Geld & Recht alle pijlers

kindrekening, vakantiegeld?

01-07-2020 09:19 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Samen met mijn ex heb ik een kindrekening waar we beide maandelijks een bedrag op storten. (ik 180/hij 90)
Nu loopt het saldo op die rekening nogal op. Ik maak al regelmatig wat extra's over naar de bijbehorende spaarrekening en de kinderbijslag verdeel ik onder ons beide. Indexeren hebben we ook niet gedaan sinds de scheiding in 2017 omdat we dat beide niet nodig achtte.

Zie ik iets over het hoofd waarom er zoveel alimentatie gestort 'moet' worden? Zijn in de standaard berekening kosten en sparen voor in de toekomst meegenomen? Hoe doen anderen dit?

Ik denk dat ik aan ons beide een bedrag overmaak als vakantiegeld. Beetje luxeprobleem dit. Maar ik snap inmiddels wel waarom ouders die geen co-ouderschap hebben en de minste zorgdagen soms piepen over de hoogte van de alimentatie.
Been there, done that, got the T-shirt.
TiumPerfectum schreef:
01-07-2020 10:49
Collegegeld is rond de 2000 euro per jaar.
Ik denk dat je er bovendien gerust vanuit mag gaan dat het collegegeld elk jaar weer een klein beetje duurder wordt. Dus over 13 jaar zal het meer dan dat zijn, terwijl het spaargeld juist elk jaar een klein beetje minder waard wordt.
Alle reacties Link kopieren
lovechild schreef:
01-07-2020 11:20
huh oh oke. Vaag verhaal!
Hoezo?

We hebben de oude gezamelijke rekening aangehouden als kindrekening, hier aan gekoppeld zit een spaarrekening
Voor mezelf heb ik ook een spaarrekening geopend waar ik ook op spaar voor dochter en bijvoorbeeld giften van mijn familie op kan zetten. Dat hoeft ex niet perse te zien of bij te kunnen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
01-07-2020 11:20
Na 15 jaar co-ouderen gaat kind studeren nu. Geen gezeur over wie wat betaalt, hoeveel dat moet zijn, of kind zelf een rijbewijs moet betalen. We trekken het zo van de rekening waar we al die jaren op gespaard hebben en waar ook overschotten naar toe gingen. Heeeeeerlijk!

Voelt ontzettend luxe en als kind over een paar maanden 18 wordt maakt vader zijn bijdrage naar kind zelf over en hoeven wij financieel niks meer met elkaar.
top, dank je voor je reactie. Ik hoop en denk dat wij het over een jaar of 13 ook zo kunnen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura schreef:
01-07-2020 09:42
daarom vraag ik, wat zie ik over het hoofd. Als t in dit tempo doorgaat staat er 10.000 euro op haar spaarrekening voor ze 10 jaar is. Dus ja ik vraag me af wat ik mis en hoe anderen het doen
Nou mooi toch dat er dan 10.000 euro op haar spaar rekening staat? Dat is alleen maar fijn als ze later gaat studeren, misschien stage in het buitenland, rijbewijs. Echt dan is het zo op. Als het er tegen die tijd nog op staat.
Als je het nu eigenlijk niet kan missen is het een ander verhaal maar als het geen probleem is dan is het toch juist fijn dat ze dan al zo'n buffer heeft?
TsumTsum schreef:
01-07-2020 11:39
Nou mooi toch dat er dan 10.000 euro op haar spaar rekening staat? Dat is alleen maar fijn als ze later gaat studeren, misschien stage in het buitenland, rijbewijs. Echt dan is het zo op. Als het er tegen die tijd nog op staat.
Als je het nu eigenlijk niet kan missen is het een ander verhaal maar als het geen probleem is dan is het toch juist fijn dat ze dan al zo'n buffer heeft?
Het is ook een mooi bedrag voor het kopen van een eigen huis. Dat is straks voor een starter niet meer te doen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doorsparen. Het zou fijn zijn als ze straks kan studeren en niet afstudeert met een enorme studieschuld zoals zoveel studente tegenwoordig.
Karl_Marx schreef:
01-07-2020 10:47
Het is vaak 2000 euro voor 3/4 jaar
De tijd dat collegegeld €2000 was is helaas al voorbij en het zal alleen maar stijgen met de jaren. En als je een master oid wilt doen ben je er ook nog veel meer aan kwijt. Reizen kreeg ik voor m’n premaster bijvoorbeeld niet vergoed en koste al gauw €100 per week.

Lekker doorsparen dus. Alleen maar fijn.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
01-07-2020 09:42
daarom vraag ik, wat zie ik over het hoofd. Als t in dit tempo doorgaat staat er 10.000 euro op haar spaarrekening voor ze 10 jaar is. Dus ja ik vraag me af wat ik mis en hoe anderen het doen
.
Kinderen worden ook pas duurder wanneer ze ouder worden.
Toen de mijne naar het MBO ging was ik plots € 100 per maand kwijt alleen al aan OV kosten. er moest een tweede fiets komen om van station naar school te reizen en vv. Boekengeld en studiegeld was ook een beste hap en ook een schoolreisje (meestal een paar dagen buitenland) hakte er aardig in. Wanneer je niet uit kijkt ben je dan echt zo door dat spaarpotje heen.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Je knippert met je ogen en het is op hoor! Een paar mooie Nikes en een IPhone is al ruim een half jaar alimentatie! (Neeee, ze doet het maar met afdankertjes! Nee, als de hele klas een ‘nieuwe’ heeft voel je de groepsdruk om mee te doen!)
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
01-07-2020 11:25
Totale kosten waren destijds vastgesteld op 600 euro.
Daar is voor beide een X bedrag gerekend als vaste kosten aan zoals eten, vaste lasten enz enz.
Wat overbleef (270) is naar draagkracht verdeeld. Dochter staat bij mij ingeschreven, dus hogere vaste kosten, maar ik krijg ook kgb en hoger inkomen dus mijn bijdrage naar de kindrekening is ook hoger.
kinderbijslag gaat rechtstreeks naar de kindrekening.

ik vind t allemaal prima, we kunnen t ook prima betalen. (ik tenminste en ik hoor van hem ook geen klachten over geld)

vroeg me alleen af hoe dat nou officieel zit met uitjes enzo in de berekening.
Maar waarom zou je een kindrekening hebben als je hem amper gebruikt? Is het dan niet veel makkelijker om het deel wat jij meer moet bijdragen aan ex overmaken zodat je gewoon voor eigen inzicht kan gebruiken?
Gewoon door sparen op haar spaarrekening. Een kind van 5 heeft amper kosten. Een kind van 10 kost doorgaans het dubbele en met 15 ben je maar al te blij me die spaarrekening :-)
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
01-07-2020 20:02
Maar waarom zou je een kindrekening hebben als je hem amper gebruikt? Is het dan niet veel makkelijker om het deel wat jij meer moet bijdragen aan ex overmaken zodat je gewoon voor eigen inzicht kan gebruiken?
We gebruiken hem zeker wel. Zwemles, kleding en andere 'kind'gerelateerde kosten.

We sparen rustig verder. Het is idd fijn als dochter zonder extreme lening kan studeren, een rijbewijs kan halen en evt een steuntje in de rug krijgt als ze zelfstandig wil wonen of iets wil kopen(doe nog maar niet :hihi: :love: )
Been there, done that, got the T-shirt.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 20-06-2021 09:16
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het is de gezamelijke bankrekening die we ooit als net samenwonende studenten geopend hebben. We hebben beide een pasje.
Dus als ik naar de hema ga splits ik of de boodschappen in 'kleding enz voor kind' en 'zut voor mij' en ik reken apart af.
Of ik maak later wat over onder vermelding van 'kleding Hema' oid
Spaarrekening waar we beide bij kunnen, staat wel op naam van dochter. (Regenboogrekening)
Zilvervloot op haar naam beheer ik en heeft hij inzicht en mijn spaarpotje voor haar staat op mijn naam.

Dus van haar spaar zouden we dan officieel niets mogen halen?


Ik heb gelukkig geen strubbelingen met haar vader op financieel vlak.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Lekker doorsparen, de kans dat het van pas komt is groot. En laat je kinderen zien hoe belangrijk het is om appeltjes voor de dorst weg te leggen. Veel mensen krijgen qua financiële opvoeding bijna niets mee, een levenslange handicap als je het mij vraagt.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
02-07-2020 21:23
Het is de gezamelijke bankrekening die we ooit als net samenwonende studenten geopend hebben. We hebben beide een pasje.
Dus als ik naar de hema ga splits ik of de boodschappen in 'kleding enz voor kind' en 'zut voor mij' en ik reken apart af.
Of ik maak later wat over onder vermelding van 'kleding Hema' oid
Spaarrekening waar we beide bij kunnen, staat wel op naam van dochter. (Regenboogrekening)
Zilvervloot op haar naam beheer ik en heeft hij inzicht en mijn spaarpotje voor haar staat op mijn naam.

Dus van haar spaar zouden we dan officieel niets mogen halen?


Ik heb gelukkig geen strubbelingen met haar vader op financieel vlak.
De belangrijkste reden om niet op haar rekening te sparen, is dat jullie na haar 18de er geen invloed meer over hebben hoe ze het uitgeeft. Wil ze er een auto van kopen, dan is jullie zuinig opgespaarde studiegeld weg.

Als je wilt sparen voor studie oid, dan doe je dat het best op je eigen naam. Dan hou je controle over waar het aan uit wordt gegeven.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
02-07-2020 23:50
De belangrijkste reden om niet op haar rekening te sparen, is dat jullie na haar 18de er geen invloed meer over hebben hoe ze het uitgeeft. Wil ze er een auto van kopen, dan is jullie zuinig opgespaarde studiegeld weg.

Als je wilt sparen voor studie oid, dan doe je dat het best op je eigen naam. Dan hou je controle over waar het aan uit wordt gegeven.
Dat ga ik even bespreken met mn ex. Misschien weer een 2e spaarrekening openen op onze namen zodat we het tegen die tijd gedoseerd kunnen geven.
Dank je voor de tip.
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura schreef:
01-07-2020 09:27
De berekening is gemaakt door de mediator destijds volgens de officiële berekening.

per maand sparen we 50 euro op haar spaarrekening. Ik spaar zelf nog 25 per maand op een rekening voor haar. Net 150 extra overgemaakt.

Dochter is 5. kosten zijn nu kleding, zwemles en eigen bijdrage school. Fietsen komen nu vooral via facebook/mp/viavia. Kosten voor evt opknappen enzo mogen ook van de kindrekening. Ze heeft er nu een bij mij en een bij ex. Als ze wat ouder is zal er wel een nieuwe komen.
Middelbare school is veel veel veel duurder dan de lagere school. Veel duurder. Alles erna nog duurder.
Fietsen, duurdere kleding, sporten, clubjes enz. Hoe groter hoe meer ze kosten.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 20-06-2021 09:16
0.00% gewijzigd
*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven