Geld & Recht alle pijlers

Langer vakantie aanvragen, deed je werkgever moeilijk?

08-06-2018 21:08 43 berichten
Ik heb een hele leuke verre reis gezien die ik volgend jaar wil gaan maken alleen duurt die dus langer dan het aantal weken (3) dat ik maximaal aaneengesloten vrij kan vragen volgens de CAO. Ik vraag mij af of een werkgever alleen op grond van de CAO de vakantieaanvraag zou mogen weigeren en of meer mensen hier problemen mee hebben gehad?

Ik ga het ook nog overleggen met mijn werkgever maar daar wacht ik nog even mee tot nadat ik gehoord heb of mijn contract verlengd gaat worden. De reis is buiten het hoogseizoen/schoolvakanties.
Mijn collega was in overleg een maand weggeweest. Ook buiten het hoog seizoen. Zou het dus gewoon bespreken met je baas of dit akkoord is. Zelf ook wel eens langer weggeweest met een reis dit kon in overleg ook gewoon.
Ja,dat mogen ze om die reden alleen al weigeren. Vaak kan er buiten bepaalde drukke seizoenen of buiten het hoogseizoen wat geregeld worden. Maar dat is dan coulance.

Je kan ook nog kijken of je onbetaald verlof kan opnemen als je geen goedkeuring krijgt. Daar zijn vaak andere termijnen en regels aan verbonden.

Maar vragen staat vrij en heel vaak is er wel wat te regelen buiten de drukke periodes/hoog seizoen.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is er altijd al gedoe als je 1 dag vrij wil.. Maar bij de meeste banen zal het vast rt kunnen
Zou het raar vinden als het d.m.v. onbetaald verlof wel zou kunnen en met een vakantieaanvraag niet. Dat is toch helemaal niet handig voor een werkgever?

Misschien toch iets eerder bespreken als ik er 100% zeker uit ben want ik twijfel nog over een paar data.
TsumTsum schreef:
08-06-2018 21:29
Zou het raar vinden als het d.m.v. onbetaald verlof wel zou kunnen en met een vakantieaanvraag niet. Dat is toch helemaal niet handig voor een werkgever?

Misschien toch iets eerder bespreken als ik er 100% zeker uit ben want ik twijfel nog over een paar data.
Kost hem geen salaris en dan kan hij een ander aannemen tijdelijk. En die regels zijn er ook niet voor de werkgever alleen. Maar ook voor de werknemer zodat je toch zulke dingen kan doen.
Is maar een tip om eens te bekijken als je dus niet meer dan die 3 weken weg mag.
Alle reacties Link kopieren
Als het buiten de schoolvakantie is en ook niet in de drukste tijd van het jaar voor het bedrijf gaat dit meestal wel in goed overleg.

Ik ben 2 jaar terug voor 8 weken na australie geweest.

En 2 jaar daarvoor 6 weken na Amerika

Allebij de reizen ben ik als persoon heel erg gegroeid waar de werkgever ook veel aan gehad heeft.
Misschien es rondhoren binnen 't bedrijf of er nog mensen dit in 't verleden geprobeerd hebben?

Bij ons is de limiet 4 weken.
Daar moet je toch echt geen dag overgaan, ook niet als je onbetaald neemt.

Als je het lang van tevoren aanvraagt, vergeet het dan ook niet officieel op papier / op mail te zetten.
Zodat je baas niet een maand van tevoren ineens toch terugkrabbelt.
Alle reacties Link kopieren
Bij onze werkgever ligt het eraan wie het vraagt.

Je hebt mensen die zich voor een gebroken duimnagel nog ziek melden, zoveel mogelijk k**karweitjes op anderen afschuiven en nooit kunnen als er een keer extra gewerkt moet worden. Zij krijgen hooguit te horen dat ze niet zo moeten zeuren.

En je hebt mensen die met het bedrijf meedenken, hun werk gewoon leuk vinden, het daardoor ook niet zo´n punt vinden om ook eens een wat minder leuk karweitje op zich te nemen en gewoon te helpen wanneer dat nodig is. Voor deze groep zetten ze alles op alles om ook iets terug te kunnen doen.

Eerlijk is eerlijk; ik heb alleen maar van dat soort werkgevers gehad, op eentje na, die vond dat ie de baas was en de rest moest zijn/haar klep dicht houden. Daar heb ik niet lang gewerkt. Sterker nog, daar werkt niemand lang. Nog steeds niet.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Lucifer2018 schreef:
08-06-2018 21:30
Kost hem geen salaris en dan kan hij een ander aannemen tijdelijk. En die regels zijn er ook niet voor de werkgever alleen. Maar ook voor de werknemer zodat je toch zulke dingen kan doen.
Is maar een tip om eens te bekijken als je dus niet meer dan die 3 weken weg mag.
Nee het kost hem geen salaris maar als ik genoeg vakantiedagen heb staan en men zegt nee dan moet ik die op een ander moment opmaken en ben ik dubbel zoveel afwezig als onbetaald verlof wel goedgekeurd zou worden.
TsumTsum schreef:
08-06-2018 21:38
Nee het kost hem geen salaris maar als ik genoeg vakantiedagen heb staan en men zegt nee dan moet ik die op een ander moment opmaken en ben ik dubbel zoveel afwezig als onbetaald verlof wel goedgekeurd zou worden.
Ik begrijp je redenatie. Daarnaast begrijp ik het goed als de werkgever dit afkeurt. Het is niet voor niets opgenomen in de CAO en ook al ben jij er niet blij mee, je bent hiermee wel akkoord gegaan bij het in dienst treden.
Ik heb aan de werkgevers kant gestaan en ik wees deze verzoeken 8 van de 10 keer af. Gewoon omdat het de continuïteit in het bedrijf aantastte, meer druk op de rest van het team legde, ik plots zat met werknemers die dus overuren maakte (zeer ongewenst) en deze opspaarde, hun vakantie het jaar ervoor niet volledig opnamen en later in het jaar gewoonweg op waren.

Regels omtrent verlof zijn om beide partijen te beschermen. En geloof me, ik heb heel wat mensen oververmoeid zien raken omdat ze graag lang op vakantie wilde. Ik keurde het wel goed als er max een week uitloop was en het zeer tijdig was aangegeven en de werknemer in staat was de rest van het verlof te spreiden.
Ik keurde het ook goed (indien vervanging te regelen was) als ze de drie weken verlof opnamen aangevuld met onbetaald verlof. Dan liep ik (nou ja, de grote baas dan) iig minder risico. En dan nog met een maximum van 6 weken.

Maw, voor jou voelt het als stom, maar er is heel erg goed over nagedacht.
TsumTsum schreef:
08-06-2018 21:38
Nee het kost hem geen salaris maar als ik genoeg vakantiedagen heb staan en men zegt nee dan moet ik die op een ander moment opmaken en ben ik dubbel zoveel afwezig als onbetaald verlof wel goedgekeurd zou worden.
Tuurlijk, maar dat is vanuit jouw oogpunt.

Het was maar een tip om naar te kijken/ te bespreken als het normale verlofverzoek afgewezen zou worden. Ook onbetaald verlof kan geweigerd worden hoor. Is geen recht.

Je bent nu alleen allemaal dingen aan het bedenken vanuit jouw oogpunt terwijl je het nog niet eens hebt gevraagd. begin eens met stap 1. Dien een verzoek in. En kijk daarbij wel alvast naar drukke periodes of hoogseizoen/vakantieperiodes. Heb je meer kans op een ja.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in het bedrijf waar ik werk ook een collega gehad die een rondreis wilde maken. Zij heeft de vraag bij de werkgever gelegd en die is gaan kijken in welke periode dit het beste zou lukken. In overleg met de andere werknemers heeft zij toen toestemming gekregen om de reis te maken maar dan in een bepaalde periode die de werkgever had aangegeven. Zij is daarmee accoord gegaan en heeft een prachtige reis gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon overleggen inderdaad.

Ik werk op een grote ziekenhuis afdeling met veel collega's. Daar hebben al meerdere lang vakantie opgenomen, variërend van 5 weken tot iets van 3 maanden.

En ja, ik weet ook van afwijzingen. Dat was dan trouwens ivm te weinig personeel en niet omdat de leidinggevende een probleem had met opsparen van uren/jaar geen vrij nemen.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
08-06-2018 21:30
Kost hem geen salaris en dan kan hij een ander aannemen tijdelijk.
Dat tijdelijk aannemen lukt maar voor een beperkt aantal functies en kost altijd behoorlijk wat geld (uitzendkracht is ca. 2x zo duur en je hebt inwerktijd). Als er uberhaupt al iemand te vinden is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga elk jaar tussen januari en maart 4-5 weken op vakantie. Is nooit een probleem want de meesten willen juist in juli of augustus vrij zijn met de kinderen en dan ben ik aan het werk. Gewoon goed afstemmen in overleg. Wij kunnen niet weten wat de situatie is in jouw team/werk en hoe jouw leidinggevende hier in staat.
Alle reacties Link kopieren
Man neemt altijd , tegenwoordig in hoogseizoen, 4 weken op.
Nooit een probleem..als je het maar zeer ruim op tijd aanvraagt

Het zal ook erg liggen aan welke sector je werkt, hoe groot je team is en dat soort zaken.
Alle reacties Link kopieren
Browniechocolate schreef:
08-06-2018 21:32
Als het buiten de schoolvakantie is en ook niet in de drukste tijd van het jaar voor het bedrijf gaat dit meestal wel in goed overleg.
Bedankt iedereen voor het advies. Helaas kan periode overleggen maar heel beperkt want ik wil specifiek in een bepaalde periode gaan maar ik ga de vakantie minimaal 6 maanden van te voren aanvragen/overleggen met werkgever dat is neem ik aan wel ruim op tijd.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
09-06-2018 18:42
Bedankt iedereen voor het advies. Helaas kan periode overleggen maar heel beperkt want ik wil specifiek in een bepaalde periode gaan maar ik ga de vakantie minimaal 6 maanden van te voren aanvragen/overleggen met werkgever dat is neem ik aan wel ruim op tijd.
Als je nu al weet wanneer je wilt gaan dan zou ik eigenlijk niet wachten met overleggen.
Ik kan mij voorstellen dat dit voor jouw werkgever fijn is maar ook voor jezelf. Dan weet je dat het geregeld is en hoef je je daar geen zorgen meer over te maken.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
Als je eigen al vast legt aan een bepaalde periode word het wel een stuk lastiger.
Dan als je aangeeft dat je die reis wilt maken en de periode graag in overleg doet.
Browniechocolate schreef:
09-06-2018 18:56
Als je eigen al vast legt aan een bepaalde periode word het wel een stuk lastiger.
Dan als je aangeeft dat je die reis wilt maken en de periode graag in overleg doet.
Ja ik weet het maar ik heb te maken met regenseizoen en andere factoren die meespelen.
Alle reacties Link kopieren
6 maanden van te voren aanvragen zou hier al te laat zijn voor een lange vakantie liefst 8/12 maanden zodat er de tijd is voor overleg en dan krijg ik bij de werkgever wel toestemming voor langer dan 3 weken.
Staat wel tegen over dat ik ik ook niet moeilijk doe over een keer extra werken of helpen bij wat vervelende klussen.
Jee, wat beperkend lijkt me dit. Ik neem meestal drie weken vrij, maar ook wel eens een maand, of drie weken en later nog eens twee. Maar weinig collega’s die minder dan drie weken vrij nemen. We hebben 22 dagen op jaarbasis maar ook nog 4 uur per week compensatie die we als vakantie-uren mogen inplannen. Bij elkaar een week of 9 dus.
derooiekater schreef:
09-06-2018 19:38
6 maanden van te voren aanvragen zou hier al te laat zijn voor een lange vakantie liefst 8/12 maanden zodat er de tijd is voor overleg en dan krijg ik bij de werkgever wel toestemming voor langer dan 3 weken.
Staat wel tegen over dat ik ik ook niet moeilijk doe over een keer extra werken of helpen bij wat vervelende klussen.
Wow minimaal 8 maanden tot 1 jaar van te voren, dan is nog niet eens bij iedere reisorganisatie het aanbod en precieze data bekend, laat staan dat ze garantie geven dat de reis door gaat. Hoe vraag je dat dan aan? Heb wel ooit eens aangeven dat ik ergens maart/april 3 weken vrij wilde maar de data nog niet precies kon geven want ik ging met meerdere mensen en we twijfelden nog of we zouden gokken op een niet gegarandeerde reis of dat we toch voor zekerheid gingen van de gegarandeerde data. Maar dat ging maar om 3 weken in een zeer rustige periode bij die werkgever.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven