Geld & Recht alle pijlers

Kosten etentje delen

25-02-2020 17:19 357 berichten
Mijn man is binnenkort jarig en omdat hij op het moment niet zo lekker in zijn vel zit heeft hij geen zin om zijn verjaardag uitgebreid te vieren. Nu had hij het plan opgevat om in plaats daarvan met een klein clubje mensen (12 man/vrouw) uit eten te gaan en het idee was om de rekening te delen. Dit hebben we ook duidelijk gecommuniceerd. Nu zijn 2 mensen zwaar verbolgen over het delen van de rekening, zij vinden dat wij voor iedereen moeten betalen aangezien het etentje ter gelegenheid van de verjaardag van mijn man is. Er werd nog fijntjes aan toegevoegd dat zij zelf ook altijd betalen voor hun gasten. Wat ik mij nu afvraag, is het delen van de rekening nu echt zo'n gek voorstel?
LhasaApso2008 schreef:
25-02-2020 18:22
We hebben allemaal goed en regelmatig contact met elkaar en gaan vaker in deze samenstelling uit eten of iets leuks doen. Bij het vragen of ze het leuk vonden om mee te gaan is duidelijk gezegd, geen cadeau, we vinden het gewoon gezellig als jullie er zijn. Wij zijn zeker niet beledigd of boos om de reactie van dit stel, ik vroeg me alleen af of de rekening delen nou zo'n gek idee was. Geld is het probleem niet, juist dit stel laat geen mogelijk onbenut om het over geld, en dan met name de hoeveelheid van hun eigen geld, te hebben en te pronken met hun bezittingen.
Je kan nooit voor iemand anders bepalen of zij het wel makkelijk zouden kunnen betalen.
LhasaApso2008 schreef:
25-02-2020 18:28
Iedereen is vrij om wel of niet mee te gaan, geen probleem. Vond het alleen wat apart dat er eerst enthousiast wordt gereageerd, we reserveren, en een week later valt men over het delen en is er op de keuze van het restaurant ook opeens kritiek.
Omdat mensen dan ineens gaan nadenken en het ook een vreemd voorstel vinden gok ik.
Alle reacties Link kopieren
RavenclawLady schreef:
25-02-2020 18:28
Ik ook. En van goede vrienden verwacht ik ook dat als de reden dan is dat ze krap zitten en daarom niet mee gaan dat ze dit eerlijk zeggen. Dan betaal ik met liefde.

Heb je geld wel maar is het uit principe omdat het zo star is "want uitnodiging voor jouw verjaardag dus jij betaald, anders had je het maar thuis moeten houden".
Dan zou ik serieus de vriendschap overwegen. Dan heb je niet echt veel voor me over.

Ja precies, dit dus. Zit een vriend/vriendin krap qua geld? Dan kan ze dat eerlijk zeggen en dan betaal ik, geen probleem. Maar als het vanwege het laatste is, zou het me echt steken.
Alle reacties Link kopieren
LhasaApso2008 schreef:
25-02-2020 18:28
Iedereen is vrij om wel of niet mee te gaan, geen probleem. Vond het alleen wat apart dat er eerst enthousiast wordt gereageerd, we reserveren, en een week later valt men over het delen en is er op de keuze van het restaurant ook opeens kritiek.
Zeg dat restaurant af en haal Chinees.
Alle reacties Link kopieren
LhasaApso2008 schreef:
25-02-2020 18:28
Iedereen is vrij om wel of niet mee te gaan, geen probleem. Vond het alleen wat apart dat er eerst enthousiast wordt gereageerd, we reserveren, en een week later valt men over het delen en is er op de keuze van het restaurant ook opeens kritiek.
Is er gelijk gezegd dat ieder voor zich zou moeten betalen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
25-02-2020 18:26
Ik zit niet te wachten op mijn beste vriendin haar moeder links van me, haar broer rechts van me en haar zwager en vrouw tegenover me. Dan heb ik een kutavond.
Ik zou me afvragen of ze me wel zo goed kent, door me zo’n uitnodiging - die ik zelf betalen mag - op mijn dak te sturen.

Maar die zie je toch ook als ze haar verjaardag thuis zou vieren? of ga je dan ook niet?
Maar hoe zo is dit niet vieren dan?
Qiyara schreef:
25-02-2020 18:29
Omdat mensen dan ineens gaan nadenken en het ook een vreemd voorstel vinden gok ik.
En bovendien ook nog eens eerst iets hadden "als jarige man trakteert kiest hij zelf maar het restaurant en slikken we het wel ook al staat het ons maar half aan".

Maar nu mag iedereen er zelf voor opdraaien, is pokke-veel geld kwijt voor een restaurant dat ze niks vinden.
Alle reacties Link kopieren
charlymercury schreef:
25-02-2020 18:31
Maar die zie je toch ook als ze haar verjaardag thuis zou vieren? of ga je dan ook niet?
Daar zit ik dan niet een hele avond tussengeklemd aan een tafel.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er niks van zeggen en mijn/ons deel gewoon betalen, maar gierig vind ik het wel en zelf doen we het nooit zo: als wij mensen uitnodigen op restaurant, betalen wij.
Alle reacties Link kopieren
LhasaApso2008 schreef:
25-02-2020 18:28
Iedereen is vrij om wel of niet mee te gaan, geen probleem. Vond het alleen wat apart dat er eerst enthousiast wordt gereageerd, we reserveren, en een week later valt men over het delen en is er op de keuze van het restaurant ook opeens kritiek.
Was de uitnoding echt duidelijk dat het eigen kosten waren?

"Geen cadeau, we vinden het leuk dat jullie meegaan" dat kan natuurlijk voor verwarring zorgen dat men denkt dat jullie betalen.
Je leest hier al dat blijkbaar een meerderheid het compleet normaal vind dat een andere zulke dure dingen betaald als het maar een beetje op een uitnodiging lijkt.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Alle reacties Link kopieren
charlymercury schreef:
25-02-2020 18:31
Maar die zie je toch ook als ze haar verjaardag thuis zou vieren? of ga je dan ook niet?
Dan heb je alleen de kosten voor een aardig verjaardagscadeautje, niet nog eens de kosten van een heel diner.
Bovendien kun je na een uurtje weg als het gezelschap je niet bevalt.
gizzmo-returns schreef:
25-02-2020 18:31
Maar hoe zo is dit niet vieren dan?
Als ik zelf voor de rekening mag opdraaien zie ik dit toch écht niet als "een verjaardag vieren".

Dan is dit gewoon "een vrienden-etentje dat iemand me door de strot probeert te duwen".


Als iemand thuis zou vieren met een paar glazen bier betaal ik helemaal geen eten en drank.
Hoogstens het cadeau.
charlymercury schreef:
25-02-2020 18:29
Ja precies, dit dus. Zit een vriend/vriendin krap qua geld? Dan kan ze dat eerlijk zeggen en dan betaal ik, geen probleem. Maar als het vanwege het laatste is, zou het me echt steken.

Nou helder hoor.
Alle reacties Link kopieren
LhasaApso2008 schreef:
25-02-2020 18:28
Iedereen is vrij om wel of niet mee te gaan, geen probleem. Vond het alleen wat apart dat er eerst enthousiast wordt gereageerd, we reserveren, en een week later valt men over het delen en is er op de keuze van het restaurant ook opeens kritiek.
Maar had je dan niet gelijk gezegd dat het de bedoeling was dat de rekening gedeeld zou worden?
Als je zoiets achteraf zegt, kan ik me voorstellen dat jullie vrienden daar over vallen. Het komt nogal gierig over. Hoe oud zijn jullie?
Alle reacties Link kopieren
Had gewoon geroepen “ wanneer gaan we weer eens uit eten met zijn allen ? “ .
Nu is het ineens gek omdat je man zijn verjaardag niet viert maar toch wel maar niet thuis en dus wel beetje verplicht maar.... nou ja, gekke situatie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
the4ofus schreef:
25-02-2020 18:32
Ik zou er niks van zeggen en mijn/ons deel gewoon betalen, maar gierig vind ik het wel en zelf doen we het nooit zo: als wij mensen uitnodigen op restaurant, betalen wij.
Tuurlijk. Ook 12 man?
Zo kan je nooit voor een verjaardag uit eten.
Ja bij de mac.
Anders niet te betalen.

Ik snap echt niet dat iemand het gierig kan vinden als een persoon niet voor 12 man €50 pp wil neerleggen.
Ik vind het juist gierig als je denkt dat een ander dat voor jou gaat betalen.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Ben 'm nu ff kwijt. Krijg net een appje dat ze wel meegaan maar niet voor de verjaardag.
Ik had trouwens geen 12 man uitgenodigd maar 4 à 6.

En voor die 4 personen het hele diner betaalt.
Of Chinees uitgehaald thuis.


Met 12 personen kan je namelijk toch een hele avond niet converseren.
Teveel mensen aan een te lange tafel.
RavenclawLady schreef:
25-02-2020 18:35
Tuurlijk. Ook 12 man?
Zo kan je nooit voor een verjaardag uit eten.
Ja bij de mac.
Anders niet te betalen.

Ik snap echt niet dat iemand het gierig kan vinden als een persoon niet voor 12 man €50 pp wil neerleggen.
Ik vind het juist gierig als je denkt dat een ander dat voor jou gaat betalen.
Maar nodig dan geen 12 man uit onder het motto "we vieren man zijn verjaardag".

Ga dan met minder, organiseer een drink thuis, ...


Ik "vier" helemaal niks als ik alsnog voor die verjaardag alles zelf mag dokken.
Dan voel ik me helemaal niet "speciaal uitgenodigd en welkom", maar gewoon een idioot die 1/12de van de rekening mag dragen.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 25-02-2020 18:38
16.99% gewijzigd
We hebben direct bij het uitnodigen het delen benoemd, niet later pas.
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij en haar man hebben dit ook wel eens zo gedaan toen ze weinig geld hadden door de crisis maar wel graag hun verjaardagen met hun vriendengroep. Ik vond het prima, vind dat het wel kan. Het is misschien apart, maar het kan.
RavenclawLady schreef:
25-02-2020 18:35
Tuurlijk. Ook 12 man?
Zo kan je nooit voor een verjaardag uit eten.
Ja bij de mac.
Anders niet te betalen.

Ik snap echt niet dat iemand het gierig kan vinden als een persoon niet voor 12 man €50 pp wil neerleggen.
Ik vind het juist gierig als je denkt dat een ander dat voor jou gaat betalen.
Dan vier je je verjaardag dus niet met een etentje
Alle reacties Link kopieren
LhasaApso2008 schreef:
25-02-2020 18:36
Ben 'm nu ff kwijt. Krijg net een appje dat ze wel meegaan maar niet voor de verjaardag.
Nog niet van idee veranderd door alle reacties die merendeel negatief zijn over jouw plan?
Alle reacties Link kopieren
RavenclawLady schreef:
25-02-2020 18:35
Tuurlijk. Ook 12 man?
Zo kan je nooit voor een verjaardag uit eten.

Nee. Niet met zoveel mensen.


Ja bij de mac.
Anders niet te betalen.

Ik snap echt niet dat iemand het gierig kan vinden als een persoon niet voor 12 man €50 pp wil neerleggen. Ik snap niet dat je zo gierig bent dat je een voorstel doet voor je eigen verjaardag en daar een ander voor op kosten jaagt.
Ik vind het juist gierig als je denkt dat een ander dat voor jou gaat betalen.
Ik vind dat je geen grootste gebaren moet maken als je geen grote portemonnee hebt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven