Geld & Recht alle pijlers

Klein bedrag, grenzen en eerlijkheid. Advies?

01-01-2019 20:35 105 berichten
Hallo Forummers

Ik zit ergens mee en ik vroeg me af wat jullie in zo'n situatie zouden doen

Vorige maand ben ik met familie leden een dag op pad geweest. Was heel gezellig, maar omdat alles cash betaald moest worden en we daar niet op voorbereid waren heeft 1 persoon alles voor ons voorgeschoten. Na die dag kreeg ik een tikkie van die persoon, het bedrag klopte zo ongeveer wel. Maar daarna ben ik gaan nadenken dat het bedrag niet helemaal klopt. Ik heb dit aangegeven, en ik moest me niet druk maken en het klopte gewoon volgens hun. Ik dus toch maar betaald, maar instant spijt. Ik heb dus iets teveel betaald. Het gaat maar om 5 euro, en normaal gesproken zou ik dat laten waaien. Maar helaas is dit niet de eerste keer dat het gebeurt. Ik heb vaker opgemerkt dat na dagjes uit of gezamenlijke cadeaus kopen het bedrag altijd hoger uit viel dan het daadwerkelijk kostte. Ik heb hier zelden een punt van gemaakt omdat ik mijn familie leden nooit echt aan kon. Lastig grenzen aan geven en als ik ze aan gaf werd er overheen geraasd. Ik heb het 1 keer eerder geprobeerd aan te geven dat dit mij opviel en ik graag zou willen dat ik het daadwerkelijke bedrag zou betalen en niet afgerond naar boven (dit is wat vaak gebeurt, afronden naar boven), maar toen werd er geïrriteerd gereageerd en moest ik me niet druk maken om een paar euro. Tot een paar maanden terug een van die familie leden een hele discussie en ruzie heeft veroorzaakt omdat ze een paar euro te weinig had gekregen. Dus na dit dagje uit en teveel betalen dacht ik: ik ga het aangeven. Ik zou graag die 5 euro terug willen. En echt waar, ik voel me een beetje een gier erover, maar ik heb ook het gevoel dat er lekker aan mij verdiend word op deze manier omdat het dus vaker gebeurt. Ze spreken elkaar ook onderling vaker, en zijn closer met elkaar dan met mij. Heb het idee dat ik flink genaaid word. Het is een principe kwestie van mijn kant, ik hou van eerlijkheid en respect.. die 5 euro zelf kunnen me gestolen worden, maar het gevoel van de manier waarop niet...
Maargoed, dus aangegeven bij ze, na een hele discussie, veel gezucht, veel geïrriteerde reacties, veel 'waar maak je je druk om' en veel doorzetten van mijn kant zouden ze die 5 euro mee nemen de eerste keer dat ze mij weer zagen. Inmiddels hebben we elkaar 4 keer gezien, en is er nog niks terug.
Ik wil het eigenlijk weer aangeven, want er word weer over me heen gelopen en ik wil dat niet meer. Maar ik ben bang voor heel veel gedoe.. of dat ik echt een zeikerd ben. Zouden jullie dit aangeven? En hoe?
Alle reacties Link kopieren
sneezlee schreef:
01-01-2019 21:27
"Ze spreken elkaar ook onderling vaker, en zijn closer met elkaar dan met mij."
Zeg nergens dat ik een buitenbeentje ben toch? Zij zijn wat closer met elkaar, hebben wat meer onderling contact. Maar dat zegt niet dat we niet close zijn. De hele familie is close. De een wat meer dan de ander. Tja zo gaat dat met een grote familie.
Wat jij wil. Je OP is nogal met drama gevuld en uiteindelijk gaat het dus nergens over.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Marana-- schreef:
01-01-2019 21:28
Grote familie, vijf personen? En hele close?

Hoe ga je het de volgende keer aanpakken? Hoef je nu nog niet te bedenken hoor, maar bedenk het wel voordat je op stap gaat, bereid je goed voor zodat je niet weer overbluft wordt.
Grote familie als in 14 personen. Alleen het gezin nog maar. We waren niet met het hele gezin op pad dit keer, niet iedereen kon.
Close als in gezellig, vaak samen, familie belangrijk vinden. En over algemeen ook heel open kunnen praten. Ik ben zoals ik zei de jongste dus ben erg klein gehouden. De 'wat weet zij nou' en het voor mij willen regelen. Daar kom ik nu aardig uit, ook door veel en eerlijk tegen ze te zeggen en grenzen aan te geven. Had gehoopt dat het hierover ook wel kon, maar daar zit dus nog werk aan. En ik snap de reactie van hun 'waar maak je je druk om' echt wel. Als je alleen denkt aan die paar euro. Voor mij zit er ook een emotie achter. En heb dat ook aangegeven en dat werd daarna wel begrepen, maar het geld komt dus alsnog niet terug. Maar goed ik laat het nu lekker gaan, druk maken ook niet waard.

Idd, volgende keer pak ik het sowieso aan. Neem voortaan cash mee ( ik heb het echt nog nooit meegemaakt dat er nergens in een heel park gepind kon worden 😅) maar ik weet nu dat dat wel mogelijk is. En niet zomaar geld over maken op goed vertrouwen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het voor nu laten gaan. Je hebt ze inmiddels 4 keer gezien nadat ze hebben gezegd dat je de 5 euro bij de eerstvolgende keer terug krijgt. Nu er over door blijven zeuren zou ik niet doen. Ze gaan het je toch niet geven.

De volgende keer gewoon anders aanpakken.

Ik snap jouw principe ergens wel, maar persoonlijk zou ik dat bij familie niet zo doen. Maar ik ben er dan ook zeker van dat mijn familie niet van me zou 'profiteren', dus dat is misschien een verschil.
JollyRider schreef:
01-01-2019 21:23
Dat gaat snel, in de OP was je nog het buitenbeentje en nu zijn jullie alweer heel close. Doe je goed
Zo, jij bent gelijk in het nieuwe jaar al weer vervelend, zeg O_o
Alle reacties Link kopieren
Ik snap iets niet.
Je zegt dat dit wel vaker voorkomt.
Dan snap ik echt niet dat je niet gewoon geld bij je hebt om op de dag zelf gelijk jouw deel te betalen.

Of dat jij niet alles betaald en daarna aam de familie de tikkie verstuurd

Je laat het in mijn ogen zelf gebeuren
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
01-01-2019 21:41
Zo, jij bent gelijk in het nieuwe jaar al weer vervelend, zeg O_o
Vertel eens iets nieuws
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
TO, aangezien je het idee hebt dat diegene jou bewust teveel laat betalen:
noteer voor een volgende keer wat de kosten voor jou zijn en maak dat over, ook als er in dat tikkie wat anders staat.
Alle reacties Link kopieren
Toch is de kans toch ook aanwezig dat je iets over het hoofd ziet. Voor 15 euro de hele dag gedronken en gegeten?
Vraag anders gewoon waar ze het bedrag op baseren? Zonder nu al verontwaardigd te zijn.
Kan me echt niet voorstellen dat ze je ( terwijl je de jongste bent en meest krap bij kas wat ik zo begrijp) proberen ' op te lichten' door 5 euro meer te vragen.

Ik vind het een bijzonder verhaal. Volgende keer idd zelf alles betalen.
Alle reacties Link kopieren
Als het nou niet de eerst keer is en jij verdenkt je familieleden ervan dat ze je (weer) flink naaien, waarom schiet jij dan niet voor of zorg je voor voldoende cash? Erg passief allemaal.

En ja, ik vind je een behoorlijke zeikerd en ik zou jou voortaan thuis laten. Maanden na dato gaan zeveren over vijf euro. :roll:
niet alles gelezen

Waarom schiet je het zelf dan niet eens voor de hele club voor? Ik vind het meer dan normaal dat je bij dit soort kleine bedragen naar boven afrondt. Ik vind €5 echt te weinig om een principekwestie van te maken.
Dus degene die voorgeschoten heeft, heeft € 210,- afgerekend en € 260,- in rekening gebracht bij de rest?
Big business dat voorschieten: zelf gratis eten en drinken en € 50,- winst!

Ik vind dat je gelijk hebt. Het is belachelijk. Dus nooit meer iemand van je familie voor laten schieten. Wat een uitgekookt type zeg!
anoniem_377120 wijzigde dit bericht op 01-01-2019 21:47
Reden: Rekenfoutje
0.31% gewijzigd
Waarom betaal je als het niet klopt? Wat een gezeur zeg. Ik zou het laten gaan en dan evt de volgende keer het goed bijhouden en het juiste bedrag betalen.
Maar om nou te stellen dat er met die paar euro dik verdiend wordt op je is ook wel wat overdreven?
Alle reacties Link kopieren
Zhy hoe kom je aan die bedragen? To gaf toch aan dat ze met 5 waren en er 20 berekend is, das een heel ander bedrag dan jouw 280?? Of lees ik niet goed.
Waarom betaal jij dan voor de groep? Laat hun lekker betalen en pas jouw aandeel gewoon gepast bij. Of zeg jij voortaan dat je jouw aandeel wel overmaakt naar de groepsbetaler. En als je zoveel gezeik met die mensen hebt, hoe leuk is het dan nog daar mee weg te gaan?
En valt het de anderen dan niet op dat ze €5 teveel moeten betalen?

Of gaat het je vooral om het assertiever willen zijn en dat je daarom op je strepen wil staan?
Was het niet gewoon 16 euro pp en is toen geroepen dat de persoon die voorgeschoten heeft vrijgehouden zou worden als bedankje?
Zhy schreef:
01-01-2019 21:45
Dus degene die voorgeschoten heeft, heeft € 210,- afgerekend en € 260,- in rekening gebracht bij de rest?
Big business dat voorschieten: zelf gratis eten en drinken en € 50,- winst!

Ik vind dat je gelijk hebt. Het is belachelijk. Dus nooit meer iemand van je familie voor laten schieten. Wat een uitgekookt type zeg!


Ze waren met 5 personen. Dus het zou gaan om 75 euro wat 100 euro wordt. Als TO alles wat ze heeft gebruikt goed heeft onthouden.
RoseHip schreef:
01-01-2019 20:40
Schiet de volgende keer zelf alles voor.
lizenlotte schreef:
01-01-2019 21:50
Zhy hoe kom je aan die bedragen? To gaf toch aan dat ze met 5 waren en er 20 berekend is, das een heel ander bedrag dan jouw 280?? Of lees ik niet goed.
Oh, ik las ergens 14 personen. Excuus.

Met 5 heeft familielid € 75,- (5x15) afgerekend en € 80,- (4x20) bij de rest in rekening gebracht. Houdt zichzelf dus vrij + € 5,- winst.
Vind ik alsnog debiel.
Als dat zo is, waarom komen die anderen dan niet in opstand?
En idd dat is debiel. Maar als ik weet dat ik 15 euro moet betalen en ik krijg een tikkie voor 20 ga ik toch geen 20 betalen. En als ik het idee heb dat er al langer van mij geprofiteerd werd dan ging ik niet meer mee of ik zou er van tevoren heel duidelijk over zijn.
Je hebt geprobeerd een streep onder het verleden te zetten door wat assertiever te zijn en dat heeft het probleem niet opgelost.
Zij stellen zich nu zo op dat jij 'onbeschoft' moet worden, ik vind dat inderdaad een taktiek van mensen die schijt aan je hebben.
Volgende keer zelfde taktiek volgen: goed opletten wat iets kost en overmaken wat jijzelf kwijt wilt. Zij volgen hun eigen koers, jij dus ook.
Geen woorden meer aan vuil maken
Ik persoonlijk zou zo weinig mogelijk met dit soort mensen weg willen, dat zou je ook kunnen overwegen.
Ik mijd mensen die heel anders met geld omgaan als dat ik doe, maakt het leven een stuk relaxter.
Sofietje1983 schreef:
01-01-2019 22:14
Als dat zo is, waarom komen die anderen dan niet in opstand?
En idd dat is debiel. Maar als ik weet dat ik 15 euro moet betalen en ik krijg een tikkie voor 20 ga ik toch geen 20 betalen. En als ik het idee heb dat er al langer van mij geprofiteerd werd dan ging ik niet meer mee of ik zou er van tevoren heel duidelijk over zijn.
Enige wat ik kan bedenken waarom de anderen niet in opstand komen: Misschien hebben die anderen wel maar € 15,- betaald? Dat is eigenlijk nog erger. Met zulke mensen ging ik niet meer op stap of gezamenlijk een cadeau voor iemand kopen. Familie of geen familie.
De mensen die TO een zeikerd noemen, moeten even meer doordenken. Het is echt respectloos hoe die familieleden TO behandelen.
Zhy schreef:
01-01-2019 22:26
Enige wat ik kan bedenken waarom de anderen niet in opstand komen: Misschien hebben die anderen wel maar € 15,- betaald? Dat is eigenlijk nog erger. Met zulke mensen ging ik niet meer op stap of gezamenlijk een cadeau voor iemand kopen. Familie of geen familie.
De mensen die TO een zeikerd noemen, moeten even meer doordenken. Het is echt respectloos hoe die familieleden TO behandelen.
Eens.
Maar, TO hoeft er geen drama van te maken verder. Volgende keer gewoon betalen wat je schuldig bent, zelf betalen op de dag voor jezelf of niet meer meegaan.
Alle reacties Link kopieren
sneezlee schreef:
01-01-2019 20:35
Hallo Forummers

omdat alles cash betaald moest worden en we daar niet op voorbereid waren heeft 1 persoon alles voor ons voorgeschoten. ?
En dit gebeurt dus vaker... Wat dacht je van meteen zelf gewoon betalen je er niet makkelijk vanaf maken door een ander het te laten voorschieten. Of zelf voorschieten, kun je precies tot op de cent tikkies in de rondte sturen.
Alle reacties Link kopieren
sneezlee schreef:
01-01-2019 21:06
Ja had volgens mij al gezegd dat er weinig georganiseerd is, we hebben ons eigen ticket gekocht, zijn er zelf heen gereden, en zijn naar binnen gegaan en hebben een leuke dag gehad. Niks hoeven te organiseren dus van te voren. Weinig werk in gezeten. En het totaal bedrag delen door 5 en een tikkie sturen, is niet echt werk te noemen vind ik. Dus ja daar is rekening mee gehouden 👍
En je hebt géén 15 euro cash bij je... eh tja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven