Geld & Recht
alle pijlers
Hypotheekrente tijdens aankoop, verbouwen en oplevering
maandag 2 december 2024 om 14:02
Meelezer met een vraag over onze hypotheekrente tijdens aankoop, verbouwen en oplevering oude/nieuwe woning.
Situatie:
Hypotheekrente 5 jaar geleden voor 10 jaar vastgelegd.
1 oude woning, opleveren 20-12.
Waarop 2 hypotheken 1 aflossingsvrij en 1 annuïteiten
Bij aflossingsvrije hypotheek wordt vanaf oplevering nieuwe woning (10-10) tot aan oplevering oude woning (20-12) hypotheekrente verhoogd met 3 % (van 2% naar 5%)
Bij annuïteiten niet, blijft 2% tot aan oplevering oude woning. Volgens bank had deze ook verhoogd moeten worden tot aan oplevering, dit is een foutje: aldus de bank.
Beide hypotheken worden afgelost bij oplevering oude woning (20-12).
1 nieuwe woning, opgeleverd 10-10, verbouwen, verhuizen voor 20-12.
Waarop na aflossing van de overbruggingshypotheek nog aflossingsvrije hypotheek van 2%. (=nieuwe hypotheek met zelfde voorwaarden als oude)
Voor bovenstaande hebben wij getekend middels een offerte, waarbij wij dachten dat alles hierin vermeld reeds besproken was met financieel adviseur van de bank (alles behalve +3% rente verhoging).
Ben eigenlijk nu wel benieuwd of dit gebruikelijk is, na telefonisch contact gaf bank aan dat dit alleen gebruikelijk is wanneer de rente hoger is dan vastgelegd.
Nu hebben wij getekend, veranderen doen we dat niet. Toch blijft t in mijn hoofd rondgaan, klopt dit?
Situatie:
Hypotheekrente 5 jaar geleden voor 10 jaar vastgelegd.
1 oude woning, opleveren 20-12.
Waarop 2 hypotheken 1 aflossingsvrij en 1 annuïteiten
Bij aflossingsvrije hypotheek wordt vanaf oplevering nieuwe woning (10-10) tot aan oplevering oude woning (20-12) hypotheekrente verhoogd met 3 % (van 2% naar 5%)
Bij annuïteiten niet, blijft 2% tot aan oplevering oude woning. Volgens bank had deze ook verhoogd moeten worden tot aan oplevering, dit is een foutje: aldus de bank.
Beide hypotheken worden afgelost bij oplevering oude woning (20-12).
1 nieuwe woning, opgeleverd 10-10, verbouwen, verhuizen voor 20-12.
Waarop na aflossing van de overbruggingshypotheek nog aflossingsvrije hypotheek van 2%. (=nieuwe hypotheek met zelfde voorwaarden als oude)
Voor bovenstaande hebben wij getekend middels een offerte, waarbij wij dachten dat alles hierin vermeld reeds besproken was met financieel adviseur van de bank (alles behalve +3% rente verhoging).
Ben eigenlijk nu wel benieuwd of dit gebruikelijk is, na telefonisch contact gaf bank aan dat dit alleen gebruikelijk is wanneer de rente hoger is dan vastgelegd.
Nu hebben wij getekend, veranderen doen we dat niet. Toch blijft t in mijn hoofd rondgaan, klopt dit?
dinsdag 3 december 2024 om 00:12
Zo te lezen heb je een meeneemhypotheek, je neemt de voorwaarden en rente mee naar de nieuwe woning. Ze geven deze (vaak gunstige) rente echter maar op 1 woning. Op de geldlening van de 'oude' woning komt dan een toeslag tot deze verkocht is. Staat idd niet duidelijk omschreven (als het er al staat) In de voorwaarden moet het wel staan.
Het is wel een gebruikelijk iets.
Het is wel een gebruikelijk iets.
dinsdag 3 december 2024 om 07:25
Als ik het goed begrijp is het volgende aan de hand:
- bank heeft een offerte gedaan met alleen tijdelijke verhoging rente op 1 hypotheekdeel
- offerte is door jullie voor akkoord getekend.
- bank zegt nu dat er een fout in de offerte zit en wil dit rechtzetten. Dat is in jullie nadeel.
Of de bank terug mag komen op de getekende offerte is afhankelijk van de voorwaarden in de offerte. Daar zou je jurist / rechtsbijstand naar kunnen laten kijken.
- het gaat over de periode 10-10 t/m 20-12.
- bedoel je 2024? Die periode is al bijna voorbij, dan is er toch geen sprake van offerte, maar is dit al geeffectueerd? Dan zou de bank dus achteraf willen corrigeren.
- het gaat om 2 maanden hogere rente. Dan vind ik 1250 best een hoog bedrag. Is dat inderdaad het extra bedrag op de ene leningdeel? Hoef je hier niet te delen trouwens, maar meer dat je checkt of dat het extra deel is.
- de extra rente krijg je ook HRA over, dus netto is de 'schade' lager.
- bank heeft een offerte gedaan met alleen tijdelijke verhoging rente op 1 hypotheekdeel
- offerte is door jullie voor akkoord getekend.
- bank zegt nu dat er een fout in de offerte zit en wil dit rechtzetten. Dat is in jullie nadeel.
Of de bank terug mag komen op de getekende offerte is afhankelijk van de voorwaarden in de offerte. Daar zou je jurist / rechtsbijstand naar kunnen laten kijken.
- het gaat over de periode 10-10 t/m 20-12.
- bedoel je 2024? Die periode is al bijna voorbij, dan is er toch geen sprake van offerte, maar is dit al geeffectueerd? Dan zou de bank dus achteraf willen corrigeren.
- het gaat om 2 maanden hogere rente. Dan vind ik 1250 best een hoog bedrag. Is dat inderdaad het extra bedrag op de ene leningdeel? Hoef je hier niet te delen trouwens, maar meer dat je checkt of dat het extra deel is.
- de extra rente krijg je ook HRA over, dus netto is de 'schade' lager.
dinsdag 3 december 2024 om 13:59
@Flipje2024 Inmiddels verder geïnformeerd en t is zoals je zegt, aangezien wij dit bij een eerdere verhuizing niet hebben ervaren, waarbij wij hypotheek ook meenamen.
Bij vorige verhuizing hebben wij niet minder betaald, toen stond de rente lager, heb die offerte gecheckt en daar stond het ook niet vermeld zoals in deze.
Er staat in deze offerte vermeld "Voor dit leningdeel geldt vanaf dan de actuele 1 jaar vaste rente die geldt op deze ingangsdatum voor soortgelijke leningen, ook al is die nu hoger of lager."
@Mugske Ja klopt dat vond ik ook vreemd waarom het ene leningdeel wel en het andere niet, bank zegt dat dit een fout is, gaan het niet corrigeren.
Ja is extra bedrag en netto schade zal idd lager uitpakken, gelukkig.
Inmiddels uit mijn hoofd en druk bezig met voorbereiden van verhuizing
Bij vorige verhuizing hebben wij niet minder betaald, toen stond de rente lager, heb die offerte gecheckt en daar stond het ook niet vermeld zoals in deze.
Er staat in deze offerte vermeld "Voor dit leningdeel geldt vanaf dan de actuele 1 jaar vaste rente die geldt op deze ingangsdatum voor soortgelijke leningen, ook al is die nu hoger of lager."
@Mugske Ja klopt dat vond ik ook vreemd waarom het ene leningdeel wel en het andere niet, bank zegt dat dit een fout is, gaan het niet corrigeren.
Ja is extra bedrag en netto schade zal idd lager uitpakken, gelukkig.
Inmiddels uit mijn hoofd en druk bezig met voorbereiden van verhuizing
dinsdag 3 december 2024 om 22:17
dinsdag 3 december 2024 om 22:28
Volgens mij is dit een soort versie hiervan. In feite wordt hier de oude hypotheek al overgezet naar het nieuwe huis, onder dezelfde voorwaarden.studiemiepmiep schreef: ↑03-12-2024 22:17Ben je niet in de war dat je tijdelijk een overbruggingshypotheek hebt (voor de kort periode dat je 2 huizen hebt). Deze wordt automatisch afgelost bij overdracht van je oude woning.
Rente op een overbruggings hypotheek is zo rond de 5 soms zelfs bijna 6 procent.
Dat dat dat hier ook het geval is.
Maar omdat het oude huis nog niet verkocht is, kun je die hypotheek nog niet aflossen. Voor het oude huis krijg je dan tijdelijk een nieuwe hypotheek/oversrugginshypotheek. Je leent dan tijdelijk veel meer dan je eigenlijk aan hypotheek zou mogen hebben. En daarom betaal je over dat deel een aanzienlijk hogere rente.
Omdat het heel ongunstig zou zijn om echt een nieuwe hypotheek af te sluiten op het oude huis (want dan moet je weer naar de notaris, dat kost geld, afsluitkosten etc) voor een hypotheek die je maar twee maanden nodig hebt, maken ze er geen officiële nieuwe hypotheek van, maar komt er een opslag op de oude.
Dat is dus vrij normaal, een overbruggingshypotheek is altijd een stuk duurder. Maar als ik het goed begrijp rekenen ze de hogere rente per ongeluk alleen over een deel van de hypotheek op het oude huis? Dan moet je niet balen van extra kosten, maar heb je mazzel dat die een stuk minder zijn dat had gemoeten.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in