Geld & Recht alle pijlers

Koopzegels Albert Heijn

04-08-2026 13:12 171 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Nadat eerst het aantal Airmiles naar beneden werd geschroefd de volgende "verbetering":

Vanaf 7 september 2026 verandert de manier waarop je kunt sparen voor Koopzegels. Je ontvangt voortaan één Koopzegel per €2 aan boodschappen, waar dat nu één Koopzegel per €1 is.

Je bent dus twee keer zo lang bezig om een boekje vol te krijgen. Ik stop met deze zegels.
Pelle schreef:
05-08-2026 10:44
Ach, de bank nog geen 20.

En die 6,12% krijg je ook na een maand.
Bij de bank krijg je dan slechts 1/12 van de rente. Dus 0,1-0,2%.

Maar dat vind ik dus precies het vreemde eraan, dat sommige mensen die 6% zo mooi vinden maar tegelijkertijd het geld laten liggen. Kijk, als het de enige manier is waarop het je lukt om te sparen snap ik dat je die kaarten opspaart. Maar anders kun je ze beter meteen inwisselen en tenminste iets laten renderen op de bank.
Star⁴ schreef:
05-08-2026 10:48
Djiesssss, je hoeft niet mee te doen of naar de Appie, wat een gezeur.
Verkeerde been uit bed gestapt :P? Ik ga zelf ook vaak naar de AH, dus dat is het niet ;)
Voor iedereen een groene tuin
S-Groot schreef:
05-08-2026 10:58
Maar dat vind ik dus precies het vreemde eraan, dat sommige mensen die 6% zo mooi vinden maar tegelijkertijd het geld laten liggen. Kijk, als het de enige manier is waarop het je lukt om te sparen snap ik dat je die kaarten opspaart. Maar anders kun je ze beter meteen inwisselen en tenminste iets laten renderen op de bank.
Veel mensen hebben ook gewoon de interesse niet om zich in dat soort dingen te verdiepen. Lekker makkelijk zo dan toch?
Pelle schreef:
05-08-2026 10:55
Ik vind sommige wel lacherig doen over die 3 euro.
Als je 490 uitgeeft aan boodschappen, kun je dus al die 49 euro sparen.
Stel je doet daar een maand over ( i wish), dan krijg je dan al 3 euro. Als je het laat uitbetalen.
Dus dan heb je een maandrente van 6,12% ipv een jaarrente van 1,25%.

Die 6% per maand (bij een gezin, en met premium kon dat dan al per 2 weken zelfs) of per 2 maanden is hartstikke mooi. Het is jammer dat het dan 'maar' om 3 euro gaat, maar ja, waarom zou je het niet doen als je er toch al boodschappen doet? Zelf zou ik ze dan meteen inwisselen, want je bent ook dan weer een dief van je eigen portemonnee als je ze gaat opsparen. Maar goed, ik kan prima van geld wat op de bank staat afblijven, daar prijs ik mezelf gelukkig mee, dat lukt niet iedereen.
Star⁴ schreef:
05-08-2026 11:00
Veel mensen hebben ook gewoon de interesse niet om zich in dat soort dingen te verdiepen. Lekker makkelijk zo dan toch?

Moet je je daarvoor verdiepen? Ik snap niet echt wat je bedoelt. Gewoon een simpele spaarrekening levert al meer op dan ze laten liggen, dat is toch geen verdiepen?
S-Groot schreef:
05-08-2026 10:58
Ik snap wel wat je bedoelt hoor. Gelijk inwisselen is slimmer dan een jaar opsparen.
Maar aan de andere kant is het alsnog meer rente dan op de bank en dan kan het leuk zijn om een spaarpotje te creëren voor een dure periode (bijvoorbeeld kerst).

Het hoeft toch ook niet het enige te zijn wat men spaart?
En mensen laten bijvoorbeeld ook niet hun hra al maandelijks uitkeren, zodat ze een extra pot vakantiegeld hebben bijvoorbeeld. Of omdat ze het leuk vinden om 1 keer een groot bedrag te krijgen. Maar qua
rendement is het slimmer om het elke maand te laten uitbetalen en dan op een spaarrekening te zetten
ldp schreef:
04-08-2026 22:21
Haha nou dat inderdaad.
Ik spuug echt niet op die drie euro hoor, maar de ophef is wel echt enorm en doet vermoeden dat mensen hun totale pensioen door de neus wordt geboord.
Nou, inderdaad!
Ik sta hier echt van te kijken, wat een ophef…
Chardonnay schreef:
05-08-2026 11:57
Nou, inderdaad!
Ik sta hier echt van te kijken, wat een ophef…

Waar kan ik die ophef vinden :whut: ?
S-Groot schreef:
05-08-2026 12:03
Waar kan ik die ophef vinden :whut: ?
Op NU.nl
De reacties onder het artikel vond ik mega
S-Groot schreef:
05-08-2026 11:04
Die 6% per maand (bij een gezin, en met premium kon dat dan al per 2 weken zelfs) of per 2 maanden is hartstikke mooi. Het is jammer dat het dan 'maar' om 3 euro gaat, maar ja, waarom zou je het niet doen als je er toch al boodschappen doet? Zelf zou ik ze dan meteen inwisselen, want je bent ook dan weer een dief van je eigen portemonnee als je ze gaat opsparen. Maar goed, ik kan prima van geld wat op de bank staat afblijven, daar prijs ik mezelf gelukkig mee, dat lukt niet iedereen.
Dit is hoe wij het doen inderdaad. Naast dat we ook nog "gewoon" sparen en beleggen etc. Maar ik heb het net nog even gecheckt: we leveren iedere maand twee boekjes in (we sparen ze dus niet op, want dat vind ik ook zonde). Met premium en een groot gezin lukt dat wel. Soms vind ik het on the spot ook weleens irritant hoor, dat je voor een paar euro even snel iets koopt en het bedrag dat je afrekent gelijk weer wat hoger is :lol:
Lady_Day schreef:
04-08-2026 22:24
Ja, als je het zo bekijkt.... Ik vind het gewoon makkelijk dat ik voor elke euro die ik uitgeef, automatisch 20 cent spaar. Dat gaat ongemerkt maar toen ik net checkte zag ik dat ik 25 volle boekjes heb. Dat is meer dan 1300 euro.
Kijk daar wel mee uit want je telefoon is ineens 1300 euro extra waard als ie in verkeerde handen komt.
GroenTuintje schreef:
04-08-2026 23:23
Maar die koopzegels zijn toch hopeloos ouderwets? AH en andere winkels met koopzegels zijn hartstikke duur. Beter ga je naar een budget winkel dat is pas echt rendement.

Mijn gezin eet vegetarisch en gedeeltelijk vegan en bij geen enkele supermarkt kan je dan zo goed slagen als bij AH. Bij een budgetsupermarkt is het vega assortiment veel kleiner en daarnaast kom ik ontzettend graag bij Appie. Ik voel mij in de Aldi veel minder prettig.
S-Groot schreef:
05-08-2026 10:38
Ik denk dat het bij mensen die juist graag die boekjes opsparen juist gaat om niet van de spaarrekening af kunnen blijven. Dan heeft automatisch sparen geen zin, want dat zien ze in de app en wordt weer uitgegeven. Juist die boekjes opsparen is dan makkelijker, dat is meer uit het zicht.

Ik haal het door het jaar heen eraf voor wijn en in de zomer spaar 3-4 boekjes op en dat laat ik dan uitbetalen op de boodschappenrekening. Zodat we minder hoeven bijstorten tijdens de vakantie (wanneer die rekening ook gebruikt wordt voor een etentje hier en daar).
S-Groot schreef:
05-08-2026 10:38
Ik denk dat het bij mensen die juist graag die boekjes opsparen juist gaat om niet van de spaarrekening af kunnen blijven. Dan heeft automatisch sparen geen zin, want dat zien ze in de app en wordt weer uitgegeven. Juist die boekjes opsparen is dan makkelijker, dat is meer uit het zicht.
Ja dat zal het wel zijn. Maar ja, je kunt moeilijk van AH verwachten dat zij dit voor je faciliteren.
ldp schreef:
05-08-2026 13:11
Ja dat zal het wel zijn. Maar ja, je kunt moeilijk van AH verwachten dat zij dit voor je faciliteren.
Jij snapt het echt niet. AH biedt namelijk die mogelijkheid al jaren d.m.v. de koopzegels. Dat is gewoon een soort spaarrekening. Je stort er steeds kleine beetjes op door zegels te kopen en bij een vol boekje krijg je een gunstige rente uitbetaald.
Maisy schreef:
05-08-2026 12:20
Mijn gezin eet vegetarisch en gedeeltelijk vegan en bij geen enkele supermarkt kan je dan zo goed slagen als bij AH. Bij een budgetsupermarkt is het vega assortiment veel kleiner en daarnaast kom ik ontzettend graag bij Appie. Ik voel mij in de Aldi veel minder prettig.
Maar vegan en vegetarisch is toch best makkelijk zelf te maken? Of bedoel je die kant en klaar spullen? Die vind ik zelf niet te hachelen.
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
05-08-2026 14:33
Maar vegan en vegetarisch is toch best makkelijk zelf te maken? Of bedoel je die kant en klaar spullen? Die vind ik zelf niet te hachelen.
Ik wel! Ik vind het heerlijk.
.
aanschouwer wijzigde dit bericht op 10-08-2026 20:39
99.64% gewijzigd
aanschouwer schreef:
05-08-2026 14:20
Jij snapt het echt niet. AH biedt namelijk die mogelijkheid al jaren d.m.v. de koopzegels. Dat is gewoon een soort spaarrekening. Je stort er steeds kleine beetjes op door zegels te kopen en bij een vol boekje krijg je een gunstige rente uitbetaald.
Welk deel denk je dat ik niet snap?

Het was voor AH een mooie manier om aan cash te komen, het was voor hun klanten een mooie manier om te sparen terwijl ze dat anders niet lukte en ook nog eens tegen een leuke rente.

Ik snap dat mensen het handig vinden.
Ik snap dat het AH in de oude vorm niet meer voldoet. Dus AH past die dienst aan.

AH hoeft toch niet tot in lengte der dagen op dezelfde manier iets te blijven organiseren omdat jij niet zelf kunt sparen?
Ondanks dat ik snap dat mensen het jammer vinden dat het verandert, staat het de AH inderdaad vrij om de regeling aan te passen om zo andere spaaracties uit te breiden. Andere mensen vinden die acties weer interessanter.
Ik snap wel dat dit voor de AH steeds duurder wordt, door met name het dubbele sparen bij premium.
Wij hebben een jaar berzorgbundel voor de boodschappen, en ik denk tegenwoordig steeds meer mensen, waar je premium bij krijgt. We bestellen elke week alle boodschappen bij de AH waardoor we idd om de week een volle spaarkaart hebben. Dan gaat het dus echt wel hard!
Ik lever ze idd meteen weer in als het kan, maar snap ook dat mensen het laten staan voor de dure maanden zoals kerst. Tuurlijk het is een sigaar uit eigen doos, maar het is toch fijn als je voor je gevoel die maanden minder hoge lasten hebt.

Ik heb dat bijv op het werk ook met IKB (potje van vakantiegeld en eindejaarsuitkering). Kan ik elke maand uit laten betalen, wat natuurlijk gunstiger is want dan kan ik het op een spaarrekening zetten, maar ik laat het in mei en december uitbetalen omdat ik het fijn vindt om af en toe een dikke klapper te krijgen. En spaar dan ook beter, denk dat ik anders het toch sneller als gewoon salaris zou zien.

Dus snap ook wel dat mensen de spaarkaarten gebruiken als een extraatje.
ldp schreef:
05-08-2026 13:11
AH doet dit al meer dan 70 jaar. Niet zo heel raar dat er een reactie komt wanneer ze dit ineens gaan veranderen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
GroenTuintje schreef:
05-08-2026 14:33
jij hoeft het toch ook niet te eten?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
ldp schreef:
04-08-2026 22:28
Ja van je eigen geld.
Sparen is per definitie van je eigen geld.
Als ik het bij Albert Heijn wegzet, krijg ik 6% rente. Bij de bank iets van 1,5%.
Wat ik er fijn aan vind is dat je ongemerkt wat extra spaart. Ik zet maandelijks zat geld opzij en kan er goed afblijven. Dus het gaat er niet om dat ik anders niet spaar.
Alleen gaat dat ongemerkt sparen nu op half tempo. Ik heb premium, dus voor iedere euro spaarde ik 20 cent bij, dat wordt nu 10 cent.

Vroeger had ik ca 6 boekjes per jaar die ik altijd in mei verzilverde, maar sinds de AH uit mijn dorp is verdwenen en ik nu voor een fatsoenlijke Appie 10km moet rijden kom ik er minder vaak. Er is er een dichterbij, maar dat is een hele kleine die duidelijk een beperkter assortiment heeft. Ik heb nu sinds mei 2025 maar 4 boekjes vol. Dat worden er dus 2. Nauwelijks de moeite.

In het dorp zit wel een Jumbo en een Hoogvliet, maar de Jumbo in mijn dorp is een van de weinige Jumbo’s die dus géén koopzegels geeft. Dat schijnt in het franchisecontract van Jumbo blijkbaar te kunnen.

Hoogvliet heeft ook koopzegels, maar ik kan nergens op hun app het saldo vinden.

Ik laat het allemaal gewoon aanstaan en zie het wel.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven