Geld & Recht alle pijlers

Kinderopvangtoeslag / Flexibele uren = vast bedrag

27-05-2018 20:55 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben thuis 2 kinderen en we werken beiden erg onregelmatig.
Hierom hebben we voor de kinderopvang een flexibel contract.
We betalen voor 90 uur / kind / maand, maar vaak nemen we nog niet eens de helft op.
We maken gebruik van gemiddel 70 - 80 uur / kind / maand.
D.w.z. we betalen eigenlijk 15 uur teveel, en hierdoor ontvangen we ook van de belastingdienst 15 uur teveel. Of worden de contracturen vergoed, ongeacht gebruikt of niet?

Een lager contract kan niet, want heel sporadisch wordt er ook echt gebruik gemaakt van 90 uur, en dat mag niet met een 75 urig contract.
Dat systeem met de belastingdienst is erg kl***n, want je wordt geacht vtv de juiste uren in te kunnen schatten. Dit werkt lang niet bij iedereen, dus dat is automatisch terugbetalen, en soms na jaren pas een dikke naheffing van e.4000,- b.v.
Je betaalt je contracturen, als dat maar niet meer dan 140% van het aantal werkuren van de minst werkende partner is.

Hier betalen we standaard voor 11 uur per dag, terwijl kind er 8-9 uur is. Die andere uren staan op de factuur, worden berekend, en vallen binnen die 140%, en dus krijgen we daar ook gewoon KOT over.
BO2punt0 schreef:
27-05-2018 20:59
Je betaalt je contracturen, als dat maar niet meer dan 140% van het aantal werkuren van de minst werkende partner is.

Hier betalen we standaard voor 11 uur per dag, terwijl kind er 8-9 uur is. Die andere uren staan op de factuur, worden berekend, en vallen binnen die 140%, en dus krijgen we daar ook gewoon KOT over.
Dit inderdaad. Staat best duidelijk op de toeslagenuitleg toch?
Ik vind het hele systeem van kinderopvangtoeslag waardeloos. De kinderopvang zelf trouwens ook. Totaal niet flexibel en hier alleen van 7.00 tot 18.00 open. Als je een eind naar je werk moet reizen of als je verschoven diensten hebt dan kom je niet eens uit met deze tijden.

Nu is er weer die hele discussie over rekening rijden en de spits mijden. Gaan we dan ook wat aan de openingstijden van de kinderopvang doen? Hoe kun je nu de spits mijden met die tijden?
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt gewoon toeslag over de contracturen, ik neem aan dat je die ook gewoon moet betalen ongeacht of je er gebruik van maakt of niet?
Maar als je flexibele opvang neemt kun je dan niet bijv 80 uur afnemen per maand en deze flexibel inzetten? Ik heb wel vaste contractdagen maar mag deze wel ruilen mits de bezetting het toelaat, tot nu toe is het nooit een probleem geweest. Mijn man werkt onregelmatig dus hij is vaak overdag thuis zodat de kinderen in de praktijk ook minder naar de opvang gaan, maar ik vind het niet zo erg, ik krijg toch gewoon de toeslag, dus netto kost het me niet zoveel en ik ben wel verzekerd van opvang.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
27-05-2018 21:00
Dit inderdaad. Staat best duidelijk op de toeslagenuitleg toch?
Hetgeen je leest bij de uitleg over toeslagen is juist dubbelzinnig op te vatten.

Er staat niet duidelijke dat je k.o.t. kan ontvangen over niet opgenomen uren.
Wel is duidelijk waar je recht op hebt qua kinderopvanguren t.o.v. je arbeidscontract.
Ook is niet duidelijk uitgelegd hoe de belastingdienst omgaat met je 12 even hoge kinderopvangfacturen per jaar,

terwijl er i.e.g. door de zomervakantie al 3 opgenomen weken afvallen.
Wanneer ik dit vraag aan mijn belastingadviseur krijg ik dan weer een heel afwijkend antwoord dan iemand van de belastingtelefoon.

Om dit en de reden dat er vrij veel gezinnen toch naheffingen ontvangen kun je absoluut niet stellen dat het duidelijk is zoals jij schetst Lucifer.
Alle reacties Link kopieren
Is het niet mogelijk een gemiddeld aantal uren op te geven aan de BD?

Vanwege de onregelmatige diensten geef ik ook maandelijks de af te nemen dagen door. Ja dan betaal je het hele dagdeel.
Maar ik reken voor het hele jaar uit (rooster is bij ons wel vooruit bekend) hoeveel uur ik per maand afneemt. Daar maak ik een gemiddelde van en dat aantal vul ik in bij de BD

Halverwege het jaar kijk ik of ik bij moet stellen.

Dus als je sporadisch 90 uur hebt dan bereken je toch het gemiddelde?
Alle reacties Link kopieren
Ik werk verschillende uren per week en ben de schoolvakanties vrij, dus bij wisselt het aantal opvanguren ook sterk per maand. Ik bereken van tevoren over een heel jaar hoeveel uur er ongeveer opgepast gaat worden, tel dat op en deel het door 12. Dat rond ik af naar beneden en geef ik als maandelijkse uren door aan de belastingdienst. Aan het eind van het jaar kijk ik wat het daadwerkelijke aantal uur was, tel dat weer voor het hele jaar op, deel het door 12 en geef een correctie door aan de belastingdienst. Ik krijg daardoor altijd geld terug in plaats van terug te moeten betalen.
flatverkopen wijzigde dit bericht op 27-05-2018 21:13
Reden: Aanvulling
7.40% gewijzigd
sph80 schreef:
27-05-2018 21:08
Hetgeen je leest bij de uitleg over toeslagen is juist dubbelzinnig op te vatten.

Er staat niet duidelijke dat je k.o.t. kan ontvangen over niet opgenomen uren.
Ook is niet duidelijk uitgelegd hoe de belastingdienst omgaat met je 12 even hoge kinderopvangfacturen per jaar,

terwijl er i.e.g. door de zomervakantie al 3 opgenomen weken afvallen.
Wanneer ik dit vraag aan mijn belastingadviseur krijg ik dan weer een heel afwijkend antwoord dan iemand van de belastingtelefoon.

Om dit en de reden dat er vrij veel gezinnen toch naheffingen ontvangen kun je absoluut niet stellen dat het duidelijk is zoals jij schetst Lucifer.
Ik heb jaren KOT ontvangen en ik vind dat deel anders best duidelijk.



Je betaalt je contracturen, als dat maar niet meer dan 140% van het aantal werkuren van de minst werkende partner is.

Maar blijkbaar is dat niet zo. Oke.
Alle reacties Link kopieren
Of werkt jouw opvang enkel met vaste uurcontracten?
In dat geval zou ik informeren of dat niet anders kan bij een andere organisatie
Alle reacties Link kopieren
@Crepe:
Onze kinderopvang verlangt bij ons werkpatroon een flexibel contract.
Dus een contract van X aantal uren.
Daarnaast is een gemiddeld aantal uren voor ons erg moeilijk te berekenen.
Lucifer2018 schreef:
27-05-2018 21:12
Ik heb jaren KOT ontvangen en ik vind dat deel anders best duidelijk.



Je betaalt je contracturen, als dat maar niet meer dan 140% van het aantal werkuren van de minst werkende partner is.

Maar blijkbaar is dat niet zo. Oke.
Dat stel ik hier ook. Wij BETALEN de contracturen. Terecht, want het uitgangspunt van een contract is dat je het er beiden over eens bent.
Voor zover het deel van de ons <> kinderopvang.

Vwb ons <> belastingdienst: Wij GEBRUIKEN niet alle BETAALDE uren. Dus wij betalen voor onopgenomen uren, maar de belastingdienst keert ons daarover ook KOT uit.
Waar staat volgens jou de uitleg hoe de belastingdienst hiermee om gaat?
Alle reacties Link kopieren
Dat is wel heel lastig dan zeg
Ik geeft per maand de dagdelen voor de maand erop door. Dat is de ene maand 3 dagdelen en de andere maand 8.

Daarover krijg ik een factuur en weer door naar de volgende maand
Alle reacties Link kopieren
Wat jij beschrijft moet ik ook.
Dat is voor de planning van de kinderopvang.
Ongeacht deze uren, de factuur wijkt nooit af.
Daarnaast wijkt dus de KOT ook nooit af.

Vandaar hier mijn topic met de vraag:

Wat doet de belastingdienst met de uren waarvan geen gebruik is gemaakt, maar waarvoor wel KOT is uitgekeerd? De belastingtelefoon en mijn belastingadviseur geven beiden een afwijkend antwoord...
BO2punt0 geeft hierboven aan dat voor deze uren terecht KOT wordt uitgekeerd.
anoniem_370259 wijzigde dit bericht op 27-05-2018 21:37
8.88% gewijzigd
je gebruikt dus niet alle uren.
Dat doet bijna niemand trouwens. Je kunt namelijk een ziek kind hebben of er is iets in de familie. Soms is je kind 5 keer ziek in de maand, het wordt gewoon naar huis gestuurd. Maar dat ontslaat je dan niet van de plicht om te betalen.

Dat wat je betaalt aan contracturen, is dat minder dan 140% van de werkuren van de minst werkende partner? Dat is wat belangrijk is.
Alle reacties Link kopieren
Wordt er ergens gespecifieerd hoeveel uur je hebt afgenomen? Zo niet, dan kan de belastingdienst toch niet zien hoeveel opvanguren je afgenomen hebt? Dan zou ik er vanuit gaan dat je gewoon KOT krijgt over de contracturen, mits dat binnen de verdere voorwaarden valt.
Pientjexxxx schreef:
27-05-2018 21:00
Ik vind het hele systeem van kinderopvangtoeslag waardeloos. De kinderopvang zelf trouwens ook. Totaal niet flexibel en hier alleen van 7.00 tot 18.00 open. Als je een eind naar je werk moet reizen of als je verschoven diensten hebt dan kom je niet eens uit met deze tijden.

Nu is er weer die hele discussie over rekening rijden en de spits mijden. Gaan we dan ook wat aan de openingstijden van de kinderopvang doen? Hoe kun je nu de spits mijden met die tijden?
Idd, daarom zitten wij min of meer noodgedwongen bij een gastouder. maar ja, dan zit je weer als gastouder ziek is of op vakantie is.
flatverkopen schreef:
27-05-2018 21:12
Ik werk verschillende uren per week en ben de schoolvakanties vrij, dus bij wisselt het aantal opvanguren ook sterk per maand. Ik bereken van tevoren over een heel jaar hoeveel uur er ongeveer opgepast gaat worden, tel dat op en deel het door 12. Dat rond ik af naar beneden en geef ik als maandelijkse uren door aan de belastingdienst. Aan het eind van het jaar kijk ik wat het daadwerkelijke aantal uur was, tel dat weer voor het hele jaar op, deel het door 12 en geef een correctie door aan de belastingdienst. Ik krijg daardoor altijd geld terug in plaats van terug te moeten betalen.
Precies dit doe ik ook. Werkt perfect.

En op je jaaropgave van je kinderopvang staat toch hoeveel uren je betaald hebt en niet hoeveel uren je daadwerkelijk je kinderen gebracht hebt? Want die jaaropgave willen ze soms als bewijs zien.
sph80 schreef:
27-05-2018 21:20
@Crepe:
Onze kinderopvang verlangt bij ons werkpatroon een flexibel contract.
Dus een contract van X aantal uren.
Daarnaast is een gemiddeld aantal uren voor ons erg moeilijk te berekenen.


Dat stel ik hier ook. Wij BETALEN de contracturen. Terecht, want het uitgangspunt van een contract is dat je het er beiden over eens bent.
Voor zover het deel van de ons <> kinderopvang.

Vwb ons <> belastingdienst: Wij GEBRUIKEN niet alle BETAALDE uren. Dus wij betalen voor onopgenomen uren, maar de belastingdienst keert ons daarover ook KOT uit.
Waar staat volgens jou de uitleg hoe de belastingdienst hiermee om gaat?
Is de oplossing niet heel simpel om gewoon dan de betaalde uren ook af te nemen? Je betaald er toch voor tenslotte, en dan heb je een keer een dagje voor jezelf?
Alle reacties Link kopieren
Het aantal contracturen is minder dan 140% van de werkuren van de minst werkende.
Er wordt normaliter niet aangegeven hoeveel uren je daadwerkelijk geweest bent. Als je 90 uur betaalt en recht hebt op 90 uur of meer KOT, dan zal het de belastingdienst worst wezen hoe veel uren jouw kinderen daadwerkelijk op de opvang zijn geweest :). Zo ik al zei: wij hebben ook dagelijks 2-3 uur die we wel betalen maar niet aanwezig zijn, en ik ken mensen die 1-2 dagen per maand missen door diverse redenen, maar zolang jij het KDV betaalt krijg je er ook KOT over.
Alle reacties Link kopieren
Shenandoah schreef:
27-05-2018 21:43
Is de oplossing niet heel simpel om gewoon dan de betaalde uren ook af te nemen? Je betaald er toch voor tenslotte, en dan heb je een keer een dagje voor jezelf?
Je wilt je kind niet vaker wegbrengen dan nodig. Het is een noodzakelijk kwaad.
Een kinderopvang geeft garantie voor een plek voor je kinderen als je een contract afsluit voor het maximaal te brengen uren.
Dat is begrijpelijk voor een kinderopvang, maar hierdoor betaalt de 'consument' altijd te veel.
In de praktijk gebruikt je maar 50 - 75% van je contracturen, maar die overige 25% is om pieken op te vangen.
Je krijgt kot voor de uren die je betaalt. Lijkt me vrij logisch.

Hier zijn vaste uren over jaar geteld en door 12 gedeeld. Dus iedere maand basisbedrag en wat ik extra afneembare wordt maand erop in rekening gebracht.
Alle reacties Link kopieren
BO2punt0 schreef:
27-05-2018 21:50
Er wordt normaliter niet aangegeven hoeveel uren je daadwerkelijk geweest bent. Als je 90 uur betaalt en recht hebt op 90 uur of meer KOT, dan zal het de belastingdienst worst wezen hoe veel uren jouw kinderen daadwerkelijk op de opvang zijn geweest :). Zo ik al zei: wij hebben ook dagelijks 2-3 uur die we wel betalen maar niet aanwezig zijn, en ik ken mensen die 1-2 dagen per maand missen door diverse redenen, maar zolang jij het KDV betaalt krijg je er ook KOT over.
Okee duidelijk, ik hoop dat het klopt wat je zegt.
Ik heb een brief in huis waarin wordt gevraagd naar een jaaropgave van de kinderopvang.
Voor onze beide kinderen geldt dat er veel minder uren zijn opgenomen dan het aantal in het contract.
Iemand die ik ken heeft een naheffing gehad van duizenden euro`s over 4 jaar verkeerd ontvangen, waarvan hij dacht dat alles correct ging.
Alle reacties Link kopieren
Wij betalen ook van 07.30-18.00 maar kind is er meestal van 8-17. Scheelt 1,5 uur per dag. Maar de belastingdienst weet toch niet of kind of 15 uur wordt opgehaald of om 18 uur?
En ze blijft ook welens thuis (ziek/vakantie/oma die dagje wil oppassen). En ook dat weet de belastingdienst toch niet?
Alle reacties Link kopieren
Wintertime16 schreef:
27-05-2018 21:54
Wij betalen ook van 07.30-18.00 maar kind is er meestal van 8-17. Scheelt 1,5 uur per dag. Maar de belastingdienst weet toch niet of kind of 15 uur wordt opgehaald of om 18 uur?
En ze blijft ook welens thuis (ziek/vakantie/oma die dagje wil oppassen). En ook dat weet de belastingdienst toch niet?
Jawel. De kinderopvang beschikt over jaaropgaven per kind met een registratie van gebruikte uren.
Deze hebben wij vandaag ook opgevraagd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven