Geld & Recht alle pijlers

Investeren jullie je spaargeld?

15-02-2020 11:05 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,
Naar aanleiding van een gesprek met een collega (die zijn spaargeld gebruikt om te investeren in bouwprojekten) was ik gewoon nieuwsgierig of veel mensen dit doen? En waarin dan?

Ik begrijp dat het lucratief kan zijn tov sparen bij de bank met de huidige rente, maar voor onszelf sparen we wel, maar met een eigen huis is de volgende grote uitgave nooit heel ver weg dus dat gaat met regelmaat weer op.
Daarnaast sparen we apart voor vakanties en houden we een ruime buffer aan voor onverwachte zaken, maar ik zou mijn geld dus niet voor langere tijd vast willen hebben staan.

Ben benieuwd wat jullie doen en waarom.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij gaat mijn maandelijkse overschot voor 50% in indexfondsen, 25% in extra aflossen van de hypotheek en 25% gaat naar de spaarrekening.

In de praktijk is het spaargeld meer een reserveringsrekening voor vakanties en grotere uitgaven. Ik probeer wel een buffer van 20k aan te houden.
Alle reacties Link kopieren
Rolletjedrop schreef:
15-02-2020 18:14
Hoog dividend aandelen heb ik zelf ook in gezeten, nou ja ETF’s dan. Ook de Amerikaanse. Maar in de huidige markt is 4% al veel dus ik verbaas me ook over €300 pm, dus 12%. Weet je zeker dat het niet € 300 per kwartaal is, wat ook de meer gebruikelijke uitkeringstermijn is?
Ik vergis me inderdaad. Het zijn geen euro’s maar dollars en ik tel er, op jaarbasis, de extra-dividend-uitkeringen bij. Bovendien draag je ook wat belasting af, rechtstreeks. In 2019 was m’n rendement iets meer dan 5%.
De kracht zit m erin dat je start als je jong bent, en de aandelen niet verkoopt. En je dividend doorlopend terugstort in je pot.

Stel je hebt 500 aandelen van 20 euro per stuk en het bedrijf keert per maand 0,15 cent per aandeel uit. Dan krijg je per maand dus 75 euro divedend. Die spaar je een paar maanden op, zeg 6. Je dividendwinst is dan 6 x 75 = 450. Daar koop je weer 22 aandelen voor. Totaal aantal na 6 maanden = 520. Een sneeuwbal-effect dus.
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper schreef:
15-02-2020 16:57
Doe je dat via een professionele partij Bergje of helemaal zelf? waar kan ik eventueel meer info vinden?
Ik doe het zelf! Een rekening geopend, een aantal hoog dividend aandelen gekocht en geduld gehad.
Online kun je er vanalles over vinden.
bergje65 wijzigde dit bericht op 16-02-2020 18:04
0.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maar woon je in USA dan ? Want anders kan je daar vaak niet beleggen toch ?
Alle reacties Link kopieren
Bergje65 schreef:
16-02-2020 17:19
Ik doe het zelf! Een rekening geopend, een aantal hoog dividend aandelen gekocht en geduld gehad.
Online kun je er banalers over vinden.
Via wat voor bank doe je dit? Mag ook via PB, wij zoeken al een tijdje zo iets aangezien voor ons Amerikaanse aandelen het slimst zijn.
Alle reacties Link kopieren
Rudolftherednosereindeer schreef:
16-02-2020 17:25
Maar woon je in USA dan ? Want anders kan je daar vaak niet beleggen toch ?
Elke Nederlander kan beleggen in US hoog dividend-aandelen. En dat via NL banken. Een betrouwbare is Binck maar die rekent vrij hoge kosten per transactie. Daarom heb ik een deel overgeheveld naar “De Giro”.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Elvy25 schreef:
16-02-2020 17:28
Via wat voor bank doe je dit? Mag ook via PB, wij zoeken al een tijdje zo iets aangezien voor ons Amerikaanse aandelen het slimst zijn.
PB is prima
Alle reacties Link kopieren
Bergje65 schreef:
16-02-2020 18:06
PB is prima
Verstuurd!
Alle reacties Link kopieren
Bergje65 schreef:
15-02-2020 11:15
Ik heb in de USA "hoog-dividend-aandelen" gekocht.
*zelfde bericht/vraag als Elvy25* :-D
Bergje65 schreef:
16-02-2020 18:03
Elke Nederlander kan beleggen in US hoog dividend-aandelen. En dat via NL banken. Een betrouwbare is Binck maar die rekent vrij hoge kosten per transactie. Daarom heb ik een deel overgeheveld naar “De Giro”.
Binck Fundcoach rekent helemaal niks. Als je maar periodiek de indexfondsen aanschaft.

De Giro vind ik onbetrouwbaar. Geen bankgarantie, vage constructies met landen als Bulgarije en niet helemaal transparant als het aankomt op het verdienmodel. Bovendien is het aanbod ook nog eens zeer beperkt. Mijn verwachting is dat ze de komende tijd hun tarieven gaan verhogen nu ze een kritische massa hebben binnengehaald aan klanten.

Verder: waarom investeren in alleen US hoog dividend-aandelen? Daarmee mis je ontzettend veel andere kansen!
Alle reacties Link kopieren
Jupiter1995 schreef:
15-02-2020 11:16
Ik heb geen eigen huis, relatief weinig spaargeld, en daarvan heb ik een klein deel belegd (beleggingsrekening ASN en Semmie). De afgelopen jaren heb ik hier toch een paar honderd euro mee verdiend (30% rente gehad ofzo, maar gemiddeld is het rond de 7%). Ook investeer ik wat geld in projecten via crowdfundingsplatforms. Dan heb je, in tegenstelling tot beleggen, de zekerheid dat je, mits het project niet failliet gaat, x% rente krijgt. Wel kun je in de looptijd (meestal rond de 4-5 jaar) inderdaad niet bij je geld. Het is niet een enorm bedrag en geld dat ik in principe 'over' heb. Ik verwacht de komende 5 jaar geen huis te (kunnen) kopen of andere grote uitgaven te doen. En mocht ik dat wel doen, dan is dit niet een bedrag dat een groot verschil gaat maken.
Wat een hoge opbrengst! Zelfs bij meer risico vind ik zo'n hoge rente niet! (België)
poker wijzigde dit bericht op 17-02-2020 10:32
0.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bergje65 schreef:
16-02-2020 18:03
Elke Nederlander kan beleggen in US hoog dividend-aandelen. En dat via NL banken. Een betrouwbare is Binck maar die rekent vrij hoge kosten per transactie. Daarom heb ik een deel overgeheveld naar “De Giro”.
En je kan sowieso beleggen in elke valuta! Ik vraag mij af hoe de Britse pond het binnenkort zal doen!
Mijn duit in het zakje:

Ik beleg in aandelen, ETF's en start-ups.

In welke aandelen ik investeer heb ik al eerder een keertje opgenoemd. Maar aangezien ik inmiddels ook flink in ETF's investeer (nog betere spreiding, goedkoper in aanschaf) investeer ik vooral in zgn. Small- en Midcaps. Die zitten meestal niet echt in de meeste ETF's.

Ik beleg in verschillende ETF's. Ik spreid tussen 30% obligatie-ETF's, 30% dividend-ETF's en 30% waarde-ETF's (waarin de dividenden automatisch worden herbelegd). De laatste 10% zit in ETF's met specifieke kenmerken.

De reden waarom ik niet alleen op dividend-ETF's ga zitten is omdat de waarde-ETF's (die de dividenden automatisch herbeleggen) veel sneller in waarde stijgen dan wat dividend-ETF's uitkeren in dividenden.

Verder snap ik niet zo goed wat mensen toch zien in US-dividend ETF's. Je hebt hele mooie obligatie-ETF's (iShares emerging markets) of bedrijfsobligaties die meer en een veel stabieler rendement opleveren.
Alle reacties Link kopieren
Aandelen, relatief klein percentage. Lange tijd inmiddels

Sparen is geen alternatief gezien geen spaarrente meer, fiscus die er elk jaar weer wat vanaf knabbelt en dan niet te vergeten de jaarlijkse inflatie van minimaal 2 %.

Alleen al om te houden wat je hebt, 'moet' je wat.
Poker schreef:
17-02-2020 10:31
En je kan sowieso beleggen in elke valuta! Ik vraag mij af hoe de Britse pond het binnenkort zal doen!
Beleggen in valuta doe ik niet. Beetje gokken op koersen. Het is sterk afhankelijk van wat overheden doen met cash-reserves of financiële instituties die geld uit of in de markt stoppen.

ETF-obligaties zijn veel beter. iShares emerging markets levert je dik 4% dividendrendement op. ETF van Amerikaanse staatsobligaties leveren je dik 2% op alsook de bedrijfsobligaties 3% en meer.
Voor de mensen die alleen voor dividend gaan. Hier wordt goed uitgelegd waarom dat onverstandig is:

https://www.youtube.com/watch?v=UpXI_Vd51dA of https://www.youtube.com/watch?v=f5j9v9dfinQ

Ook investeren in alleen duurzame fondsen is vanuit een rendementsperspectief onverstandig:

https://www.youtube.com/watch?v=weVAN2HxXjk

Enzovoort.
Alle reacties Link kopieren
Bombus-Sylvarum schreef:
17-02-2020 10:47
Voor de mensen die alleen voor dividend gaan. Hier wordt goed uitgelegd waarom dat onverstandig is:

https://www.youtube.com/watch?v=UpXI_Vd51dA of https://www.youtube.com/watch?v=f5j9v9dfinQ

Ook investeren in alleen duurzame fondsen is vanuit een rendementsperspectief onverstandig:

https://www.youtube.com/watch?v=weVAN2HxXjk

Enzovoort.
Laat het maar onverstandig zijn. Warren Buffet denkt er anders over en mijn man en ik ook.
Ik ben 5 jaar bezig en heb geen klagen. Mijn man is 10 jaar bezig en heeft een aanzienlijk kapitaal opgebouwd, incl. een prachtig maandelijks rendement.

Iedereen moet lekker doen wat voor hem/haar gunstig is. Ik weet 1 ding heel zeker. Als ik mijn geld op de spaarrekening had gelaten was het verdampt
Alle reacties Link kopieren
Doel 1 is spaarrekening op bepaald niveau aanvullen en houden

Daarna investeren in bakstenen, dus aflossing hypotheek, aankoop garage(s)

En we hebben een bedrag in crypto geïnvesteerd, dat is wel een gok.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ruim de helft van mijn spaargeld in een beleggingsfonds (hoger risicoprofiel, gericht op de wat langere termijn) zitten. Voor mij perfect: geen omkijken naar, stort er maandelijks geld in, schommelt door de jaren heen wel, maar per saldo een flink rendement. Gebruik het uiteindelijk voor aflossen hypotheek vwb het aflossingsvrije deel en daarna voor (vervroegd) pensioen denk ik.

Maar... de effectenrekening die ik hiervoor heb via de Rabobank stopt. Ik kan overstappen naar Beheerd beleggen, maar als ik het goed zie heb ik dan flink hogere beheerkosten dan nu. Wie heeft er een goed advies cq waar moet ik aan denken (zoals bijv transactiekosten bij verkoop en nieuwe ‘inkoop’?).
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
17-02-2020 10:28
Wat een hoge opbrengst! Zelfs bij meer risico vind ik zo'n hoge rente niet! (België)
Het is ASN beleggen. Je kunt kiezen uit zeer defensief (vooral obligaties) t/m zeer offensief (vooral aandelen) en ik heb dus dat laatste gekozen. Zeker blij mee, maar ik weet ook dat het een jaar -20% kan zijn. Ik hoop dat ik dan zo verstandig ben om m'n geld er niet af te halen.

Ik vind het trouwens wel belangrijk om duurzaam te beleggen (reactie op een post hierboven). Natuurlijk behaalt een bedrijf een hoger rendement als het mensenrechten, milieu en dierenwelzijn minder hoog in het vaandel heeft staan, maar ik wil gewoon graag dat mijn geld wordt gebruikt voor dingen waar ik achter sta. Iedereen moet natuurlijk voor zichzelf die afweging maken.
Alle reacties Link kopieren
Goudlokje81 schreef:
17-02-2020 19:47
Ik heb ruim de helft van mijn spaargeld in een beleggingsfonds (hoger risicoprofiel, gericht op de wat langere termijn) zitten. Voor mij perfect: geen omkijken naar, stort er maandelijks geld in, schommelt door de jaren heen wel, maar per saldo een flink rendement. Gebruik het uiteindelijk voor aflossen hypotheek vwb het aflossingsvrije deel en daarna voor (vervroegd) pensioen denk ik.

Maar... de effectenrekening die ik hiervoor heb via de Rabobank stopt. Ik kan overstappen naar Beheerd beleggen, maar als ik het goed zie heb ik dan flink hogere beheerkosten dan nu. Wie heeft er een goed advies cq waar moet ik aan denken (zoals bijv transactiekosten bij verkoop en nieuwe ‘inkoop’?).
Huh, waarom stopt je effectenrekening? Ik zit ook bij de Rabobank (met zelf beleggen) en heb hier niets over gehoord?

Edit: na wat zoekwerk: rendemix zeker?
Alternatief kan zijn om zelf beleggen te openen en daar zelf wereldwijde indexfondsen te kopen (bijv Actiam of Northern Trust).
Alle reacties Link kopieren
Nee, Rendemix is er allang niet meer (maar dit was het oorspronkelijk wel). Tis nu een blackrock-fonds. Ik snap ook niet waarom dan de effectenrekening nu wordt opgeheven. Ik ga wel even bellen.
Bergje65 schreef:
15-02-2020 16:28
Als je denk dat dit oplichterij is dat is dat alleen maar jammer. Dit is al meer dan 100 jaar DE manier voor Amerikanen om hun pensioen aan te vullen. Hoog dividend aandelen is een hele grote markt, wereldwijd. Het is alleen in Nederland nog niet zo doorgedrongen.

Als je er meer van wilt weten: lees het boek van Warren Buffet eens, een van de rijkste Amerikanen. Hij is in de jaren 30 beginnen met 100 hoog dividend aandelen. Het toverwoord is; tijd en geduld.
Ik ben ook geïnteresseerd hierin. Ik heb een klein beginnetje gemaakt met hoog divident aandelen, maar zou graag meer willen leren hierover. Welk boek van Warren Buffet raad je aan? Ik zie er heel veel (en ook veel boeken die gebaseerd zijn op zijn methode). Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook geïnvesteerd in onroerend goed.
Een extra huisje. Heeft wat opgeleverd.
We blijven er nuchter onder.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven