Geld & Recht alle pijlers

Leuker leven voor minder

21-08-2018 00:24 453 berichten
Wie kletst er mee? Ik leef al jaren redelijk zuinig maar ben geen krent. Bijvoorbeeld; Ik ga graag op vakantie maar zoek graag uit wat de beste deals zijn. Inmiddels weet ik dat je vliegtickets het beste in januari aankoopt :idee: en vervolgens het hotel in mei.

Ik ga bijna niet naar supermarkten, ik bestel veel online. Het is makkelijk, de bezorging is vaak gratis bij aankoop van een product wat ik toch nodig heb, en ik heb niet de neiging tot impuls aankopen, win/win. De groenten hier op de markt zijn duurder als bij de Aldi of Lidl, dus wip ik liever daar even binnen dan dat ik een rondje op de markt doe. Ik hou ervan om ons leven zo prettig mogelijk te houden op een zo goedkoop mogelijke manier.

Herkenbaar?
Alle reacties Link kopieren
vogelkip schreef:
21-08-2018 13:09
Ik heb de app net gedownload, maar helaas zit er niet echt iets bij mij in de buurt. Wat zit er zoal bij? Is het echt veel goedkoper dan de supermarktprijs? Is alles bruikbaar of zitten er ook wel eens dingen tussen die al te ver heen zijn om te gebruiken?
Hier ook niet echt in de buurt, minimaal half uur rijden dus niet echt de moeite waard helaas. Vind het wel een leuk initiatief
Alle reacties Link kopieren
Grietje, wel leuk om eens te proberen daar op te bezuinigen idd. Ik wilde voor mijn verjaardag ook graag iets nieuws. En het was zelfs uitverkoop, maar ook dan ben je zo 30 euro kwijt voor een goedkoop jurkje. Toch iets aangetrokken wat ik al had, het is toch psychisch om te denken dat je elke kerst/verjaardag/bruiloft iets nieuws nodig hebt.

Voor kerst heb ik trouwens een paar mooie dingen die ik afwissel. Dus niet elke kerst iets nieuws maar gewoon van t jaar daarvoor iets anders gecombineerd. Wij hebben vaak 3 kerstdagen met alle verschillende activiteiten en borrels.

Het valt me deze zomer gewoon op dat ál die losse keren dat je een x bedrag uitgeeft aan kleding, bij elkaar toch aardig oploopt.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
quattro35 schreef:
21-08-2018 08:15
Heel begrijpelijk vind ik. Door alle constant fors stijgende belastingen is Nederland een extreem duur land geworden.
Welke fors stijgende belastingen? En extreem duur? Ga eens in Belgie, Frankrijk of Engeland boodschappen doen. Of ga eens een biertje drinken in Dublin. Dan ben je blij dat in Nederland je geld uit mag geven.
Sara9876 schreef:
21-08-2018 13:28
Welke fors stijgende belastingen? En extreem duur? Ga eens in Belgie, Frankrijk of Engeland boodschappen doen. Of ga eens een biertje drinken in Dublin. Dan ben je blij dat in Nederland je geld uit mag geven.
De totale belastingdruk is relatief hoog.
Het vergelijken op alleen boodschappen is nutteloos.
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer bewust te kiezen waar ik mijn geld aan uit wil geven en waaraan niet. Ik doe dan ook niet zoveel impulsaankopen. En ik betaal mezelf eerst, dus er gaat elke maand een aardig bedrag meteen naar de spaarrekening.

Dingen waar ik met liefde wat meer voor betaal zijn kledingstukken die van goede kwaliteit zijn en mooi passen. Maar dan kies ik er ook voor om geen uitpuilende kast te hebben, en hier en daar aan te vullen met vondsten van de kledingruil (die ik ook alleen meeneem als ik er echt iets aan heb).

Ik ga liever een keer vaker naar de kapper dan bijvoorbeeld dure make-up kopen. Daar heb ik toch geen geduld voor. Ik koop een paar (medium luxe) basisproducten waarvan ik weet dat ik ze gebruik tot ze op zijn, en als mijn haar netjes geknipt is heeft dat een positiever effect op mijn verschijning dan als ik een dure lippenstift in mijn tas heb zitten zonder hem te gebruiken.

Qua boodschappen vind ik van sommige producten de A-merken echt het geld waard, maar van dingen waarbij ik het verschil niet proef koop ik toch echt de goedkoopste variant. Met uitzondering van vlees en vis, daarbij probeer ik een verantwoorde keuze te maken en het te beperken tot 1 a 2 keer per week. Daar eet ik ook niet minder lekker om.

Aan prullen geef ik niks uit en ook aan kortdurende behoeftevervulling zoals koffie op het station om het wachten te verzachten doe ik niet.

Daarnaast heb ik wat geluk met hobby's, want ik ga liever in het bos wandelen dan elke week naar een ander festival, en ik ga liever kamperen in Europa dan elk jaar op een verre reis.

We verdienen echt niet bijzonder goed, maar door bewuste keuzes voor wat we wel en niet de moeite waard vinden kunnen we onszelf wel een behoorlijke mate van luxe permitteren. Voor een hulp in de huishouding zullen we helaas wel een beetje meer moeten gaan verdienen...
Alle reacties Link kopieren
vogelkip schreef:
21-08-2018 13:09
Ik heb de app net gedownload, maar helaas zit er niet echt iets bij mij in de buurt. Wat zit er zoal bij? Is het echt veel goedkoper dan de supermarktprijs? Is alles bruikbaar of zitten er ook wel eens dingen tussen die al te ver heen zijn om te gebruiken?
Nee joh, absoluut niets is te ver heen om te gebruiken! Het gaat bijvoorbeeld om verse maaltijden, vers brood, taartjes, gebak, verse soep, smoothies en ga zo maar door. Wat overschiet van die dag, wordt tegen de avond (in sommige zaken ook al in de middag) 'verkocht' via die app.
Life is short. Eat dessert first.
happybaby schreef:
21-08-2018 13:37
Ik probeer bewust te kiezen waar ik mijn geld aan uit wil geven en waaraan niet. Ik doe dan ook niet zoveel impulsaankopen. En ik betaal mezelf eerst, dus er gaat elke maand een aardig bedrag meteen naar de spaarrekening.

Dingen waar ik met liefde wat meer voor betaal zijn kledingstukken die van goede kwaliteit zijn en mooi passen. Maar dan kies ik er ook voor om geen uitpuilende kast te hebben

Qua boodschappen vind ik van sommige producten de A-merken echt het geld waard, maar van dingen waarbij ik het verschil niet proef koop ik toch echt de goedkoopste variant.

Aan prullen geef ik niks uit en ook aan kortdurende behoeftevervulling zoals koffie op het station om het wachten te verzachten doe ik niet.

Daarnaast heb ik wat geluk met hobby's, want ik ga liever in het bos wandelen dan elke week naar een ander festival de stad, en ik ga liever kamperen buiten het seizoen in een mooi vakantiehuis in Europa dan elk jaar op een verre reis.


Deze dingen doe ik ook heel bewust zo.
Niet de stad in gaan scheelt al zoveel! Niet alleen dat je minder kleding en accessoires en andere dingetjes koopt, ook de lunch op het terras, etc. Ik ga 2x per jaar echt een dag shoppen, koop dan kwaliteitskleding in dezelfde lijn, zodat ik het goed kan combineren. Tussendoor haal ik misschien 3x per jaar nog losse dingen, omdat er iets vervangen moet worden bijvoorbeeld. Verder kom ik gewoon niet in de Hema, de Action of de Ikea. Ik heb een nee-nee-sticker op de deur. En ben op geen enkele nieuwsbrief geabonneerd.

Ik heb wel een schoonmaakster, en een glazenwasser. Ik koop vrije tijd met mijn geld. Ik verdien per uur meer dan zij, dus het kan uit om zelf te werken en hen in te huren. Zij een inkomen, ik geen stomme klussen, win-win.

Ik denk dat ik onbewust bewust mijn geld uitgeef. Ik trap niet meer in reclames, waar alles zo goedkoop is zodat je uiteindelijk met veel meer koopt dan je eigenlijk nodig hebt.

Met het geld wat ik bespaar kan ik makkelijker bepaalde keuzes maken. Ik kan er voor kiezen om later eerder te stoppen met werken, of een keer een sabbatical te nemen. Of als ik zelf of een naaste ernstig ziek wordt besluiten om minder of niet meer te werken. Ik heb niet het gevoel dat ik nu dingen moet laten om geld opzij te zetten voor later. Ik heb gewoon genoeg kleding, hoef niet naar Azië of de VS op vakantie, ben nooit een uitgaanstype geweest, ik heb een prima leven zo.
doornroosje9 schreef:
21-08-2018 13:43
Nee joh, absoluut niets is te ver heen om te gebruiken! Het gaat bijvoorbeeld om verse maaltijden, vers brood, taartjes, gebak, verse soep, smoothies en ga zo maar door. Wat overschiet van die dag, wordt tegen de avond (in sommige zaken ook al in de middag) 'verkocht' via die app.


Ik heb de app niet gedownload, omdat ik niet verwacht dat er hier iets in de buurt zit (maar helaas zijn de locaties niet op de site te zien).
Aan wat voor prijzen moet ik dan denken? En dan gaat het bijv om groentes en vlees, wat je zelf kunt verwerken?
Marana, vind jij lunch in de stad, drankje op een terras etc zonde van je geld? Ik snap het zonde vinden van thuiskomen met allerlei (niet per se noodzakelijke) dingen maar geld aan eten en drinken vind ik echt nooit zonde.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
21-08-2018 13:28
Welke fors stijgende belastingen? En extreem duur? Ga eens in Belgie, Frankrijk of Engeland boodschappen doen.
ik doe geregeld boodschappen in de UK, supermarkten zijn er erg goedkoop hoor
Heerlijk, die lage pond
NYC schreef:
21-08-2018 13:55
Marana, vind jij lunch in de stad, drankje op een terras etc zonde van je geld? Ik snap het zonde vinden van thuiskomen met allerlei (niet per se noodzakelijke) dingen maar geld aan eten en drinken vind ik echt nooit zonde.


Nee, ik vind op zich gezellig gaan lunchen in leuk gezelschap niet zonde, maar dan ga ik specifiek lunchen. Niet even tussendoor omdat ik de hele dag in de stad ben.

Ik vind geld aan eten en drinken soms wel zonde, zoals de coffee to go op het station bijvoorbeeld.
Marana-- schreef:
21-08-2018 14:02
Nee, ik vind op zich gezellig gaan lunchen in leuk gezelschap niet zonde, maar dan ga ik specifiek lunchen. Niet even tussendoor omdat ik de hele dag in de stad ben.

Ik vind geld aan eten en drinken soms wel zonde, zoals de coffee to go op het station bijvoorbeeld.
Ja daar kan ik me dan idd wel iets bij voorstellen. Maar soms vind ik het ook leuk. Zeker als er bijv christmas specials zijn. Maar nu heb ik het over 2x per jaar ofzo. ;-) toen ik als tiener en twintiger vaak met de trein moest is er idd wel veel geld verspild aan onnodig snelle stations-hap. Soms zelfs uit verveling. 😳
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
21-08-2018 13:51
Ik heb de app niet gedownload, omdat ik niet verwacht dat er hier iets in de buurt zit (maar helaas zijn de locaties niet op de site te zien).
Aan wat voor prijzen moet ik dan denken? En dan gaat het bijv om groentes en vlees, wat je zelf kunt verwerken?
Je kan kiezen in wat voor zaak je iets koopt via die app. Als je bij een bakker koopt, zal het natuurlijk gaan om gebak, taart, donuts, brood of iets dergelijks. Als ze smoothies hebben, kan dat er ook inzitten. Als je bij een restaurant koopt, zal het om maaltijden gaan. Het is een vaste prijs, die je op voorhand ziet op de app en ik geloof dat de waarde van de producten minstens het dubbele van de prijs moet zijn.

Op Youtube zijn er ook filmpjes over te vinden. Mensen die het proberen en laten zien wat ze krijgen en welke prijs ze ervoor betaald hebben.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
https://www.youtube.com/watch?v=BpbTVuJWB4M

https://www.youtube.com/watch?v=-9FGD-2b844

Ik heb het niet helemaal bekeken, maar zo krijg je een globaal idee.
Life is short. Eat dessert first.
Oh wat leuk zeg, en wat een goed initiatief!
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic! Ik voel mezelf soms wel een krent, omdat ik gewoon echt niet hou van verspilling. Ik ben een kei in goede deals vinden. Dit heeft overigens niets met inkomen te maken. Toen ik student was, net werkte en nu nog steeds hou ik gewoon niet van onnodig spenden. Ik doe overigens wel mn best om niet te bezuinigen op aandacht en leuke attenties voor mijn lieve vrienden.

Mn man is nog een stapje erger dan ik. Wij wonen in een riant huis met een AH om de hoek. We werken allebei en hebben een zeer riant inkomen. Maar meneer gaat in zijn volvo uit de jaren negentig braaf elke maandag naar de Lidl om de achterbak vol te gooien met aanbiedingen. En zodra het woord 'gratis' ergens valt, dan is hij er als de kippen bij. Ieder jaar neemt hij al onze verzekeringen en abonnementen onder de loep en checkt hij of het ergens anders goedkoper kan.

We besparen allebei ook op onzin dingen; gewoon dingen bij de action of gadgets. We kopen iets nieuws als iets dan we hebben kapot is.

Die app too good to go ga ik zeker ook checken!

Too good to go klinkt echt als een app voor ons... weer zon bespaar actie,
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft er ook veel lol in om op aanbiedingen te letten en gaat rustig de Aldi, Lidl en AH af. Hij bekijkt aanbiedingen in de app, dus niet allerlei papieren folders in huis gelukkig.
De app Too good to go was ook echt iets voor hem! We hebben er al een aantal keren iets van gehaald (bakker, lunchtent en Italiaans restaurant). Was echt prima! Bij de Italiaan kregen we bijv. verschillende bakjes (luxe) pasta en salade. Bij de bakker allerlei croissantjes, brood en chocoladebroodjes waarvan we een deel in de vriezer hebben gegooid, super lekker voor ontbijtje in het weekend.
Verder hebben we geen auto (kunnen beiden op fiets of met OV naar werk dus dat scheelt enorm in vaste lasten).

We hebben een uitgebreid overzicht gemaakt van de vaste lasten en we hebben ook een budget gesteld voor onze boodschappen, daar ging echt te veel geld naartoe. Dit met name omdat we flink wilden sparen voor bruiloft plus reis. Dat gaat nu lukken en dat is echt heel gaaf! Daarnaast merk ik zelf dat ik ook veel minder kleding en spullen koop dan vroeger. Toch wat bewuster willen consumeren, minder vaak vlees en minder spullen kopen die goedkoop maar gauw kapot zijn.
Waar we dan weer niet op bezuinigen is terrasjes doen en uit lunchen gaan, daar genieten we heel erg van.
doornroosje9 schreef:
21-08-2018 14:35
Op Youtube zijn er ook filmpjes over te vinden. Mensen die het proberen en laten zien wat ze krijgen en welke prijs ze ervoor betaald hebben.
.
Voor 5 euro had ik een halfje brood, 2 bakjes hummus met groente, zak luxe slamix, flesje melk, flesje saus, pak bloem, bakje groentefrutsels en een drankje.

Voor 3 euro had ik een vegetarische kant-en-klaarmaaltijd, een pakje vleeswaar en twee kaas-champignonschijven.

Ik vind de verrassing wat je krijgt leuk. Er zitten dingen bij die ik niet snel zou kopen, maar nu wel iets mee wil doen. Beetje puzzelen wat ik ermee wil doen, welke andere ingrediënten ik heb enz.
patchouli_ schreef:
21-08-2018 00:32

Ik koop zelf veel in bij de Turkse supermarkt. Alle groenten en fruit onverpakt en het vlees is halal geslacht en gefokt, en mag na afwegen in mijn eigen meegebrachte bakjes. En meestal zijn ze niet duur.

Wat walgelijk om mee te doen aan dit brute dierenleed!
Alle reacties Link kopieren
Taralina schreef:
22-08-2018 04:30
Wat walgelijk om mee te doen aan dit brute dierenleed!
Nou inderdaad.
Sowieso trouwens: Massaal dieren fokken, misbruiken en doden in de afgeschermde industriën voor ons eigen plezier is gewoon niet meer van deze tijd..totaal onnodig. Het betekent zo ontzettend veel gruwelijk leed dat we ander, onschuldig leven aandoen.
(Offtopic ja, weet ik)
Alle reacties Link kopieren
"Geld is gestolde energie" dus het is jouw energie die je soms zonder nadenken er doorheen draait. Mijn kinderen waren gisteren in shock toen bleek dat de ouders van een vriendje een fiets op afbetaling voor hem hadden gekocht en nu de rekening niet konden betalen. En dat omdat ze hun geld er op een andere manier doorheen draaien dan wij hier.

Veel tweedehands kleding hier, afprijsstickertjes alom hier in huis en daar word je creatief van én tevreden. Je moet het doen met wat er is. En verder ben ik 'pennywise en poundfoolish'- als er eens een keer echt geld nodig is voor wat dan ook, dan heb ik dat gewoon lekker achter de hand zo.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen dagen (toch) veel gekocht, maar alles kringloop en uitverkoop. Bij kringloop heb ik voor hobby e.e.a. uitgegeven, maar nu ik dat eenmaal heb, is het een goedkope, leuke hobby. Waar ik overigens al een tijdje mee bezig ben, geen bevlieging.

Twee nieuwe broeken en een rok voor samen 48 euro. Niet spotgoedkoop maar met mijn figuur is het wel fijn als een broek écht goed zit. Broeken vd kringloop vind ik toch niet zo prettig.

Deze ochtend worden mijn boodschappen van AH bezorgd. Voor sommigen een overdreven luxe, maar ik merk dat ik door te bestellen veel efficiënter boodschappen doe. Heb ook geen auto en met telkens kleine hoeveelheden boodschappen komen er toch veel impulsaankopen mee.
Ik heb ook Deka boodschappenservice geprobeerd maar er waren vaak dingen op. Dat werd wel netjes gemeld en dan kreeg ik iets anders, maar daardoor moest ik dan tóch weer langs de winkel.
Je kunt méér.
patchouli_ schreef:
21-08-2018 00:32
Enerzijds wel, anderzijds stuit het me vaak tegen de borst dat goedkoper ook vaak betekent milieu-onvriendelijk. Veel in plastic verpakt, terwijl het op de markt zo in mijn mand mag. Plofkip, dan maar liever een goeie scharrel en een keertje minder vlees eten.

Ik koop zelf veel in bij de Turkse supermarkt. Alle groenten en fruit onverpakt en het vlees is halal geslacht en gefokt, en mag na afwegen in mijn eigen meegebrachte bakjes. En meestal zijn ze niet duur.
En wat vind je dan precies het voordeel van halal geslacht vlees?
Alle reacties Link kopieren
Ik bestel ook vaak online, bij Jumbo. Hebben ook een breed assortiment en minder bezorgkosten en de producten waarmee je gratis bezorging krijgt vind ik vaak gangbaarder (geen 4 dozen ben en jerry ijs bijv) en meer keus in gratis-bezorging-producten.
Deze week 10 euro overgehouden van het budget. Voor mij heel knap aangezien ik het bijna nooit met het budget red
Alle reacties Link kopieren
Ik geef best veel aan kinderkleding uit. Schoenen van 120 euro? Deed ik gewoon. Mijn moeder zei altijd, op kinderschoenen moet je niet besparen. Tot ik besefte hoe idioot ik eigenlijk was. Kind zag voor de zomervakantie hele leuke schoenen, maar ik dacht nee. Ik ga wachten tot er ergens een kortingscode/actie is. Schoenen vergeten. Tot de sale. Ineens zag ik ze weer staan, voor 60 euro goedkoper! Dus, kind heeft even moeten wachten, maar heeft ze inmiddels. En dit ga ik vaker doen. Het geld gaan we ook wegzetten om extra af te lossen. Deze maand op die manier 110 euro weg kunnen zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven