Geld & Recht alle pijlers

Kennispartner ABN AMRO

16-12-2013 14:18 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



Als je gaat samenwonen is dat soms een spontane ontwikkeling of juist iets waar je al weken of maanden naar toe leeft. Je besluit waar je wilt gaan wonen en koopt of huurt een huis en kiest samen welke van jullie spullen mee mogen en welke niet. Samen bedenk je hoe jullie nieuwe thuis er uit gaat zien.



Rond deze tijd kom je samen voor allerlei vragen te staan. Hoe ga je alle kosten iedere maand verdelen? Gaat jouw vriend meebetalen aan al jouw make-up en haarproducten of splitsen jullie de boodschappen liever nog even op? Betaalt de een iets meer, omdat hij of zij ook meer verdient? Spaar je samen voor een droomreis en kinderen etc of hebben jullie beiden een eigen droom om voor te sparen? En wat als hij of zij graag spaart maar jij graag geld uitgeeft?

Stel, je trekt in het koophuis van je partner, welke rechten heb jij dan? Wat gebeurt er met het huis als jullie relatie ooit eindigt? Heel veel vragen, op een moment waarop je je liever bezig houdt met het uitkiezen van een nieuwe driezitsbank.



In dit forumtopic zal onze kennispartner ABN AMRO jullie helpen met alle financiële vragen die jullie hebben over samenwonen. Zij hebben speciaal voor het Viva Forum een team adviseurs vrijgemaakt, die jullie vragen graag beantwoorden. Zij zullen 24 uur per dag online zijn, 7 dagen per week.





Met vriendelijke groet,



CM VIVA forum









Wat fijn dat jullie zoveel vragen hebben gesteld! We doen ons best om jullie zo volledig mogelijk te informeren, het kan daarom zijn dat een antwoord wat langer op zich laat wachten.



team ABN AMRO adviseurs
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
quote:misstula schreef op 30 december 2013 @ 16:25:

Beste ABN,



Wij zijn momenteel bezig met een huis te kopen. 23 december hebben we eindelijk de offerte getekend. De adviseur heeft het 24 december verstuurd. Het moet nu alleen nog goedgekeurd worden en naar de notaris.

We zouden 31 december passeren. Dit halen we niet, de adviseur blijft volhouden dat wij het nu gaan halen maar na 8 dagen ingebrekestelling kan de koop worden ontbonden!!

Ik maak me behoorlijk wat zorgen, alles heeft tot nu toe langer geduurd dan normaal en ik zit niet te wachten op een boete/schuld van 10% van de koopsom!



Hoe lang duurt het voordat die offerte goedgekeurd wordt en alles richting notaris gaat? Wat kan ik verder nog doen om er spoed achter te zetten? Ik heb hier echt slapeloze nachten van...



*alles loopt via ABN AMRO overigens. Geen tussenpersoon.



Het is alsof de duvel ermee speelt, maar net als met de abn-Hypotheekadviseur die terugbel-verzoeken negeert lukt het me op Viva ook al niet om respons van de ABN te krijgen.

excuses voor de irritatie maar ik ben allerminst tevreden over hoe abn zaken afhandeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:12twister schreef op 02 januari 2014 @ 18:13:

Boerderijgeit, wat een vreselijke situatie. Heeft de man in dit verhaal geen advocaat in de arm genomen? Om te beginnen om doorbetaling van de hypotheek te eisen?



Heb zelf ook een scheiding achter de rug met koophuis wat verkocht moest worden en een niet meewerkende ex die de verkoop frustreerde. Ik heb toen een advocaat in de arm genomen en die heeft een brief gestuurd dat ik een machtiging aan zou vragen bij de rechter als hij niet meewerkte met het in de verkoop zetten.Heeft niet zover hoeven komen, maar dan zou hij helemaal geen zeggenschap meer hebben gehad, ook niet over de vraagprijs. Toen hij bij een potentiële koper de onderhandelingen dreigde te frustreren, heeft mijn advocaat een brief geschreven dat we alle schade die ik zou lijden door het afketsen van de verkoop op hem zou verhalen (en dat kan flink oplopen, denk aan hypotheek die moest worden doorbetaald, waardeverlies, verplicht duur particulier huren omdat ik niets nieuws kon kopen, etc.). Hij heeft toen eieren voor zijn geld gekozen. Heeft me veel geld gekost, die advocaat, maar nog veel meer opgeleverd uiteindelijk.

Zijn advocaat zei ja meestal blijft degene die in t huis blijft de hypotheek betalen, en dan zou hij weer een procedure moeten starten om dat geld te krijgen, maar als de vrouw niet zou betalen dan kon hij nog niks bla bla bla hij was inmiddels zijn baan kwijt en wist niet dat hij een advocaat van onvermogen kon krijgen.

Dus nu is t wachten tot t zwaard van damocles valt voor hem.
Alle reacties Link kopieren
quote:Adviseur_ABN_AMRO schreef op 02 januari 2014 @ 17:00:

[...]





Hallo boerderijgeit028,



‘Ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid’ houdt het volgende in:

Wanneer man en vrouw uit elkaar gaan en één van hun beiden in de woning wil blijven wonen, dan zal de vertrekkende partij van zijn/haar verantwoordelijkheid voor de hypotheek af willen.



Om te kijken of de hypotheekverlener het goed vindt dat de vertrekkende partij niet meer verantwoordelijk is voor de hypotheek, worden de inkomsten van de man/vrouw die in de woning achter blijft bekeken. Er wordt gekeken of het inkomen voldoende is om het maandbedrag van de hypotheek te kunnen blijven betalen. Als de man achterblijft en hij alleen studiefinanciering krijgt, zal dit wel moeilijk worden.



Of er in deze situatie een passende oplossing voor de hypotheeknemer is, kan deze het beste contact opnemen met de hypotheekverstrekker. Dit is beter omdat het om zeer persoonlijke gegevens gaat en er ook veel verschillende factoren een rol spelen. Hierdoor is het ook lastig om je via dit forum van de juiste informatie te voorzien.



Natuurlijk hopen we dat deze situatie naar tevredenheid kan worden opgelost.



Janwalter



Geachte heer Walter,



Dank voor uw reactie, het is jammer dat er steeds door iemand anders wordt geadviseerd waardoor er vragen onjuist beantwoord worden.



In mijn vorige bericht gaf ik aan dat er geen huis tegenover staat en zij geen van beide in dat huis blijven. Gaat er maar vanuit dat het executoir verkocht wordt. Dus ze houden een restschuld over. Dat is zeker. Dus ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid is niet van toepassing. I.i.g. Dank voor de uitleg.



Man en vrouw gaan niet betalen zolang de restschuld niet verdeeld wordt op separate rekeningen. Wat zijn de oplossingen zodat zij beiden separaat aan hun verplichtingen kunnen voldoen?
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
quote:boerderijgeit028 schreef op 02 januari 2014 @ 19:17:

[...]





Geachte heer Walter,



Dank voor uw reactie, het is jammer dat er steeds door iemand anders wordt geadviseerd waardoor er vragen onjuist beantwoord worden.



In mijn vorige bericht gaf ik aan dat er geen huis tegenover staat en zij geen van beide in dat huis blijven. Gaat er maar vanuit dat het executoir verkocht wordt. Dus ze houden een restschuld over. Dat is zeker. Dus ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid is niet van toepassing. I.i.g. Dank voor de uitleg.



Man en vrouw gaan niet betalen zolang de restschuld niet verdeeld wordt op separate rekeningen. Wat zijn de oplossingen zodat zij beiden separaat aan hun verplichtingen kunnen voldoen?



Hallo boederijgeit028,



In deze situatie is er geen echte ‘ oplossing’. Op een gegeven moment zal de hypotheek door de hypotheekverstrekker worden overgedragen aan een incassobureau/debiteurenbeheer. Met hen zal dan een afspraak moeten worden gemaakt over de verdeling van de restschuld.

Omdat elke situatie anders is, zullen er ook in iedere situatie andere afspraken worden gemaakt over de aflossing van de restschuld.



Zoals eerder aangegeven kan er het beste contact worden opgenomen met de hypotheekverstrekker over eventuele mogelijkheden, voordat het incassobureau/debiteurenbeheer bij deze situatie wordt betrokken.



Ik vind het jammer dat deze situatie tot dit punt is gekomen.



Janwalter
Alle reacties Link kopieren
quote:misstula schreef op 30 december 2013 @ 16:25:

Beste ABN,



Wij zijn momenteel bezig met een huis te kopen. 23 december hebben we eindelijk de offerte getekend. De adviseur heeft het 24 december verstuurd. Het moet nu alleen nog goedgekeurd worden en naar de notaris.

We zouden 31 december passeren. Dit halen we niet, de adviseur blijft volhouden dat wij het nu gaan halen maar na 8 dagen ingebrekestelling kan de koop worden ontbonden!!

Ik maak me behoorlijk wat zorgen, alles heeft tot nu toe langer geduurd dan normaal en ik zit niet te wachten op een boete/schuld van 10% van de koopsom!



Hoe lang duurt het voordat die offerte goedgekeurd wordt en alles richting notaris gaat? Wat kan ik verder nog doen om er spoed achter te zetten? Ik heb hier echt slapeloze nachten van...



*alles loopt via ABN AMRO overigens. Geen tussenpersoon.



Het is alsof de duvel ermee speelt, maar net als met de abn-Hypotheekadviseur die terugbel-verzoeken negeert lukt het me op Viva ook al niet om respons van de ABN te krijgen.

excuses voor de irritatie maar ik ben allerminst tevreden over hoe abn zaken afhandeld.



Hallo Misstula,



Een mooie stap dat jullie een eigen huis kopen. Ik begrijp dat dit juist iets leuks moet zijn en dat jullie geen zin hebben in dit soort kopzorgen. In deze situatie is het belangrijk om goed contact te onderhouden met jullie adviseur. Dit is de persoon die op de hoogte wordt gehouden over stukken die door de fiatterende instantie als niet voldoende worden beoordeeld.



Jammer om te lezen dat het contact met de adviseur niet goed verloopt. Als je het fijn vindt, kun je in een privébericht je telefoonnummer en adresgegevens sturen. We kunnen dan specifieker op je situatie ingaan.



Janwalter
Alle reacties Link kopieren
Beste adviseurs,



Ik heb ook een vraag mbt het kopen van een huis. Als je in het verleden wel eens ziek bent geweest (heel erg ziek, zoals kanker) maar nu weer geheel beter bent, wat voor moeilijkheden kun je dan verwachten bij het kopen van een huis? Ik heb wel eens gehoord dat dat ongelooflijk veel extra kosten met zich meebrengt dat het voordeliger is om een huis te huren. Ik ben trouwens pas 30.
Nutelli, het probleem zit hem niet zozeer in de hypotheek, als in de overlijdensrisicoverzekering die verplicht is bij de meeste hypotheken. Die krijg je nog erg moeilijk, als je uberhaupt geaccepteerd wordt. Lees dit bijvoorbeeld eens:



http://www.ikz.nl/nieuws/index.php?id=7102&nav_id=17



Nou ken ik wel een paar succesverhalen, vaak bij Florius (of heten die tegenwoordig anders?) en ook afhankelijk van de situatie (geen tophypotheek). In elk geval is het belangrijk om goed door te vragen en te voorkomen dat je een officiele afwijzing krijgt, oftewel: als je een aanvraag doet laat je dan informeren over de uitslag van je medische keuring voordat deze verder verwerkt wordt. Je kunt dan bij een negatieve uitslag je aanvraag nog intrekken (ivm latere meldingsplicht).



Succes!
Alle reacties Link kopieren
@ericito Thanks!! Ik ga me er maar eens goed in verdiepen. Maar je kunt dus per definitie afgewezen worden? Het is niet zo dat je altijd een hypotheek kunt krijgen, maar de verzekering dan 3x zo hoog wordt?
Ja, je kunt afgewezen worden. Dit soort verzekeraars heeft geen acceptatieplicht. De kans dat je afgewezen wordt is groter naarmate je ziekte korter geleden is. Sowieso zou ik je aanraden een goede adviseur te zoeken, die kan inschatten bij welke orv aanbieders je de meeste kans maakt geaccepteerd te worden. En of er mogelijkheden zijn om zonder orv financiering rond te krijgen.



Zou je alleen of met partner samen willen kopen?
Alle reacties Link kopieren
Ja het lijkt me idd slim om een adviseur te zoeken, best ingewikkeld zo te horen en het hangt dus van een hele hoop dingen af :s Het is wel de bedoeling om samen met mijn vriend een huis te kopen, misschien maakt dat het iets gemakkelijker. We hebben trouwens ook nog als optie dat hij gaat proberen de hypotheek op alleen zijn naam te krijgen. We gaan dan uit van een niet te duur huis en bovendien zijn we al flink aan het sparen om een zak eigen geld mee te brengen. Op die manier kunnen we denk ik het gedoe rondom mijn ziekte vermijden....
Alle reacties Link kopieren
Dank voor uw antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Per wanneer geef je veranderingen doorgaan de belasting en gemeente wat betreft gemeentelijke heffingen?

Doe je dat gelijk bij samenwonen, ook als lief nog de eigen woning aanhoudt.

Of doe je dat pas, als je echt zeker weet dat het permanent is. Dus als de andere woning is opgezegd?

Is zo raar, dat je het veranderd en na een half jaar weer terug moet veranderen als het niet blijkt te werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:sammie00 schreef op 06 januari 2014 @ 09:12:

Per wanneer geef je veranderingen doorgaan de belasting en gemeente wat betreft gemeentelijke heffingen?

Doe je dat gelijk bij samenwonen, ook als lief nog de eigen woning aanhoudt.

Of doe je dat pas, als je echt zeker weet dat het permanent is. Dus als de andere woning is opgezegd?

Is zo raar, dat je het veranderd en na een half jaar weer terug moet veranderen als het niet blijkt te werken.



Hallo Sammie00,



Leuk dat jullie gaan samenwonen. Ik kan me voorstellen dat er veel op je af komt en dat je veel vragen hebt.

Ik kan me voorstellen dat je rekening houdt met de mogelijkheid om tijdelijk beide woningen aan te houden.



Als je gaat samenwonen, heeft dit gevolgen voor de belasting die je moet betalen of terugkrijgt. Volgens de Belastingdienst woon je samen als je met jouw huisgenoten op hetzelfde adres staat ingeschreven bij de gemeente. Wanneer je je laat overschrijven op één adres bij de gemeente kan ik je niet vertellen. Dit kun je het beste navragen bij je eigen gemeente.



Er zijn nog een aantal dingen waar je rekening mee moet houden als je gaat samenwonen. Op de website van de Belastingdienst vindt je hier meer informatie over. http://bit.ly/1a0jQOz



Heel veel plezier bij de voorbereiding en het samenwonen.



Floor
Alle reacties Link kopieren
quote:nutelli schreef op 04 januari 2014 @ 10:59:

Beste adviseurs,



Ik heb ook een vraag mbt het kopen van een huis. Als je in het verleden wel eens ziek bent geweest (heel erg ziek, zoals kanker) maar nu weer geheel beter bent, wat voor moeilijkheden kun je dan verwachten bij het kopen van een huis? Ik heb wel eens gehoord dat dat ongelooflijk veel extra kosten met zich meebrengt dat het voordeliger is om een huis te huren. Ik ben trouwens pas 30.



Beste Nutelli,



Dit is inderdaad geen standaard situatie. Fijn om te lezen dat je je ziekte hebt overwonnen.

Het klopt inderdaad dat je voor een overlijdensrisicoverzekering een gezondheidsverklaring moet ondertekenen en het kan zo zijn dat je niet geaccepteerd wordt of tegen een hogere premie.



Ik sluit mij aan bij de reactie van Ericito om goed advies hierover in te winnen. Oriëntatiegesprekken zijn kosteloos.



In jouw geval is goed oriënteren erg belangrijk want je wilt niet voor onverwachte hoge kosten komen te staan. Lees goed de voorwaarden door ook als is het erg droge kost ;)



Ik wens je heel veel succes.



Jeremy
anoniem_192215 wijzigde dit bericht op 06-01-2014 18:44
Reden: taalfout
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie een link naar jullie kantoren die op zaterdag open zijn?



Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
quote:lienepiennetje schreef op 08 januari 2014 @ 22:20:

Hebben jullie een link naar jullie kantoren die op zaterdag open zijn?



Dankjewel!





Dag Lienepiennetje,



Een aantal bankkantoren van ABN AMRO zijn ook op zaterdag open. Meestal zijn deze bankkantoren op zaterdag geopend van 10.00-14.00 uur. Er zijn lokale uitzonderingen.



Op onze website kun je het dichtstbijzijnde bankkantoor vinden via www.abnamro.nl/contact



Daar scroll je naar beneden naar het gele vlak met 'vind een kantoor'. Op de pagina die verschijnt kun je aanvinken dat je een bankkantoor zoekt dat op zaterdag geopend is.



Succes en geniet van je dag!

Bianca
Alle reacties Link kopieren
Dank!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een hypotheek bij de ABN AMRO.

1 deel spaar en een kleiner deel aflossingsvrij.

Wanneer wij een boetevrije aflossing willen doen in het aflossingsvrije deel, mag dit dan max 10% van het aflossingsvrije deel zijn?



Of mag er 10% van de waarde van de hele hypotheek in alleen het aflossingsvrije deel gestort worden?
Bekijk de dingen eens van een positieve kant
Alle reacties Link kopieren
quote:kira3 schreef op 10 januari 2014 @ 15:10:

Wij hebben een hypotheek bij de ABN AMRO.

1 deel spaar en een kleiner deel aflossingsvrij.

Wanneer wij een boetevrije aflossing willen doen in het aflossingsvrije deel, mag dit dan max 10% van het aflossingsvrije deel zijn?



Of mag er 10% van de waarde van de hele hypotheek in alleen het aflossingsvrije deel gestort worden?





Hallo kira3,



Bedankt voor je goede vraag over de mogelijkheid om boetevrij af te lossen.

De 10 % boetevrije aflossing geldt per leningdeel. Je mag dus met 10 % van het aflossingsvrije deel rekenen.



Laat je ons weten of je hiermee verder kunt?



Elvira
Alle reacties Link kopieren
Dat is een duidelijk antwoord.

Kunnen hier thuis weer even verder bedenken wat we gaan doen.
Bekijk de dingen eens van een positieve kant
Alle reacties Link kopieren
Kira3, als ik het goed heb mag je bij de ABN AMRO meer dan die 10% aflossen als je hypotheek onder water staat voor een bedrag dat groter is dan die 10%.

Bv: het aflossingsvrije hypotheekdeel is 100.000 euro. Je zou hier dus 10.000 euro op mogen aflossen per jaar. Echter, als de totale schuld 200.000 euro is en de waarde van het huis (WOZ-waarde is bepalend hier) is bv 180.000 euro, dan mag je maximaal 200.000 - 180.000 = 20.000 euro aflossen.



Mocht ik het mis hebben, dan laat ik me graag corrigeren door Adviseur_ABN_AMRO.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de info, Claudefiolle.

Wij staan met onze hypotheek nog niet onder water.
Bekijk de dingen eens van een positieve kant
Alle reacties Link kopieren
quote:ClaudeFiolle schreef op 11 januari 2014 @ 21:10:

Kira3, als ik het goed heb mag je bij de ABN AMRO meer dan die 10% aflossen als je hypotheek onder water staat voor een bedrag dat groter is dan die 10%.

Bv: het aflossingsvrije hypotheekdeel is 100.000 euro. Je zou hier dus 10.000 euro op mogen aflossen per jaar. Echter, als de totale schuld 200.000 euro is en de waarde van het huis (WOZ-waarde is bepalend hier) is bv 180.000 euro, dan mag je maximaal 200.000 - 180.000 = 20.000 euro aflossen.



Mocht ik het mis hebben, dan laat ik me graag corrigeren door Adviseur_ABN_AMRO.

Daar heb je helemaal gelijk in ClaudeFiolle!



Als je huidige hypotheek hoger is dan de actuele WOZ waarde van je woning mag je vanaf 1 november 2013 het verschil zonder boete terugbetalen. Hiermee heb je de mogelijkheid om het risico op een restschuld te verkleinen. Deze regeling loopt nog tot 1 januari 2015.



Martijn
Alle reacties Link kopieren
Nou, eens kijken of jullie meer weten dan de klantenservice



Ik wil een betaling doen in ponden naar de UK. Tot zover geen probleem. Maar ik kan alleen de optie "shared" kiezen voor de kosten die aan de transactie verbonden zitten.



Vraag 1: Hoe hoog zijn die kosten, het gaat om L 383,-

Vraag 2: Wat zijn de kosten voor de andere partij.



De andere partij heeft namelijk aangegeven dat de kosten geheel voor mijn rekening moeten komen, maar die optie mag ik niet kiezen van jullie systeem.



Bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven