Geld & Recht alle pijlers

Kado kosten splitten met anderen

17-09-2020 15:07 41 berichten
Sorry voor de onduidelijke TT. Ik weet niet goed hoe ik dit moet omschrijven, maar ben benieuwd naar de meningen van anderen.

Ik heb een partner, en daarmee ook schoonfamilie. Wij hebben thuis een soort 'deal' over het kopen van kado's voor familie: hij betaalt die voor 'zijn' kant, ik voor die van 'mij'. Uiteraard geven we het namens ons beide. In de praktijk betaal ik meer kado's dan hij, omdat hij nooit naar verjaardagen gaat van familie en ik wel. Dat maakt mij niet uit.

Ik had een kado geregeld voor familie van man. Zijn broer wilde wel meedoen. Dus ik stuur man en zwager een tikkie: beide de helft van de prijs. Onze namen erop, klaar. Maar... Is dit wel helemaal 'eerlijk'? Zwager is single. Ik doe ook wel eens kado's samen met mijn eigen broer. Die heeft een partner. Dan stuur ik een tikkie naar broer en die betaalt namens hun 2. Maar een vrijgezel kan dit dus niet.

Zouden jullie dan toch door 3 doen? Zwager weet niets van onze regeling en heeft niets gezegd, maar het zette me wel aan het denken. Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen!
Alle reacties Link kopieren
Je man gewoon €30 vragen en hij regelt het maar met z'n broer. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Je bent toch geen 20 meer waarbij je alles helemaal precies gaat verdelen, omdat je stufi nog niet gestort is ;-). Jullie geven het kado vanuit jullie en hij doet ook mee. Gewoon 50/50 dus, het gaat ook maar om 15 euro voor zwager he. Ik snap wel dat je je man een tikkie stuurt als hij dat kado gedoe perse gescheiden wil houden. Wat ik ook vrij apart vind.
Alle reacties Link kopieren
U betaalt de kado's voor uw familie,
uw man de kado's voor zijn familie.

Dus eerlijk zou zijn: hij en zijn broer betalen het kado, u betaalt niets.

En als zijn broer zegt "maar jullie zijn met z'n tweeën" kan uw man zeggen:
"en daarom moeten wij ook voor haar familie kado's kopen".
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Maar jullie zouden jullie niet druk mogen maken over een bedrag van 10 of 15 euro.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik had alleen je man een tikkie gestuurd, als hij per se de financiën gescheiden wil houden.
Had hij zelf daarna een tikkie naar zijn broer kunnen sturen. Of niet..
docotrandus schreef:
17-09-2020 22:39
U betaalt de kado's voor uw familie,
uw man de kado's voor zijn familie.

Dus eerlijk zou zijn: hij en zijn broer betalen het kado, u betaalt niets.

En als zijn broer zegt "maar jullie zijn met z'n tweeën" kan uw man zeggen:
"en daarom moeten wij ook voor haar familie kado's kopen".
Ze geven een cadeau met zijn drieen, dus moet het bedrag in principe ook door drie toch? Die broer heeft er toch niks mee te maken hoeveel cadeaus zij als stel aan mensen geven, en hoe zij de financien onderling hebben geregeld?

Niet dat het uitmaakt bij 30 euro inderdaad, maar voor het idee.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen dat soort dingen per gezin en iemand die single is telt dan als 1 gezin.
Alle reacties Link kopieren
Wat wij doen:
Ik betaal voor mijn familie, hij betaalt voor zijn familie. We schrijven de namen van hele gezinnen op, dus niet alleen de ‘donateurs’.
Ik zou dus niet door drie delen. Ik neem aan dat man en zijn broer een bepaald budget hebben afgesproken en dus zelf hebben ingebracht wat ze maximaal per persoon willen spenderen.

In de schoonfamilie van mijn zus is dat wel zo, dat het ene gezin een hoger bedrag ‘moet’ inleggen. Want de andere twee hadden maar één inkomen als gezin en het gezin van zus heeft twee inkomens. Dus per inkomen een deel (delen door 4 i.p.v. 3, in een familie met 3 kinderen en aanhang). Zus was er zo klaar mee dat ze gewoon de ‘standaardinleg’ van 20,- p.p. heeft verlaagd naar 10,- p.p. (Even als voorbeeld dat bedrag). Zo betaalt ze als ‘gezin’ nog steeds 20,-.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
19-09-2020 16:54
Wat wij doen:
Ik betaal voor mijn familie, hij betaalt voor zijn familie. We schrijven de namen van hele gezinnen op, dus niet alleen de ‘donateurs’.
Ik zou dus niet door drie delen. Ik neem aan dat man en zijn broer een bepaald budget hebben afgesproken en dus zelf hebben ingebracht wat ze maximaal per persoon willen spenderen.

In de schoonfamilie van mijn zus is dat wel zo, dat het ene gezin een hoger bedrag ‘moet’ inleggen. Want de andere twee hadden maar één inkomen als gezin en het gezin van zus heeft twee inkomens. Dus per inkomen een deel (delen door 4 i.p.v. 3, in een familie met 3 kinderen en aanhang). Zus was er zo klaar mee dat ze gewoon de ‘standaardinleg’ van 20,- p.p. heeft verlaagd naar 10,- p.p. (Even als voorbeeld dat bedrag). Zo betaalt ze als ‘gezin’ nog steeds 20,-.
Dus als je een gezin hebt met een conciërge en een apothekersassistent, moeten die twee keer zoveel inleggen als het gezin waar alleen de cardioloog geld binnenbrengt?
Alle reacties Link kopieren
50-50 absoluut. Hier zouden wij geen woorden aan vuilgemaakt hebben.

En ik had mijn man ook een Tikkie van 30 euro gestuurd. Zijn moeder, zijn probleem.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
ik zou uitgaan van met hoeveel je naar de verjaardag gaat
als ik mee ga, betaal ik mee. Als mijn man ergens alleen heen gaat, betaalt hij alleen
Alle reacties Link kopieren
Zit zwager in de bijstand?
Heeft hij geprotesteerd?
Heb je een cadeau gekocht van +100 euro zonder vooraf te overleggen?

Indien op alle 3 de vragen "neen" zie ik het probleem niet.
En mag zwager gewoon de helft betalen.

Hij laat het maar horen als hij die 15 euro toch teveel geld vindt.


En hier betaal ik de meeste cadeaus.
Op 't moment dat ik dat beu raak en er te veel verjaardagen van zijn kant die maand zijn haal ik een keer de kaart van de gemeenschappelijke rekening* boven aan de kassa.


*Die rekening die eigenlijk nauwelijks gebruikt wordt, tenzij voor een nieuwe koelkast
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Poekie28 schreef:
17-09-2020 22:52
Ik had alleen je man een tikkie gestuurd, als hij per se de financiën gescheiden wil houden.
Had hij zelf daarna een tikkie naar zijn broer kunnen sturen. Of niet..
Dit!

Echt ik weet niet wat ik hoor, financiën gescheiden houden met cadeau's en 10+ jaar samen.
Het gaat ook nog maar om 30 euro waar the fuck hebben we het over.

Hier alles op 1 hoop, als we gaan krijgen ze wat gaan we niet krijgen ze niets.
Mijn neefjes/nichtjes krijgen altijd wat.
Alle reacties Link kopieren
Single en kinderloos hier. Die op jaarbasis in haar familie veertien cadeaus geeft en er vier terugkrijgt.
De vier die ik terugkrijg hebben per stuk dezelfde waarde als de veertien per stuk die ik geef.
Het argument van: wij moeten ook voor de schoonfamilie betalen vind ik in mijn geval dus wat scheef, want ik moet ook betalen voor mijn schoonzussen en zwager.
Bij een gezamenlijk cadeau voor mijn vader of moeder (opa, oma van de kleinkinderen) wordt ook altijd per gezin gedeeld. Ik ben geen kniepert, dus betaal zonder morren, maar denk er de laatste tijd wel eens over na. Zeker omdat het gezamenlijk geven van een cadeau de laatste jaren tot gewoonte geworden is. In euro's: ik geef 230 euro op jaarbasis meer uit aan de cadeau's voor mijn familie dan ik terug krijg. Met delen door 7 (we zijn met 7 in mijn generatie), wordt dat verschil gereduceerd tot 90 euro. Ik eet er geen boterham minder om, laat dat duidelijk zijn, maar het is wat scheef.

Laatst waren we uit eten met de broers/zussen en aanhang en toen wilde men de rekening door vier delen, daar ben ik op mijn strepen gaan staan. Wat mij betreft moest die rekening door zeven. En was 1/7e deel mijn verantwoording. En dan nog betaalde ik veel meer dan ik verbruik, aangezien ik geen alcohol drink en vegetarisch ben, maar voor gezelligheid heb ik ook heus wat over. Toen bleek dat niemand daar ooit ook maar over nagedacht had.
Voor dit bedrag gewoon 50/50. Als het om een paar honderd euro zou gaan dan klinkt het aannemelijk dat man 2/3e zou betalen.
spuka schreef:
19-09-2020 20:11

Laatst waren we uit eten met de broers/zussen en aanhang en toen wilde men de rekening door vier delen, daar ben ik op mijn strepen gaan staan. Wat mij betreft moest die rekening door zeven. En was 1/7e deel mijn verantwoording. En dan nog betaalde ik veel meer dan ik verbruik, aangezien ik geen alcohol drink en vegetarisch ben, maar voor gezelligheid heb ik ook heus wat over. Toen bleek dat niemand daar ooit ook maar over nagedacht had.
Wel goed dat je het kenbaar hebt gemaakt. In mijn omgeving is dit standaard zo. Delen door het aantal volwassenen en betalen voor het aantal volwassenen waarmee je bent. Kinderen tellen we hierin niet mee overigens, of je 1,2 of 3 kinderen hebt, we delen door de volwassenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven