Geld & Recht alle pijlers

Leuker leven voor minder

21-08-2018 00:24 453 berichten
Wie kletst er mee? Ik leef al jaren redelijk zuinig maar ben geen krent. Bijvoorbeeld; Ik ga graag op vakantie maar zoek graag uit wat de beste deals zijn. Inmiddels weet ik dat je vliegtickets het beste in januari aankoopt :idee: en vervolgens het hotel in mei.

Ik ga bijna niet naar supermarkten, ik bestel veel online. Het is makkelijk, de bezorging is vaak gratis bij aankoop van een product wat ik toch nodig heb, en ik heb niet de neiging tot impuls aankopen, win/win. De groenten hier op de markt zijn duurder als bij de Aldi of Lidl, dus wip ik liever daar even binnen dan dat ik een rondje op de markt doe. Ik hou ervan om ons leven zo prettig mogelijk te houden op een zo goedkoop mogelijke manier.

Herkenbaar?
Alle reacties Link kopieren
Probleem met zuinig-zijn is dat je genot probeert uit te stellen tot later. Dat is dan je plezier. Maar "later" zou weleens niet meer kunnen komen. De zuinigheid is dan zó deel van jezelf geworden dat je nergens meer van kan genieten behalve van het zuinig-zijn.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je geen buffer mag aanhouden voor later of onnodige uitgaven moet doen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
21-08-2018 00:32
Enerzijds wel, anderzijds stuit het me vaak tegen de borst dat goedkoper ook vaak betekent milieu-onvriendelijk. Veel in plastic verpakt, terwijl het op de markt zo in mijn mand mag. Plofkip, dan maar liever een goeie scharrel en een keertje minder vlees eten.

Ik koop zelf veel in bij de Turkse supermarkt. Alle groenten en fruit onverpakt en het vlees is halal geslacht en gefokt, en mag na afwegen in mijn eigen meegebrachte bakjes. En meestal zijn ze niet duur.
Je weet dat halal slachten heel dieronvriendelijk is?
retrostar schreef:
21-08-2018 09:09
Probleem met zuinig-zijn is dat je genot probeert uit te stellen tot later. Dat is dan je plezier. Maar "later" zou weleens niet meer kunnen komen. De zuinigheid is dan zó deel van jezelf geworden dat je nergens meer van kan genieten behalve van het zuinig-zijn.
Als je echt op alles beknibbelt wel. Niet als je kijkt waar je dat genot goedkoper kan halen of bespaart op dingen die niets met genot te maken hebben.
En waardoor je juist ook de extra lekkere en mooie spullen kan halen die je wel echt wil.

Ik denk dat je de OP nog even moet lezen.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
21-08-2018 09:14
Als je echt op alles beknibbelt wel. Niet als je kijkt waar je dat genot goedkoper kan halen of bespaart op dingen die niets met genot te maken hebben.
En waardoor je juist ook de extra lekkere en mooie spullen kan halen die je wel echt wil.

Ik denk dat je de OP nog even moet lezen.
maar waar in de OP lees jij dan het waarom van de zuinigheid?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
21-08-2018 09:14
Als je echt op alles beknibbelt wel. Niet als je kijkt waar je dat genot goedkoper kan halen of bespaart op dingen die niets met genot te maken hebben.
En waardoor je juist ook de extra lekkere en mooie spullen kan halen die je wel echt wil.

Ik denk dat je de OP nog even moet lezen.
Ik reageerde niet op de exacte inhoud van de OP maar eerder waaraan het mij persoonlijk deed denken. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Mijn zoon is een kei in het vinden van goedkope vakanties. Dat heeft hij van mijn overleden man. Elke dag het in de gaten houden op internet. Zo zaten wij vaak in een 5 sterrenhotel terwijl andere mensen er meer dan het dubbele voor betaald hadden. Zo kun je ook wat vaker op vakantie.
retrostar schreef:
21-08-2018 09:18
Ik reageerde niet op de exacte inhoud van de OP maar eerder waaraan het mij persoonlijk deed denken. :)
Nuttig hoor.
Alle reacties Link kopieren
stokske schreef:
21-08-2018 09:13
Je weet dat halal slachten heel dieronvriendelijk is?
Je weet dat die opinie ontzettend achterhaald is?
Ik wil het eigenlijk alleen in het kader van minder verspillen. Dus goed nadenken over de hoeveelheden eten bijv. Dat het ook echt opgaat voor het is vervallen.
Dat ik nadenk over kleding of meubels en er hopelijk niet te snel op uitgekeken ben. Als ik een jurk pas >goed voelen of ik de stof écht wel zo prettig vind of dat er geen vervelend kriebelrandje om de taille zit waardoor ik over een jaar waarschijnlijk toch zeg: deze heb ik nauwelijks gedragen omdat die niet lekker zit, gaat dus naar de kringloop.

Dat ik abonnementen opzeg op het moment dat ik merk dat ik een tijdschrift niet meer veel lees zodat ze niet ongelezen bij het oud papier komen.

Dat zijn voor mij de redenen waarom ik wil opletten met mijn uitgaven. Dat het ook in de portemonnee scheelt is mooi meegenomen maar niet mijn hoofdreden.
Alle reacties Link kopieren
Voor boodschappen ga ik niet perse verschillende supermarkten af. Ook doe ik niet aan wekelijkse boodschappen maar loop ik langs zo 2x per week na werk. Ook dan koop ik alleen wat ik echt nodig heb. Of wel iets lekkers, maar niks wordt weggegooid.

Ik bespaar voornamelijk op van alles niet kopen. Ik geef niks om kleding, dus daar gaat al bijna niks aan uit. Wel vind ik het belangrijk om bijvoorbeeld een goede telefoon te hebben, maar deze koop ik dan op Marktplaats (nooit een miskoop gedaan).

Uiteten is lekker, maar zoveel eet ik niet. Dus bij mij is het een drankje en een hoofdgerecht, dus niet veel wijntjes en 3-gangen. Waardoor uiteten voor mij ook nooit echt duur is.

Dus ik kan mij zeker vinden in de OP. Oh ja, ik spaar dus veel en als ik weer een wereldreis wil maken of iets moois kopen, kan ik dat gewoon doen! In het verleden ook gedaan. Want ik vind lenen (behalve een hypotheek) gewoon achter de feiten aanlopen.
Leuk topic! De 'Too good to go' app kende ik nog niet, klinkt interessant!

Dit jaar hebben mijn vriend en ik flink op onze vaste lasten bespaard, namelijk 1400 euro op jaarbasis! Dit door alle verzekeringen uit te zoeken en over te zetten, Postcodeloterij op te zeggen, eenvoudige telefoonabonnementen te nemen, zorgverzekeringen per jaar te betalen (daar krijg je korting mee) en over te stappen van energieleverancier etc.

Onze boodschappen halen we grotendeels bij de Lidl, daar hebben ze echt de allerbeste groenten en fruit. Omdat we geen vlees eten, eten we vaak peulvruchten zoals kikkererwten en linzen. Die halen we gedroogd in een grote verpakking bij de Turk. Een stuk goedkoper dan al die losse blikjes die ze in de supermarkt vaak alleen maar hebben. Af en toe gaan we wel naar de Ap, voor de producten die ze verder niet hebben bij de Lidl.
Opmerkingen in de trant van 'waarom zou je zuinig leven' vind ik overigens nogal lachwekkend. Voor veel mensen is geld een consumptiemiddel, welke volledig verbrast mag worden zodra het salaris weer gestort is. Net als kleine kinderen met zakgeld op een kermis zeg maar. Mensen zijn consumptieverslaafd.

Geld is voor mij geen consumptiemiddel maar een productiemiddel; door alles wat ik niet uitgeef te investeren en daardoor te laten groeien. Dit geeft ons juist vrijheid: de mogelijkheid om veel eerder te stoppen met werken bijvoorbeeld, of allebei deeltijd te gaan werken, vaker reizen. Vrijheid zit voor ons niet in het grootste huis willen bezitten en de allernieuwste gadgets of de iPhone X, of wat het ook is waar mensen hun sociale status aan denken te ontlenen. (Zou je het ook kopen als niemand het ooit zou zien?)

Overigens werk ik veel te hard voor m'n geld om het zomaar ergens aan te spenderen, jullie niet? Daar denk ik eerst altijd goed over na, ik doe niet aan impuls aankopen. Ik denk dat daar de grootste winst zit eigenlijk, je bewust zijn van wat je uitgeeft. Een maandelijks overzicht werkt heel verhelderend.
Voor mij is geld ook een consumptiemiddel en ik geef het makkelijk uit maar ik heb ook zat achter de hand. Werken doe ik al lang niet meer en kan ruim leven tot aan mijn dood. Dus ik ontzeg mezelf niks. Mijn man is na een kort ziekbed overleden dus voor hem was er geen 'later' meer. Ondanks alles probeer ik zo veel mogelijk te genieten.
Alle reacties Link kopieren
vogelkip schreef:
21-08-2018 12:21
Opmerkingen in de trant van 'waarom zou je zuinig leven' vind ik overigens nogal lachwekkend. Voor veel mensen is geld een consumptiemiddel, welke volledig verbrast mag worden zodra het salaris weer gestort is. Net als kleine kinderen met zakgeld op een kermis zeg maar. Mensen zijn consumptieverslaafd.

Geld is voor mij geen consumptiemiddel maar een productiemiddel; door alles wat ik niet uitgeef te investeren en daardoor te laten groeien. Dit geeft ons juist vrijheid: de mogelijkheid om veel eerder te stoppen met werken bijvoorbeeld, of allebei deeltijd te gaan werken, vaker reizen. Vrijheid zit voor ons niet in het grootste huis willen bezitten en de allernieuwste gadgets of de iPhone X, of wat het ook is waar mensen hun sociale status aan denken te ontlenen. (Zou je het ook kopen als niemand het ooit zou zien?)
.
Maar jij hebt dus een doel met je zuinigheid (eerder stoppen met werken), TO benoemt geen doel.
En veel mensen hebben ook geen echt doel in het leven.
Alle reacties Link kopieren
Kleine doelen (zoals vaker op vakantie omdat je meer bespaart) zijn ook doelen
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic. Ik heb deze zomer ook geprobeerd zuiniger te leven dan anders en dat is goed gelukt! Kleding had ik weinig nodig, ik heb een paar keer iets tweedehands gekocht en verder alleen voor twee bruiloften iets nieuws (twee keer dezelfde jurk gedragen).

Verder geprobeerd geen dingen 'automatisch' te doen. Bijv een weekje weg met vrienden, wat eigenlijk vaste prik is, heb ik dit jaar overgeslagen en zo best wat geld bespaard. Sommige zomers reis ik het hele land door voor festivals maar ik heb nu zoveel mogelijk in mijn eigen stad gedaan.

En bijv ipv mijn vaste kapper een keertje naar de kappersschool, niet te vaak naar terras, dat soort dingen.

Nu was het wel zo dat ik een flinke financiële tegenvaller had in mei waardoor er een soort noodzaak was tot bezuinigen. Vind namelijk ook dat je moet genieten van de dingen. Maar t is fijn om te merken dat ik aan het eind van de zomer ook daadwerkelijk geld over heb.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Grietje1983 schreef:
21-08-2018 12:40
Kleine doelen (zoals vaker op vakantie omdat je meer bespaart) zijn ook doelen
oh ja hoor
Of niet op vakantie gaan, zodat je je werkster kunt betalen
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-08-2018 12:44
oh ja hoor
Of niet op vakantie gaan, zodat je je werkster kunt betalen
Ja dat kan ook. Zijn keuzes toch? Ik ga eerlijk gezegd liever op vakantie dan dat ik een werkster heb maar dat is voor iedereen anders.
Ik wil me vooral bewuster zijn van het feit dat ii het geld maar 1 keer uit kan geven en dat wanneer ik dat jurkje voor 50 euro in de sale koop i.p.v. 100 euro normaal ik dus 50 euro aan iets anders uit kan geven of kan sparen.

Mijn valkuil is overigens wel dat ik dan bijv voor 100 euro in de sale koop, gewoon meer voor hetzelfde geld zeg maar. Ik wil proberen tot januari geen kleding meer te kopen, vorig jaar herfst best een hoop gekocht na mijn zwangerschap dus ik denk wel even vooruit te kunnen
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
21-08-2018 11:10
Je weet dat die opinie ontzettend achterhaald is?
Dat is wat men mensen probeert wijs te maken. Maar het klopt niet.


Een nieuwe wet schrijft sinds 1 januari voor dat de dieren alsnog moeten worden verdoofd als ze niet binnen 40 seconden na het doorsnijden van de hals het bewustzijn hebben verloren.

https://www.ed.nl/regio/slachters-onger ... ~abe51d94/
Wat ik ook wel eens grappig vind is bedenken hoeveel geld het bespaart om bepaalde dingen te laten. Op voorhand al, zonder dat ik het ooit gedaan of overwogen heb.

Al die jaren van géén sigaretten en vuurwerk kopen. Al die keren dat ik niet naar een festival of concert ben geweest.

Zoveel geld bespaard, dan hoef ik echt niet te gaan bezuinigen in dat restaurant of op die heerlijke wijn. ;-)
lilalinda schreef:
21-08-2018 12:44
oh ja hoor
Of niet op vakantie gaan, zodat je je werkster kunt betalen
Ow wat zou ik graag een werkster willen. Vakantie kan me gestolen worden. :-D

Zal het eens voorstellen thuis. :-D
NYC schreef:
21-08-2018 12:52
Wat ik ook wel eens grappig vind is bedenken hoeveel geld het bespaart om bepaalde dingen te laten. Op voorhand al, zonder dat ik het ooit gedaan of overwogen heb.

Al die jaren van géén sigaretten en vuurwerk kopen. Al die keren dat ik niet naar een festival of concert ben geweest.

Zoveel geld bespaard, dan hoef ik echt niet te gaan bezuinigen in dat restaurant of op die heerlijke wijn. ;-)
Dat kan alleen als je genoeg geld om uberhaupt die wijn te kunnen bestellen natuurlijk. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Grietje bij mij hielp het ook enorm om met mezelf af te spreken geen kleding te kopen. (uitgezonderd bruiloften want zeker één heel dichtbij wilde ik niet in een verwassen zomerjurkje lopen).

Vaak heb je best genoeg kleding om een paar maanden door te kunnen...
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bizár veel. Echt een hoop. Maar ik moet het goed uitzoeken, mijn figuur is ondanks dezelfde kilo’s wel veranderd na twee zwangerschappen en ik vind niet alles even leuk meer staan. En mijn voeten zijn groter geworden dus ik moet opnieuw een schoenencollectie aanleggen, zo zonde.
Maar ik heb dus denk ik wel 15(!) cocktailjurkjes hangen, een paar zelfs nooit gedragen maar die zag ik dan ergens in de sale ofzo. Volgende week hebben we ook een bruiloft en normaal ging ik dan weer shoppen maar nu moet ik dus van mezelf iets aantrekken wat ik al heb. Het is bij mij ook enorm gewoonte.
Boodschappen vind ik wel lastiger om op te bezuinigen. Heb me voorgenomen ook wat meer te koken met “restjes”, ik gooi eigenlijk best wel wat weg.
Verder loterijen opzeggen twijfel ik over, ik vind het gewoon superleuk om eens een prijsje te winnen ook al weet ik dat het totaal niet winstgevend is (maarja het zal je maar gebeuren)
Erizon schreef:
21-08-2018 01:39
.
Yep. Werkt goed!

Ik heb de app net gedownload, maar helaas zit er niet echt iets bij mij in de buurt. Wat zit er zoal bij? Is het echt veel goedkoper dan de supermarktprijs? Is alles bruikbaar of zitten er ook wel eens dingen tussen die al te ver heen zijn om te gebruiken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven