Geld & Recht alle pijlers

Kosten verdeling relatie

22-01-2021 21:16 406 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik lopen hier tegen aan, wij zijn nu een maand of vijf samen. Vriend woont in zijn eerste koopwoning en ik woon thuis.

Ik heb een baan van 40 uur per week en houd daar maandelijk 2400 euro netto aan over, vriend werkt rond de 70 uur per week en verdiend netto 3100 euro.

Doordat ik diabetes patiënt ben heb ik mijn rust en regelmaat nodig, hierdoor ben ik meestal 1 of 2 dagen door de week bij vriend en een dag in het weekend. Doordat vriend veel werkt kook ik vaak, koop ik de boodschappen en doe wel mijn best om iets gezonds neer te zetten en hem fruit mee te geven. Vriend heeft aanleg om dik te worden en drinkt het liefst alleen maar cola en eet vaak aan de weg. Daarnaast doe ik een groot deel van het huishouden, en werk ik zijn wasjes weg. Aan deze boodschappen ben ik ongeveer 25 euro in de week kwijt.

Thuis betaal ik een kleine onkosten vergoeding van een symbolisch gebaar van 150 euro per maand. En betaal ik mijn eigen auto en de kosten die daarbij horen.

Alles bijelkaar opgeteld ben ik ongeveer 550 in de maand kwijt, reserveer ik 100 euro voor mijn dure hobby's en af en toe nieuwe kleren/schoenen oid. De rest gaat naar mijn spaarrekening.

Vriend wil nu dat ik meebetaal aan zijn hypotheek en vaste lasten. Hier kan ik mij niet helemaal in vinden en heb het bespreekbaar gemaakt. Vriend wil graag dat ik 690 euro per maand ga betalen, dit dekt 1/3 hypotheek en de helft gas water licht. De boodschappen wil hij dan splitsen, dit komt er bovenop.

Ik vind dit veel, ik snap dat er kosten aan verbonden zijn als ik daar 2 of 3x in de week douche, blijf slapen en kook van zelf betaalde boodschappen. Zelf zat ik dan ook te denken om de boodschappen zo te laten, en maandelijks 100 euro over te maken voor het g/w/l verhaal.

Wij komen hier niet uit, tot ruzie aan toe. Ik wil best investeren in deze relatie en als dat een bijdrage is in het huishouden is dat ook goed. Maar ik wil wel door blijven sparen zoals ik dat nu doe zodat ik over een periode financieel onafhankelijk ben en mocht het zijn dat deze relatie niet goed komt dat ik op eigen benen kan staan.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Denk ik echt onrealistisch of is hij dat?
Alle reacties Link kopieren
HennieHen schreef:
22-01-2021 21:41
Dat kan ik me niet voorstellen. Of bedoel je per jaar? Bij mij is gwl inderdaad ongeveer 750 per jaar.
Ik bedoel bruto! hypotheelk + g/w/l

Zal t ff aanpassen
Been there, done that, got the T-shirt.
pejeka schreef:
22-01-2021 21:38
Ik moet eerlijk zijn: als ik een relatie zou hebben met iemand die de halve week aanwezig is, zou ik het ook netjes vinden als die bijdroeg in bepaalde kosten. Want in feite woont die persoon dan gewoon de halve week bij jou. Ik zou niet direct vinden dat dan ook een deel van de huur zou moeten worden bijgedragen, maar allicht dat zo iemand ook eens een was draait, de verwarming wat hoger zet, een paar keer onder de douche gaat per dag, enz. En ook al zijn dat geen megakosten, het kost wel iéts, maar daar zou ik dan nog niet eens zo van wakker liggen. Meer om die ander te leren dat ergens wonen (buiten het huis van je ouders) gewoon niet gratis is.

Het is geen relatie geen kleuteropvang.

En natuurlijk kan je een gesprekje aan gaan als je na een jaar zo ongeveer samen blijkt te wonen .. maar ook dat doe je dan toch gewoon als volwassenen. En dan nog is het geneuzel in de marge als zij ook al boodschappen betaald.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 27-06-2021 13:43
99.41% gewijzigd
Meebetalen aan de weekendboodschappen lijkt mij meer dan voldoende.

En vooruit dan : 40€ Per maand voor water en elektra.

Meer dan genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Minto schreef:
22-01-2021 21:47
TO is 23 jaar en net afgestudeerd.
Ik vermoed dat haar vriend - met al zijn overuren- een stuk ouder is
en tegen haar spreekt alsof hij volwassener/ervarener/alwetender is.
Ik denk dat haar vriend vrachtwagenchauffeur is, en niet perse veel ouder. Wel gehaaid.
Alle reacties Link kopieren
Weet jij wat hij voor zijn huis betaald heeft? Die 2100 euro per maand klopt voor geen meter. Mijn zoon is voor een 2 onder 1 kap 100 euro stroom kwijt, zeg 70 euro tv/internet, 100 euro gemeentelijke lasten en inboedel 50 euro ofzo. Dus bovenop hypotheek 320 euro.

Zeg dat hij na aftrek 1000 euro voor zijn hypotheek betaalt, dan zou het totaal 1320 zijn. Daar zit n groot deel aflossing in (snel 600 a 700) ongeveer 650 euro zijn. Als jij dan samenwoont zijn jouw kosten een deel hiervan naar rato. Zeker geen 690 euro en dan thuis ook nog wat.

Jij besteedt wel zo’n uur of 6 aan zijn huishouden a 90 euro en betaalt 100 euro aan eten. Hij zou jou bijna moeten betalen. Jij bent zijn verdienmodel.
Alle reacties Link kopieren
Dan zal ik wel een aartslui wezen zijn maar echt niet dat ik ga schoonmaken of de was ga doen in een huis waar ik niet woon.

En dan nog meebetalen ook.
Je ouders hebben flinke steken laten vallen dat je er überhaupt over nadenkt om dit te accepteren.

Hij zou jou moeten betalen voor het doen van zijn huishouden.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-01-2021 21:22
Als je vriend wil dat je mee gaat betalen aan de hypotheek, zou ik als eerste stappen ondernemen om dan de woning (dus de eigendom van de woning) voor hetzelfde percentage op jouw naam te zetten, zodat, als de woning ooit verkocht gaat worden, jij je aandeel krijgt.

Daarnaast ben je bijna een halve week bij je vriend thuis, dus een bijdrage in de energiekosten (naar rato) en andere kosten (naar rato) lijkt me redelijk.
Lijkt me juist niet. Als TO er is is die vriend er ook, dus de verwarming brandt toch wel. Misschien iets meer waterverbruik, maar dat zijn de kosten niet.
Ik heb nog nooit gelezen dat een werkster 690 euro per maand moet betalen om voor iemand het huishouden te doen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Wow je vriend is gek
Dit zou voor mij heel snel ex-vriend zijn
Sowieso geen hypotheek betalen voor een huis wat niet van jou is
Ik woon alleen wel appartement
Maar betaal voor g/w/l 82,- dus 100,- is
Belachelijk veel
het is zoals het is,daar moet je het mee doen
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
22-01-2021 21:47
Het is geen relatie geen kleuteropvang.

En natuurlijk kan je een gesprekje aan gaan als je na een jaar zo ongeveer samen blijkt te wonen .. maar ook dat doe je dan toch gewoon als volwassenen. En dan nog is het geneuzel in de marge als zij ook al boodschappen betaald.
De fout die zij maakt is, dat ze een soort moedertje wil zijn voor haar vriend: gezonde fruithapjes maken, gezonde dingen koken, beetje opruimen, bed opmaken, enz. Op de één of andere manier heeft TO zich wellicht het idee in het hoofd gezet dat als zij maar zorgzaam genoeg is, haar vriend haar geweldig zal vinden. De fout die ze maakt is dat ze zich gedraagt als de moeder van haar vriend en niet als gelijkwaardige partner. En mannen kunnen best veel van hun moeder houden, maar dat is toch een andere verhouding dan met een partner. Dus gedraag je niet als zijn moeder.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Minto schreef:
22-01-2021 21:47
TO is 23 jaar en net afgestudeerd.
Ik vermoed dat haar vriend - met al zijn overuren- een stuk ouder is
en tegen haar spreekt alsof hij volwassener/ervarener/alwetender is.
Fantastisch zulke mannen.
Ergens (sorry TO) las ik dat to ook autostische klachten heeft. Ik snap helemaal dat je je dan kanaten overrompelen in een relatie, helemaal met een oudere man.
Helaas zijn er zat die daar bewust of onbewust misbruik van proberen te maken.

Dat je hier een topic over open zegt mij al dat er onderbewust een alarmbelletje rinkelt. Luister naar je dat belletje. Je bent volgens mij een slimme jonge vrouw.
Je hebt je zo sterk opgesteld met je heftige diagnose afgelopen jaar. (Heb je daarbij van hem steun gehad?) Jij komt er wel. En daar heb je geen extra ballast bij nodig.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
22-01-2021 21:27
Ik heb je even geloept omdat je naam me bekend voorkwam.
Jou rugzak is groot genoeg. Daar heb je een figuur als dit echt niet bij nodig.

Ga bij jezelf te raden wat jullie relatie jou brengt.
Goede post.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
Wat dat gezonde betreft snap ik TO wel. En dat zou een partner in een volwassen relatie ook doen. En als je me niet snapt, loep TO. (Iets met dorst)

Echt ik heb je topic toen met verbazing zitten lezen. Wat ben je ongelofelijk steek met je heftige diagnose om gegaan. Echt petje af :worship:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Okey, jullie gaan heel snel en kan niet op iedereen individueel reageren.

Vriend en ik zijn samen gekomen in een voor mij lastige periode, hij is net 25 jaar geworden en voor mij was het ideaal om een stabiele factor te hebben. We waren net in relatie toen ik ook nog eens diabetes kreeg, het klopt dat ik zorgzaam ben. Ik vind het fijn om in een opgeruimd en schoon huis te leven. Iets wat bij vriend niet goed gaat, ontzettend slordig en nooit zin heeft om iets te doen. Was draai ik, maar als een shirt vies is koopt hij eerder een nieuwe dan dat ie wast zegmaar.

Hij was een van de weinigen in mijn omgeving die er echt voor mij was toen ik diabetes kreeg. Ik heb geen inzicht in welke vaste lasten hij draagt, hij woont een ouderwetse woonboerderij die hij druk aan het restaureren is en wat niet goed geïsoleerd is.

Als ik er ben is hij er ook. Hij wil dat ik meer ga betalen omdat ik met mijn negen tot vijf baan meer verdien als hem. Ook wil hij het liefst morgen al kinderen, en zit er geen rem op zijn gedachten. Als het aan hem ligt woonden wij al samen en hadden we zowel honden als katten gehad.

Hij heeft dit weekend vrij gekregen, en slaap vannacht zelf bewust thuis om na te denken.

Vorige week ook dikke ruzie gehad, geld gerelateerd. Ik was toe aan een nieuwe telefoon, ik heb gekozen voor de nieuwste iphone en zelf betaald van mijn spaargeld. En dat vond hij niet logisch en zonde van het geld.
Alle reacties Link kopieren
TO, dat hij er voor je was in een moeilijke periode zou geen belemmering mogen zijn om er een punt achter te zetten als je die behoefte voelt. Je bent hem niets verschuldigd verder.
Als je gaat nadenken over hoe nu verder, laat dat stuk dan buiten beschouwing.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Ga weg bij hem, dit gaat niet goed komen.
Alle reacties Link kopieren
Lieverd, dit wordt echt niets. Ik kan me niet voorstellen dat dit uiteindelijk een lange en gelukkige relatie gaat worden. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Asjeblieft meid, doe die roze bril af. Dit is een gierige engerd, hij zal je altijd overstemmen met zijn rare argumenten. Sowieso hoef jij helemaal niks te betalen aan zijn huis, en daarbij wil hij ook nog eens dat jij meer betaalt omdat jij per uur meer verdient. Koek koek!

Kweek wat eigenwaarde en ga asjeblieft weg bij deze man! Zoveel rode vlaggen!
sugarmiss schreef:
22-01-2021 21:52
Dan zal ik wel een aartslui wezen zijn maar echt niet dat ik ga schoonmaken of de was ga doen in een huis waar ik niet woon.

En dan nog meebetalen ook.
Je ouders hebben flinke steken laten vallen dat je er überhaupt over nadenkt om dit te accepteren.

Hij zou jou moeten betalen voor het doen van zijn huishouden.
Eens.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
22-01-2021 21:24
Beetje vreemd om je te vragen om 1/3 van de vaste lasten te betalen terwijl je daar niet woont. Zou niet in mij opkomen.

Houd in je achterhoofd dat tegenover verplichtingen rechten horen te staan. Welke rechten krijg jij voor die bijna 700 euro?

Echt idioot hoor. Niet ok. Red flag.
Dit. Wat een idioot. Ik zou zeggen. Hij komt maar bij jou op bezoek en huurt een hulp in voor het huishouden.
Alle reacties Link kopieren
TO dat hij er voor je was is echt een slechte reden om zijn gedrag goed te praten of bij hem te blijven. Een relatie hoort in mijn ogen op meer gebaseerd te zijn dan dat.
En eerlijk als jullie nu al zoveel ruzie hebben over geld zal dat niet veranderen tenzij jij je naar hem schikt en dat is echt een heel slecht idee.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Zolang je naam niet op de eigendomsakte van de woning staat, betaal je niet mee aan de hypotheek.
Stop met zijn huishouden te doen.
Alle reacties Link kopieren
Is ie helemaal. Hij klinkt afgunstig. Want jij koopt de nieuwst gsm. Daar heeft hij toch geen ene moer mee te maken! Het is jou geld. Hij heeft bedacht dat jij geld hebt. Meer en makkelijker dan hem en ziet je nu als geldbron. En ja dan is het voor hem niet handig als je je geld aan de duurste gsm uitgeeft. Want dan slinkt jou spaargeld en ziet hij zijn bron opdrogen...
Wat een idioot.
En hij is rommelig. Logisch als hij klust en 70u werkt. Die is waarschijnlijk kapot moe. Maar hij kiest hiervoor. Voor die uren. Voor dat huis. En daar mag hij jou niet bij betrekken zodat hij zijn leven beter op orde krijgt. Dan had hij maar andere keuzes moeten maken
anoniem_pje_x schreef:
22-01-2021 22:07
Ik heb geen inzicht in welke vaste lasten hij draagt, hij woont een ouderwetse woonboerderij die hij druk aan het restaureren is en wat niet goed geïsoleerd is.
You are kidding me? Jullie hebben discussies en ruzies over geld zonder dat je inzicht hebt in zijn kosten? Die vent doet serieus, maar neemt jou totaal niet serieus. Again: red flag!
Alle reacties Link kopieren
Saartjepoes2 schreef:
22-01-2021 21:19
Ok dus je bent 2 A 3 dagen in de week bij hem, doet z’n was, kookt, haalt boodschappen en daar wil hij 690 euro voor krijgen?

Koekoek

Ik vind 100 euro voor gas licht en water al belachelijk.... jullie zijn een half jaar samen en je bent er niets eens de helft van de tijd. Ik zou er niet over piekeren dat aan mijn vriend te vragen. Als je meer bij hem bent dan thuis kun je het over kostenverdeling gaan hebben. Klinkt alsof hij hogere maandlasten heeft dan hij kan betalen en jou daar als oplossing voor ziet.


Dit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven