Geld & Recht alle pijlers

Kosten verdeling relatie

22-01-2021 21:16 406 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik lopen hier tegen aan, wij zijn nu een maand of vijf samen. Vriend woont in zijn eerste koopwoning en ik woon thuis.

Ik heb een baan van 40 uur per week en houd daar maandelijk 2400 euro netto aan over, vriend werkt rond de 70 uur per week en verdiend netto 3100 euro.

Doordat ik diabetes patiënt ben heb ik mijn rust en regelmaat nodig, hierdoor ben ik meestal 1 of 2 dagen door de week bij vriend en een dag in het weekend. Doordat vriend veel werkt kook ik vaak, koop ik de boodschappen en doe wel mijn best om iets gezonds neer te zetten en hem fruit mee te geven. Vriend heeft aanleg om dik te worden en drinkt het liefst alleen maar cola en eet vaak aan de weg. Daarnaast doe ik een groot deel van het huishouden, en werk ik zijn wasjes weg. Aan deze boodschappen ben ik ongeveer 25 euro in de week kwijt.

Thuis betaal ik een kleine onkosten vergoeding van een symbolisch gebaar van 150 euro per maand. En betaal ik mijn eigen auto en de kosten die daarbij horen.

Alles bijelkaar opgeteld ben ik ongeveer 550 in de maand kwijt, reserveer ik 100 euro voor mijn dure hobby's en af en toe nieuwe kleren/schoenen oid. De rest gaat naar mijn spaarrekening.

Vriend wil nu dat ik meebetaal aan zijn hypotheek en vaste lasten. Hier kan ik mij niet helemaal in vinden en heb het bespreekbaar gemaakt. Vriend wil graag dat ik 690 euro per maand ga betalen, dit dekt 1/3 hypotheek en de helft gas water licht. De boodschappen wil hij dan splitsen, dit komt er bovenop.

Ik vind dit veel, ik snap dat er kosten aan verbonden zijn als ik daar 2 of 3x in de week douche, blijf slapen en kook van zelf betaalde boodschappen. Zelf zat ik dan ook te denken om de boodschappen zo te laten, en maandelijks 100 euro over te maken voor het g/w/l verhaal.

Wij komen hier niet uit, tot ruzie aan toe. Ik wil best investeren in deze relatie en als dat een bijdrage is in het huishouden is dat ook goed. Maar ik wil wel door blijven sparen zoals ik dat nu doe zodat ik over een periode financieel onafhankelijk ben en mocht het zijn dat deze relatie niet goed komt dat ik op eigen benen kan staan.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Denk ik echt onrealistisch of is hij dat?
Alle reacties Link kopieren
Macarinata schreef:
04-02-2021 00:11
Inmiddels goed om wel alles te lezen...

TO, hoe gaat het nu?
Ja, dit was wel een slecht topic om te reageren voordat ik alles had gelezen. Nogal wat nieuwe ontwikkelingen, maar ik ben weer bij. TO, wat een nare situatie, ik hoop dat je er snel vanaf bent!
Alle reacties Link kopieren
Cabbitch schreef:
23-01-2021 10:19
Ik begrijp niet helemaal dat als beide 50% gebruik maken van alles, de minstverdienende partner voor 50% aan de kosten moet bijdragen en dat dan eerlijk is, maar dat tegelijkertijd als diegene minder werkt dan de ander, het ineens ook logisch is dat die dan wel veel meer (gratis) uren in het huishouden moet steken om zo beide evenveel vrije tijd over te laten houden.

Het is dan toch ook 50% van zijn rotzooi?

Zou het eerlijker vinden dat in zo'n situatie diegene die de extra uren in het huishouden maakt, daar dan van de partner een marktconforme uurvergoeding voor zou krijgen.
Mijn vriend en ik vinden een aantal zaken belangrijker dan de hoogte van het salaris. En dat zijn:
- vrije tijd voor jezelf (dus buiten werk en huishouden om)
- mogelijkheid om elk zoveel mogelijk hetzelfde bestedingsvermogen te hebben.

Daarin willen we streven naar gelijkwaardigheid.
Hij werkt 40 uur in 5 dagen met veel reistijd (reistijd valt dus niet onder vrije tijd)
Ik werk 38 uur in 4 dagen en ben zo thuis

Ik verdien 1,5x zoveel als hij

Dus de praktijksituatie is dat ik zowel meer betaal als meer doe in het huishouden hahaha. Ookal maakt mijn vriend ook voor 50% gebruik van de “faciliteiten” in huis en werk ik ook gewoon fulltime.

Maar ik vind dat niet erg. Dat doe je voor elkaar. En dat is wederzijds want mijn vriend is dan zo hoffelijk om regelmatig te zeggen dat ik mag rusten en dan werkt hij wel die huishoudklus weg. En hij trakteert me regelmatig op een etentje of dagje weg (nu met Corona betekent dat eten laten bezorgen maar ok)
Alle reacties Link kopieren
On topic: TO je hebt de enige juiste beslissing genomen. Nooit op terug komen

Dat vereist ballen, dus respect
Ghosten vind ik niet netjes en heel kwetsend, maar je was dan ook behoorlijk in het nauw gedreven.

Wat ze nu met je doen gaat alle perken te buiten en dat moet je niet voor jezelf houden. Weet je zeker dat je veiligheid niet in gevaar is? Wat zeggen je ouders ervan?
Alle reacties Link kopieren
-April- schreef:
06-02-2021 10:24
Mijn vriend en ik vinden een aantal zaken belangrijker dan de hoogte van het salaris. En dat zijn:
- vrije tijd voor jezelf (dus buiten werk en huishouden om)
- mogelijkheid om elk zoveel mogelijk hetzelfde bestedingsvermogen te hebben.

Daarin willen we streven naar gelijkwaardigheid.
Hij werkt 40 uur in 5 dagen met veel reistijd (reistijd valt dus niet onder vrije tijd)
Ik werk 38 uur in 4 dagen en ben zo thuis

Ik verdien 1,5x zoveel als hij

Dus de praktijksituatie is dat ik zowel meer betaal als meer doe in het huishouden hahaha. Ookal maakt mijn vriend ook voor 50% gebruik van de “faciliteiten” in huis en werk ik ook gewoon fulltime.

Maar ik vind dat niet erg. Dat doe je voor elkaar. En dat is wederzijds want mijn vriend is dan zo hoffelijk om regelmatig te zeggen dat ik mag rusten en dan werkt hij wel die huishoudklus weg. En hij trakteert me regelmatig op een etentje of dagje weg (nu met Corona betekent dat eten laten bezorgen maar ok)
Ik verdien ook meer dan mijn man. En mijn man werkt 4 uur minder dan ik per week. Prima. Zal me jeuken. Ons inkomen komt in één gezamenlijke pot en is van ons samen. Nog nooit een dag bij nagedacht om uit te rekenen wie er nou precies meer in stort. In huis hebben we allebei de vaste dingen die we doen. Mijn man doet al sinds jaar en dag de was en regelt alles daaromtrent, ik doe de keuken (koken, opruimen na het eten, enz.) en voor het schoonhouden van het huis hebben we een hulp.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
06-02-2021 18:33
. In huis hebben we allebei de vaste dingen die we doen. Mijn man doet al sinds jaar en dag de was en regelt alles daaromtrent, ik doe de keuken (koken, opruimen na het eten, enz.) en voor het schoonhouden van het huis hebben we een hulp.
Onze verdeling is exact zo haha
Alle reacties Link kopieren
Hey TO, hoe gaat het nu met je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven