Geld & Recht alle pijlers

kindrekening, vakantiegeld?

01-07-2020 09:19 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Samen met mijn ex heb ik een kindrekening waar we beide maandelijks een bedrag op storten. (ik 180/hij 90)
Nu loopt het saldo op die rekening nogal op. Ik maak al regelmatig wat extra's over naar de bijbehorende spaarrekening en de kinderbijslag verdeel ik onder ons beide. Indexeren hebben we ook niet gedaan sinds de scheiding in 2017 omdat we dat beide niet nodig achtte.

Zie ik iets over het hoofd waarom er zoveel alimentatie gestort 'moet' worden? Zijn in de standaard berekening kosten en sparen voor in de toekomst meegenomen? Hoe doen anderen dit?

Ik denk dat ik aan ons beide een bedrag overmaak als vakantiegeld. Beetje luxeprobleem dit. Maar ik snap inmiddels wel waarom ouders die geen co-ouderschap hebben en de minste zorgdagen soms piepen over de hoogte van de alimentatie.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Het is wel de bedoeling dat je kado's, pretpark, eten en kleding van die rekening betaald. Anders kan dat bedrag wel naar beneden.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn kind 5 was, was het ook minder duur dan tijdens de middelbare school. En ik voorzie dat gaan studeren nog duurder is. Super toch als je dat buffertje dan hebt.

Sportclub, sportschoenen/kleding/rackets/etc., ov-abonnement, fiets, kleedgeld, zakgeld, schoolgeld, schoolspullen, laptop, kapper, telefoon, telefoonabonnement, bril, buitenlandreis met school, zeilkamp, fietsenmaker, bijles.

Toen mijn kind 5 was had ik geen idee wat sporten zou kosten bijv. Of de middelbare school. Maar het geld vliegt weg.
Prima toch? Jullie kunnen het blijkbaar missen. Zal ze later dankbaar voor zijn voor studie/rijbewijs/oid.
Alle reacties Link kopieren
Betalen jullie niet alle kosten voor haar van die rekening? Dat lijkt me het meest logisch, uitjes, kleding,school, BSO, zwemles, bijdrage in de boodschappen etcetera.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
01-07-2020 09:42
daarom vraag ik, wat zie ik over het hoofd. Als t in dit tempo doorgaat staat er 10.000 euro op haar spaarrekening voor ze 10 jaar is. Dus ja ik vraag me af wat ik mis en hoe anderen het doen
Fijn toch? Als ze naar de middelbare school gaat heeft ze een laptop/tablet nodig, mobiele telefoon, misschien een nieuwe fiets, schoolspullen.
Eventueel rijlessen of een scooter/brommer? Klassenuitjes, schoolreizen (gaan vaak naar buitenland). Die kosten komen nog wel.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
01-07-2020 10:29
Betalen jullie niet alle kosten voor haar van die rekening? Dat lijkt me het meest logisch, uitjes, kleding,school, BSO, zwemles, bijdrage in de boodschappen etcetera.
Uitjes betalen we individueel. Mijn idee daarin is anders dan de zijne.
BSO is ook individueel. wordt individueel aangevraagd, We krijgen ook beide kinderopvangtoeslag.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zo laten, hoef je als ze 12+ is het bedrag niet te verhogen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
01-07-2020 10:36
Uitjes betalen we individueel. Mijn idee daarin is anders dan de zijne.
BSO is ook individueel. wordt individueel aangevraagd, We krijgen ook beide kinderopvangtoeslag.
Dan zou ik dingen toch wat anders indelen inderdaad. Als je dochter meer bij je ex is heeft je ex of meer kosten aan BSO of minder inkomen omdat hij voor je kind zorgt. Al maak uit je eerder bericht op dat jij dat anders ziet.

Ik vind dit vooral nogal lullig voor je ex want hij mag de alimentatie niet gebruiken voor bepaalde kinderkosten van jou. Ik zou dan voorstellen om de bijdrage beiden procentueel dan iets te verlagen zodat hij daar uitjes en de BSO van kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
01-07-2020 10:36
Uitjes betalen we individueel. Mijn idee daarin is anders dan de zijne.
BSO is ook individueel. wordt individueel aangevraagd, We krijgen ook beide kinderopvangtoeslag.
Zolang jullie het allebei kunnen "leien" om bepaalde zaken gewoon uit eigen zak te betalen, en er nu geen reden is om de alimentatie te veranderen, zou ik het zo laten. Er komt in de toekomst ongetwijfeld een moment waarbij het erg fijn is dat er zo'n buffer is. Als één van jullie bijvoorbeeld tijdelijk minder inkomen heeft of zo. Dan zouden jullie kunnen besluiten allebei tijdelijk minder in te leggen, want er is toch een buffer.
Als je denkt dat het de spuigaten uitloopt qua hoogte, kun je altijd tussendoor geld naar haar "eigen" spaarrekening overmaken voor studie en dergelijke.
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
01-07-2020 09:46
Als ze gaat studeren kost dat minimaal 3000 per jaar, keer 5 is 15.000. Dus dan kun je beter nu vast flink beginnen met sparen.
Je zegt dat in dit tempo als ze 10 is, er 10.000 op zal staan, maar haar kosten zullen ook hoger zijn, dus denk dat je dat bedrag niet zo vlot gaat aantikken.
Het is vaak 2000 euro voor 3/4 jaar
Alle reacties Link kopieren
Of inderdaad een deel uitkeren als vakantiegeld om leuke dingen te doen in de zomervakantie.
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
01-07-2020 10:47
Het is vaak 2000 euro voor 3/4 jaar
Collegegeld is rond de 2000 euro per jaar.
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
01-07-2020 10:45
Dan zou ik dingen toch wat anders indelen inderdaad. Als je dochter meer bij je ex is heeft je ex of meer kosten aan BSO of minder inkomen omdat hij voor je kind zorgt. Al maak uit je eerder bericht op dat jij dat anders ziet.

Ik vind dit vooral nogal lullig voor je ex want hij mag de alimentatie niet gebruiken voor bepaalde kinderkosten van jou. Ik zou dan voorstellen om de bijdrage beiden procentueel dan iets te verlagen zodat hij daar uitjes en de BSO van kan betalen.
je leest verkeerd. De rekening is een gezamelijke.
Kosten voor dochter gaan daar vanaf. of t nou kleding is die ik of hij koopt. idem met toekomstige verjaardagskadootjes voor kinderfeestjes. Gaan we met zn 3e weg (zelden maar komt voor) dan betalen we t ook daar van.

Ik betaal mijn bso kosten en oppas van mijn eigen rekening en hij van de zijne. Daar is ooit ook een berekening op losgelaten zodat dat ook eerlijk verdeeld is.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou stoppen met steeds extra geld over maken op de kinderrekening. Maak duidelijke afspraken met ex over het bedrag en wat ervan betaald word. De rest op je/een eigen spaarrekening zetten. Dan hoef je niets te verantwoorden en heb je een buffer achter de hand. Waarover je zelf kan beslissen hoe je dit wilt besteden. Desnoods zet je het vast voor een aantal jaar en geef je het je dochter mee als ze het huis uit gaat, betaal je haar rijlessen, kan ze het gebruiken voor haar studie etc.
viva-life22 wijzigde dit bericht op 01-07-2020 11:20
0.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
:facepalm: Ik maak geen extra geld over naar de kindrekening
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura schreef:
01-07-2020 09:42
daarom vraag ik, wat zie ik over het hoofd. Als t in dit tempo doorgaat staat er 10.000 euro op haar spaarrekening voor ze 10 jaar is. Dus ja ik vraag me af wat ik mis en hoe anderen het doen
Gewoon lekker doorsparen dus. Als ze gaat studeren is alles weg. Net als rijbewijs, auto.
Apatura schreef:
01-07-2020 11:01
:facepalm: Ik maak geen extra geld over naar de kindrekening
Dat staat hier toch?
Apatura schreef:
01-07-2020 09:27
per maand sparen we 50 euro op haar spaarrekening. Ik spaar zelf nog 25 per maand op een rekening voor haar. Net 150 extra overgemaakt.
De afspraak is 50 en jij doet 25 per maand extra en 150 er ook nog bij. Dus in 1 maand 225 ipv 50 als ik het goed begrijp.
Alle reacties Link kopieren
lovechild schreef:
01-07-2020 11:03
Dat staat hier toch?



De afspraak is 50 en jij doet 25 per maand extra en 150 er ook nog bij. Dus in 1 maand 225 ipv 50 als ik het goed begrijp.
To heeft gewoon nóg een spaarrekening voor dochter ;)
Alle reacties Link kopieren
Als je het kunt missen, zou ik het niet naar jezelf en je ex terug overmaken. Een kind van 5 kost nog niet zoveel, maar daar kan zomaar verandering in komen. Ik zou het laten staan, het kan zomaar zijn dat ze over een jaar of 6 een beugel nodig heeft of een keer een bril moet, en misschien wel een door de school voorgeschreven laptop moet hebben (die van mijn dochter kostte 700 euro). Ik noem maar iets. Of ze gaat een sport doen die een stuk duurder is dan de zwemles en misschien komt daar nog wel muziekles bij. Dan lijkt het mij fijn om dat gewoon te hebben staan, je weet nooit wat jullie inkomsten over een tijdje zijn.
Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat je kind zo weinig blijft kosten.
Alle reacties Link kopieren
Alimentatie is berekend op volledige levensonderhoud dus ook eten, vaste lasten etc. Aangezien jullie dat er niet voor gebruiken, zou ik denken dat de kosten erg hoog zijn.

Maar ik ben zelf ook niet zo'n voorstander van zo'n kindrekening.
Alle reacties Link kopieren
lovechild schreef:
01-07-2020 11:01
Gewoon lekker doorsparen dus. Als ze gaat studeren is alles weg. Net als rijbewijs, auto.
Dat is waar, en dat doen we ook zeker. :heart:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
01-07-2020 11:01
:facepalm: Ik maak geen extra geld over naar de kindrekening

Vreemde reactie.
viva-life22 wijzigde dit bericht op 01-07-2020 11:21
0.00% gewijzigd
Irish_Wasser_Woman schreef:
01-07-2020 11:07
To heeft gewoon nóg een spaarrekening voor dochter ;)
huh oh oke. Vaag verhaal!
Alle reacties Link kopieren
Na 15 jaar co-ouderen gaat kind studeren nu. Geen gezeur over wie wat betaalt, hoeveel dat moet zijn, of kind zelf een rijbewijs moet betalen. We trekken het zo van de rekening waar we al die jaren op gespaard hebben en waar ook overschotten naar toe gingen. Heeeeeerlijk!

Voelt ontzettend luxe en als kind over een paar maanden 18 wordt maakt vader zijn bijdrage naar kind zelf over en hoeven wij financieel niks meer met elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
01-07-2020 11:12
Alimentatie is berekend op volledige levensonderhoud dus ook eten, vaste lasten etc. Aangezien jullie dat er niet voor gebruiken, zou ik denken dat de kosten erg hoog zijn.

Maar ik ben zelf ook niet zo'n voorstander van zo'n kindrekening.
Totale kosten waren destijds vastgesteld op 600 euro.
Daar is voor beide een X bedrag gerekend als vaste kosten aan zoals eten, vaste lasten enz enz.
Wat overbleef (270) is naar draagkracht verdeeld. Dochter staat bij mij ingeschreven, dus hogere vaste kosten, maar ik krijg ook kgb en hoger inkomen dus mijn bijdrage naar de kindrekening is ook hoger.
kinderbijslag gaat rechtstreeks naar de kindrekening.

ik vind t allemaal prima, we kunnen t ook prima betalen. (ik tenminste en ik hoor van hem ook geen klachten over geld)

vroeg me alleen af hoe dat nou officieel zit met uitjes enzo in de berekening.
Been there, done that, got the T-shirt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven