Geld & Recht alle pijlers

Kan ik een bijstand ontvangen?

19-03-2020 00:35 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 23. Vorig jaar moest ik stoppen met mijn studie vanwege depressie&angststoornis. Paar maanden later heb ik me geregisteerd als zzp’er, als een freelancer. Heb een btw nummer maar ben niet geregistreerd bij de KVK. Op dit moment heb ik geen werk, horeca&retail waar ik diensten had, alles is dicht. Ik woon bij mijn ouders, die een minimumloon verdienen. Kan ik een bijstand aanvragen ? Ik wil niet op geld van mijn ouders rekenen, en kan geen werk vinden. Door mijn ziekte, kan ik moeilijk concentreren en een studie volgen is erg lastig. Ook zou dat nu pas in september kunnen. :(
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
19-03-2020 10:11
Daar houdt de bijstand geen rekening mee hoor. Je moet gewoon aan het werk (als je al bijstand krijgt).

En ook met 14 uur x 17 euro heb je geen vetpot dat je jezelf kunt onderhouden.
TO woont nog bij haar ouders (die ook weinig te besteden hebben) en ze wil niet van hun afhankelijk zijn dus 14 x 17 euro is inderdaad geen vetpot maar toch weer een kleine (alhoewel zeer kleine) tegemoetkoming in de kosten.
Alle reacties Link kopieren
ik schaam me wederom weer voor mijn generatie die uitkeringen (!) aanvraagd terwijl ze totaal geen fysieke gezondheidsklachten hebben. Sjonge jonge zeg, uitkeringen is het laatste vangnet.
karl_marx wijzigde dit bericht op 19-03-2020 10:25
2.17% gewijzigd
To, ga gewoon naar de gemeente toe met je vraag. Beter dan alle meningen hier met allerlei verschillende antwoorden. Het enige juiste antwoord in jouw situatie krijg je van de gemeente.
Hoeveel meer kosten heb je als je bij je ouders inwoont en nergens heen durft of kan?

Dan is 500 euro toch mooi meegenomen? Kun je de boodschappen helpen betalen. Even goed douchen als je uit de supermarkt thuis komt en niets aanraken.

De bijstand is niet bedoeld voor mensen die niet willen werken. Maar voor mensen die niet kúnnen werken.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
19-03-2020 10:28
Hoeveel meer kosten heb je als je bij je ouders inwoont en nergens heen durft of kan?

Dan is 500 euro toch mooi meegenomen? Kun je de boodschappen helpen betalen. Even goed douchen als je uit de supermarkt thuis komt en niets aanraken.

De bijstand is niet bedoeld voor mensen die niet willen werken. Maar voor mensen die niet kúnnen werken.
Denk je echt dat als je je doucht en niets aanraakt en je bent besmet niet anderen zal besmetten? Ik zei ik heb op meerdere jobs gereageerd. Geen reactie
Alle reacties Link kopieren
Geef TO ook even het voordeel van de twijfel. Ze is destijds gestopt met studie maar is daarna wel aan de slag gegaan als ZZP'er, (wellicht als tijdelijke overbrugging tot haar situatie weer verbeterd is?) en heeft dus tot voor kort wel in haar eigen kosten kunnen voorzien en is niet op haar kont gaan zitten. Deze inkomsten heeft ze nu dus meer niet gezien corona situatie, ze is dus wel bezig met solliciteren bij supermarkten maar heeft gezien thuis wonend te zijn met een vader met gezondheidsklachten dus daar wel een beetje angst voor, gerechtvaardigd of niet? maar wel begrijpelijk.
Alle reacties Link kopieren
mari-12132123 schreef:
19-03-2020 10:37
Denk je echt dat als je je doucht en niets aanraakt en je bent besmet niet anderen zal besmetten? Ik zei ik heb op meerdere jobs gereageerd. Geen reactie

Denk je echt dat je niet besmet zult worden door binnen te blijven? Hoe lang ga je binnen blijven? Jaren?
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
19-03-2020 10:49
Denk je echt dat je niet besmet zult worden door binnen te blijven? Hoe lang ga je binnen blijven? Jaren?
Door mensen als jullie verspreidt zich het virus .. zo weinig mogelijk naar buiten, zo kun je het stoppen
Alle reacties Link kopieren
mari-12132123 schreef:
19-03-2020 10:57
Door mensen als jullie verspreidt zich het virus .. zo weinig mogelijk naar buiten, zo kun je het stoppen

Crisis. Er kan niets gestopt worden. Lees je gewoon in of kijk op z'n minst de toespraak van Rutte. Allemachtig.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
19-03-2020 10:58
Crisis. Er kan niets gestopt worden. Lees je gewoon in of kijk op z'n minst de toespraak van Rutte. Allemachtig.
Rutte zei ook: zo veel mogelijk thuisblijven.
Alle reacties Link kopieren
cappi schreef:
19-03-2020 10:42
Geef TO ook even het voordeel van de twijfel. Ze is destijds gestopt met studie maar is daarna wel aan de slag gegaan als ZZP'er, (wellicht als tijdelijke overbrugging tot haar situatie weer verbeterd is?) en heeft dus tot voor kort wel in haar eigen kosten kunnen voorzien en is niet op haar kont gaan zitten. Deze inkomsten heeft ze nu dus meer niet gezien corona situatie, ze is dus wel bezig met solliciteren bij supermarkten maar heeft gezien thuis wonend te zijn met een vader met gezondheidsklachten dus daar wel een beetje angst voor, gerechtvaardigd of niet? maar wel begrijpelijk.
bedankt voor je begrip:)
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je perse ingehuurd worden als zzp-er ipv (tijdelijk) nu in loondienst?
Alle reacties Link kopieren
mari-12132123 schreef:
19-03-2020 11:04
Rutte zei ook: zo veel mogelijk thuisblijven.

Klopt, maar je kunt ook overdrijven. In mijn omgeving is bijna iedereen aan het werk, al is een flink deel daarvan vanuit huis. Zoveel mogelijk thuisblijven betekent: ga niet sporten met 50 mensen in een zaaltje, ga niet naar een discotheek met 100 tieners op een kluitje, vermijd gewoon bijeenkomsten met veel mensen. Niet voor niks worden festivals, jaarmarkten en beurzen massaal afgeblazen.

Maar vakken vullen bij de AH, post bezorgen, kantoren schoonmaken... Uiteindelijk zullen er toch gewoon rekeningen betaald moeten worden. Wat de overheid wil, is niet dat we allemaal niet ziek worden, voor heel veel mensen is het niet zo gevaarlijk. Wat ze vooral graag willen is dat niet iedereen tegelijkertijd ziek wordt. Dus wordt geadviseerd om alleen te doen wat nodig is. Dat is iets anders dan thuis blijven omdat je bang bent voor een virus dat voor jou hoogstwaarschijnlijk weinig problemen zal opleveren.

Terugkomend op de bijstand, want daar ging het om: De kans is groot dat je inderdaad bijstand kunt krijgen. Maar realiseer je goed dat daar ook een sollicitatieplicht bijhoort en dat je dan niet wegkomt met: ik wil alleen als zzp'er werken. Dan moet je gewoon aannemen wat je kunt krijgen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
cappi schreef:
19-03-2020 10:22
TO woont nog bij haar ouders (die ook weinig te besteden hebben) en ze wil niet van hun afhankelijk zijn dus 14 x 17 euro is inderdaad geen vetpot maar toch weer een kleine (alhoewel zeer kleine) tegemoetkoming in de kosten.
En dan is 12 x 12/13 euro dat dus ook.
Alle reacties Link kopieren
mari-12132123 schreef:
19-03-2020 10:57
Door mensen als jullie verspreidt zich het virus .. zo weinig mogelijk naar buiten, zo kun je het stoppen
Ah, dus het Corona virus is een mooi excuus om massaal met z'n allen de bijstand in te gaan?
mari-12132123 schreef:
19-03-2020 10:37
Denk je echt dat als je je doucht en niets aanraakt en je bent besmet niet anderen zal besmetten? Ik zei ik heb op meerdere jobs gereageerd. Geen reactie

Als je naar je werk móet, omdat je niet kunt thuiswerken, en er wel brood op de plank moet komen, dan is het een goed idee om te douchen als je thuis komt. Als je zelf ziek bent, zal het niet helpen natuurlijk. Maar wel als het virus alleen maar ergens op je 'ligt'. Zeep doodt het virus.
Ik zie in een ander topic dat je je studie schriftelijk wilt voortzetten via afstandsonderwijs, of begrijp ik dat verkeerd?
Andere studenten krijgen ook geen bijstand, die moeten lenen van Duo om rond te kunnen komen...
Nou ja, ik heb geen idee hoe het werkt in jouw specifieke situatie. Maar het voelt een beetje alsof je gebruik wilt maken van voorzieningen die niet per se voor jou bedoeld zijn.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk gebruik Corona even als excuus om bijstand te krijgen. Ze zien je al aankomen.
Wil graag een uitkering want wil niet besmet worden.
Dat willen wij verplegers ook niet maar tja?!

ga gewoon werken
Alle reacties Link kopieren
[quote=-jolijn- post_id=31122981 time=1584615189 user_id=228669]
Ik zie in een ander topic dat je je studie schriftelijk wilt voortzetten via afstandsonderwijs, of begrijp ik dat verkeerd?
Andere studenten krijgen ook geen bijstand, die moeten lenen van Duo om rond te kunnen komen...
Nou ja, ik heb geen idee hoe het werkt in jouw specifieke situatie. Maar het voelt een beetje alsof je gebruik wilt maken van voorzieningen die niet per se voor jou bedoeld zijn.
[/quote




Ik dacht op online studie te volgen vanwege mijn gezondheidssituatie maar dat lukt mij voorlopig nog niet. + als ik zou willen beginnen dan pas in september mag dat.
Alle reacties Link kopieren
Route88 schreef:
19-03-2020 11:57
Tuurlijk gebruik Corona even als excuus om bijstand te krijgen. Ze zien je al aankomen.
Wil graag een uitkering want wil niet besmet worden.
Dat willen wij verplegers ook niet maar tja?!

ga gewoon werken
Verplegers kiezen bij hun beroep dat risico. ook als de rest van gezondheidspersoneel
Alle reacties Link kopieren
mari-12132123 schreef:
19-03-2020 12:09
Verplegers kiezen bij hun beroep dat risico. ook als de rest van gezondheidspersoneel

Zoals jij voor het risico van ZZP'er kiest bedoel je? Of geldt het dan niet?
Alle reacties Link kopieren
mari-12132123 schreef:
19-03-2020 12:09
Verplegers kiezen bij hun beroep dat risico. ook als de rest van gezondheidspersoneel


En jij koos voor horeca. Waar je ook met mensen te maken hebt. Wat had je eigenlijk gedaan als de zaken niet gesloten waren geweest????

Ik vind het erg kort door de bocht om bijstand te willen omdat je nog thuis woont en gewoon geen zin hebt om iets anders aan te pakken. Of je nou in een restaurant in de bediening werkt of achter de kassa, ik zie het verschil niet echt hoor.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
19-03-2020 01:25
Supermarkten zoeken nu veel mensen
.
Uitvaartondernemers hebben het ook erg druk op dit moment
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
19-03-2020 12:33
En jij koos voor horeca. Waar je ook met mensen te maken hebt. Wat had je eigenlijk gedaan als de zaken niet gesloten waren geweest????

Ik vind het erg kort door de bocht om bijstand te willen omdat je nog thuis woont en gewoon geen zin hebt om iets anders aan te pakken. Of je nou in een restaurant in de bediening werkt of achter de kassa, ik zie het verschil niet echt hoor.
maar ze zijn gesloten, dat heeft een reden. Als er zoveel werk in de supermarkt is, waar is het dan? In mijn omgeving geen reactie nog op mijn freelancergroep whatsapp ook heel veel mensen reageren op verschillende supermarkt jobs. GEEN REACTIE. Wat begrijp je niet?
Alle reacties Link kopieren
Als ik bij mijn ouders zou wonen dan zou ik denken, elke euro die ik bij kan dragen is er 1.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven