Geld & Recht alle pijlers

inkomen/recht op uitkering

19-02-2019 11:33 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een aantal jaren geleden ben ik voor het laatst werkzaam geweest als uitzendkracht. Omdat ik toen zwanger was is mijn contract niet verlengd. Na de bevalling ging het helaas mentaal niet goed met mij. Dit oa door een overlijden eerder wat naar boven kwam. Ik heb toen 1 jaar recht gehad op een ww uitkering. Daarna had ik geen inkomen meer. Toch voelde ik me nog steeds niet goed genoeg om te werken. Oa angstklachten. Ik zag het niet zitten om weer onder de mensen te komen en dacht dat het nog tijd nodig zou hebben. Omdat ik een behoorlijk bedrag gespaard had had ik geen recht op een bijstanduitkering. Tot nu toe leef ik van mijn spaargeld. Ik ben hier niet blij mee en vind het ook zonde, maar ik voel me nu pas weer een beetje mezelf worden. Inmiddels ben ik wel weer aan het solliciteren. Ik ben er nu wel aan toe.
Maar ik weet dus niet of ik ook echt snel een baan vind.

In de tussentijd heb ik wel hulp gezocht maar door bureaucratie ben ik niet echt geholpen. Heb meerdere trajecten doorlopen. Nu ben ik ook nog onder behandeling, maar deze psych denkt niet dat er veel aan de hand is. Ik hoef niet echt in zware therapie, maar heb wel wat hulp nodig met uitbreiden netwerk enz.

Ik vraag me af of ik zolang ik nog geen werk heb toch nog in aanmerking zou kunnen komen voor een uitkering. Of kan ik beter naar het uwv gaan en de situatie uitleggen. Ik weet niet wat mogelijk is.
Eze schreef:
19-02-2019 16:56
Sorry, maar ik vind dat je even het topic had mogen doorlezen voor je dit goedkope Viva mantra van stal haalde.
TO geeft aan dat ze zo in de knoop zat dat ze dat overzicht niet meer had, en dat de hulp die ze had er ook niet aan dacht. Dat kan gebeuren, en dan zit je dus goed in de knoei.
Ik heb het hele topic gelezen, en daar kwam mijn reactie dus uit voort.
Punt is, ik heb in dezelfde situatie gezeten. Verschil is dus dat ik wel mijn zooitje op orde had bij het UWV en ik dus wel kreeg waar ik recht op had. (Zw en later ww) En veel meer als een telefoontje, en voldoen aan je plichten is dat niet.

Dan doe je het toch jezelf aan.

Edit: Ze kan er niets aan doen dat ze ziek was. Wel dat ze zich niet ziekmelde bij het uwv. Je hebt zelf ook nog verantwoordelijkheid in dit land.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht ook niet dat ik ziek was maar dat ik wat meer tijd nodig had en binnen een jaar weer zou kunnen werken. Dat bleek niet zo te zijn.

Niet opgepakt door instanties waar ik liep bedoel ik.
Alle reacties Link kopieren
Zw en ww heb ik ook gewoon gehaald.
lisah75 schreef:
19-02-2019 21:19
Zw en ww heb ik ook gewoon gehaald.
Nogmaals, nu kan je niets meer hiermee!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon vanaf nu naar het UWV gaan en je situatie uitleggen. Kan je nu wel werken?
En anders ga je naar de gemeente en leg je daar je situatie uit als je spaargeld onder de 6000 euro is.

Er zijn niet veel andere keuzes; spaargeld boven 6000 -> UWV, spaargeld onder 6000 -> gemeente zodat zij je uit kunnen leggen hoe je een bijstandsuitkering aanvraagt.

Als blijkt dat je recht hebt op een arbeidsongeschiktheidsuitkering dan moet je ook bij UWV zijn.
Wat zegt je huisarts? Of de instanties waar je loopt?

Wat je ook nog kan doen is naar sociaal loket van je gemeente gaan, je situatie uitleggen en vragen wie er vanuit het sociaal loket met je mee kan kijken welke mogelijkheden er allemaal zijn voor je en mee kan denken over welke acties je uit moet zetten. Dit kan je sowieso doen naast het regelen van inkomen.
Als je een partner hebt met inkomen boven de van toepassing zijnde bijstandsnorm dan kun je bijstand wel vergeten.
je gebruikt je spaargeld precies waar het voor bedoeld is, als buffer in moeilijke tijd. Dat je spaargeld op gaat aan levensonderhoud omdat je geen recht hebt op geld van anderen is niet zonde. zo hoort het
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
19-02-2019 21:22
Nogmaals, nu kan je niets meer hiermee!
Het was een reactie op iemand die aangaf dat zij wel een belletje gepleegd had voor ww en zw
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-02-2019 21:56
je gebruikt je spaargeld precies waar het voor bedoeld is, als buffer in moeilijke tijd. Dat je spaargeld op gaat aan levensonderhoud omdat je geen recht hebt op geld van anderen is niet zonde. zo hoort het
Als het is omdat je niet in staat bent om te werken vind ik het niet.
lisah75 schreef:
19-02-2019 22:39
Als het is omdat je niet in staat bent om te werken vind ik het niet.
bijstand is een vangnet. jij hebt geld dus geen vangnet nodig
Alle reacties Link kopieren
Dat is nu. Maar toen ik niet in staat was om te werken had ik eigenlijk iets van inkomen moeten hebben. Mensen die niet in staat zijn om te werken hoeven meestal niet hun spaargeld te gebruiken.
lisah75 schreef:
19-02-2019 23:01
Dat is nu. Maar toen ik niet in staat was om te werken had ik eigenlijk iets van inkomen moeten hebben. Mensen die niet in staat zijn om te werken hoeven meestal niet hun spaargeld te gebruiken.
hoe kom je daar bij?
Alle reacties Link kopieren
Waarom reageer je alleen op reacties waarin je jezelf moet verdedigen maar niet op reacties met tips hoe nu verder?
Wanneer je een partner hebt is de kans sowieso klein dat je recht hebt op bijstand. Is de vader van je kindje nog in beeld?

Verder is denk ik alles wel gezegd. Als je zoveel spaargeld hebt dat je een aantal jaar in je levensonderhoud kunt voorzien en nu nog voldoende hebt staan wat boven de grens is, is het vrij logisch dat je geen bijstand krijgt.
Hoe vervelend het ook is...... bijstand is er voor mensen die geen baan meer hebben en echt helemaal geen geld hebben om in hun eigen levensonderhoud te voorzien.
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat mensen niet goed lezen. Ik begrijp dat ik geen bijstand krijg.
Ik bedoel de periode toen ik niet in staat was te werken, dat ik toen eigenlijk wel recht had gehad op een uitkering bv ziektewet. Ik vroeg me af of het met terugwerkende kracht nog zou kunnen.

Er zijn zeker ook goede tips gegeven. Dank daarvoor.
Als je je niet ziek meldt, kan niemand controleren of je daadwerkelijk te ziek bent om te werken. Het is nooit zo dat je puur betaald krijgt omdat je niet in orde bent. Men kijkt naar: wat kun je wél, wat is er nodig om deze persoon weer aan het werk te krijgen. Doordat jij je niet hebt ziekgemeld, is er geen controlemogelijkheid geweest en ook geen reïntegratietraject. Het is niemands verantwoordelijkheid om iets "op te pakken" als jij vage signalen geeft dat je misschien wel niet gewoon met zwangerschapsverlof of werkloos bent, maar dat je ziek zou kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
lisah75 schreef:
20-02-2019 07:08
Jammer dat mensen niet goed lezen. Ik begrijp dat ik geen bijstand krijg.
Ik bedoel de periode toen ik niet in staat was te werken, dat ik toen eigenlijk wel recht had gehad op een uitkering bv ziektewet. Ik vroeg me af of het met terugwerkende kracht nog zou kunnen.

Er zijn zeker ook goede tips gegeven. Dank daarvoor.
nee dat kan niet. jij hebt toen steken laten vallen door gewoon thuis te gaan zitten ipv het hele ziekteproces incl keuringen etc in te gaan. dat mag, maar dan moet je niet achteraf daarop terugkomen.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
lisah75 schreef:
19-02-2019 21:18
Ik dacht ook niet dat ik ziek was maar dat ik wat meer tijd nodig had en binnen een jaar weer zou kunnen werken. Dat bleek niet zo te zijn.

Niet opgepakt door instanties waar ik liep bedoel ik.
Je hebt in de ww de plicht om beschikbaar te zijn voor werk, je eigen werk en je moet elke week solliciteren. Wanneer je zo in de war was. Hoe heb je dan aan deze verplichtingen voldaan?

Instanties hoeven je niet op te pakken. Een wijziging in je situatie moet je melden met 1 telefoontje.

Wilde je niet een jaartje rustig aan doen en is dat fout gelopen?

Je kan in het verleden blijven hangen maar de tijd is nu. Ga werken ipv in cirkeltjes denken. Op dit moment is elk baantje een begin zelfs 10 uur per week schoonmaken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
TO, zie het eerder als vrijheid dat je niet gebonden bent aan een uitkeringsinstantie met alle rompslomp van dien. Je hebt de vrijheid om zelf je leven weer op te gaan bouwen, zonder de druk van verplichte sollicitaties. Alles wat je aanpakt is een verbetering van jouw situatie. Je kunt zonder je te hoeven verantwoorden beginnen met parttime werk om te zien in hoeverre je dat aankunt, en dan verder kijken. Je hebt tot nu toe jezelf kunnen redden ondanks de moeilijke tijd, probeer dat als een positief punt te zien!
lisah75 schreef:
20-02-2019 07:08
Jammer dat mensen niet goed lezen. Ik begrijp dat ik geen bijstand krijg.
Ik bedoel de periode toen ik niet in staat was te werken, dat ik toen eigenlijk wel recht had gehad op een uitkering bv ziektewet. Ik vroeg me af of het met terugwerkende kracht nog zou kunnen.

Er zijn zeker ook goede tips gegeven. Dank daarvoor.
Nee, dat recht is verlopen. Je bent nu geen werknemer en hebt dus ook geen recht op werknemersverzekeringen en dus uitkeringen.

Zo snel mogelijk een baan zoeken dus.
lisah75 schreef:
20-02-2019 07:08
Jammer dat mensen niet goed lezen. Ik begrijp dat ik geen bijstand krijg.
Ik bedoel de periode toen ik niet in staat was te werken, dat ik toen eigenlijk wel recht had gehad op een uitkering bv ziektewet. Ik vroeg me af of het met terugwerkende kracht nog zou kunnen.

Er zijn zeker ook goede tips gegeven. Dank daarvoor.
Nee. Je kan niet achteraf nog een keer zw opstrijken natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
lisah75 schreef:
20-02-2019 07:08
Jammer dat mensen niet goed lezen. Ik begrijp dat ik geen bijstand krijg.
Ik bedoel de periode toen ik niet in staat was te werken, dat ik toen eigenlijk wel recht had gehad op een uitkering bv ziektewet. Ik vroeg me af of het met terugwerkende kracht nog zou kunnen.

Er zijn zeker ook goede tips gegeven. Dank daarvoor.
Je kunt informeren bij het UWV, en hou er rekening mee dat er geen terugwerkende-kracht-regeling is. En dan door met plannen voor de toekomst, erg balen dat je een bepaald bedrag bent misgelopen, je kunt er echter niks meer aan doen. Dus vooruitkijken en weer opbouwen. Je hebt geen schulden, je voelt je weer in staat om te beginnen met werken, de toekomst ziet er goed uit!
fairy1 schreef:
20-02-2019 09:10
Je kunt informeren bij het UWV, en hou er rekening mee dat er geen terugwerkende-kracht-regeling is. En dan door met plannen voor de toekomst, erg balen dat je een bepaald bedrag bent misgelopen, je kunt er echter niks meer aan doen. Dus vooruitkijken en weer opbouwen. Je hebt geen schulden, je voelt je weer in staat om te beginnen met werken, de toekomst ziet er goed uit!
Waar moet ze naar informeren dan?
lise1985 schreef:
20-02-2019 09:14
Waar moet ze naar informeren dan?
Precies er valt niks te informeren. To heeft geen recht op WW of ZW, ze is dat hele traject uitgegaan dus er valt met geen mogelijkheid te zeggen of ze er recht op gehad zou hebben. En als daar al sprake van was dan is dit natuurlijk al lang verlopen. Ze is niet gekeurd, niet beschikbaar geweest voor werk. Het is echt belachelijk dat je dan denkt dat je nog recht hebt op iets omdat je spaargeld opraakt.
Pinda-Kaas schreef:
19-02-2019 16:56
door wie had het 'opgepakt' moeten worden volgens jou?
Door TO zelf, 1 telefoontje en ze had waarschijnlijk gewoon ZW gehad en de WW was bevroren.


Nu zal ze gewoon aan het werk moeten en haar spaarpotje tot een bepaald bedrag ( en dat is toch nog best redelijk wat) opeten, de rest mag ze gewoon houden en dan pas bijstand.

Behalve als ze nu als een gek geld gaat opnemen en laten 'verdwijnen', dat vervalt dat recht ook.

En terecht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven