Geen resultaten gevonden Probeer een andere zoekterm

Zoekfilters:

Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek overzetten op 1 naam en oversluiten

14-08-2019 16:04 11 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat mijn man en ik gaan scheiden, ben ik mijn mogelijkheden voor wat woning betreft aan het bekijken.

Uit een oriënterend gesprek met een hypotheekadviseur heb ik begrepen dat ik de hypotheek van ons gezamenlijke huis zelf zou kunnen betalen. Op dat moment ben ik hier niet op in gegaan, omdat deze informatie onverwacht kwam en ik dacht dat ik liever naar een ander huis zou verhuizen. Echter staat het idee van het blijven in mijn huidige huis mij steeds beter aan.

Nu de vraag: welke stappen moet ik zetten? Ik hoop dat hier toevallig personen zijn die deze stap al eerder gemaakt hebben.
Er staat een afspraak gepland voor het uitvoeren van een taxatie, zodat we weten hoeveel het huis nu waard is en met welk bedrag ik mijn man zou moeten uitkopen.
Maar moet ik nu naar mijn huidige bank voor het op 1 naam laten zetten en oversluiten (helaas is de rente bij mijn bank hoger dan bij andere hypotheekverstrekkers) of kan dit ook bij een andere hypotheekverstrekker?

En mocht jij deze stap gezet hebben, heb je dan misschien nog meer tips/ zaken waar ik aan moet denken?
Neem je vragen mee naar een oriënterend gesprek bij een andere hypotheek adviseur. Dat scheelt kosten en zo ontdek je bij welke adviseur je zalen wilt gaan doen.

Ik denk dat je situatie te specifiek is voor een goed antwoord op dit forum.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Je vergeet een stap. Er moet ook een akte van verdeling komen van het huis
Niet goed gelezen
katrien1974 schreef:
14-08-2019 16:24
Je vergeet een stap. Er moet ook een akte van verdeling komen van het huis
De exacte stappen weet ik inderdaad nog niet, maar ik ga ervan uit dat de hypotheekverstrekker en de mediator ons daar in kunnen begeleiden.
Ga met deze vragen eens naar een goede hypotheekadviseur. En zorg voor een goede taxatie van het huis, waar jij en je ex beide tevreden mee zijn.

Zijn jullie in gemeenschap van goederen getrouwd of op huwelijksvoorwaarde? Verder zullen waarschijnlijk ook alle spullen die achter blijven verdeeld moeten worden of je moet je moet je ex daarvoor vergoeden.

Je vraag is eigenlijk niet dat de hypotheek op 1 naam komt te staan, nee jij moet je partner uitkopen. Zodat hij ook een eigenaar meer is van het huis, en hij geen schuld meer achter zijn naam heeft staan.

De eventuele overwaarde of restschuld zal verrekend moeten worden. Dit kan direct bij het overschrijven van het huis, maar er kan ook een regeling dat dit over een aantal jaren verrekend gaat worden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Het gaat niet zozeer om de vraag of je het kunt betalen maar of je het kunt financieren, dus of er een hypotheekverstrekker is die jou de benodigde hypotheek op jouw inkomen wil verstrekken.

Is er momenteel overwaarde? Heb je spaargeld om je man uit te kopen of moet dat meegefinancierd worden? Heb je de getallen een beetje op een rijtje?
Heb je die adviseur al gebeld/gemaild om te vragen hoe hoog de hypotheek is die jij volgens hem ongeveer kunt krijgen?
Wij hebben dat gedaan toen mijn vriend het huis van zijn ex en hem samen alleen op zijn naam heeft laten zetten. Daarna hebben we t op onze beiden namen gezet.
Bij ons was er geen sprake van uitkopen omdat zij nooit had bijgedragen in de lasten van het huis. Daar was ze het ook mee eens. Ze had er uiteindelijk nooit gewoont.

Bank moest toestemming geven de hypotheek op zijn naam en zij moest tekenen voor overdracht met hem bij notaris. Daarna moesten we een nieuwe hypotheek aanvragen bij de bank en ook weer samen tekenen bij notaris.
where ever you go, go with your heart
S-Groot schreef:
14-08-2019 16:41
Het gaat niet zozeer om de vraag of je het kunt betalen maar of je het kunt financieren, dus of er een hypotheekverstrekker is die jou de benodigde hypotheek op jouw inkomen wil verstrekken.
Dit. Het gaat om meer dan “de hypotheek van enkel mijn salaris kunnen betalen”.
Pilates, Pinterest en Pijpen.
Ik heb dat gedaan, ex uitgekocht en een nieuwe hypotheek op mijn naam afgesloten.

Afkoopsom is via de notaris naar hem gestort, dus op het moment van tekenen van de akte. Ik sta nu als enige op de eigendomsakte. Mediatorkosten werden vergoed door de rechtsbijstandsverzekering.

We hebben afspraken gemaakt over een verdeling van de kosten van het op één naam zetten: kosten van taxatie, notaris en oversluiten hypotheek. Inzetten van een hypotheekadviseur was een verplichting vanuit de bank maar heb ik zelf geheel betaald.

Ik heb de hypotheek verhoogd voor het uitkopen; een ander deel van de financiering kwam van de helft van ons gezamenlijke spaartegoed en bij het stopzetten van de spaarhypotheek kwam er een spaarbedrag vrij, ook voor de helft van mij en ingezet.

De bank telde overigens alimentatie en kindgebonden budget niet mee als inkomen. En man, man, man wat een papierwinkel.

Je kunt elke hypotheekadviseur kiezen die je wenst! Doe dat vooral.
Bedankt voor jullie reacties!

Ik weet het bedrag dat ik volgens de hypotheekadviseur zou kunnen lenen en dat zou genoeg moeten zijn. Ik ga contact opnemen met een andere hypotheekadviseur voor een nieuw oriënterend gesprek waarin ik de waarde van het huis na taxatie meeneem.

Bedankt ook voor de info over hoe sommigen het aangepakt hebben wat betreft uitkopen etc. Het geeft mij meer inzicht.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven