Geld & Recht alle pijlers

Kan ze mij uit huis zetten?

05-09-2020 19:29 182 berichten
Alle reacties Link kopieren
huiskwijt65 wijzigde dit bericht op 19-06-2021 00:10
0.00% gewijzigd
Ze kan het.

Antwoord op je vraag in de titel.
Alle reacties Link kopieren
weet jij ook waarom je zus zo'n haast heeft en niet een paar maanden kan wachten? Sterkte TO :rose:
Erfbelasting?
Alle reacties Link kopieren
Jij en je zus zijn de enige erfgenamen en er is een koopwoning om te verdelen?

Dan ben jij nu samen met je zus eigenaar van de woning en zal de fiscus een bedrag aan erfbelasting willen hebben. Dat zal een fors bedrag zijn denk ik. Kunnen zus en jij dat deel betalen?

Hebben jullie besproken wat te doen met de woning? Dat jij in het huis blijft wonen en haar uitkoopt? Binnen een redelijke termijn. Maar dat zal moeilijk worden denk ik omdat met het overlijden van je vader ook je inkomsten weggevallen zijn. Moet je nu de bijstand in dan? In dat geval moet je de woning ' opeten'.

Ik zie niet zo snel hoe jij gemakkelijk in de woning kan blijven zitten zonder gedoe.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Als zus dan toch zo gebrand is op geld haar een paar maanden huur (lees: de helft van een normale huur - want de andere helft betaal je aan jezelf) betalen?


Ik hoop dat zus ook beseft dat het huis niet van vandaag op morgen verkocht is.
Sowieso gaan daar een paar weken of maanden over.

Ik zou bovendien ook willen weten wat het waard is én echt niet voor minder gaan verkopen omdat zus zo gehaast is.
wissewis wijzigde dit bericht op 05-09-2020 20:08
44.39% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
05-09-2020 20:06
Als zus dan toch zo gebrand is op geld haar een paar maanden huur (lees: de helft van een normale huur - want de andere helft betaal je aan jezelf) betalen?
In Nederland moet je erfbelasting betalen en dat is gewoon veel geld. TO kan haar deel al niet ophoesten. Wie zegt dat dat haar zus dat wel kan en dan ook nog TO's deel?

Ze kan daar gewoon niet blijven als ze haar zus niet kan uitkopen en erfbelasting kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
..
huiskwijt65 wijzigde dit bericht op 19-06-2021 00:11
99.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
05-09-2020 20:07
In Nederland moet je erfbelasting betalen en dat is gewoon veel geld. TO kan haar deel al niet ophoesten. Wie zegt dat dat haar zus dat wel kan en dan ook nog TO's deel?

Ze kan daar gewoon niet blijven als ze haar zus niet kan uitkopen en erfbelasting kan betalen.
Er is blijkbaar dus wel een mogelijkheid volgens opstartster om die erfbelasting betaald te krijgen.

Dan hoeft het huis dus niet "morgen" verkocht te zijn en kan opstartster tenminste rustig op zoek naar iets anders én de ziekenhuis-molen in.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
05-09-2020 20:07
In Nederland moet je erfbelasting betalen en dat is gewoon veel geld. TO kan haar deel al niet ophoesten. Wie zegt dat dat haar zus dat wel kan en dan ook nog TO's deel?

Ze kan daar gewoon niet blijven als ze haar zus niet kan uitkopen en erfbelasting kan betalen.
[/
huiskwijt65 wijzigde dit bericht op 19-06-2021 00:12
24.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
05-09-2020 20:02
weet jij ook waarom je zus zo'n haast heeft en niet een paar maanden kan wachten? Sterkte TO :rose:
huiskwijt65 wijzigde dit bericht op 19-06-2021 00:12
33.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
05-09-2020 20:06
Als zus dan toch zo gebrand is op geld haar een paar maanden huur (lees: de helft van een normale huur - want de andere helft betaal je aan jezelf) betalen?


Ik hoop dat zus ook beseft dat het huis niet van vandaag op morgen verkocht is.
Sowieso gaan daar een paar weken of maanden over.

Ik zou bovendien ook willen weten wat het waard is én echt niet voor minder gaan verkopen omdat zus zo gehaast is.
Huur is wel een hele goede tip!!!
Huiskwijt65 schreef:
05-09-2020 20:12
Ik kan de helft van mijn deel erfbelasting betalen en het huis is bijna helemaal afgelost dus een kleine verhoging van de hypotheek zou voldoen. Ik wil er niet definitief blijven wonen maar gedurende mijn chemo.
Ik snap je wens hoor, helemaal. Natuurlijk!


En als het zo kan als jij wil kan je dat voorstellen. Zou mooi zijn.

Maar als de zus dat niet wil dan kan ze dat plan tegenwerken inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Laat je zus een executeur inschakelen. Dit gaat anders een groot probleem worden.
De executeur kan evt uitstel vragen van belastingen, maar belangrijker nog: alles netjes afhandelen zodat je achteraf geen problemen met je zus krijgt.
Van wat je schrijft klinkt ze niet erg aardig.
Wat is haar reden om het snel te willen verkopen?
Ik kan me wel voorstellen dat ze geen problemen met de Belastingdienst wil.
Sterkte met je behandelingen! Hopelijk komen jullie eruit.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
05-09-2020 20:14
Ik snap je wens hoor, helemaal. Natuurlijk!


En als het zo kan als jij wil kan je dat voorstellen. Zou mooi zijn.

Maar als de zus dat niet wil dan kan ze dat plan tegenwerken inderdaad.
Ik vraag me dus eigenlijk af hoe dat dan gaat. Stel er komt een bod en ik vond dat te laag en weiger...dan kan het toch gewoon niet verkocht worden? We moeten toch beiden instemmen?
Waarom wil je in een oud en slecht onderhouden huis blijven zitten tijdens zoiets bruuts als een chemo? Verkoop het huis, pak de winst en steek het in de toekomst. Nu blijf je vast zitten in oude dingen.
Alle reacties Link kopieren
Zus kan jou alleen via de rechter op straat zetten. De vraag is dus of een rechter dat op dit moment redelijk zou vinden gezien de omstandigheden. Ik denk van niet, maar dat weet je helaas nooit zeker.

Of jij een (kleine) hypotheek kunt krijgen op jouw erfdeel zal mede afhankelijk zijn van jouw inkomsten. Omdat zus mede-eigenaar is, zal zij wel met zo’n hypotheek akkoord moeten gaan. Dit kan, gezien haar houding, een probleem worden.

Je kunt eventueel ook nog overwegen om jouw situatie voor te leggen aan de belastingdienst en uitstel vragen.
Alle reacties Link kopieren
Bij de belastingdienst kun je zonder meer 5 maanden uitstel vragen voor de aangifte/betaling successierechten, is daar met je zus over te praten? Dat is niet helemaal een half jaar, maar beter dan niets...

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... fbelasting
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Huiskwijt65 schreef:
05-09-2020 20:17
Ik vraag me dus eigenlijk af hoe dat dan gaat. Stel er komt een bod en ik vond dat te laag en weiger...dan kan het toch gewoon niet verkocht worden? We moeten toch beiden instemmen?
Ik gok dat ze eventueel naar de rechtbank kan als het een "redelijk bod" lijkt.

Maar dan ben je ook weer een paar weken bezig, dus daar moet ze ook maar zin in hebben.


En vooral heeft zus waarschijnlijk geen zin om dat 3 keer te doen.
Want de rechtbank zal ook niet zomaar met een te laag bod akkoord gaan.
wissewis wijzigde dit bericht op 05-09-2020 20:19
14.14% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Huiskwijt65 schreef:
05-09-2020 20:17
Ik vraag me dus eigenlijk af hoe dat dan gaat. Stel er komt een bod en ik vond dat te laag en weiger...dan kan het toch gewoon niet verkocht worden? We moeten toch beiden instemmen?

Je kunt via de rechter gedwongen worden om een redelijk bod te accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Kun je een hypotheek krijgen? Heb je ook de kosten voor advies en notaris meegerekend? Het lijkt me heel duur en veel werk voor een paar maanden. Heb je al gekeken of je geen uitstel van betaling voor erfbelasting kunt krijgen?
Tip van huur betalen is een goeie!
Alle reacties Link kopieren
Wel ontzettend naar trouwens dat jouw bloedeigen zus in deze situatie niet met jou mee wil denken over oplossingen. Sterkte :hug:
Alle reacties Link kopieren
BeaTea schreef:
05-09-2020 20:17
Waarom wil je in een oud en slecht onderhouden huis blijven zitten tijdens zoiets bruuts als een chemo? Verkoop het huis, pak de winst en steek het in de toekomst. Nu blijf je vast zitten in oude dingen.
Wie zegt dat het oud is?
Ik wil hier blijven zitten omdat ik veel tegelijk te verwerken heb. Vader kwijt, huis binnenkort kwijt en mijn borst kwijt. Ik vind dat ik nu niet in staat ben beslissingen te nemen mbt nieuwe woonruimte en ik kan de verhuizing sowieso lichamelijk niet aan. Ik heb geen tijd om naar huizen te kijken, heb niet genoeg inkomen voor vrije verhuur hier in de buurt (Amsterdam dus duur en weinig beschikbaar) en wil misschien wel naar ander deel land waar ik meer lelijk voor mijn geld maar in combinatie met mijn behandelingen is dat te veel.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
05-09-2020 20:18
Je kunt via de rechter gedwongen worden om een redelijk bod te accepteren.
Au....lastig dus. Zou dat binnen 6 maanden kunnen zijn? Ik hoef geen afstel alleen uitstel.
Alle reacties Link kopieren
Huiskwijt65 schreef:
05-09-2020 20:09
Even antwoord op jullie vragen: Er is spaargeld waarmee we de helft van de erfbelasting kunnen betalen. De andere helft kunnen we betalen als we de hypotheek verhogen met huis als onderpand die ik volledig wil betalen. Dat kan ik.

Jij kunt wel zeggen dat je het kunt en wil betalen, maar zij is dan ook hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheek. Ik kan me heel goed voorstellen dat ze dat niet ziet zitten.




BeaTea schreef:
05-09-2020 20:17
Waarom wil je in een oud en slecht onderhouden huis blijven zitten tijdens zoiets bruuts als een chemo? Verkoop het huis, pak de winst en steek het in de toekomst. Nu blijf je vast zitten in oude dingen.

Het alternatief is tijdens zoiets bruuts als een chemo op stel en sprong een nieuw onderkomen vinden met alle rompslomp van dien. Daar zit je echt op te wachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven