Kind 18, daling inkomen
woensdag 22 april 2026 om 11:16
Hoi allemaal,
Mijn kind is net achttien geworden, dat is natuurlijk heel leuk en ik ben een trotse ouder, maar financieel is het best ingewikkeld.
Er valt een enorm gat in mijn inkomsten. De kinderbijslag valt voor de helft weg, evenals het kindgebonden budget. Kind zit nog op school, dus er is geen sprake van een eigen inkomen buiten het bijbaantje dat 100 euro per maand oplevert. Kostgeld is dus niet aan de orde.
Er is een spaarpot voor kind voor studiekosten, maar als daar het maandelijkse verschil uit betaald moet worden is dat snel leeg en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Hoe hebben jullie dit aangepakt? Voor een inkomstenval van 300 euro per maand, is niet vooraf te sparen.
Ik ben benieuwd naar tips en ervaringen.
Mijn kind is net achttien geworden, dat is natuurlijk heel leuk en ik ben een trotse ouder, maar financieel is het best ingewikkeld.
Er valt een enorm gat in mijn inkomsten. De kinderbijslag valt voor de helft weg, evenals het kindgebonden budget. Kind zit nog op school, dus er is geen sprake van een eigen inkomen buiten het bijbaantje dat 100 euro per maand oplevert. Kostgeld is dus niet aan de orde.
Er is een spaarpot voor kind voor studiekosten, maar als daar het maandelijkse verschil uit betaald moet worden is dat snel leeg en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Hoe hebben jullie dit aangepakt? Voor een inkomstenval van 300 euro per maand, is niet vooraf te sparen.
Ik ben benieuwd naar tips en ervaringen.
jassa wijzigde dit bericht op 22-04-2026 11:17
Reden: Typfouten
Reden: Typfouten
2.71% gewijzigd
woensdag 22 april 2026 om 11:28
woensdag 22 april 2026 om 11:30
woensdag 22 april 2026 om 11:37
+1Koekiemonster10 schreef: ↑22-04-2026 11:20Komt dit nu als een verrassing of had je dit wel beseft van tevoren?
Er zijn twee opties: meer inkomen en/of minder kosten. Andere smaken zijn er helaas niet.
woensdag 22 april 2026 om 11:39
woensdag 22 april 2026 om 11:41
Kijk eens naar de regeling 'Tegemoetkoming scholieren'. Dat kan oplopen tot 260 euro per maand voor je kind. Let dan wel op dat jouw kosten ook gaat verschuiven naar je kind (zak/kleedgeld, trein, reparatie fiets, telefoon, zorgverzekering, sportvereniging, schoolgeld, etc.) en zelfs eventueel nog wat kostgeld laat betalen.
https://duo.nl/particulier/tegemoetkomi ... et-uit.jsp
Vergeet trouwens ook de zorgtoeslag niet. En dat die 100 euro ook met 20% omhoog gaat ivm hoger minimumloon.
https://duo.nl/particulier/tegemoetkomi ... et-uit.jsp
Vergeet trouwens ook de zorgtoeslag niet. En dat die 100 euro ook met 20% omhoog gaat ivm hoger minimumloon.
...
woensdag 22 april 2026 om 11:47
Dit inderdaad. Ook door kind zelf als dat qua gezinsinkomen echt nodig is.
100 : minimumuurloon : 13,5 gewerkte uren per maand. Dat werkte ik op die leeftijd elke week (koopavond en de zaterdag).
Het moet natuurlijk wel binnen de mogelijkheden liggen qua studie, maar in het algemeen vind ik het niet gek dat 18 jarige zoveel uur per week wel werken.
woensdag 22 april 2026 om 11:55
Moet hij nu een eigen zorgverzekering afsluiten?Annapicobella schreef: ↑22-04-2026 11:39Kind kan zorgtoeslag aanvragen. Dan zijn de ziektekosten voor hem een stuk minder., Als hij dat als extra inkomen ziet niet natuurlijk. Ga je ook met hem om de tafel over wat de impact op jouw inkomsten is?
Of blijft hij verzekerd bij zijn ouder(s)?
Als hij niet zelf de verzekering betaalt, lijkt mij normaal dat hij de zorgtoeslag bij jou inlevert.
Maar goed, jij moet met hem afspraken maken.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
woensdag 22 april 2026 om 11:58
Zijn er mogelijkheden dat je kind meer gaat werken en heb je geen principiele bezwaren tegen kostgeld vragen?
Onze kinderen hebben vanaf 15 altijd wel bijbaantjes gehad. De ene had meer mogelijkheden dan de ander, maar ze sprokkelden op de leeftijd van jouw kind toch altijd wel een €250-300 per maand bij elkaar. Dat moet ook wel, want hun wensen gaan wij niet vervullen: reisjes met vrienden, kleding, uitgaan, nieuwe telefoons...
Onze kinderen studeren nu op mbo of hbo en dat is qua studiedruk echt een lachertje. ( hbo bouwkunde, hbo social work en mbo elektrotechniek, dus geen pretstudies, alhoewel mijn man daar bij de middelste wel twijfels over heeft) Daar kun je makkelijk 16 tot 20 uur bij werken. Nu zijn onze kinderen helemaal gezond en ze leven in een bubbel waarin bijbaantjes en uren draaien normaal is.
Onze kinderen hebben vanaf 15 altijd wel bijbaantjes gehad. De ene had meer mogelijkheden dan de ander, maar ze sprokkelden op de leeftijd van jouw kind toch altijd wel een €250-300 per maand bij elkaar. Dat moet ook wel, want hun wensen gaan wij niet vervullen: reisjes met vrienden, kleding, uitgaan, nieuwe telefoons...
Onze kinderen studeren nu op mbo of hbo en dat is qua studiedruk echt een lachertje. ( hbo bouwkunde, hbo social work en mbo elektrotechniek, dus geen pretstudies, alhoewel mijn man daar bij de middelste wel twijfels over heeft) Daar kun je makkelijk 16 tot 20 uur bij werken. Nu zijn onze kinderen helemaal gezond en ze leven in een bubbel waarin bijbaantjes en uren draaien normaal is.
woensdag 22 april 2026 om 12:20
Er zijn wel meer smaken: kind kan bij DUO een tegemoetkoming aanvragen. Daarmee kan ie dan zelf zijn dingen (kleding, openbaar vervoer, telefoon) betalen en eventueel nog wat kostgeld. Verder kan kind zorgtoeslag aanvragen.Koekiemonster10 schreef: ↑22-04-2026 11:20Komt dit nu als een verrassing of had je dit wel beseft van tevoren?
Er zijn twee opties: meer inkomen en/of minder kosten. Andere smaken zijn er helaas niet.
Graftak!
woensdag 22 april 2026 om 12:40
Ik probeer een beetje op jullie allemaal te reageren in één bericht.
Kind heeft helaas een aantal aandoeningen waardoor werken niet mogelijk is. Kind werkt dus voor mij (klusjes in huis op eigen tempo), waardoor er een klein inkomen is. Hoe meer ik kind betaal, hoe meer geld me dat dus zelf kost...
Vanwege aandoeningen van kind, kan ik niet meer werken dan ik nu doe (32 uur). Er is teveel zorg nodig. De zorgverzekering van kind is hierdoor ook vele malen hoger dan de zorgtoeslag helaas.
Kind heeft inderdaad wel recht op extra tegemoetkoming, omdat hij niet kan werken. Ook kunnen kleedgeld en telefoonkosten van eigen rekening. Het is geen big spender wat dat betreft, dus dat scheelt een stuk.
Meebetalen aan gezamenlijke vakanties, energiekosten, hypotheeklasten, eten en drinken etc. is echter geen mogelijkheid.
En hoe het komt dat ik afhankelijk ben van toeslagen is denk ik logisch toch? Daar zijn toeslagen immers voor. Mijn inkomen is niet slecht, maar is ook geen enorme vetpot. Er is geen alimentatie, dus alles moet wel van 1 salaris. Daarmee wordt helaas geen rekening gehouden als een kind 18 wordt.
Dank voor alle genoemde tips. Ik had me natuurlijk wel voorbereid hoor, heb ook wel wat spaargeld voor noodgevallen achter de hand, maar ik was in de (naïeve) hoop dat er wellicht nog wat tips waren die ik niet kende. Of herkenning in hoe gek het gat is dat valt na het achttiende.
Kind heeft helaas een aantal aandoeningen waardoor werken niet mogelijk is. Kind werkt dus voor mij (klusjes in huis op eigen tempo), waardoor er een klein inkomen is. Hoe meer ik kind betaal, hoe meer geld me dat dus zelf kost...
Vanwege aandoeningen van kind, kan ik niet meer werken dan ik nu doe (32 uur). Er is teveel zorg nodig. De zorgverzekering van kind is hierdoor ook vele malen hoger dan de zorgtoeslag helaas.
Kind heeft inderdaad wel recht op extra tegemoetkoming, omdat hij niet kan werken. Ook kunnen kleedgeld en telefoonkosten van eigen rekening. Het is geen big spender wat dat betreft, dus dat scheelt een stuk.
Meebetalen aan gezamenlijke vakanties, energiekosten, hypotheeklasten, eten en drinken etc. is echter geen mogelijkheid.
En hoe het komt dat ik afhankelijk ben van toeslagen is denk ik logisch toch? Daar zijn toeslagen immers voor. Mijn inkomen is niet slecht, maar is ook geen enorme vetpot. Er is geen alimentatie, dus alles moet wel van 1 salaris. Daarmee wordt helaas geen rekening gehouden als een kind 18 wordt.
Dank voor alle genoemde tips. Ik had me natuurlijk wel voorbereid hoor, heb ook wel wat spaargeld voor noodgevallen achter de hand, maar ik was in de (naïeve) hoop dat er wellicht nog wat tips waren die ik niet kende. Of herkenning in hoe gek het gat is dat valt na het achttiende.
woensdag 22 april 2026 om 12:44
woensdag 22 april 2026 om 12:45
woensdag 22 april 2026 om 12:46
woensdag 22 april 2026 om 12:49
He ja, laten we er weer eens gezellig een toeslagentopic van maken. Die hebben we al veel te lang niet meer gehad.margreetder schreef: ↑22-04-2026 12:46Toeslagen zouden er ook niet moeten zijn om ervoor te zorgen dat je een vetpot hebt.
Graftak!
woensdag 22 april 2026 om 12:50
Klopt, het is dat kind nog naar school gaat, de verwachting is niet dat het op de lange termijn gaat lukken alles zelfstandig te kunnen. Voor nu zijn er echter nog geen extra regelingen mogelijk. Het gaat net goed genoeg.Eberesche schreef: ↑22-04-2026 12:44Wat is er verder geregeld voor je kind? Dit klinkt zó totaal afhankelijk en niet leerbaar/ontwikkelbaar dat er een enorme beperking lijkt? Dat kan toch niet de rest van kinds leven zo blijven? dan zou kind toch aan de wajong of iets in die richting moeten zoals je het beschrijft?
woensdag 22 april 2026 om 12:52
Sorry, ik quote de verkeerde.Lady*Voldemort schreef: ↑22-04-2026 12:49He ja, laten we er weer eens gezellig een toeslagentopic van maken. Die hebben we al veel te lang niet meer gehad.
woensdag 22 april 2026 om 12:53
Ik vroeg ook niet om een vetpot, maar jij vroeg waarom ik er afhankelijk van was. Ik heb de toeslagen kunnen sparen, zodat daar nu de schoolkosten van kunnen worden betaald. Daarvan ook volledig in levensonderhoud voorzien lukt dus niet.margreetder schreef: ↑22-04-2026 12:46Toeslagen zouden er ook niet moeten zijn om ervoor te zorgen dat je een vetpot hebt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in