Ik zou hier niet meteen een goed gevoel bij hebben. Waarom willen ze dit doen terwijl jullie gewoon een hypotheek kunnen krijgen bij een bank?
Als jullie op een andere manier geen hypotheek zouden kunnen krijgen zou het fijn zijn als het via hun dan wel kan maar waarom willen ze het terwijl het niet nodig is
? Krijg ik een beetje het idee van dat ze willen dat jullie aan hun vast zitten o.i.d? Wat zou het voordeel zijn van een hypotheek via hen i.p.v via een regulier aanbieder?


Dit inderdaad. Is het om te helpen of hopen ze dat hun geld meer oplevert?
Ze zullen een belang hebben.
Anna2208 schreef:
20-02-2020 17:21
Ik zou hier niet meteen een goed gevoel bij hebben. Waarom willen ze dit doen terwijl jullie gewoon een hypotheek kunnen krijgen bij een bank?
Als jullie op een andere manier geen hypotheek zouden kunnen krijgen zou het fijn zijn als het via hun dan wel kan maar waarom willen ze het terwijl het niet nodig is? Krijg ik een beetje het idee van dat ze willen dat jullie aan hun vast zitten o.i.d? Wat zou het voordeel zijn van een hypotheek via hen i.p.v via een regulier aanbieder?


Dat stellen ze voor zodat zij meer rente ontvangen op hun spaargeld. Vaak wordt de rente die betaald wordt weer terug geschonken. Als je echt wil weten waarom mensen dit doen, lees dan eens die link van de Consumentenbond.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
20-02-2020 17:26
Dat stellen ze voor zodat zij meer rente ontvangen op hun spaargeld. Vaak wordt de rente die betaald wordt weer terug geschonken. Als je echt wil weten waarom mensen dit doen, lees dan eens die link van de Consumentenbond.
Ik ben de link van de consumentenbond inderdaad aan het lezen :) Dank hiervoor!
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
20-02-2020 16:54
Een familielening/hypotheek hoor je volgens mij iets van 6% rente over te betalen, wil het niet als een schenking worden gezien door de Belastingdienst.

Bij de bank lenen is dan goedkoper met de huidige rentestand.

Je schoonouders kunnen wel elk jaar belastingvrij een bedrag aan je vriend schenken. Gebruik dat eventueel om jullie hypotheek af te lossen.
Ja, in de tijd dat 6% marktconform was wel ja...

Voor je schoonouders is het aantrekkelijk om het zo te doen, want dan hebben ze meer rendement dan als het op de bank staat
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Anna en Blijenvrij dus verschrikkelijk achterdochtig. Als er geen aanwijzingen zijn dat ze graag invloed op jullie willen uitoefenen zou ik gewoon denken dat het een fijne en vriendelijke manier is om een mooi huis te kunnen kopen voor TO en haar vriend.
Alle reacties Link kopieren
Anna2208 schreef:
20-02-2020 17:21
Ik zou hier niet meteen een goed gevoel bij hebben. Waarom willen ze dit doen terwijl jullie gewoon een hypotheek kunnen krijgen bij een bank?
Als jullie op een andere manier geen hypotheek zouden kunnen krijgen zou het fijn zijn als het via hun dan wel kan maar waarom willen ze het terwijl het niet nodig is? Krijg ik een beetje het idee van dat ze willen dat jullie aan hun vast zitten o.i.d? Wat zou het voordeel zijn van een hypotheek via hen i.p.v via een regulier aanbieder?
Kan toch een voor beide partijen interessante afspraak zijn? Schoonouders krijgen waarschijnlijk 0% rente op hun spaargeld. Ze kunnen een afspraak maken voor een lage rente (25% onder marktconform) of een wat hogere rente (25% boven marktconform), waarbij schoonouders de schenkingsvrijstelling gebruiken om de hogere rente te compenseren. Hierdoor meer hypotheekrenteaftrek.
Alle reacties Link kopieren
Anna2208 schreef:
20-02-2020 17:21
Ik zou hier niet meteen een goed gevoel bij hebben. Waarom willen ze dit doen terwijl jullie gewoon een hypotheek kunnen krijgen bij een bank?
Als jullie op een andere manier geen hypotheek zouden kunnen krijgen zou het fijn zijn als het via hun dan wel kan maar waarom willen ze het terwijl het niet nodig is? Krijg ik een beetje het idee van dat ze willen dat jullie aan hun vast zitten o.i.d? Wat zou het voordeel zijn van een hypotheek via hen i.p.v via een regulier aanbieder?
Ja, vooral dit! Ik geef direct toe dat ik geen briljant financieel inzicht heb, maar wat is de meerwaarde? Wat is voor jullie het voordeel ten opzichte van gewoon een hypotheek bij de bank? Ik zie het niet...
En ik zou er ook sowieso geen goed gevoel bij hebben. Ik wil niet in het krijt staan bij mijn schoonfamilie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven