Geld & Recht alle pijlers

Kosten etentje delen

25-02-2020 17:19 357 berichten
Mijn man is binnenkort jarig en omdat hij op het moment niet zo lekker in zijn vel zit heeft hij geen zin om zijn verjaardag uitgebreid te vieren. Nu had hij het plan opgevat om in plaats daarvan met een klein clubje mensen (12 man/vrouw) uit eten te gaan en het idee was om de rekening te delen. Dit hebben we ook duidelijk gecommuniceerd. Nu zijn 2 mensen zwaar verbolgen over het delen van de rekening, zij vinden dat wij voor iedereen moeten betalen aangezien het etentje ter gelegenheid van de verjaardag van mijn man is. Er werd nog fijntjes aan toegevoegd dat zij zelf ook altijd betalen voor hun gasten. Wat ik mij nu afvraag, is het delen van de rekening nu echt zo'n gek voorstel?
Alle reacties Link kopieren
LhasaApso2008 schreef:
25-02-2020 18:43
Nou, het is iig duidelijk dat het idee om te delen een dom idee was gezien de reacties hier :) Ik denk dat we het leuke dingen potje maar moeten aanspreken, wil ook niet bekend staan als knieperd.
Deze post van TO is een beetje ondergesneeuwd volgens mij? Ze zouden de drankjes al betalen, maar hebben dus ook besloten de rest te doen. Omdat een deel van Viva ze knieperds vind...
Ik zie het probleem niet hoor. Ik zou het niet zo doen, maar als vrienden van mij die het niet breed hebben zouden zeggen: Pauw, we hoeven geen cadeautjes, drankjes zijn voor ons, we willen graag dat je erbij bent, dan ben ik er gewoon bij.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Pauwenveer schreef:
28-02-2020 10:18
Deze post van TO is een beetje ondergesneeuwd volgens mij? Ze zouden de drankjes al betalen, maar hebben dus ook besloten de rest te doen. Omdat een deel van Viva ze knieperds vind...
Ik zie het probleem niet hoor. Ik zou het niet zo doen, maar als vrienden van mij die het niet breed hebben zouden zeggen: Pauw, we hoeven geen cadeautjes, drankjes zijn voor ons, we willen graag dat je erbij bent, dan ben ik er gewoon bij.
Nou mooi, jij denkt er zo over en een ander weer niet.
aatjuhh123 schreef:
27-02-2020 22:09
Ik begrijp dat interesse's anders kunnen liggen maar we hebben het hier over je verjaardag, ofwel 1 dag in het jaar om letterlijk even de slingers op te hangen voor jezelf. En van anderen gelukswensen te ontvangen. Als je daar al geen warm gevoel meer bij kunt krijgen ?

Ik begrijp wel dat steeds meer mensen depressief raken, overspannen en/of tegen een burn out aanlopen. Ze doen simpelweg te weinig leuke dingen.
Je verjaardag niet met een feestje vieren staat natuurlijk niet gelijk aan 'te weinig leuke dingen doen'. Ik doe heel veel leuke dingen, maar een feestje vieren vind ik toevallig niet leuk en dus organiseer ik het niet (en bij feestjes van anderen ga ik met enige tegenzin). Dat mag en daar hoeft geen onderliggend psyschisch leiden onder te zitten of te leiden tot klachten. Gewoon 'ik vind het niet leuk' is voldoende.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet raar. Maar ik vind maar weinig dingen echt raar zolang het een vraag/keuze/voorstel is en geen eis.

Als er mondeling (dus zonder kans op Babylonische spraakverwarring) is voorgesteld om met de hele vriendengroep te gaan eten, de jarige trakteert de drankjes, de rest betaald ieder voor zich, zonder kado's, en iedereen zegt ja gezellig, dan lijkt me dat dat geen raar voorstel is. Anders had men op een andere manier gereageerd, toch? Of stonden ze echt zó met de mond vol tanden dat ze niets anders konden uitbrengen?

"Vond het alleen wat apart dat er eerst enthousiast wordt gereageerd, we reserveren, en een week later valt men over het delen en is er op de keuze van het restaurant ook opeens kritiek."

Valt iedereen een week later ineens toch over het delen of alleen dat éne stel?

Is het dan wellicht alleen dat éne stel dat hele specifieke ideeën heeft over geld/etiquette? "Er werd nog fijntjes aan toegevoegd dat zij zelf ook altijd betalen voor hun gasten."

Zijn jullie dan ook wel eens die gasten geweest waar zij voor betalen? Dan snap ik dat ze ergens wel verwachten dat het over en weer gaat.

Of hebben ze het dan over hele andere uitjes met hele andere gasten? Dan lijkt dat me niet relevant. Ik bedoel, wat zij doen moeten ze lekker zelf weten, dat wil niet zeggen dat alle andere mensen dat ook op die manier moeten doen.

Krijg net een appje dat ze wel meegaan maar niet voor de verjaardag.
Vind dit toch best bijzonder. Dat ze principieel weigeren om het dan 'voor je verjaardag" te noemen. Dan zou ik ook hun drankjes niet meer betalen, pffwhahaha.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
27-02-2020 18:12
Omdat je niet met lege handen aankomt. Punt.

En als ik ben uitgenodigd ken ik je en weet ik dat je geen alcohol drinkt en geef je die douchegel maar weer door als je hem niet moet.
Een cadeau is bedoelt voor een ander, als deze aangeeft geen cadeau te willen. en je deze toch mee neemt dan doe je dit alleen maar voor jezelf en je eigen ego en je denkt daarbij niet aan de persoon in kwestie. Wil je perse toch iets geven dan kun je voorstellen om de volgende keer te trakteren als jullie ergens een drankje of lunch doen ofzo. of je geeft iets waarvan je echt 10000% zeker weet dat die gene dat wil hebben.

Een cadeau is leuk als het iets is wat je echt wilt hebben of goed kan gebruiken maar
Beter geen cadeau dan weer het 100ste prull spul wat je krijgt omdat die gene maar iets koopt om het kopen.
Alle reacties Link kopieren
To

waarom nodig je ze niet gewoon thuis uit en bestel je iets van roti, indian, thais of chinees. Dan hoef je niet zelf te koken en dergelijke maar kun je wel je gasten trakteren op de maaltijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou die 2 even apart aanspreken, ze vertellen dat ik het begrijp en dat ik, om te compenseren, hun een week eerder of later mee uit eten neem op mijn kosten. Bij het etentje zelf zou ik met ze naar de lokale snackbar rijden, ze daar uit de auto zetten, 15 euro geven en wegrijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven