Geld & Recht alle pijlers

Ik weet niet hoe ik het ga redden dadelijk

18-11-2019 20:21 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een jaar geleden heb ik de diagnose CVS/ME gekregen na lang aanmodderen met onderzoeken in het ziekenhuis. Ik ben toen van de WW naar de Ziektewet gegaan. Eerder dit jaar heb ik een intensief revalidatietraject gevolgd voor de vermoeidheid en pijnklachten. Lichamelijk heb ik hier geen klap aan gehad, waar dit traject mij wel bij heeft geholpen is het acceptatieproces. Inmiddels heb ik ermee leren leven dat ik me iedere dag ziek en beroerd voel. Met hele kleine stappen heb ik dingen weer opgepakt, maar ik werk momenteel nog niet.

Een aantal maanden geleden heeft het UWV mij aangemeld voor een WerkFit programma. Samen met een extern re-integratiebedrijf probeer ik weer de arbeidsmarkt op te komen. Ik heb al verschillende gesprekken gehad met mijn coach, maar verder heeft hij nauwelijks iets voor me gedaan. Het is namelijk de bedoeling dat ik mijn werkuren weer ga opbouwen d.m.v. een proefplaatsing. Het re-integratiebedrijf zou dit regelen, maar na 3 maanden is er nog niks gebeurd (en het WerkFit programma loopt 6 maanden).

Ondanks deze situatie heb ik toch besloten op mezelf te gaan wonen. Gezien mijn leeftijd en de band met mijn moeder is het belangrijk dat ik uit huis ga. Bij mijn ouders krijg ik alleen maar meer stress en dit is niet bevorderlijk voor mijn gezondheidssituatie. Een paar weken terug kreeg ik een telefoontje van het UWV dat de kans erg groot is dat ze mijn Ziektewet-uitkering stop zetten na mijn eerstejaars beoordeling. Deze heb ik ergens begin-midden januari. Ik ben daarom al een paar weken intensief op zoek naar een baan voor 32-40uur. Heb bij een aantal bedrijven al gesolliciteerd, maar nog niks gehoord.

Het is maar de vraag of ik dit aantal werkuren wel aankan. Ik zit extreem laag in mijn energie en na een huishoudelijke taak heb ik al ruime tijd nodig om weer op een ‘normaal’ niveau te komen. Maar ik heb geen keuze, ik zal dadelijk mijn huur en rekeningen moeten betalen. Daarom zal ik z.s.m. weer fulltime moeten gaan werken, alleen is het nu nog onzeker hoe lang dit goed blijft gaan (voor de WW werkte ik 18 uur met dezelfde klachten, maar kon ik buiten de werkuren niks meer en moest ik plat liggen op bed).

Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik deze situatie nu moet aanpakken. Ik wil ontzettend graag op mezelf wonen zodat ik eindelijk rust en vrijheid heb, maar ik wil ook niet dat mijn gezondheid weer helemaal terugvalt.

Tips?
Alle reacties Link kopieren
dansenindewind schreef:
19-11-2019 21:00
Die arbeidsdeskundige waarmee ik het gesprek had nadat ik bij de arts was geweest zei de uitspraak over de dwarslaesie.

‘Je moet zo ongeveer een hoge dwarslaesie hebben in je nek en echt niets meer kunnen wil je afgekeurd worden. Want met een lage dwarslaesie kun je nog wel werken met een computer en dan vindt het systeem echt wel drie functieprofielen die je zou kunnen uitvoeren.’

Kijk dat maakt het verhaal al heel anders.
Want je kunt al afgekeurd worden vóór je überhaupt een arbeidsdeskundige gezien hebt, en als je al bij de arbeidsdeskundige komt is het percentage dat eruit rolt totaal afhankelijk van wat je voorheen verdiende.
Nogal onzinnige uitspraak dus.
.
dansenindewind schreef:
19-11-2019 21:00
Die arbeidsdeskundige waarmee ik het gesprek had nadat ik bij de arts was geweest zei de uitspraak over de dwarslaesie.

‘Je moet zo ongeveer een hoge dwarslaesie hebben in je nek en echt niets meer kunnen wil je afgekeurd worden. Want met een lage dwarslaesie kun je nog wel werken met een computer en dan vindt het systeem echt wel drie functieprofielen die je zou kunnen uitvoeren.’
En dat is ook maar weer 1 persoon.

De meest treffende uitspraak komt van de adviseur werk van de WW.
Die zei dat als een secretaresse en een directeur samen een ongeluk krijgen met identiek letsel, de directeur afgekeurd kan worden en de secretaresse veel moeilijker. Het is puur een rekensommetje.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
19-11-2019 21:29
En dat is ook maar weer 1 persoon.

De meest treffende uitspraak komt van de adviseur werk van de WW.
Die zei dat als een secretaresse en een directeur samen een ongeluk krijgen met identiek letsel, de directeur afgekeurd kan worden en de secretaresse veel moeilijker. Het is puur een rekensommetje.

Exact.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik het antwoord hierop al weet: maar als ik een gedeelte van mijn spaargeld op mijn moeders rekening zet en vervolgens bijstand aanvraag, komen ze daar dan achter?
Alle reacties Link kopieren
Pheebs31 schreef:
21-11-2019 10:27
Ik denk dat ik het antwoord hierop al weet: maar als ik een gedeelte van mijn spaargeld op mijn moeders rekening zet en vervolgens bijstand aanvraag, komen ze daar dan achter?

Dan moet je eerst uitzoeken wat dat voor gevolgen heeft voor je moeder qua belasting/ toeslagen.
Verder is het gewoon fraude en ga je vragen krijgen als er ineens een groot bedrag van je rekening is verdwenen (je moet werkelijk alles inleveren, 0 privacy). Dus ik zou dat niet doen, straks zit je nog dieper in de problemen.
(Maar ik snap je denkwijze wel hoor, als mijn WIA dusdanig omlaag gaat dat ik onder het sociaal minimum kom, zit ik in hetzelfde schuitje. Heb altijd zuinig geleefde, geen vakanties, sparen sparen sparen voor de toekomst (huis kopen), en toen werd ik ziek.. het voelt als een extra afstraffing dat je dan eerst nog alles op mag gaan eten. Maar het is niet anders).
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
21-11-2019 10:33
Dan moet je eerst uitzoeken wat dat voor gevolgen heeft voor je moeder qua belasting/ toeslagen.
Verder is het gewoon fraude en ga je vragen krijgen als er ineens een groot bedrag van je rekening is verdwenen (je moet werkelijk alles inleveren, 0 privacy). Dus ik zou dat niet doen, straks zit je nog dieper in de problemen.
(Maar ik snap je denkwijze wel hoor, als mijn WIA dusdanig omlaag gaat dat ik onder het sociaal minimum kom, zit ik in hetzelfde schuitje. Heb altijd zuinig geleefde, geen vakanties, sparen sparen sparen voor de toekomst (huis kopen), en toen werd ik ziek.. het voelt als een extra afstraffing dat je dan eerst nog alles op mag gaan eten. Maar het is niet anders).
Ja, dat dacht ik al..

Mijn moeder komt in ieder geval niet in de problemen met de belasting als ik dat zou doen. Het is inderdaad zuur omdat ik ook lang gespaard heb voor een heel ander doel dan het op te maken aan huur en rekeningen. Maarja, je kiest er niet voor om ziek te worden.
Pheebs31 schreef:
21-11-2019 11:01
Ja, dat dacht ik al..

Mijn moeder komt in ieder geval niet in de problemen met de belasting als ik dat zou doen. Het is inderdaad zuur omdat ik ook lang gespaard heb voor een heel ander doel dan het op te maken aan huur en rekeningen. Maarja, je kiest er niet voor om ziek te worden.
Jouw moeder moet het wel opgeven aan de belasting.
En het is fraude.
Alle reacties Link kopieren
Pheebs, ik heb je een pb gestuurd.
Pheebs31 schreef:
21-11-2019 11:01
Ja, dat dacht ik al..

Mijn moeder komt in ieder geval niet in de problemen met de belasting als ik dat zou doen. Het is inderdaad zuur omdat ik ook lang gespaard heb voor een heel ander doel dan het op te maken aan huur en rekeningen. Maarja, je kiest er niet voor om ziek te worden.
Als je zoveel spaargeld hebt kun je toch gewoon rondkomen en is er geen probleem? :confused:
Alle reacties Link kopieren
Spaargeld is niet exclusief voor één doel, het is ook als buffer bedoeld voor een situatie waar je in terecht kan komen. Veel mensen kúnnen amper sparen, ik snap dat het zuur is maar vind het echt zo fout om het dan maar weg te sluizen, het blijft gewoon fraude. Het is ook zo berekenend allemaal, wees gewoon blij dat je iets voor jezelf kunt zoeken ermee straks en wacht verder eerst af hoe het verloopt.
Alle reacties Link kopieren
eefje1980 schreef:
21-11-2019 12:17
Spaargeld is niet exclusief voor één doel, het is ook als buffer bedoeld voor een situatie waar je in terecht kan komen. Veel mensen kúnnen amper sparen, ik snap dat het zuur is maar vind het echt zo fout om het dan maar weg te sluizen, het blijft gewoon fraude. Het is ook zo berekenend allemaal, wees gewoon blij dat je iets voor jezelf kunt zoeken ermee straks en wacht verder eerst af hoe het verloopt.

Duidelijk nooit in die situatie gezeten.
Probeer je even voor te stellen hoe het is om altijd zuinig te leven omdat je plannen hebt voor later en dan ineens geen inkomen meer te hebben.
Terwijl als je wel op vakantie was geweest, wel die nieuwe tv had gekocht, wel naar dat concert was geweest, kortom; je geld al die tijd over de balk had gesmeten, je die uitkering wel gewoon direct had gekregen.
Dat voelt gewoon heel zuur.

Zo zijn de regels, en het is niet anders, maar dat ‘berekenend’ noemen, echt..
.
Anoniem262821034 schreef:
21-11-2019 12:47
Duidelijk nooit in die situatie gezeten.
Probeer je even voor te stellen hoe het is om altijd zuinig te leven omdat je plannen hebt voor later en dan ineens geen inkomen meer te hebben.
Terwijl als je wel op vakantie was geweest, wel die nieuwe tv had gekocht, wel naar dat concert was geweest, kortom; je geld al die tijd over de balk had gesmeten, je die uitkering wel gewoon direct had gekregen.
Dat voelt gewoon heel zuur.

Zo zijn de regels, en het is niet anders, maar dat ‘berekenend’ noemen, echt..
En die man of vrouw die 's ochtends vroeg de deur uitgaat en 's avonds laat weer terug komt. Fulltime werkend tegen een loon dat net te hoog is voor toeslagen en daardoor tot de werkende armen behoort. Ieder maand betaalt diegene mee aan de uitkering en toeslagen van TO. Spaargeld? Diegene is al blij dat ze een dak boven haar hoofd heeft en voedsel op de plank. En die betaalt dus netjes mee voor TO die op eigen initiatief een eigen huishouden wil maar niet kan betalen, en ondertussen meer als €6120 op de bank heeft staan.

En laat ik het maar niet over mensen hebben die een koopwoning hebben en dan binnen de WW periode geen andere baan vinden. Hebben ze ieder jaar de woning opgeknapt en verbouwd, kunnen ze dat als ze het slecht treffen met flink verlies verkopen om pas in de bijstand te kunnen komen.

Ik begrijp echt niet hoe je dit in deze situatie je toetsenbord uitkrijgt.
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
21-11-2019 14:55
En die man of vrouw die 's ochtends vroeg de deur uitgaat en 's avonds laat weer terug komt. Fulltime werkend tegen een loon dat net te hoog is voor toeslagen en daardoor tot de werkende armen behoort. Ieder maand betaalt diegene mee aan de uitkering en toeslagen van TO. Spaargeld? Diegene is al blij dat ze een dak boven haar hoofd heeft en voedsel op de plank. En die betaalt dus netjes mee voor TO die op eigen initiatief een eigen huishouden wil maar niet kan betalen, en ondertussen meer als €6120 op de bank heeft staan.

En laat ik het maar niet over mensen hebben die een koopwoning hebben en dan binnen de WW periode geen andere baan vinden. Hebben ze ieder jaar de woning opgeknapt en verbouwd, kunnen ze dat als ze het slecht treffen met flink verlies verkopen om pas in de bijstand te kunnen komen.

Ik begrijp echt niet hoe je dit in deze situatie je toetsenbord uitkrijgt.

Dat blijkt.
.
Alle reacties Link kopieren
Zoveel spaargeld heb ik nou ook weer niet hoor. Als mijn uitkering dadelijk stopt dan is dat zo op en duurt het niet lang voordat ik voor bijstand in aanmerking kom.

Ik ga het ook niet daadwerkelijk weg sluizen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel raar dat iemand aan de telefoon dit gaat zeggen en ik zou me, hoe moeilijk dit ook is, er niet te veel van aantrekken. Zij kunnen jouw medisch dossier niet inzien (dat mag alleen een arts) dus kunnen dit ook helemaal niet goed beoordelen.

Laat je ook niet bang maken door verhalen, het ligt er echt aan wie je er treft en het verschilt ook onwijs per persoonlijke situatie. Als er geen WIA is, dan is er inderdaad altijd nog bijstand. Maar van wat jij nu zegt, denk ik dat je zeker wel gedeeltelijk wordt afgekeurd. Wel kijken ze inderdaad naar: wat doe jij aan je herstel. Zijn hier nog opties in?

Wbt die werkervaringsplek, is het geen idee dat je zelf gaat zoeken ipv afwachten waar dame van Werkfit mee komt? Een 'gratis' kracht, natuurlijk maar parttime en niet volledig belastbaar, kan toch best aantrekkelijk zijn voor werkgevers.
Alle reacties Link kopieren
Het enige waar je wel rekening mee moet houden is dat ME/CVS volgens mij nog altijd geen erkende diagnose is... Dus daarin moet je wel een progressieve arts treffen.
Anoniem262821034 schreef:
21-11-2019 12:47
Duidelijk nooit in die situatie gezeten.
Probeer je even voor te stellen hoe het is om altijd zuinig te leven omdat je plannen hebt voor later en dan ineens geen inkomen meer te hebben.
Terwijl als je wel op vakantie was geweest, wel die nieuwe tv had gekocht, wel naar dat concert was geweest, kortom; je geld al die tijd over de balk had gesmeten, je die uitkering wel gewoon direct had gekregen.
Dat voelt gewoon heel zuur.

Zo zijn de regels, en het is niet anders, maar dat ‘berekenend’ noemen, echt..
Ik zit in die situatie. Maar fraude plegen is gewoon niet de manier.
Bee_Kind schreef:
21-11-2019 17:49
Ik vind het heel raar dat iemand aan de telefoon dit gaat zeggen en ik zou me, hoe moeilijk dit ook is, er niet te veel van aantrekken. Zij kunnen jouw medisch dossier niet inzien (dat mag alleen een arts) dus kunnen dit ook helemaal niet goed beoordelen.

Laat je ook niet bang maken door verhalen, het ligt er echt aan wie je er treft en het verschilt ook onwijs per persoonlijke situatie. Als er geen WIA is, dan is er inderdaad altijd nog bijstand. Maar van wat jij nu zegt, denk ik dat je zeker wel gedeeltelijk wordt afgekeurd. Wel kijken ze inderdaad naar: wat doe jij aan je herstel. Zijn hier nog opties in?

Wbt die werkervaringsplek, is het geen idee dat je zelf gaat zoeken ipv afwachten waar dame van Werkfit mee komt? Een 'gratis' kracht, natuurlijk maar parttime en niet volledig belastbaar, kan toch best aantrekkelijk zijn voor werkgevers.
Dat kun je echt niet zo stellen. Echt niet gewoon. Je hebt geen idee hoe zoiets gaat.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
21-11-2019 19:46
Ik zit in die situatie. Maar fraude plegen is gewoon niet de manier.

Waar zeg ik dat dat de manier is dan?
Ik zeg dat ik het gevoel en de gedachtegang begrijp omdat het kut is. En ook dat het niet anders is.
.
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
21-11-2019 14:55
En die man of vrouw die 's ochtends vroeg de deur uitgaat en 's avonds laat weer terug komt. Fulltime werkend tegen een loon dat net te hoog is voor toeslagen en daardoor tot de werkende armen behoort. Ieder maand betaalt diegene mee aan de uitkering en toeslagen van TO. Spaargeld? Diegene is al blij dat ze een dak boven haar hoofd heeft en voedsel op de plank. En die betaalt dus netjes mee voor TO die op eigen initiatief een eigen huishouden wil maar niet kan betalen, en ondertussen meer als €6120 op de bank heeft staan.

En laat ik het maar niet over mensen hebben die een koopwoning hebben en dan binnen de WW periode geen andere baan vinden. Hebben ze ieder jaar de woning opgeknapt en verbouwd, kunnen ze dat als ze het slecht treffen met flink verlies verkopen om pas in de bijstand te kunnen komen.

Ik begrijp echt niet hoe je dit in deze situatie je toetsenbord uitkrijgt.
En jij begrijpt ook duidelijk niet hoe het is om zo ziek te zijn dat je niets kunt, maar je wordt niet serieus genomen dus krijg je niet de arbeidsongeschiktheidsuitkering of iets in die richting waar je recht op zou moeten hebben, en dan moet je maar even al je spaargeld opmaken waarvoor je al jaren zo zuinig geleefd hebt.
pamelacourson schreef:
21-11-2019 20:01
En jij begrijpt ook duidelijk niet hoe het is om zo ziek te zijn dat je niets kunt, maar je wordt niet serieus genomen dus krijg je niet de arbeidsongeschiktheidsuitkering of iets in die richting waar je recht op zou moeten hebben, en dan moet je maar even al je spaargeld opmaken waarvoor je al jaren zo zuinig geleefd hebt.
Nou zit ik wel in die situatie. Maar sparen doe je juist ook voor dit soort dingen. Hoe zuur ook, maar het is niet zo heel gek dat je eerst zelf betaalt, zolang je dat kunt.
Alle reacties Link kopieren
Pheebs31 schreef:
21-11-2019 17:37
Zoveel spaargeld heb ik nou ook weer niet hoor. Als mijn uitkering dadelijk stopt dan is dat zo op en duurt het niet lang voordat ik voor bijstand in aanmerking kom.

Ik ga het ook niet daadwerkelijk weg sluizen.
Ik zou in ieder geval zorgen dat je goed in je spullen zit.
En verder kun je straks echt wel rondkomen want je krijgt een uitkering op bijstandsniveau. Dat kan nooit veel minder zijn dan 65% van het minimumloon.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Hallo pheebs, er is inmiddels een nieuw rapport uitgekomen van de Nederlandse Gezondheids Raad mbt ME/CVS waarin gesteld wordt dat deze ziekte als zodanig erkend dient te worden en waarin omschreven wordt wat de nieuwe bevindingen en hoe beperkend deze ziekte is. Hierin staan ook aanbevelingen gesteld voor uitkeringsinstanties. Zie bijgaande link: https://www.gezondheidsraad.nl/document ... /19/me-cvs.

Tevens kun je je aanmelden via fb bij de Steungroep ME en Arbeidsongeschiktheid. Daar werken ook vrijwilligers die je verder kunnen helpen in dit specifieke proces. Ik zou je dat echt aanraden...Heel veel succes....het is heel zwaar deze ziekte te hebben...
Alle reacties Link kopieren
De WIA is een inkomensverliesverzekering, geen inkomensverzekering. Als je een laag inkomen had toen je ziek werd, kan het best zijn dat je geen WIA uitkering krijgt, ook al heb je ernstige klachten. Dan wordt het bijstand als je vermogen niet hoger is dan ongeveer 6.000 euro.

Ik heb zelf WIA, maar dan IVA. Dat is voor als je chronisch en duurzaam arbeidsongeschikt bent. In de bijstand ben je in mijn gemeente financieel beter af dan met een IVA uitkering vanwege de extraatjes die je krijgt in de bijstand. Als ik had kunnen kiezen, zou ik hebben gekozen voor bijstand.
Je weet nooit echt hoe het gaat met het UWV. Kennis van mij verwachtte gedeeltelijk arbeidsongeschikt te worden verklaard met een urenbeperking, wat eerder besproken was. Toen ze het rapport van de arbeidsdeskundige las zaten daar ook nog eens fouten in die het deden voorkomen dat kennis nog meer kon dan werkelijkheid was. Kennis was er dus al klaar voor om bezwaar te gaan maken toen het UWV besloot dat ze volledig én duurzaam arbeidsongeschikt was.

Je weet het maar nooit. In jouw geval zou ik dus zeker die rechtsbijstandverzekering afsluiten, en in goed contact blijven met het uwv en je coach. En zuinig doen met je spaargeld.

Uwv kan een ontzettend vervelende organisatie zijn, vooral omdat je met veel vraagtekens te maken hebt, probeer jezelf dus zo goed mogelijk te informeren. Hopelijk loopt het dan allemaal een beetje los.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven