Geld & Recht alle pijlers

Kennispartner ABN AMRO

16-12-2013 14:18 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



Als je gaat samenwonen is dat soms een spontane ontwikkeling of juist iets waar je al weken of maanden naar toe leeft. Je besluit waar je wilt gaan wonen en koopt of huurt een huis en kiest samen welke van jullie spullen mee mogen en welke niet. Samen bedenk je hoe jullie nieuwe thuis er uit gaat zien.



Rond deze tijd kom je samen voor allerlei vragen te staan. Hoe ga je alle kosten iedere maand verdelen? Gaat jouw vriend meebetalen aan al jouw make-up en haarproducten of splitsen jullie de boodschappen liever nog even op? Betaalt de een iets meer, omdat hij of zij ook meer verdient? Spaar je samen voor een droomreis en kinderen etc of hebben jullie beiden een eigen droom om voor te sparen? En wat als hij of zij graag spaart maar jij graag geld uitgeeft?

Stel, je trekt in het koophuis van je partner, welke rechten heb jij dan? Wat gebeurt er met het huis als jullie relatie ooit eindigt? Heel veel vragen, op een moment waarop je je liever bezig houdt met het uitkiezen van een nieuwe driezitsbank.



In dit forumtopic zal onze kennispartner ABN AMRO jullie helpen met alle financiële vragen die jullie hebben over samenwonen. Zij hebben speciaal voor het Viva Forum een team adviseurs vrijgemaakt, die jullie vragen graag beantwoorden. Zij zullen 24 uur per dag online zijn, 7 dagen per week.





Met vriendelijke groet,



CM VIVA forum









Wat fijn dat jullie zoveel vragen hebben gesteld! We doen ons best om jullie zo volledig mogelijk te informeren, het kan daarom zijn dat een antwoord wat langer op zich laat wachten.



team ABN AMRO adviseurs
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Is zilvervlootsparen ook mogelijk bij de abn als je niet in nl woont?
Alle reacties Link kopieren
quote:-teuntje- schreef op 18 december 2013 @ 23:06:

Is zilvervlootsparen ook mogelijk bij de abn als je niet in nl woont?





Hallo Teuntje,



Leuk dat je ons een vraag stelt op dit forum. Als je als ouder of grootouder wilt gaan sparen voor je kind/kleinkind dan is het een voorwaarde dat het kind een burgerservicenummer heeft.



Slaap lekker straks.



Naima
Alle reacties Link kopieren
quote:modus_ schreef op 18 december 2013 @ 21:22:

Beste ABN,



Waarom is het aflossen op hypotheken voor meer dan 10% (conform contract) bij jullie gebonden aan de voorwaarde dat de hypotheek onder water moet staan. Waarom wordt een gezonde financiele situatie door de ABN gestraft? Het is niet zo dat de ABN minder verlies lijdt aan vervroegd aflossen op een hypotheek die niet onder water staat in vergelijking met een hypotheek die wel onder water staat.



Zie http://www.nu.nl/economie ... j-vervroegd-aflossen.html en http://www.telegraaf.nl/d ... boetevrij_aflossen__.htmlquote:Adviseur_ABN_AMRO schreef op 18 december 2013 @ 22:58:

[...]





Goedenavond modus_,



Bedankt voor je vraag en het delen van de nieuwsberichten. Ik heb de vraag voor je uitgezet en ik verwacht morgen een antwoord voor je te hebben.



Voor nu een fijne avond en tot morgen!



Thierry



Goedemiddag Modus_,



ABN AMRO heeft besloten alleen hypotheken die onder water staan, meer dan 10% boetevrij te willen laten aflossen. Als je een hypotheek bij ABN AMRO hebt, kan er per kalenderjaar 10% boetevrij worden afgelost. Dit kan nog voor 2013 en voor 2014 kan/mag dat wederom. Of deze regeling in de nabije toekomst nog aangepast gaat worden, is nog geen uitsluitsel over.



Suzanne
Alle reacties Link kopieren
Dat is toch geen antwoord op de waarom-vraag die Modus heeft gesteld? Je legt alleen uit hoe de huidige situatie werkt. Dat weet Modus al, die heeft ze zelf ook al beschreven. Ze vraagt naar het waarom.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft een koop-appartement wat onder water staat. We willen heel graag een huisje kopen, maar dat lijkt ons niet mogelijk door de restschuld die hierdoor ontstaat. Plan is nu om samen te gaan wonen in zijn appartement, met hier en daar een kleine verbouwing.



De hypotheek staat volledig op zijn naam, kan deze dan nog uitgebreid worden met een zgn. bouwdepot zodat we wat kunnen verbouwen? Of deze lening misschien op mijn naam zetten?



We hebben nog wel wat spaargeld, maar willen dit niet hiervoor gaan inzetten, is waarschijnlijk ook te weinig



Misschien is het makkelijk om de hele hypotheek te laten doorlichten, uiteindelijk is deze 8 jaar geleden afgesloten? Rente is waarschijnlijk al lager nu...
Alle reacties Link kopieren
quote:ClaudeFiolle schreef op 19 december 2013 @ 15:51:

Dat is toch geen antwoord op de waarom-vraag die Modus heeft gesteld? Je legt alleen uit hoe de huidige situatie werkt. Dat weet Modus al, die heeft ze zelf ook al beschreven. Ze vraagt naar het waarom.Inderdaad. Dit is mijn vraag helemaal niet. We lossen elk jaar extra af op onze hypotheek. Juist daarom staat onze hypotheek niet onder water. Nu worden we eigenlijk gestraft voor ons "goede" gedrag, want we mogen een schenking niet gebruiken voor boetevrij aflossen bij ABN, terwijl dit bij andere banken (zie de artikelen die ik hierover heb geplakt in mijn eerste post) wel mag. Ik wil weten waarom ABN alleen boetevrij aflossen tot de WOZ waarde toestaat.
Alle reacties Link kopieren
ABN AMRO heeft besloten alleen hypotheken die onder water staan, meer dan 10% boetevrij te willen laten aflossen. Als je een hypotheek bij ABN AMRO hebt, kan er per kalenderjaar 10% boetevrij worden afgelost. Dit kan nog voor 2013 en voor 2014 kan/mag dat wederom. Of deze regeling in de nabije toekomst nog aangepast gaat worden, is nog geen uitsluitsel over.



Suzanne[/quote]



Ik voel me nu toch wel flink belazerd. Vorige week ben ik bij de bank geweest, omdat ik nog extra wilde aflossen dit jaar. Tijdens dat gesprek werd me verteld, dat het voor dit jaar niet meer mogelijk is, aangezien dat voor de negende van de maand moet worden ingediend.

Graag zou ik van U vernemen of het extra aflossen nu wel of niet nog mogelijk is voor 2013.
Alle reacties Link kopieren
quote:andante schreef op 19 december 2013 @ 23:40:

ABN AMRO heeft besloten alleen hypotheken die onder water staan, meer dan 10% boetevrij te willen laten aflossen. Als je een hypotheek bij ABN AMRO hebt, kan er per kalenderjaar 10% boetevrij worden afgelost. Dit kan nog voor 2013 en voor 2014 kan/mag dat wederom. Of deze regeling in de nabije toekomst nog aangepast gaat worden, is nog geen uitsluitsel over.



Suzanne[/quote]



Ik voel me nu toch wel flink belazerd. Vorige week ben ik bij de bank geweest, omdat ik nog extra wilde aflossen dit jaar. Tijdens dat gesprek werd me verteld, dat het voor dit jaar niet meer mogelijk is, aangezien dat voor de negende van de maand moet worden ingediend.

Graag zou ik van U vernemen of het extra aflossen nu wel of niet nog mogelijk is voor 2013.





Goedenacht Andante,





Ik snap heel goed dat je hier van baalt en dat je dit gevoel nu hebt. Maar ook goed dat je dit verhaal met ons deelt. Ik ga je vraag uitzoeken en zodra ik een antwoord heb komen wij erop terug bij je.



Voor nu alvast een goede nacht gewenst.



Naima
Alle reacties Link kopieren
Echt vreselijk dit



Jeremy, Naima, Thierry.....



Doen alsof je meedenkt... de 'vraag uitzetten'.



Hou toch op! Iedereen wordt tegenwoordig belazerd door álle banken.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Oo, ik vergat Debby, Suzanne en Monica.





Wat een giller dit!
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Andante, dat is inderdaad raar. Ik los jaarlijks af bij ABN AMRO en heb hier nog niet ven gehoord. Ik kan dit ook niet in de papieren terugvinden. De aflossing gaat in op dag van ontvangst van het geld.



Ik wil ook graag meer dan 10% aflossen, mijn huis staat niet onderwater. Ik voel mij inderdaad wel gestraft nu door mijn goede gedrag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Adviseur_ABN_AMRO schreef op 16 december 2013 @ 20:09:

[...]





Goedenavond boerderijgeit028,



Bedankt voor je vraag over het afbetalen van een restschuld van een huis.

Natuurlijk is het een hele vervelende situatie als er geen onderling overleg mogelijk is.



Kijk allereerst na of de hypotheek met NHG (Nationale Hypotheek Garantie) is afgesloten. In dat geval kan de restschuld misschien kwijtgescholden worden.

Hieronder geef ik je de link van Nationale Hypotheek Garantie.

https://www.nhg.nl/consum ... r-met-een-restschuld.html



Daarnaast geef ik je hieronder een link waarbij je je, halverwege de pagina, door een adviseur kunt laten terugbellen om te bespreken wat in deze situatie het beste is om te doen.

http://abn.com/1bUhNiH



Mocht je nog verdere vragen hebben dan hoor ik het graag.

Wens je voor nu nog een fijne avond toe.

Monica

Even voor de goede orde het gaat niet over mij



Er is geen NGH afgesloten. Dus ik stel mijn vraag nogmaals.



Hoe gaat het in zijn werk als er een restschuld overblijft van een huis en zij kunnen de restschuld niet in een keer afbetalen? Man en vrouw hebben geen contact meer met elkaar en staan elkaar naar het leven, dus enige medewerking van elkaar zal er niet in zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 20 december 2013 @ 01:12:

Echt vreselijk dit



Jeremy, Naima, Thierry.....



Doen alsof je meedenkt... de 'vraag uitzetten'.



Hou toch op! Iedereen wordt tegenwoordig belazerd door álle banken.





En terugkoppelen naar een kantoor in Hoogezand, over iets dat in de guldentijd speelde.





Blij dat ik er weg ben.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren




Boeven zijn het, allemaal boeven.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Met mij zijn er heel wat forummers die zich afvragen waar de toeslagen blijven. Kunt u ons hierover informeren?



Vreemd ook dat hier niets over geplaatst is.
Alle reacties Link kopieren
ABN, tot hoe laat wordt er geld gestort? Ik verwachtte vandaag mijn salaris. Tot hoe laat kan ik mijn saldo blijven checken?
Oeh, dat weet ik! Dat weet ik!





Tot twaalf uur vannacht en daarna pas weer maandag.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha, dat is goed nieuws!! Bedankt!



Ik had al online gevonden dat er een storing bij ABN is. Hoop echt dat het vanavond nog allemaal goed komt!
Alle reacties Link kopieren
Beste Cateautje, Fanta en alle andere forummers,



Zoals jullie hebben gemerkt, is er een probleem opgetreden met de betalingen. Niet iedereen heeft zijn toeslagen of salaris ontvangen.

Er is een vertraging opgetreden in de verwerkingen van de bij- en afschrijvingen. Dit vinden we heel vervelend, omdat het weekend voor de deur staat en het is bijna kerst!



We gaan de hele avond door met het verwerken van de betalingen en we hopen dat we in de loop van de avond alles op de rekening hebben kunnen bijschrijven.



Thierry
Alle reacties Link kopieren
quote:Adviseur_ABN_AMRO schreef op 20 december 2013 @ 19:47:





We gaan de hele avond door met het verwerken van de betalingen en we hopen dat we in de loop van de avond alles op de rekening hebben kunnen bijschrijven.



ThierryEn waarom weet je dat niet zeker Thierry?
Alle reacties Link kopieren
Met betrekking tot het aflossen van hypotheken wil ik nog wel een opmerking kwijt, dat je wel goed moet uitkijken wat je doet. Wanneer het een spaar -of beleggingshypotheek betreft die na 2001 is afgesloten en op het moment dat de polis uitkeert er minder hypotheekschuld is dan de waarde van de polis, wordt dit meerdere belast in box 1. Kan lekker oplopen zo 'n naheffing.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of ik nog antwoord krijg op mijn vraag?
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg het idee, dat ze alvast kerst aan het vieren zijn.

Jammer, dat er geen reactie komt. Ik had graag dit jaar nog extra afgelost.
Alle reacties Link kopieren
Dan ga je toch niet wachten op een reactie hier? Bel de hypotheekdesk van ABN AMRO. Zij kunnen je het juiste antwoord geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 23 december 2013 @ 15:07:

Dan ga je toch niet wachten op een reactie hier? Bel de hypotheekdesk van ABN AMRO. Zij kunnen je het juiste antwoord geven.

Heb je mijn vraag gelezen? De hypotheekdesk van de ABN heeft hier geen antwoord op. Daarom wordt waarschijnlijk mijn vraag hier ook niet (snel) beantwoord. Ik heb voor mijn overige vragen gewoon de ABN gebeld en antwoord gekregen.



@Andante - je kunt wel nog op verschillende leningdelen aflossen voor 31 december. Het hangt ervan af wat voor hypotheek je hebt. Voor een aflossingsvrije hypotheek en een annuitaire hypotheek kun je tot en met vandaag aflossen. Dan wordt het voor 31 december verwerkt. Daarna kan ook, alleen krijg je pas een bevestiging in januari en kan het zijn dat het als een 2014 aflossing wordt gezien. Voor een bankspaarhypotheek had je eerder geld moeten overmaken. De overboeking, als je die vandaag zou doen, wordt al als een 2014 aflossing gezien. Voor voorkoming van vermogensbelasting kun je wel het al overmaken (laatste dag dat je dit kunt doen is 31 december). Dan is het geld wel al betaald (en dus geen vermogen van jou meer op 1-1-2014) en hoef je voor 2014 hier geen vermogensbelasting over te betalen. Bovenstaande geldt, afhankelijk van je contract, voor het jaarlijks boetevrij af te lossen gedeelte. Meestal is dit 10% van het oorspronkelijke leningsdeel.

(Informatie verkregen van de hypothekendesk van ABN)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven