Geld & Recht alle pijlers

Klein bedrag, grenzen en eerlijkheid. Advies?

01-01-2019 20:35 105 berichten
Hallo Forummers

Ik zit ergens mee en ik vroeg me af wat jullie in zo'n situatie zouden doen

Vorige maand ben ik met familie leden een dag op pad geweest. Was heel gezellig, maar omdat alles cash betaald moest worden en we daar niet op voorbereid waren heeft 1 persoon alles voor ons voorgeschoten. Na die dag kreeg ik een tikkie van die persoon, het bedrag klopte zo ongeveer wel. Maar daarna ben ik gaan nadenken dat het bedrag niet helemaal klopt. Ik heb dit aangegeven, en ik moest me niet druk maken en het klopte gewoon volgens hun. Ik dus toch maar betaald, maar instant spijt. Ik heb dus iets teveel betaald. Het gaat maar om 5 euro, en normaal gesproken zou ik dat laten waaien. Maar helaas is dit niet de eerste keer dat het gebeurt. Ik heb vaker opgemerkt dat na dagjes uit of gezamenlijke cadeaus kopen het bedrag altijd hoger uit viel dan het daadwerkelijk kostte. Ik heb hier zelden een punt van gemaakt omdat ik mijn familie leden nooit echt aan kon. Lastig grenzen aan geven en als ik ze aan gaf werd er overheen geraasd. Ik heb het 1 keer eerder geprobeerd aan te geven dat dit mij opviel en ik graag zou willen dat ik het daadwerkelijke bedrag zou betalen en niet afgerond naar boven (dit is wat vaak gebeurt, afronden naar boven), maar toen werd er geïrriteerd gereageerd en moest ik me niet druk maken om een paar euro. Tot een paar maanden terug een van die familie leden een hele discussie en ruzie heeft veroorzaakt omdat ze een paar euro te weinig had gekregen. Dus na dit dagje uit en teveel betalen dacht ik: ik ga het aangeven. Ik zou graag die 5 euro terug willen. En echt waar, ik voel me een beetje een gier erover, maar ik heb ook het gevoel dat er lekker aan mij verdiend word op deze manier omdat het dus vaker gebeurt. Ze spreken elkaar ook onderling vaker, en zijn closer met elkaar dan met mij. Heb het idee dat ik flink genaaid word. Het is een principe kwestie van mijn kant, ik hou van eerlijkheid en respect.. die 5 euro zelf kunnen me gestolen worden, maar het gevoel van de manier waarop niet...
Maargoed, dus aangegeven bij ze, na een hele discussie, veel gezucht, veel geïrriteerde reacties, veel 'waar maak je je druk om' en veel doorzetten van mijn kant zouden ze die 5 euro mee nemen de eerste keer dat ze mij weer zagen. Inmiddels hebben we elkaar 4 keer gezien, en is er nog niks terug.
Ik wil het eigenlijk weer aangeven, want er word weer over me heen gelopen en ik wil dat niet meer. Maar ik ben bang voor heel veel gedoe.. of dat ik echt een zeikerd ben. Zouden jullie dit aangeven? En hoe?
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
01-01-2019 21:02
Een hele dag op pad voor 15 of 20 euro, nou nou.
Pfff.... Inderdaad!
'I don't need an inspirational quote. I Just need coffee.
Alle reacties Link kopieren
Yasmeenah82 schreef:
01-01-2019 22:44
Pfff.... Inderdaad!
Volgens mij las ik dat TO zelf het vervoer en ticket heeft betaald, dus het zal denk ik om een lunch of iets gaan.
Alle reacties Link kopieren
Niet netjes. Maar er is een makkelijke oplossing: schiet volgende keer zelf alles voor en ga het terugvragen.

Misschien zijn er wel een aantal familieleden die niet betalen en dan denkt diegene: t is goed met ze, ik vraag er bij iedereen 5% bij, als dan 5% niet betaalt ben ik niet de lul.
Volgende keer duidelijk je grens aangeven en vragen hoe iets berekend gaat worden. Betaal anders zelf of maak een foto van de bon.
Voor nu zou ik het laten gaan want je hebt geen bewijs dat je gelijk hebt.
De volgende keer cash bij je hebben en alles gelijk afrekenen.
Alle reacties Link kopieren
Wordt er opzettelijk aan jou teveel gevraagd, wordt er van jou geprofiteerd of wordt er onopzettelijk verkeerd gerekend en houden ze het been stijf?
In het eerste geval blijf ik niet close met die mensen, ook niet als het familie of beste vrienden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen zijn eigen deel betalen.. doen mensen dat nog?
Zal het niet gewoon door het aantal hoofden zijn gedeeld?


En als je continue word genaaid waarom ga je nog met hun om? Niks met grenzen te maken je laat zelf over je heen lopen dan hoor.

Reken het nog 100x na voordat je ruzie maakt over 5 hele euro’s.
Dus ook geen ‘leuke’ grapjes
Ja waarschijnlijk is het gewoon gesplit. Dus heb je meer betaald dan dat jij hebt uitgegeven maar dat heb je nou eenmaal met splitten. Als je dat niet wil dan moet je gewoon zelf betalen. Ik zou mijn vrienden echt uitlachen als ze vervolgens achteraf nog 5 euro gaan vragen.
Alle reacties Link kopieren
Vlinder1963 schreef:
04-01-2019 14:57
De volgende keer cash bij je hebben en alles gelijk afrekenen.
Dit. Betaal de volgende keer je eigen dingen. Krijg je ook geen gedoe.
Route88 schreef:
04-01-2019 22:47
Iedereen zijn eigen deel betalen.. doen mensen dat nog?
Ik weet niet anders!

Toen ik nog studeerde heb ik dat ook wel eens aangehouden toen de dominantste riep splitten. Ik had namelijk niet meer geld bij me...
Alle reacties Link kopieren
Het is voor TO een principe kwestie, het gaat niet om die vijf euro an sich.

Voorschieten voor een hele groep, kan niet iedereen.

Verder vind ik het ook een verschil of je alleen bent of met een gezin en wat er besteld wordt.

Dat iemand vrij wordt gesteld van betaling omdat hij/zij het voorgeschoten heeft of er een paar euro aan verdiend, vind ik echt onzin.

TO, voor nu zou ik die vijf euro laten voor wat het is. Volgende keer vooraf duidelijke afspraken maken. Neem naast je pinpas ook contant geld mee en betaal je eigen deel.
retrostar schreef:
01-01-2019 20:55
Met familie ga je geen ruzie maken over 5 euro. Nog nieteens over 50 of 500.

Vriendschappelijke familiebanden zijn meer waard dan 5 euro. In feite zijn ze onbetaalbaar.
Als familie of vrienden mij voor 50 euro naaid dan hoort diegene dat wel van mij. Ik heb het niet breed en heb dus echt last van 50 euro minder. En mijn familie weet dat.

Dus waarom zou ik niks mogen zeggen maar zij wel mij naaien?
RoseHip schreef:
01-01-2019 20:40
Schiet de volgende keer zelf alles voor.
En dan moeten gaan leuren om je geld
Alle reacties Link kopieren
Wat een gedoe voor 5 euro. Is het niet waard. Volgende keer gewoon zorgen dat je cash bij je hebt en alles zelf afrekent.
Sooofff schreef:
07-01-2019 09:17
Wat een gedoe voor 5 euro. Is het niet waard. Volgende keer gewoon zorgen dat je cash bij je hebt en alles zelf afrekent.
Dat lost de gezamenlijke cadeaus niet op waarbij het ook gebeurt
3thee schreef:
07-01-2019 09:25
Dat lost de gezamenlijke cadeaus niet op waarbij het ook gebeurt
Dan kan ze zeggen dat ze bijv. 10 euro bijdraagt aan een gezamenlijk kado.
3thee schreef:
07-01-2019 09:25
Dat lost de gezamenlijke cadeaus niet op waarbij het ook gebeurt
Nou, dan schiet TO het cadeau voor. Ik vind het nog steeds vreemd dat de anderen geen probleem hebben met die €5.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral vreemd dat iemand er gewoon geld bovenop drukt ‘voor de moeite’. Zou echt geen seconde in mij opkomen te doen.
toffifee schreef:
07-01-2019 12:44
Ik vind het vooral vreemd dat iemand er gewoon geld bovenop drukt ‘voor de moeite’. Zou echt geen seconde in mij opkomen te doen.
Nee, da’s ook belachelijk. Dat zou ik ook nooit doen.
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
01-01-2019 21:44
TO, aangezien je het idee hebt dat diegene jou bewust teveel laat betalen:
noteer voor een volgende keer wat de kosten voor jou zijn en maak dat over, ook als er in dat tikkie wat anders staat.
Precies zo zou ik het doen. Zelf alles voorschieten zou ik geen zin in hebben. Gezien het feit dat TO niet echt serieus wordt genomen door de rest van de familie (ze heeft het steeds over "klein houden" etc.) is de kans groot dat ze daar eindeloos achteraan moet blijven zitten.
Ik vind een dergelijke manier van met elkaar omgaan trouwens veelzeggend. Denk dat het probleem dieper ligt dan die lousy 5 euro.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
CatLady33 schreef:
01-01-2019 23:04
Volgens mij las ik dat TO zelf het vervoer en ticket heeft betaald, dus het zal denk ik om een lunch of iets gaan.
Dat heb ik gelezen! Maar een hele dag op pad voor €20 is natuurlijk niks!
'I don't need an inspirational quote. I Just need coffee.
Alle reacties Link kopieren
Yasmeenah82 schreef:
07-01-2019 17:41
Dat heb ik gelezen! Maar een hele dag op pad voor €20 is natuurlijk niks!
Nee idd, voor sommigen is 20 euro niets. Ik heb aan de andere kant gezeten, dan is 5 euro veel. Nu zit ik niet meer in die positie, maar nog steeds kan ik er niet tegen als iemand anders bepaalt wat er met mijn geld gebeurd. Dat doe ik zelf wel.

ik zou het echt ook nooit in mijn hoofd halen er geld bovenop te drukken.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo was je er niet op voorbereid dat je contant geld nodig zou kunnen hebben. Je gaat uit, dan zorg je toch dat je cash op zak hebt?

Dus, afgezien van of je nu te veel betaald hebt of niet, zorg in het vervolg voor cash. Dan kun je voor jezelf betalen en ben je niet afhankelijk van anderen.
toffifee schreef:
07-01-2019 17:56
Nee idd, voor sommigen is 20 euro niets. Ik heb aan de andere kant gezeten, dan is 5 euro veel. Nu zit ik niet meer in die positie, maar nog steeds kan ik er niet tegen als iemand anders bepaalt wat er met mijn geld gebeurd. Dat doe ik zelf wel.

ik zou het echt ook nooit in mijn hoofd halen er geld bovenop te drukken.
€20 is niet niks, maar in een pretpark kun je met €20 inderdaad niet zoveel, een broodje kroket, papat en een cola en je zit er al.
Alle reacties Link kopieren
Je wil helemaal geen advies, je wil horen dat je gelijk hebt. Zég dat dan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven