Geld & Recht alle pijlers

Kapotte kast door lekkende bloempot

27-11-2019 17:10 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste viva forum leden,

Ik had even een vraagje aan jullie;

Ik heb een tijdje geleden een bloempot gekocht en hier nooit problemen mee gehad. Echter toen ik vanmorgen de kast wou afstoffen en ik de bloempot verplaatste zag ik dat heel het oppervlak van mijn kast wat onder de bloempot stond waterschade had.

Ik heb natuurlijk de winkel gebeld met dit probleem, zij schoven het op te veel water geven, waardoor de plant het niet allemaal op kon nemen. Ik heb echter dit probleem nog nooit gehad en heb mijn hele kast volstaan met planten.

Deze kast was ruim 200€ en ik was niet van plan er nooit wat anders op te zetten dan deze bloempot. Het is een lelijke verkleurde vlek.

Wat vinden jullie van dit probleem? De medewerker zei dat het mijn probleem was, maar ik vind het toch knap lullig. En zouden jullie nog andere oplossingen weten?

Alvast bedankt!
Fransje-Noord schreef:
27-11-2019 19:26
Ik heb er van die handige onzichtbare plastic rondjes onder met deukjes. Die koop je bij het tuincentrum en zijn speciaal daarvoor gemaakt.

https://mb.fcdn.nl/square768ng/653799/e ... -21-cm.jpg

Handig! Ik dacht dat die er alleen in het groot waren voor op de vloer.
herfstappeltaart schreef:
27-11-2019 19:27
Dat is helaas bijna geen enkele sierpot.
Ja, dat blijkt. Als zelfs de winkel al een disclaimer ophangt. Maar vind ik persoonlijk heel erg raar. Ik let er in ieder geval op als ik een pot koop, en controleer ze thuis de eerste tijd. Van sommige potten is het in de winkel al duidelijk dat ze problemen kunnen geven, dus die mijd ik sowieso.
Condens kan altijd. Best suf dat je er niets onder hebt gezet.
Misschien kun je je kast nog opknappen met meubeline?
Phineas schreef:
27-11-2019 19:24
Je zet planten natuurlijk met kweekpot en al in een sierpot. Maar in de kweekpot zitten gaten, dus kan er water in de sierpot komen. Een sierpot is in mijn beleving een esthetische manier om overtollig water op te vangen. En hoort dus waterdicht te zijn.
Zonder kweekpot natuurlijk.
herfstappeltaart schreef:
27-11-2019 19:34
Misschien kun je je kast nog opknappen met meubeline?
Je schijnt met een fohn de kringen uit het hout te kunnen halen.
Sudrì schreef:
27-11-2019 19:34
Zonder kweekpot natuurlijk.

Hoezo? Ik zet ze altijd met kweekpot in een sierpot of -mand.
Sudrì schreef:
27-11-2019 19:34
Zonder kweekpot natuurlijk.
Ik voel een nieuw topic aankomen...
Phineas schreef:
27-11-2019 19:39
Ik voel een nieuw topic aankomen...
:rofl:
herfstappeltaart schreef:
27-11-2019 19:38
Hoezo? Ik zet ze altijd met kweekpot in een sierpot of -mand.
Ik ook
herfstappeltaart schreef:
27-11-2019 19:38
Hoezo? Ik zet ze altijd met kweekpot in een sierpot of -mand.
Fijner voor de plant, want meer ruimte voor de worteltjes en lekker verse aarde.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik niet snap is waarom de leverancier van de kast hierop aangesproken zou moeten worden. Die heeft een keurige onbeschadigde kast geleverd. Waarom zou die leverancier ervoor moeten opdraaien als jij zo dom bent een lekkende pot op die kast te zetten, of bijv. kaarsjes die brandvlekken maken, of wat dan ook?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
27-11-2019 19:43
Wat ik niet snap is waarom de leverancier van de kast hierop aangesproken zou moeten worden. Die heeft een keurige onbeschadigde kast geleverd. Waarom zou die leverancier ervoor moeten opdraaien als jij zo dom bent een lekkende pot op die kast te zetten, of bijv. kaarsjes die brandvlekken maken, of wat dan ook?
Leverancier van debloempot gaat het over
Sudrì schreef:
27-11-2019 19:41
Fijner voor de plant, want meer ruimte voor de worteltjes en lekker verse aarde.

Ik pot ze op een bepaald moment wel over in een grotere kweekpot en -sierpot. Als de wortelkluit te groot is geworden. Zonder kweekpot hebben ze toch geen afwatering meer? Of je moet een laag hydrokorrels in de sierpot gooien.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
27-11-2019 19:44
Leverancier van debloempot gaat het over
Nou, daar wil ik bij zijn. Je hebt bij de Blokker voor 1,50 een overpot gekocht en dan kom je na een paar maanden verhaal halen omdat hij water doorlaat, en oh ja, of jullie ook nog even een nieuwe kast voor me willen betalen. Hmmmm...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Gewoon niet teveel water geven ;)

https://www.123planten.nl/verzorging/verpotten
TO is planten water gaan geven denk ik.
Phineas schreef:
27-11-2019 19:24
Je zet planten natuurlijk met kweekpot en al in een sierpot. Maar in de kweekpot zitten gaten, dus kan er water in de sierpot komen. Een sierpot is in mijn beleving een esthetische manier om overtollig water op te vangen. En hoort dus waterdicht te zijn.
Naar mijn idee geef je je plant teveel water als er veel overtollig water in je sierpot staat. Een klein beetje water moet kunnen en daar heb ik ook nooit problemen mee gehad.
Phineas schreef:
27-11-2019 19:24
Je zet planten natuurlijk met kweekpot en al in een sierpot. Maar in de kweekpot zitten gaten, dus kan er water in de sierpot komen. Een sierpot is in mijn beleving een esthetische manier om overtollig water op te vangen. En hoort dus waterdicht te zijn.
Naar mijn idee geef je je plant teveel water als er veel overtollig water in je sierpot staat. Een klein beetje water moet kunnen en daar heb ik ook nooit problemen mee gehad.
Breng die verpeste kast anaal in bij de plantenpotboer. Dat zal hem leren.
Alle reacties Link kopieren
Geglazuurde bloempotten kunnen idd doorlekken. Dit heeft te maken met het glazuur. Soms wordt de onderkant kaal gehouden wegens afbakken. Ook wordt de binnenkant wel eens kaal gelaten ( oa voor minder kosten qua glazuur). En ongeglazuurd afgebakken keramiek is helaas niet waterdicht ( heb jarenlang keramieklessen gevolgd :mrgreen: )
Voor iedereen een groene tuin
Ja, de meeste aardewerken bloempotten zijn poreus aan de onderkant.

Verder, aan wat voor schadevergoeding dacht je dan? €200 is natuurlijk heus niet niks, maar voor een kast is het niet echt veel. Dus een percentage daarvan als schadevergoeding zal nooit echt een substantieel bedrag zijn.
pejeka schreef:
27-11-2019 19:52
Nou, daar wil ik bij zijn. Je hebt bij de Blokker voor 1,50 een overpot gekocht en dan kom je na een paar maanden verhaal halen omdat hij water doorlaat, en oh ja, of jullie ook nog even een nieuwe kast voor me willen betalen. Hmmmm...
Ja inderdaad heel bijzonder
gizzmo-returns schreef:
27-11-2019 19:26
Laat er gewoon een pot opstaan, zie je het ook niet. Klaar.
Zei mijn opa ook toen een pot pindakaas viel op het aanrechtblad en er een gat in zat. “Zet je er toch een plantje op”. :proud:
Sudrì schreef:
27-11-2019 19:41
Fijner voor de plant, want meer ruimte voor de worteltjes en lekker verse aarde.
Maar hoe giet je dan overtollig water weg?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven