Geld & Recht alle pijlers

Ik moet echt uit huis...maar het kan niet

02-12-2019 18:16 249 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het nodig dit van me af te schrijven. Op dit moment ben ik werkzaam als docent en besloot begin dit jaar mijn vleugels uit te willen slaan. Inmiddels sta ik drie jaar ingeschreven bij de woningbouw - veel te kort om een huis te kunnen huren in de 600-720 sector. Op dit moment sta ik op plek 40 van de 90 bij de meeste huizen.

Door mijn salaris verdien ik teveel voor een sociale huurwoning en kom in de groep 600-720 euro kale huur per maand. Ik verdien gewoonweg niet genoeg per maand om de huur + g/w/l op te kunnen hoesten.

Kopen kan overigens ook niet. Met de hypotheek die ik zou kunnen krijgen, kan ik nog geen appartement voor halen.

Dit betekent voor mij dat ik niet uit mijn ouderlijk huis kan vertrekken.

Wie heeft dit probleem nog meer ondervonden en hoe heb jij dit kunnen oplossen?

Ik heb namelijk echt mijn eigen plekje nodig.

Alvast bedankt!
Nou vind ik wel dat als je dakloos bent of ruim volwassen nog bij je ouders woont je niet zoveel meer te eisen hebt, dus ook niet qua buurt. Ik heb eerst in een kutdorp gewoond (prachtig huis trouwens), omdat ik daar wel aan een huis kon komen.
Sudrì schreef:
04-12-2019 19:12
Nou vind ik wel dat als je dakloos bent of ruim volwassen nog bij je ouders woont je niet zoveel meer te eisen hebt, dus ook niet qua buurt. Ik heb eerst in een kutdorp gewoond (prachtig huis trouwens), omdat ik daar wel aan een huis kon komen.
Dat klopt maar aan de huurprijzen mogen ze best wel wat doen,
En ik woon niet eens in de randstad.
2019 schreef:
04-12-2019 19:13
Dat klopt maar aan de huurprijzen mogen ze best wel wat doen,
En ik woon niet eens in de randstad.
Gevolg van de privatisering.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
04-12-2019 18:52
Het gaat toch ook helemaal nergens meer over. Als je 20 jaar geleden had gezegd dat we huurprijzen van 2000 gulden voor een stapel stenen zouden gaan betalen dan had iedereen je raar aangekeken. Nu mag je al blij zijn als je het daarvoor krijgt.
Mwah ik betaalde toen al voor randstad ruim 1500 gulden, als ik de lijn doortrek zou 2000 gulden meevallen ja.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
04-12-2019 19:02
Kennis van ons heeft een klein flatje 155000 eindelijk kunnen kopen dan heb je 1 slaapkamer!!
Bizar. Hij komt uit de anti kraak vandaan nu pas onderdak rond zijn 35e
Joh, dat betaalde ik 10 jaar geleden al en toen was die ene slaapkamer niet eens een aparte kamer. Ook ik was 35.
Door de grote vraag naar docenten kun je voorrang krijgen bij de sociale woningbouw en dan huursubsidie aanvragen. Check even in welke plaatsen dat het geval is. Mijn bovenbuurvrouw had op die manier direct een woning gekregen in het centrum van Amsterdam.
Alle reacties Link kopieren
https://www.amsterdam.nl/onderwijs-jeug ... rd-leraar/
merle78 schreef:
04-12-2019 22:08
Door de grote vraag naar docenten kun je voorrang krijgen bij de sociale woningbouw en dan huursubsidie aanvragen. Check even in welke plaatsen dat het geval is. Mijn bovenbuurvrouw had op die manier direct een woning gekregen in het centrum van Amsterdam.
Sure...
Dan moet je dus ook nog hand- en spandiensten en ondersteuning verlenen in je wooncomplex. En nog wat meer eisen.
Ook maar 100 woningen totaal.
Normale huur en huurtoelsagregels.
En alleen Amsterdam.
Alle reacties Link kopieren
Donna1971 schreef:
03-12-2019 14:30
Dat ik het schandalig vind hoe hoog de huurprijzen en vaste lasten zijn in verhouding tot inkomsten en wat daar uiteindelijk van over blijft.

Een vriendin van mij verdiend net iets teveel voor een sociale huurwoning, betaald de volle mep aan huur, een gemiddelde prijs.
Houd amper wat over en werkt zich de kolere.
Leeft niet buitensporig en doet zuinig.
Op vakantie bv kan ze met moeite of gewoon niet.
Ze werkt in principe voor haar vaste lasten en kan niet genieten van wat er overblijft.

Vind dit heel erg..
Dat zie ik ook veel. Aan de andere kant: zo is het leven toch altijd geweest? Wij konden vroeger thuis ook niet ieder jaar op vakantie en het was voor mijn ouders echt sappelen. Naar een andere winkel fietsen omdat daar iets een kwartje goedkoper was.

Deze tijd waarin mensen regelmatig naar Turkije, Bali of op skivakantie gaan, iPhones hebben en sushi-dates doen, is niet de norm voor hoe het altijd gegaan is.

Daarnaast: er is niks mis met een woning delen of op kamers gaan. Goeie vriendin heeft acht jaar lang een woning met een stewardess gedeeld die niet veel thuis was. En toen ik zelf na mijn afstuderen op 1.600 netto zat, woonde ik ook nog gewoon op kamers.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
04-12-2019 22:30
Dan moet je dus ook nog hand- en spandiensten en ondersteuning verlenen in je wooncomplex. En nog wat meer eisen.
Ook maar 100 woningen totaal.
Normale huur en huurtoelsagregels.
En alleen Amsterdam.
Dit is de website van de gemeente Amsterdam,daar staat dan ook niks over andere gemeenten. Wellicht dat die regelgeving elders ook geldt.

Het is toch nooit goed,maar 100 woningen enkel voor docenten is een prima maatregel en het aantal beschikbaargestelde woningen neemt overigens toe.

Verstandig van Amsterdam in tijden waar scholen een week dicht moeten wegens een te kort aan personeel.
Deze regel geldt overigens ook voor mensen in de zorg.
Die woningen voor docenten in Amsterdam hè... die zijn er helemaal niet

https://www.parool.nl/columns-opinie/ov ... ~b0778102/
ardni schreef:
05-12-2019 07:08
Dit is de website van de gemeente Amsterdam,daar staat dan ook niks over andere gemeenten. Wellicht dat die regelgeving elders ook geldt.

Het is toch nooit goed,maar 100 woningen enkel voor docenten is een prima maatregel en het aantal beschikbaargestelde woningen neemt overigens toe.

Verstandig van Amsterdam in tijden waar scholen een week dicht moeten wegens een te kort aan personeel.
Deze regel geldt overigens ook voor mensen in de zorg.
Maar die zijn er niet voor andere gemeenten. Volgens mij helpt Rotterdam bij het zoeken voor vacatures in tekortvakken, maar dat was een paar jaar geleden. Inmiddels is het ondoenlijk.

Ook in nog geen een vacature zien staan en dat zou nog eens een lokker zijn!
Alle reacties Link kopieren
Donna1971 schreef:
03-12-2019 11:49
Schandalig vind ik het..
En waarom zou ze op kamers moeten willen of met iemand anders huren.
Ik heb van mijn 25e tot 31e in een dure Europese stad een appartement gedeeld met een huisgenoot en dat was gewoon gezellig. In ons eentje hadden we nooit de buurt en het type woning kunnen betalen. Het is echt geen ramp om een woning met een huisgenoot te delen.

Het moet niet, maar TO wil iets dat op dit moment niet kan. Het is kiezen of delen.

Het heeft ook maar heel kort wél gekund in Nederland. Mijn opa en oma moesten na de oorlog beginnen bij de ouders van mijn oma in huis. Mijn ouders zijn uit huis getrouwd in de jaren 70 en hebben dus de woonlasten in eerste instantie gedeeld, maar konden toen ik klain was wel een huis van 1 salaris betalen. Nu zitten we weer in een heel andere tijd.

Prima als je het idee van een wonign delen schandalig vind, ik neem aan dat je flink sociaal stemt bij verkiezingen als betaalbaar wonen een belangrijk punt voor je is (ik vind het zelf ook heel belangrijk), maar laten we niet net doen alsof het doodnormaal is om precies de woning te krijgen die je wil op één modaal salaris.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
In Friesland staat best wat moois te koop voor een oké prijs.


Woon je wel in Friesland. (Niets mis mee)
Wie wat wil die moet wat.
ClumsyNinja schreef:
04-12-2019 22:21
Sure...
Dat was 6 jaar geleden en ze was begin 20.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
05-12-2019 08:20
Maar die zijn er niet voor andere gemeenten. Volgens mij helpt Rotterdam bij het zoeken voor vacatures in tekortvakken, maar dat was een paar jaar geleden. Inmiddels is het ondoenlijk.

Ook in nog geen een vacature zien staan en dat zou nog eens een lokker zijn!
Rotterdam pakt het ook op en komt met 1500-3000 woningen, evenals leiden. Zulke projecten zijn niet binnen een paar maanden geïmplementeerd, dat heeft tijd nodig.
Alle reacties Link kopieren
[quote=ClumsyNinja post_id=30700413 time=1575526780 user_id=343723]
Die woningen voor docenten in Amsterdam hè... die zijn er helemaal niet

Wat meer nuance mag wel , ze zijn er wel, er is echter voor een groot gedeelte sprake van een leeftijdsgrens
Alle reacties Link kopieren
Ik zie in een ander topic dat je 25 bent. Op basis van je OP ("ik vind mezelf te oud om op kamers te gaan") had ik je een stuk ouder verwacht.

Ik ben ouder dan jij en woon wel op 'kamers', samen met twee anderen tussen de 25 en 30. Een woning delen is een prima optie. Het drukt de kosten en is nog best gezellig ook. :) En je deelt nu toch ook een woning (met je ouders)?

Ik woon in een grote stad en in m'n eentje iets huren is gewoon geen optie. Dan betaal je minimaal €900-€1000 per maand voor iets kleins (en vragen ze soms bijv dat je bruto 4x je huur verdient...). Nu heb ik veel meer ruimte en die deel ik met twee rustige fijne mensen. Ik begrijp niet goed wat je hierin zo afschrikt. Het voelt toch veel meer als mijn 'eigen plekje' dan bij mijn ouders thuis!

Ik denk echt dat je je eisen moet bijstellen.
Alle reacties Link kopieren
merle78 schreef:
05-12-2019 21:48
Dat was 6 jaar geleden en ze was begin 20.
6 jaar geleden zaten we in een iets andere situatie qua woningmarkt
Alle reacties Link kopieren
LauraRoar schreef:
05-12-2019 05:49

Daarnaast: er is niks mis met een woning delen of op kamers gaan.
Goeie vriendin heeft acht jaar lang een woning met een stewardess gedeeld die niet veel thuis was.
En toen ik zelf na mijn afstuderen op 1.600 netto zat, woonde ik ook nog gewoon op kamers.
Precies.
Dito hier.
Op kamers wonen heeft zo ook zijn voordeel voor werkende starters.
Je houdt over om te kunnen sparen (startkapitaal) voor een koopwoning.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn huur is 663 euro en dat is een sociale huurwoning. Het is een woning op de begane grond, gelijkvloers, geheel zonder trappen. Vanwege mijn handicap (scootmobiel en rolstoel) heb ik het huis toch genomen. Ik heb alleen maar een IVA uitkering en ik krijg geen huurtoeslag omdat ik bruto een paar tientjes boven de inkomensgrens zit. Het is geen vetpot, ik ga niet op vakantie, ik koop goedkope kleren, ik ga niet naar de bios, maar er zijn ergere dingen. Het is te doen.

Maar als je liever thuis wil blijven wonen tot je meer verdient, moet je dat gewoon doen. Bij twijfel, niet doen.
TO zou, indien mogelijk, ook in Duitsland of Belgie kunnen gaan wonen. Daar betaal je makkelijk voor een appartement 700-800 euro per maand en dat noemen we in NL (net geen) sociale huur...
Alle reacties Link kopieren
Nagellakmetglitter schreef:
07-12-2019 18:35
Ik heb alleen maar een IVA uitkering en ik krijg geen huurtoeslag omdat ik bruto een paar tientjes boven de inkomensgrens zit.
Vanaf volgend jaar komt er een nieuw systeem dus misschien kom je dan wel weer in aanmerking voor een bijdrage! :)
En waarom pikken we het met z’n allen dat de huurprijzen onbetaalbaar zijn en we geen woning kunnen vinden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven