Geld & Recht alle pijlers

Lekkage nieuw huis

13-08-2019 08:47 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een ander huis gekocht, afgelopen weekend hebben wij getekend en daarna hebben wij dus nog 3 dagen bedenk tijd.

De mensen wonen er zelf niet meer, gisteren zijn we gaan meten met de sleutel die de buren hebben.

Het ging ineens heel hard regenen en even later zagen we in de slaapkamer een vochtplek, wat er eerder nog niet was.

Waarschijnlijk zit de lekkage in het dakkapel. Ook bij de ramen van het dakkapel lag water.
Wij vermoeden dus dat het dakkapel niet goed is.

Wat zouden jullie doen?
De koop niet door laten gaan.
Hun het laten repareren met het risico dat je over een paar maanden of paar jaar weer hetzelfde probleem heb.
Of eisen dat er wat van de prijs af gaat zodat wij zelf een nieuw dakkapel kunnen laten zetten?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou prijsverlaging eisen zodat je het zelf kunt laten verhelpen. Wel een realistische prijs.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een bouwkundige keuring laten doen?
Heeft de verkoper dit niet gemeld?
Heb je een aankoopmakelaar?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
We hebben geen bouwkundige keuring laten doen.
De verkoper heeft dit niet gemeld en we hebben geen aankoopmakelaar.
Heb al contact gehad met onze rechtsbijstand en die gaf ook aan dat dit een verborgen gebrek is.

Wat zou realistisch zijn om van de prijs af te halen dan?
Alle reacties Link kopieren
Begin eens bij de makelaar. Ga navragen hoe dit zit en wat de opties zijn. Hierna kun je kijken wat de beste optie voor jullie is.

Wel de vraag of....m als er geen bouwkundige keuring is gedaan.... dit het enige punt is of dat er meer zaken zijn die zo komende tijd aan het licht komen. Zou afhankelijk daarvan ook even goed nadenken hoe je het insteekt want mocht je geen bouwkundige keuring hebben gedaan en er komen zaken naar boven komende periode kan dit nog best wel eens hele nare gevolgen hebben zonder dat de kopers of jij hier nu van op de hoog tre zijn.
Alle reacties Link kopieren
Heb je zonder keuring wel aan je onderzoeksplicht voldaan? Anders heb je geen poot om op te staan misschien.
Alle reacties Link kopieren
Verkoper heeft meldingsplicht en koper heeft onderzoeksplicht.

Kan zijn dat deze lekkages zijn ontstaan nadat de verkopers al uit het huis waren, dus dat ze hier niet van op de hoogte waren. Dingen die je niet weet, kan/hoef je niet te vermelden.

Zelf heb je een onderzoeksplicht.
Zou de koop ontbinden (om te beginnen) en als de sodemieter een bouwtechnische keuring laten uitvoeren, voordat je opnieuw een bod doet.

Uit welk jaar is het huis?
Alle reacties Link kopieren
Rozen1234 schreef:
13-08-2019 09:00
We hebben geen bouwkundige keuring laten doen.
De verkoper heeft dit niet gemeld en we hebben geen aankoopmakelaar.
Heb al contact gehad met onze rechtsbijstand en die gaf ook aan dat dit een verborgen gebrek is.

Wat zou realistisch zijn om van de prijs af te halen dan?
Vind dit best wel dom geen bouwkundige keurinh en zou ook niet op de uitspraak van de rechtsbijstand varen. Mogelijk wisten de bewoners het niet of is het recent en dan is het dus geen geborgen gebrek. Sowieso heb jij als koper onderzoeksplicht en die he je hierin niet voldaan.

Bel de verkopende makelaar eens om e.a. te bespreken maar zou ook zeker nadenken over wat je nog meer tegen gaat komen zonder bouwkundige keuring.

Hoe oud is het huis?
Alle reacties Link kopieren
Heb de makelaar gebeld en het probleem uitgelegd.
Ze komen hier zo snel mogelijk op terug heb ook aangegeven als er geen passende oplossing komt dat we van de koop afzien.
Huis is van 1962.
Waarom heb je geen bouwkundigekeuring laten uitvoeren op een huis uit 1962?
Alle reacties Link kopieren
1962? Dan is het niet verstandig om geen bouwtechnische keuring uit te laten voeren. Het huis is al meer dan 50 jaar oud.

Wie weet wat je nog meer tegenkomt. En ja, alles wat met een bouwtechnische keuring naar voren had kunnen komen, had je kunnen weten, dus is geen verborgen gebrek.

Koop ontbinden of opschorten, alsnog een bouwtechnische keuring laten doen en dan opnieuw een bod uitbrengen.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
13-08-2019 09:25
Waarom heb je geen bouwkundigekeuring laten uitvoeren op een huis uit 1962?

Jeetje, deze zou ik serieus niet aangedurfd hebben zonder bouwkundige keuring. Waarom die keuze gemaakt?

Zou sowieso vandaag dr koop ontbinden en bedingen dat er toch alsnog een keuring komt. Vervolgens op basis van deze keuring de nieuwe aankoopprijs bepalen.

Dit soort zaken ga je, zeker in een huis uit 1962 geheid meer tegenkomen en je hebt juridisch geen poot om op te staan want je hebt niet voldaan aan je onderzoeksplicht en kunt niet hardmaken dat het een verborgen gebrek is.
Alle reacties Link kopieren
Ons eigen huis is ook van die bouwperiode, dus wij vonden een bouwkundig rapport niet nodig. Het dakkapel is nog maar 15 jaar oud dus dan verwacht je niet die al te moeten vervangen.
Heb een beetje navraag gedaan en hoorde dat het dakkapel vanaf plaatsing al problemen had met lekkage enz. Wij denken dat het het beste is om een nieuw dakkapel te plaatsen.
Ik zelf zat te denken 10.000 van de prijs af, of is dit teveel?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook de koop ontbinden, bouwkundige keuring laten doen en aan de hand daarvan wellicht een nieuw bod doen.

Een huis van 50 jaar oud heeft 'altijd' wel wat maar je wilt wel weten waar je aan begint. Het verbaast me ook dat zoveel mensen geen bouwkundige keuring laten doen als ze een ouder huis kopen.

Ja, de verkoper heeft meldingsplicht maar jij als koper hebt onderzoeksplicht. En er is geen betere manier van onderzoeken dan het laten uitvoeren van een bouwkundige keuring.

Gelukkig ben je nog op tijd!
Alle reacties Link kopieren
Rozen1234 schreef:
13-08-2019 09:45
Ons eigen huis is ook van die bouwperiode, dus wij vonden een bouwkundig rapport niet nodig. Het dakkapel is nog maar 15 jaar oud dus dan verwacht je niet die al te moeten vervangen.
Heb een beetje navraag gedaan en hoorde dat het dakkapel vanaf plaatsing al problemen had met lekkage enz. Wij denken dat het het beste is om een nieuw dakkapel te plaatsen.
Ik zelf zat te denken 10.000 van de prijs af, of is dit teveel?
Of dat teveel of te weinig is ligt aan dr noodzaak voor verkoop. En zal een keuze zijn die de verkopers maken. In principe zou je tussen de 6.000en 10.000 wel een nieuwe dakkapel kunnen plaatsen maar het oplossen zou ook goedkoper kunnen dus als de verkopers tijd hebben en liever wachten op iemand die de vraagprijs betaald- kosten voor het oplossen is dat natuurlijk hun keuze.

Ik snap alleen niet dat je alleen het probleem van de dakkapel blijft zien en niet 400 euro neertelt voor een bouwkundige keuring die mijn inziens nog veel meer informatie zou kunnen opleveren.

Ben je serieus voornemens af te dingen op de prijs zonder verder onderzoek?
Alle reacties Link kopieren
Veel water?

Tja geluk dat het nu gebeurd. Niet zo gek bij een oud huis. Huidige eigenaren laten repareren.
Kan mooi drogen nu het leegstaat. Een dan lekker schilderen ijn je nieuwe huisje.
Alle reacties Link kopieren
Ons huis is ook van de jaren 60. Maar volgens mij waren we verplicht om een bouwkundige keuring te doen.
Of misschien is er zo op gehamerd door onze adviseur.

Zou ook de koop ontbinden en er een bouwkundige keuring op laten uitvoeren.
Pluk de dag...
Had je overigens toestemming van de verkopers om maar zo de woning te betreden met de sleutel van de buren?
Alle reacties Link kopieren
Ja de verkopers wisten hiervan en hebben hun toestemming gegeven.
Ik zou even afwachten waarmee de makelaar vandaag komt.
Anders kan je het morgen alsnog annuleren tijdens de bedenkperiode.

Wel een eventueel voorstel zwart op wit zetten!
:popcorn:
Volgens mij is niet elk gebrek een verborgen gebrek. De verkoper moet het dan willens en weten achter hebben gehouden. Dat is soms heel moeilijk te bewijzen.
Rozen1234 schreef:
13-08-2019 09:45
Ons eigen huis is ook van die bouwperiode, dus wij vonden een bouwkundig rapport niet nodig. Het dakkapel is nog maar 15 jaar oud dus dan verwacht je niet die al te moeten vervangen.
Heb een beetje navraag gedaan en hoorde dat het dakkapel vanaf plaatsing al problemen had met lekkage enz. Wij denken dat het het beste is om een nieuw dakkapel te plaatsen.
Ik zelf zat te denken 10.000 van de prijs af, of is dit teveel?
Hoe kom je dat nu zo snel te weten terwijl je het niet eens nodig leek een bouwkundige keuring uit te voeren?
Alle reacties Link kopieren
Wat kost een nieuwe dakkapel?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het lijkt bijna of je blij bent dat je er alsnog een slaatje uit kunt slaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven