Geld & Recht alle pijlers

Kan ik een bijstand ontvangen?

19-03-2020 00:35 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 23. Vorig jaar moest ik stoppen met mijn studie vanwege depressie&angststoornis. Paar maanden later heb ik me geregisteerd als zzp’er, als een freelancer. Heb een btw nummer maar ben niet geregistreerd bij de KVK. Op dit moment heb ik geen werk, horeca&retail waar ik diensten had, alles is dicht. Ik woon bij mijn ouders, die een minimumloon verdienen. Kan ik een bijstand aanvragen ? Ik wil niet op geld van mijn ouders rekenen, en kan geen werk vinden. Door mijn ziekte, kan ik moeilijk concentreren en een studie volgen is erg lastig. Ook zou dat nu pas in september kunnen. :(
Alle reacties Link kopieren
Route88 schreef:
19-03-2020 11:57
Tuurlijk gebruik Corona even als excuus om bijstand te krijgen. Ze zien je al aankomen.
Wil graag een uitkering want wil niet besmet worden.
Dat willen wij verplegers ook niet maar tja?!

ga gewoon werken
Nou dit dus. Grrrratis geld zodat ze lekker thuis kan blijven.
To, ipv hier op het forum te blijven, kan je ook contact zoeken met de gemeente, dat lijkt me veel verstandiger.
Alle reacties Link kopieren
mari-12132123 schreef:
19-03-2020 12:58
maar ze zijn gesloten, dat heeft een reden. Als er zoveel werk in de supermarkt is, waar is het dan? In mijn omgeving geen reactie nog op mijn freelancergroep whatsapp ook heel veel mensen reageren op verschillende supermarkt jobs. GEEN REACTIE. Wat begrijp je niet?

Wat ik niet begrijp?? Dat een 23-jarige bijstand wil aanvragen. Je bent jong, je bent gezond genoeg om te werken. Deze hele coronacrisis gaat de gemeenschap onvoorstelbaar veel geld kosten. Als iedereen die, alleen maar omdat ie bang is, ook nog geld van de regering wil kunnen we ons vast gaan houden voor de komende jaren, dan komen we in een crisis terecht die we over 20 jaar nog voelen.

Raap jezelf bij elkaar en ga werken. Of accepteer dat je geen inkomen hebt. Aangezien bijna alles op slot is of gaat, kun je toch geen geld uitgeven en stop gewoon met luxe. Ik denk dat je ouders drie boterhammen en twee aardappels per dag nog wel kunnen missen.
Maar dat gemiep, daar kan ik echt niks mee. Je kunt kranten rondbrengen of poetsen, dan heb je (bijna) geen contact met anderen en toch een paar euro verdiensten. Voor mijn part ga je dat zwart doen. Maar bijstand aanvragen op jouw leeftijd vind ik echt te bizar voor woorden.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Je bent niet ingeschreven bij de kamer van koophandel, dus voor de overheid bent u geen ZZP'er maar werkloze, (denk ik).
want uw werk in de horeca is beëindigd.

Als dit werk wit was, heeft u misschien recht op WW (bekijk de site van het UWV).
En als dat geen minimuminkomen oplevert, kunt u bij de gemeente bijstand aanvragen.

in beide gevallen bent u verplicht te solliciteren.
(sommige gemeentes stellen voor bijstand nog andere tegenprestaties).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
mari-12132123 schreef:
19-03-2020 12:58
maar ze zijn gesloten, dat heeft een reden. Als er zoveel werk in de supermarkt is, waar is het dan? In mijn omgeving geen reactie nog op mijn freelancergroep whatsapp ook heel veel mensen reageren op verschillende supermarkt jobs. GEEN REACTIE. Wat begrijp je niet?
Als freelancer bedoel je of in loondienst?
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
19-03-2020 14:58
Je bent niet ingeschreven bij de kamer van koophandel, dus voor de overheid bent u geen ZZP'er maar werkloze, (denk ik).
want uw werk in de horeca is beëindigd.

Als dit werk wit was, heeft u misschien recht op WW (bekijk de site van het UWV).
En als dat geen minimuminkomen oplevert, kunt u bij de gemeente bijstand aanvragen.

in beide gevallen bent u verplicht te solliciteren.
(sommige gemeentes stellen voor bijstand nog andere tegenprestaties).
Dat klopt niet helemaal.
To is zelfstandige maar maakt te weinig uren voor inschrijven KVK.
Betekent dat ze geen recht heeft op ww (die keuze hoort bij freelance) en haar eigen pensioen en ziekteverzuim bij elkaar mag sparen.

Daarom begrijp ik niet waarom to nu niet (tijdelijk) in loondienst wil bij een willekeurige supermarkt: dat is voor har echt veel verstandiger.
De kvk heeft voor zover ik weet geen vereiste aan hoeveelheid werkuren. Immers: je begint in het algemeen met inschrijving in de kvk en pas daarna weet je of je bedrijf 'gaat vliegen'.
De belastingdienst dan weer wel.
Alle reacties Link kopieren
Je wil helemaal niet werken joh. Lekker in de bijstand met Corona als excuus. Ik hoop dat je heel erg aan het werk moet voor je bijstand , bah.
Ga werken en laat de bijstand voor diegenen die dat echt nodig hebben!
Alle reacties Link kopieren
mari-12132123 schreef:
19-03-2020 09:39
Heb gereageerd op meerdere supermarkt jobs, ze zoeken meestal iemand voor 12 uur per week.. + in die situatie nu met corona ben ik bang om besmet te raken, woon met mijn ouders en mijn vader heeft gezondheidsproblemen
De meeste supermarktmedewerkers zouden hun geld in deze corona-tijd liever zomaar op hun rekening krijgen en lekker thuis blijven. Zij krijgen ook geen bijstand. Dus prima als je niet wilt werken om wat voor reden dan ook, maar verwacht niet dat de maatschappij dan in jouw levensonderhoud gaat voorzien.

Wat is er trouwens mis met twaalf uur per week? Is het te veel of te weinig?
Bijstand kan altijd.
Of we het terecht vinden of je bijstand krijgt maakt niet uit.
Volgens mij heb je recht op 43% omdat je met je ouders woont.

Of je het moet aanvragen ja een tweede. Ik Denk dat je zelf beter hard kan solliciteren, er is echt nog wel werk te vinden voor jongeren. Als je bijstand ontvangt ben je ook verplicht te solliciteren of een tegenprestatie re doen. Nu kun je zelf nog "kiezen". In tijd van crisis kunnen ze je straks als tegenprestatie van alles laten doen.
Alle reacties Link kopieren
Chinue schreef:
19-03-2020 19:25
Bijstand kan altijd.
Ja hoor ... vast.
Zeer zeker. Prachtig stelsel:-)
Alle reacties Link kopieren
Chinue schreef:
19-03-2020 22:18
Zeer zeker. Prachtig stelsel:-)
Rellert.
mari-12132123 schreef:
19-03-2020 10:57
Door mensen als jullie verspreidt zich het virus .. zo weinig mogelijk naar buiten, zo kun je het stoppen
Door mensen zoals wij blijft de economie nog een beetje draaien en kunnen anderen op hun luie gat blijven zitten en op een forum vragen hoe ze aan bijstand kunnen komen.
mari-12132123 schreef:
19-03-2020 10:57
Door mensen als jullie verspreidt zich het virus .. zo weinig mogelijk naar buiten, zo kun je het stoppen
Dan blijf je lekker binnen met het gevolg dat je ook geen inkomsten hebt. Dat is dan je eigen keuze.

Ik denk dat elke Nederlander nu graag binnen wil blijven maar dat gaat nu eenmaal niet.

Ik word eigenlijk heel boos om je houding en laksigheid.
Mijn man werkt 40 uur en ik 24. We hebben 4 kinderen waarvan een kindje van 10 maanden en 2 kinderen die thuisonderwijs krijgen op dit moment.
Enig idee Wat dit alles voor gevolgen heeft voor mensen zoals wij? Denk je eens in, thuiswerken terwijl er 4 kinderen aandacht willen en hulp nodig hebben. Je werkuren moeten maken dus in de avond door moeten als de kinderen eindelijk op bed liggen omdat je niet aan je uren kwam. 24/7 met elkaar in 1 huis. 4 kinderen die hun energie niet kwijt kunnen.

Meid tel je zegeningen. Wees blij dat je nog thuis woont en geen inkomsten nodig hebt om te overleven. Je hebt een dak boven je hoofd, je ouders hebben vast wel een paar scheppen eten over. Je hebt de afgelopen tijd ook geld verdient en apart gezet om tijden van werkeloosheid op te kunnen vangen je had immers verder geen grote uitgaves zoals huur enz.

Er zijn ook zat mensen die door het verlies van inkomsten heel diep in de problemen komen.

Ga nu niet lopen miepen om gratis geld. Accepteer hoe het is of ga aan het werk. Maar verschuil je niet achter blijf binnen om niet te hoeven werken.
anoniem_63cc130a49eac wijzigde dit bericht op 20-03-2020 16:37
0.16% gewijzigd
wittegeit schreef:
20-03-2020 16:23
Door mensen zoals wij blijft de economie nog een beetje draaien en kunnen anderen op hun luie gat blijven zitten en op een forum vragen hoe ze aan bijstand kunnen komen.
Ja... maar.... ze doet het voor de mensheid hè.
En, gemeente al gebeld?
-jolijn- schreef:
19-03-2020 15:11
De kvk heeft voor zover ik weet geen vereiste aan hoeveelheid werkuren. Immers: je begint in het algemeen met inschrijving in de kvk en pas daarna weet je of je bedrijf 'gaat vliegen'.
De belastingdienst dan weer wel.
Dit. En geen KvK maar wel een BTW nummer kan alleen in heel uitzonderlijke gevallen. Ik vraag me af of to daar wel onder valt.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
20-03-2020 16:35
Dan blijf je lekker binnen met het gevolg dat je ook geen inkomsten hebt. Dat is dan je eigen keuze.

Ik denk dat elke Nederlander nu graag binnen wil blijven maar dat gaat nu eenmaal niet.

Ik word eigenlijk heel boos om je houding en laksigheid.
Mijn man werkt 40 uur en ik 24. We hebben 4 kinderen waarvan een kindje van 10 maanden en 2 kinderen die thuisonderwijs krijgen op dit moment.
Enig idee Wat dit alles voor gevolgen heeft voor mensen zoals wij? Denk je eens in, thuiswerken terwijl er 4 kinderen aandacht willen en hulp nodig hebben. Je werkuren moeten maken dus in de avond door moeten als de kinderen eindelijk op bed liggen omdat je niet aan je uren kwam. 24/7 met elkaar in 1 huis. 4 kinderen die hun energie niet kwijt kunnen.

Meid tel je zegeningen. Wees blij dat je nog thuis woont en geen inkomsten nodig hebt om te overleven. Je hebt een dak boven je hoofd, je ouders hebben vast wel een paar scheppen eten over. Je hebt de afgelopen tijd ook geld verdient en apart gezet om tijden van werkeloosheid op te kunnen vangen je had immers verder geen grote uitgaves zoals huur enz.

Er zijn ook zat mensen die door het verlies van inkomsten heel diep in de problemen komen.

Ga nu niet lopen miepen om gratis geld. Accepteer hoe het is of ga aan het werk. Maar verschuil je niet achter blijf binnen om niet te hoeven werken.

Sorry maar ik begrijp u niet.. Dat was uw eigen keuze om 4 kinderen te hebben. ? Dan zeg je nog dat je heel veel moet werken, ja kinderen kosten geld en dat wist u zeker. Ik heb gesolliciteerd en wacht op antwoord, misschien word ik aangenomen dan ga ik werken. En wat zeg je over mensen die nu eenmaal als zzp’ers het sociaal minimum zullen ontvangen? er wordt niet gecontroleerd of je eigen vermogen hebt of je partner. Ze kunnen als goed €500.000 op bankrekening hebben en toch elk maand geld ontvangen, ben je ook boos op hun?
mari-12132123 schreef:
20-03-2020 22:17
Sorry maar ik begrijp u niet.. Dat was uw eigen keuze om 4 kinderen te hebben. ? Dan zeg je nog dat je heel veel moet werken, ja kinderen kosten geld en dat wist u zeker. Ik heb gesolliciteerd en wacht op antwoord, misschien word ik aangenomen dan ga ik werken. En wat zeg je over mensen die nu eenmaal als zzp’ers het sociaal minimum zullen ontvangen? er wordt niet gecontroleerd of je eigen vermogen hebt of je partner. Ze kunnen als goed €500.000 op bankrekening hebben en toch elk maand geld ontvangen, ben je ook boos op hun?
Volgens mij begrijp je mijn stukje niet.

Ja ik heb ervoor gekozen 4 kinderen te krijgen. Maar je hoort mij nergens zeggen dat ik veel moet werken.
In de gewone tijden is dat nl prima te doen. 4 kinderen en 24 uur werken, daar draai ik mijn hand niet voor om. Zou best meer uur willen werken maar voor mij is dat de juiste balans.


Maar in deze tijd wordt er van mij (en nog vele ouders met mij) verwacht dat we EN werken EN de kinderen thuis houden (geloof me kinderen die hun energie niet kwijt kunnen en 24/7 om Je heen zijn is best pittig) EN ze thuisschool geven en proberen in de supermarkt eten voor ze te verzamelen terwijl alle schappen leeg zijn. Ohja het huishouden....dat moet ook ergens nog.
In mijn dag zit nog steeds 24 uur.

Hiervoor hebben wij als ouders niet gekozen. Het wordt alleen wel van ons verwacht en ik doe het met liefde maar makkelijk is het njet.

Dus tel je zegeningen je woont nog thuis, geen zorgen over een dak boven je hoofd, je ouders zorgen voor eten en doordat je nog thuis woont heb je vast wat geld apart kunnen zetten om.af en toe je ouders een bijdrage te geven.

De bijstand is niet bedoeld voor mensen die binnen willen blijven. Dat wil nl erg normaal denkend mens.
Alle reacties Link kopieren
[quote=mari-12132123 post_id=31122719 time=1584611857 user_id=396509]
Door mensen als jullie verspreidt zich het virus .. zo weinig mogelijk naar buiten, zo kun je het stoppen
Man,man man,wat een sneue gedachtengang
Ik ga gewoon naar mijn werk,want ik ben daar nodig.
Als ik ziek word natuurlijk niet meer,maar zolang ik fit ben ga ik,ik val ook in de risicogroep,maar echt,bij voorbaat al thuis blijven......
Ik gun mensen die t echt nodig hebben alle bijstand,maar op deze manier.....
c'est le ton qui fait la musique
Alle reacties Link kopieren
mari-12132123 schreef:
20-03-2020 22:17
Sorry maar ik begrijp u niet.. Dat was uw eigen keuze om 4 kinderen te hebben. ? Dan zeg je nog dat je heel veel moet werken, ja kinderen kosten geld en dat wist u zeker. Ik heb gesolliciteerd en wacht op antwoord, misschien word ik aangenomen dan ga ik werken. En wat zeg je over mensen die nu eenmaal als zzp’ers het sociaal minimum zullen ontvangen? er wordt niet gecontroleerd of je eigen vermogen hebt of je partner. Ze kunnen als goed €500.000 op bankrekening hebben en toch elk maand geld ontvangen, ben je ook boos op hun?

Nou ik vind dit niet netjes hoor. Jij hebt gekozen om freelancer te worden en jij hebt nu ook met de negatieve consequenties te maken, zoals heel veel andere mensen op deze wereld. Het is toch over het algemeen bekend, dat je als je als freelancer werkloos raakt niet veel steun krijgt. Alsnog heb je ervoor gekozen. Dat was jou beslissing. Je zegt dat je vorig jaar je studie in verband met een depressie en angststoornis moest stoppen en dan begin je een paar maanden later als freelancer. Vind jij dat verstandig? En dat was je eigen beslissing.
Ik heb het gevoel dat je hier maar tegen iedereen zegt dat ze zelf schuld zijn. Bijvoorbeeld dat verplegers dat risico nou eenmaal lopen als ze deze beroep kiezen. Hun zijn ook bang en hun gaan ook gewoon door voor ons en ook voor jou als nodig.
En als niemand meer kinderen krijgt, omdat er misschien over 5 jaar een ziekte uitbreekt of eventueel een crisis eraan komt, bestaat de mensheid snel niet meer. Iedereen maakt beslissingen in zijn leven omdat het goed gaat op die moment en er niet verwacht wordt dat er iets gaat gebeuren.
Er zijn ook nog andere beroepen waar je minder contact met mensen hebt. En als je echt wilt werken neem je dan ook een baan in een fabriek aan of in de klantenservice of weet ik veel. Ik zou ook niet in een winkel willen werken en daarom doe ik wat anders. Waarom bijt je je zo vast op in de winkel werken, als er nog andere banen zijn?
Ik snap wel dat je bang bent ziek te worden met een baan in de winkel. Maar hoe ik al zei, er zijn nog andere banen waar het risico besmet te worden minder is.
Als je niet geregistreerd bent bij de KVK is jouw omzet dus minder dan 10.000€ per jaar. Zzper is dus in mijn optiek een groot woord. En nee, je hebt geen recht op de zzp bijstand regeling uit het NOODFONDS omdat je minder dan 1225 uur per jaar voor jouw eigen “bedrijf” werkt

Het noodfonds bestaat uit maatregelen voor mensen die echt in de knel komen. Dit lijkt me in jouw geval niet van toepassing daar je volgens de KVK al niet in aanmerking komt voor de term “zzper” en hier in het verleden ook geen last van had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven