Geld & Recht alle pijlers

Klein bedrag, grenzen en eerlijkheid. Advies?

01-01-2019 20:35 105 berichten
Hallo Forummers

Ik zit ergens mee en ik vroeg me af wat jullie in zo'n situatie zouden doen

Vorige maand ben ik met familie leden een dag op pad geweest. Was heel gezellig, maar omdat alles cash betaald moest worden en we daar niet op voorbereid waren heeft 1 persoon alles voor ons voorgeschoten. Na die dag kreeg ik een tikkie van die persoon, het bedrag klopte zo ongeveer wel. Maar daarna ben ik gaan nadenken dat het bedrag niet helemaal klopt. Ik heb dit aangegeven, en ik moest me niet druk maken en het klopte gewoon volgens hun. Ik dus toch maar betaald, maar instant spijt. Ik heb dus iets teveel betaald. Het gaat maar om 5 euro, en normaal gesproken zou ik dat laten waaien. Maar helaas is dit niet de eerste keer dat het gebeurt. Ik heb vaker opgemerkt dat na dagjes uit of gezamenlijke cadeaus kopen het bedrag altijd hoger uit viel dan het daadwerkelijk kostte. Ik heb hier zelden een punt van gemaakt omdat ik mijn familie leden nooit echt aan kon. Lastig grenzen aan geven en als ik ze aan gaf werd er overheen geraasd. Ik heb het 1 keer eerder geprobeerd aan te geven dat dit mij opviel en ik graag zou willen dat ik het daadwerkelijke bedrag zou betalen en niet afgerond naar boven (dit is wat vaak gebeurt, afronden naar boven), maar toen werd er geïrriteerd gereageerd en moest ik me niet druk maken om een paar euro. Tot een paar maanden terug een van die familie leden een hele discussie en ruzie heeft veroorzaakt omdat ze een paar euro te weinig had gekregen. Dus na dit dagje uit en teveel betalen dacht ik: ik ga het aangeven. Ik zou graag die 5 euro terug willen. En echt waar, ik voel me een beetje een gier erover, maar ik heb ook het gevoel dat er lekker aan mij verdiend word op deze manier omdat het dus vaker gebeurt. Ze spreken elkaar ook onderling vaker, en zijn closer met elkaar dan met mij. Heb het idee dat ik flink genaaid word. Het is een principe kwestie van mijn kant, ik hou van eerlijkheid en respect.. die 5 euro zelf kunnen me gestolen worden, maar het gevoel van de manier waarop niet...
Maargoed, dus aangegeven bij ze, na een hele discussie, veel gezucht, veel geïrriteerde reacties, veel 'waar maak je je druk om' en veel doorzetten van mijn kant zouden ze die 5 euro mee nemen de eerste keer dat ze mij weer zagen. Inmiddels hebben we elkaar 4 keer gezien, en is er nog niks terug.
Ik wil het eigenlijk weer aangeven, want er word weer over me heen gelopen en ik wil dat niet meer. Maar ik ben bang voor heel veel gedoe.. of dat ik echt een zeikerd ben. Zouden jullie dit aangeven? En hoe?
sneezlee schreef:
01-01-2019 20:57
Ook niet als het vaker gebeurt? En als een ander familie lid die jij dus altijd teveel betaald, zelf een paar euro te weinig krijgt, en dan reageert alsof de wereld vergaat?
Wie reageert er alsof de wereld vergaat?
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
01-01-2019 20:49
Nu nog weinig bewijs, dus ik zou het laten gaan.

En volgende keer ofwel niet meer meegaan, ofwel zelf alles in handen houden.
Of zorgen dat je bij elke activiteit cash geld mee hebt en ineens jouw deel betaalt en de rest de overschot maar laat uitvissen.

Dit. Volgende keer dus zelf regelen en/of alles voorschieten. Dan weet je het bedrag precies.
Nu laten zitten, volgende keer in eigen hand nemen door alles zelf te betalen en naderhand bij iedereen te verhalen.
RoseHip schreef:
01-01-2019 20:58
Over welk bedrag gaat het eigenlijk?
5 euro op 20 of 50 euro maakt nl nogal een verschil.
Totale bedrag van mij is 15 euro geweest. Daar is 20 van gemaakt.
sneezlee schreef:
01-01-2019 20:59
We hebben nergens fooi betaald


Ik heb het helemaal niet over fooi gehad. Wel over het allemaal regelen voor iedereen, zorgen dat je genoeg geld hebt, tijd en moeite steken in de organisatie en in het berekenen van het bedrag en het iedereen achter de broek aanzitten voor het geld.
En over afronden naar een tientje als het 9,30 per persoon is, of naar 55 als het 51 per persoon is. Als soort van vergoeding voor het werk wat je familielid doet. Niet als fooi naar een restaurant of zo.
sneezlee schreef:
01-01-2019 21:00
Totale bedrag van mij is 15 euro geweest. Daar is 20 van gemaakt.


Een hele dag op pad voor 15 of 20 euro, nou nou.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
01-01-2019 21:01
Ik heb het helemaal niet over fooi gehad. Wel over het allemaal regelen voor iedereen, zorgen dat je genoeg geld hebt, tijd en moeite steken in de organisatie en in het berekenen van het bedrag en het iedereen achter de broek aanzitten voor het geld.
En over afronden naar een tientje als het 9,30 per persoon is, of naar 55 als het 51 per persoon is. Als soort van vergoeding voor het werk wat je familielid doet. Niet als fooi naar een restaurant of zo.
Maar dat overleg je wel... Je maakt niet zomaar 20 euro van 15 euro vind ik.
Alle reacties Link kopieren
RoseHip schreef:
01-01-2019 20:40
Schiet de volgende keer zelf alles voor.

Dat lijkt mij ook het beste. Dat kan op veel manieren leerzaam zijn.
evaq wijzigde dit bericht op 01-01-2019 21:12
1.36% gewijzigd
Marana-- schreef:
01-01-2019 21:01
Ik heb het helemaal niet over fooi gehad. Wel over het allemaal regelen voor iedereen, zorgen dat je genoeg geld hebt, tijd en moeite steken in de organisatie en in het berekenen van het bedrag en het iedereen achter de broek aanzitten voor het geld.
En over afronden naar een tientje als het 9,30 per persoon is, of naar 55 als het 51 per persoon is. Als soort van vergoeding voor het werk wat je familielid doet. Niet als fooi naar een restaurant of zo.
Ja had volgens mij al gezegd dat er weinig georganiseerd is, we hebben ons eigen ticket gekocht, zijn er zelf heen gereden, en zijn naar binnen gegaan en hebben een leuke dag gehad. Niks hoeven te organiseren dus van te voren. Weinig werk in gezeten. En het totaal bedrag delen door 5 en een tikkie sturen, is niet echt werk te noemen vind ik. Dus ja daar is rekening mee gehouden 👍
sneezlee schreef:
01-01-2019 21:00
Totale bedrag van mij is 15 euro geweest. Daar is 20 van gemaakt.
Dat is wel veel ja.
Weet je zeker dat je alles berekend hebt? Een dag op pad voor 15 euro lijkt me weinig.

Maar goed, bied de volgende keer aan alles voor te schieten, te berekenen en terug te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
01-01-2019 21:02
Een hele dag op pad voor 15 of 20 euro, nou nou.
Volgens mij gaat het niet om het bedrag maar om het gevoel dat TO heeft. Dat er gebruik, of misbruik, van haar gemaakt wordt. Zou ik ook hebben. En één keer vijf euro is niet veel, maar als er meerdere mensen mee gaan en het is elke keer zo, dan wel.
Houd er dan wel rekening dat dat vaak ondankbaar werk is. Sommigen zijn niet zo vlot met betalen en moetje achter debroek aan zitten.
Alle reacties Link kopieren
sneezlee schreef:
01-01-2019 21:00
Totale bedrag van mij is 15 euro geweest. Daar is 20 van gemaakt.
Is er soms iemand ontlast? Een oudere, zodat iedereen iets meer betaalt.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
01-01-2019 20:58
Over 2 colaatjes ga ik niet moeilijk doen.
Al helemaal niet weken nadien.

Maar mij systematisch / meerdere keren voor 50 of 500 euro proberen te pluimen ... dan hebben ze toch écht de verkeerde voor en is het toch echt ruzie in de familie.

Ik ben wel goed, maar niet gek.
Nee dan maak ik geen ruzie; dan scheid ik de financiën zorgvuldig want kennelijk denken ze dan dat ik geld als water heb.

Ik blijf vriendelijk en praat er verder niet over. Het is me geen vervelende sfeer waard.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Marana-- schreef:
01-01-2019 21:02
Een hele dag op pad voor 15 of 20 euro, nou nou.
Het punt is dus dat dit vaker gebeurt hè, en ik zei al die 5 euro kan me gestolen worden, en de volgende keer doe ik het ook niet meer zo. Maar ik kan niet snappen dat je dat überhaupt wil doen bij familie leden? Of bij wie dan ook... Ik zou dat echt niet doen.. vind dat niet fair
sneezlee schreef:
01-01-2019 21:08
Het punt is dus dat dit vaker gebeurt hè, en ik zei al die 5 euro kan me gestolen worden, en de volgende keer doe ik het ook niet meer zo. Maar ik kan niet snappen dat je dat überhaupt wil doen bij familie leden? Of bij wie dan ook... Ik zou dat echt niet doen.. vind dat niet fair


Ja het is niet eerlijk. Maar ik zou er niet over zeuren zelf. De volgende keer schiet jij alles voor, dan is het ook opgelost.
Tickel schreef:
01-01-2019 21:07
Is er soms iemand ontlast? Een oudere, zodat iedereen iets meer betaalt.
Nee we zijn allemaal kern gezond en vlot
Alle reacties Link kopieren
sneezlee schreef:
01-01-2019 21:00
Totale bedrag van mij is 15 euro geweest. Daar is 20 van gemaakt.
Totaal bedrag van jou of gemiddeld bedrag van iedereen?
Waarschijnlijk is het totaal door 5 gedeeld terwijl jij alleen voor je eigen deel wil betalen?
Alle reacties Link kopieren
Dus je had zelf geen geld bij je, hebt zelf 20,- betaald terwijl je vindt dat het 15,- moest zijn, gaat zelf op stap met mensen waarvan jij vindt dat ze je uitbuiten en geen respect hebben, en je hebt daarin nog geen patroon ontdekt?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
sneezlee schreef:
01-01-2019 21:00
Totale bedrag van mij is 15 euro geweest. Daar is 20 van gemaakt.

Oh, wacht: jij wil alleen betalen wat jij hebt gebruikt?

Dat is je goed recht. Maar vaak worden dingen "HO" gedaan: hoofdelijke omslag. Dus totaalbedrag gedeeld door aantaal mensen ("hoofden").

Als dat het verschil is, dan begrijp ik je wel: je gaat uiteten, de een neemt een goedkope salade, de ander een dure biefstuk. En uiteindelijk betaalt iedereen hetzelfde ... dat kan vervelend zijn.

Als dat de verklaring is, dan heeft het niet te maken met eerlijkheid, maar gewoon een praktische oplossing. Als het om 5 euro gaat, dan zou ik niet moeilijk doen.

Maar nogmaals: dan kan jij het de volgende keer voor de hele groep voorschieten, en dan na afloop geld incasseren. Je kan dan precies per persoon bepalen wat ze moeten betalen.
CatLady33 schreef:
01-01-2019 21:06
Volgens mij gaat het niet om het bedrag maar om het gevoel dat TO heeft. Dat er gebruik, of misbruik, van haar gemaakt wordt. Zou ik ook hebben. En één keer vijf euro is niet veel, maar als er meerdere mensen mee gaan en het is elke keer zo, dan wel.
Dit dus inderdaad. Dank je wel voor het goed lezen van m'n openingspost

En begrijp me niet verkeerd. We hebben echt leuke dagen gehad en zijn als hele grote familie ontzettend close. Maar geldzaken en mijn grenzen aangeven daar kan nog wel iets aan verbeteren 😂 maar ben de jongste dus word nog snel klein gehouden... En dus een beetje over me heen gelopen. Hier wil ik graag verandering in brengen. Maar dank voor alle reacties. Ik laat het deze keer gaan, zal het nog wel eens een keer als grap benoemen maar niks meer verwachten. Dat kunnen wij weer wel goed, grappen maken over elkaars minpunten en dat kunnen ze ook aan.
Volgende keer pak ik het zeker anders aan! Deze keer laat ik het gaan
evaq schreef:
01-01-2019 21:18
Oh, wacht: jij wil alleen betalen wat jij hebt gebruikt?

Dat is je goed recht. Maar vaak worden dingen "HO" gedaan: hoofdelijke omslag. Dus totaalbedrag gedeeld door aantaal mensen ("hoofden").

Als dat het verschil is, dan begrijp ik je wel: je gaat uiteten, de een neemt een goedkope salade, de ander een dure biefstuk. En uiteindelijk betaalt iedereen hetzelfde ... dat kan vervelend zijn.

Als dat de verklaring is, dan heeft het niet te maken met eerlijkheid, maar gewoon een praktische oplossing. Als het om 5 euro gaat, dan zou ik niet moeilijk doen.

Maar nogmaals: dan kan jij het de volgende keer voor de hele groep voorschieten, en dan na afloop geld incasseren. Je kan dan precies per persoon bepalen wat ze moeten betalen.
Nee op die manier doen we het nooit, ieder eigen deel. Aangezien er een flink verschil in inkomen zit, ene zit krap bij kas, ander totaal niet. Dus die regel hebben we sowieso al, ieder z'n eigen deel en niet delen door aantal personen. Daarbij hebben we allemaal, hoe bizar ook familie ding denk ik, precies hetzelfde gegeten en gedronken. Dus dan zou het ook niet kloppen
Alle reacties Link kopieren
Dat gaat snel, in de OP was je nog het buitenbeentje en nu zijn jullie alweer heel close. Doe je goed
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
01-01-2019 21:23
Dat gaat snel, in de OP was je nog het buitenbeentje en nu zijn jullie alweer heel close. Doe je goed
"Ze spreken elkaar ook onderling vaker, en zijn closer met elkaar dan met mij."
Zeg nergens dat ik een buitenbeentje ben toch? Zij zijn wat closer met elkaar, hebben wat meer onderling contact. Maar dat zegt niet dat we niet close zijn. De hele familie is close. De een wat meer dan de ander. Tja zo gaat dat met een grote familie.
Grote familie, vijf personen? En hele close?

Hoe ga je het de volgende keer aanpakken? Hoef je nu nog niet te bedenken hoor, maar bedenk het wel voordat je op stap gaat, bereid je goed voor zodat je niet weer overbluft wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven