Geld & Recht alle pijlers

Kat gaat mee met huisgenoot.(Geen OP)

21-01-2020 20:56 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie tips en lieve woorden! [....]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-01-2020 09:30
Reden: OP verwijderd
92.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dit lijkt mij een duidelijk gevalletje van beter afspreken. Kat staat op zijn naam en dus is hij de eigenaar. Waarom wil hij de kat persé meenemen? Is er niet over te praten? Of wil jij het beestje alleen houden omdat je er ook geld aan uit hebt gegeven?
Nee
Kat in co-ouderschap voorstellen?


Als de kat op zijn / haar naam staat vrees ik dat je toch weinig rechten hebt helaas.
Hoogstens kan je dus suggereren dat het moeilijk gaat worden zonder buitenruimte en dat de kat altijd terug welkom is bij jou moest het niet werken.
Een kat op naam laten zetten? Daar heb ik nog nooit van gehoord. :$
Jij kan ook niet in de toekomst kijken of je een huisje met een tuin hebt. Voorlopig zit je nog op kamers.
Ik denk dat de dierenpaspoort op de andere naam staat en de papieren van het asiel staat op de andere naam.
anoniem_63a410da8207f wijzigde dit bericht op 21-01-2020 21:06
0.93% gewijzigd
YellowLemon schreef:
21-01-2020 21:04
Een kat op naam laten zetten? Daar heb ik nog nooit van gehoord. :$
Die chip wordt meestal op 1 naam gezet.

Mijn katten zijn eigenlijk niet van mij, maar van mijn man.
Als we ooit zouden scheiden zijn ze dus officieel zijn eigendom.
Alle reacties Link kopieren
Euh, ik zou graag weten waar het katteneigenaarsregistratiesysteem is?
Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Krijg je dan ook een soort van eigendomsbewijs mee?
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
21-01-2020 21:04
Een kat op naam laten zetten? Daar heb ik nog nooit van gehoord. :$
Bij het asiel worden je gegevens geregistreerd, denk dat dat gedaan is ;-)
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
21-01-2020 21:00
Dit lijkt mij een duidelijk gevalletje van beter afspreken. Kat staat op zijn naam en dus is hij de eigenaar. Waarom wil hij de kat persé meenemen? Is er niet over te praten? Of wil jij het beestje alleen houden omdat je er ook geld aan uit hebt gegeven?
Nee ik hou van dat beest!
marengo95 wijzigde dit bericht op 22-01-2020 17:13
Reden: Te veel info
34.43% gewijzigd
marengo95 schreef:
21-01-2020 20:56
Ook vind ik het vervelend dat hij op een plek gaat wonen waar geen tuin is
Mijn buren hebben geen tuin en wel een kat. Kat poept in mijn tuin. Ik heb namelijk zo'n ouderwetse tuin met aarde erin, in plaats van een tegeltuin.

marengo95 schreef:
21-01-2020 20:56
en ik weet zeker dat hij onwijs veel stress van deze verhuizing gaat krijgen.
Tienduizenden katten zijn hem voorgegaan met een verhuizing. Maak je daar geen zorgen over.

marengo95 schreef:
21-01-2020 20:56
Heb ik hier nog rechten?! Help!
Het is rot voor je, maar je hebt weinig rechten. Voor de wet is een huisdier een object, een zaak. Bij bijvoorbeeld een echtscheiding is een huisdier één van de objecten die verdeeld moeten worden. Bij een echtscheiding is er geen wettelijke regeling. Als de kat een stamboom heeft en veel geld kost, dan kan je een deel van 'de waarde van het object' proberen te krijgen. Die huisgenoot heeft zonder overleg met jou de kat op zijn naam gezet. Niet zo fraai/aardig van hem.
anoniem_394844 wijzigde dit bericht op 21-01-2020 21:08
2.09% gewijzigd
Marnamai schreef:
21-01-2020 21:05
Die chip wordt meestal op 1 naam gezet.

Mijn katten zijn eigenlijk niet van mij, maar van mijn man.
Als we ooit zouden scheiden zijn ze dus officieel zijn eigendom.
Ah zo. Maar maakt ze dat ook officieel zijn eigendom? Als jullie getrouwd zijn?

En soms vergeten mensen om de chip te laten veranderen als ze een huisdier overnemen...
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
21-01-2020 21:04
Een kat op naam laten zetten? Daar heb ik nog nooit van gehoord. :$
Dit!

Al staat iemands naam in het paspoort van de kat, al staat de chip geregistreerd op naam van huisgenoot. Dat maakt de kat nog geen eigendom.

Samen uitgezocht, samen verzorgd, samen betaald.. Samen eigenaar!

En dat betekent dat je met elkaar in overleg moet. En een les voor een volgende keer: spreek dan af wat het beste voor de kat is, voordat een situatie als deze ontstaat.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
https://www.chipjedier.nl/chippen-en-re ... n-eigendom

Het registratiecertificaat mag juridisch gezien niet als een bewijs van eigendom beschouwd worden, maar het helpt een eigenaar wel degelijk om een teruggevonden dier terug te krijgen.
marengo95 schreef:
21-01-2020 21:07
Nee ik hou van dat beest! Hij slaapt elke nacht bij mij. Hij zit áltijd bij mij. Het is echt m'n maatje.

Hij wilt hem, omdat zijn vriendin hem 'ook leuk' vind... En 'mist'.

Ben er echt verdrietig over! Ik ga hem enorm missen. Maar het gaat mij er ook om dat ik gewoon even veel aan de kat uit heb gegeven. En hij beslist zo 1 2 3 dat de kat maar mee gaat 'omdat er meer katten in het asiel zijn'.
Dan bied je het stel een andere kat uit het dierenasiel aan, mogen ze zelf kiezen.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
21-01-2020 21:06
Euh, ik zou graag weten waar het katteneigenaarsregistratiesysteem is?
Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Krijg je dan ook een soort van eigendomsbewijs mee?
Als je hem adopteert bij het asiel dan worden je gegevens geregistreerd. De chip staat dan op de naam van de eigenaar..
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou jij méér recht op de kat hebben dan je (ex)vriend?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
21-01-2020 21:13
Waarom zou jij méér recht op de kat hebben dan je (ex)vriend?
Geen idee waar je dat ex deel vandaan haalt. Het gaat duidelijk om een woning met 3(+) mensen. Als je daar dan verhuist is het een beetje raar om te denken dat je zonder protest de gezamenlijk aangeschafte kat mee kan nemen. Niet?
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
21-01-2020 21:07
Mijn buren hebben geen tuin en wel een kat. Kat poept in mijn tuin. Ik heb namelijk zo'n ouderwetse tuin met aarde erin, in plaats van een tegeltuin.



Tienduizenden katten zijn hem voorgegaan met een verhuizing. Maak je daar geen zorge



Het is rot voor je, maar je hebt weinig rechten. Voor de wet is een huisdier een object, een zaak. Bij bijvoorbeeld een echtscheiding is een huisdier één van de objecten die verdeeld moeten worden. Bij een echtscheiding is er geen wettelijke regeling. Als de kat een stamboom heeft en veel geld kost, dan kan je een deel van 'de waarde van het object' proberen te krijgen. Die huisgenoot heeft zonder overleg met jou de kat op zijn naam gezet. Niet zo fraai/aardig van hem.
Nee het is erg vervelend!
marengo95 wijzigde dit bericht op 22-01-2020 14:37
Reden: Verkeerd antwoord
6.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
21-01-2020 21:10
Dan bied je het stel een andere kat uit het dierenasiel aan, mogen ze zelf kiezen.
Haha goed argument. Ga ik gewoon doen ook!
marengo95 schreef:
21-01-2020 21:18
Haha goed argument. Ga ik gewoon doen ook!
En geef hem dan dus die link hier boven erbij dat die chip hem helemaal niet per definitie eigenaar maakt.
Als je als huisgenoten samen aan een kat begint weet je bij voorbaat dat er ooit een eind aan komt als jullie wegen scheiden. Katten leven ook nog eens vrij lang.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
21-01-2020 21:16
Geen idee waar je dat ex deel vandaan haalt. Het gaat duidelijk om een woning met 3(+) mensen. Als je daar dan verhuist is het een beetje raar om te denken dat je zonder protest de gezamenlijk aangeschafte kat mee kan nemen. Niet?
Wel als die kat op jouw naam staat. Die kat moet toch érgens wonen. Dus waarom dan niet bij de vertrekkende vriend en wél bij de niet verhuizende vriendin? En zelfs áls het een gezamenlijke aanschaf is, heeft die vertrekkende vriend er toch net zo veel recht op als TO?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet dezelfde kleur kat uit het asiel halen en die aan je huisgenoot meegeven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven