Geld & Recht alle pijlers

Leuker leven voor minder

21-08-2018 00:24 453 berichten
Wie kletst er mee? Ik leef al jaren redelijk zuinig maar ben geen krent. Bijvoorbeeld; Ik ga graag op vakantie maar zoek graag uit wat de beste deals zijn. Inmiddels weet ik dat je vliegtickets het beste in januari aankoopt :idee: en vervolgens het hotel in mei.

Ik ga bijna niet naar supermarkten, ik bestel veel online. Het is makkelijk, de bezorging is vaak gratis bij aankoop van een product wat ik toch nodig heb, en ik heb niet de neiging tot impuls aankopen, win/win. De groenten hier op de markt zijn duurder als bij de Aldi of Lidl, dus wip ik liever daar even binnen dan dat ik een rondje op de markt doe. Ik hou ervan om ons leven zo prettig mogelijk te houden op een zo goedkoop mogelijke manier.

Herkenbaar?
Ik koop ook altijd leuke shirts in de uitverkoop. Die kunnen in de winter prima met een leuk vestje of jasje en als ze dan nog mooi zijn kunnen ze de zomer daarop ook nog mee.
Ik Let niet echt op de mode, alleen op welke modellen en kleuren me leuk staan. Nu zijn bloemen geloof ik hip, maar die vind ik ook gewoon leuk. Vind ik altijd wel kunnen.

Ik koop ook altijd kleren voor mijn man. Weet wel wat hem staat, en hij is heel lang dus dan kan kleding heel duur zijn. Maar die extra lange broeken en klerem met extra lange mouwen liggen dan ook wel eens voor de helft vd helft.
Voor het invriezen heb ik nu gekozen voor herbruikbare siliconen zakken. Dit leek mij iets meer ruimte besparen in vergelijking met bakjes. Deze zakken kunnen zowel in de vriezer, als in de vaatwasser, als in de magnetron. Als ik ze binnen heb zal ik hier wel laten weten of het wat is.

https://www.aliexpress.com/item/Food-Si ... 4c4dqeeeKM
Kijk, je kunt met minder heel leuk leven.

Maar ik zou het niet doen.

Want je kunt ook heel leuk, minder leven.

Maar dat zou ik ook niet doen.
Ik probeer ook zo zuinig mogelijk te leven vanwege financieel gezeik. Het is een duur jaar geweest en ik ga straks de bijstand in. Ik werk wel, maar niet genoeg om aan het minimum loon te voldoen en dat wordt dus door de bijstand aangevuld. Per maand krijg ik er dus straks ongeveer 150 euro bij. Dat geeft wat meer lucht. Het was nu af en toe krap aan en moest vaak mijn spaarrekening plunderen.
Ik probeer zo min mogelijk impuls aankopen te doen maar heel af en toe doe ik het toch nog. Zoals toch dat boek bestellen bij bol.com of die DVD box. Ook doe ik teveel boodschappen. Daar geef ik het meeste geld aan uit. Ik probeer 2x per week te gaan maar ga meestal een keer of 4.

Ondanks dat ik weinig geld heb ben ik geen krent. Ik ben heel gul en vind het niet erg om een rondje koffie te betalen op een terras en als ik met het OV reis ga ik ook een kopje koffie halen ( al doe ik alles op de fiets tegenwoordig, scheelt ook weer geld ), bij de Starbucks ook nog, dus geen goedkope koffie. Maar goed ik ben al maanden niet met de bus geweest en ook niet bij de Starbucks.
Geld aan eten en drinken uitgeven vind ik geen probleem. Met kleding heb ik dan weer niks. Al heb ik laatst bij C&A in de sale veel goede dingen gekocht voor de herfst. Dat is dan best een investering maar waren echt mooie, nette kleren die voor een prikkie weggingen. Ook ben ik nog op zoek naar een nieuw paar Pumps. Maar dat kan nog wel even wachten.

In september ga ik naar Napels voor 5 dagen. Dan neem ik 200 euro mee om dingen van te doen daar. Dat is meer dan genoeg voor mij. Het leven kost daar niets.
Die trip was erg goedkoop omdat ik ver van tevoren geboekt had. Qua vakanties ben ik er ook een kei in om de beste deals te scoren. Maar na mijn tripje in september ga ik voorlopig niet op reis. Ik hou van reizen maar mijn eerste prioriteit nu is mijn spaarrekening weer aanvullen.

Wellicht moet ik volgend jaar mijn huis al uit ( want sloopwoning), dus dan is het wel handig om wat meer gespaard te hebben dan het kleine bedrag wat ik nu heb ( nog geen duizend euro ). Nu heb ik al mijn spullen wel maar als er nog een vloer in het nieuwe huis moet en geschilderd moet worden gaat het hard.
Voordeel van mijn woning nu is dat het erg groot is en de huur super laag. Qua vaste lasten ben ik niet heel veel kwijt. Als ik nou ook wat vaker naar de Aldi ga voor boodschappen en wat minder vaak ga, schiet het al op.

Vroeger had ik wel meer last van impuls aankopen trouwens. Maar ja als je thuis woont hou je ook veel meer over. Momenteel zit ik te denken om een klein aquarium aan te schaffen. Zodat ik tot rust kan komen na een lange werkdag. Zet me daar een uurtje voor en mijn ADD hoofd word helemaal relaxed.
Maar als zoiets dan in mijn hoofd zit gaat het er niet meer uit. Dan moet en zal ik dat aquarium kopen. Dus dan ga ik zoeken op internet waar je die het goedkoopst kan krijgen en net voor ik op bestellen gedrukt had aarzelde ik zowaar. Dat gebeurd dus nooit. Ik heb het toch niet gedaan, wetende dat ik nog op vakantie moet en dat het geld aan het eind van de maand toch wel erg hard gaat altijd. Dus was best trots op mezelf dat ik het niet besteld had. Dat had ik vroeger dus allang gedaan. Het idee zit nog in mijn hoofd, maar ben blij dat ik het nog even uitgesteld heb.
[quote=patchouli_ post_id=28922510

Ik koop zelf veel in bij de Turkse supermarkt. Alle groenten en fruit onverpakt en het vlees is halal geslacht en gefokt, en mag na afwegen in mijn eigen meegebrachte bakjes. En meestal zijn ze niet duur.
[/quote]

En dat halal slachten is een voordeel?
Wat mij opvalt aan mensen die hun mond vol hebben over besparen en minderen: ze hebben het altijd zoveel over koopjes en acties en bepaalde winkels waar ze goedkoop hun troep kunnen scoren. Mijn tip: ga gewoon NIET naar die winkels.

Het enige wat je nodig hebt is eten en dan ga je eens naar de Lidl of de Aldi en koop je daar het hoognodige (groente en fruit en wat pasta, brood, rijst + kruiden om de boel op te leuken), dus geen gekke frisdrankjes of yoghurtjes en andere meuk.

Goedkoop is niet kopen, je moet niet eens meer naar die winkels toegaan, dan mis je het ook niet.

Vliegen naar Napels, terwijl je wordt aangevuld door de overheid tot bijstandsniveau... dat verhaal laat ik maar even aan me voorbij gaan.
Die vakantie had ik al in Januari geboekt en wilde ik betalen van mijn vakantiegeld. Helaas kwamen er torenhoge tandartskosten bij en andere dingen waardoor dat niet lukte. Die vlucht is al lang betaald hoor en niet van de bijstand. Van mijn eigen spaargeld.
Ik wilde ook niet op vakantie gaan omdat ik het niet haalde maar heb het geld nu toch bij elkaar geraapt.

Dat verhaal ligt iets complexer dan je nu even aanneemt. Als je wil weten hoe het zit lees mijn topic: ik weet het even niet meer, maar even door. Ik heb er gewoon hard voor gewerkt al deze maanden ( met een fikse depressie ), dus ga me niet verontschuldigen omdat ik toch gewoon ga. Juist omdat ik zo slecht in mijn vel zit moet ik er ook even nodig uit.
Ik heb daar ook een kennis wonen die ik ook graag weer wil zien.
En ik krijg die uitkering pas eind september waarschijnlijk dus dan ben ik allang en breed weer terug.
anoniem_304633 wijzigde dit bericht op 24-08-2018 07:57
12.24% gewijzigd
Ikigai schreef:
24-08-2018 07:26
Wat mij opvalt aan mensen die hun mond vol hebben over besparen en minderen: ze hebben het altijd zoveel over koopjes en acties en bepaalde winkels waar ze goedkoop hun troep kunnen scoren. Mijn tip: ga gewoon NIET naar die winkels.

Het enige wat je nodig hebt is eten en dan ga je eens naar de Lidl of de Aldi en koop je daar het hoognodige (groente en fruit en wat pasta, brood, rijst + kruiden om de boel op te leuken), dus geen gekke frisdrankjes of yoghurtjes en andere meuk.

Goedkoop is niet kopen, je moet niet eens meer naar die winkels toegaan, dan mis je het ook niet.

Vliegen naar Napels, terwijl je wordt aangevuld door de overheid tot bijstandsniveau... dat verhaal laat ik maar even aan me voorbij gaan.
Heb je het over de action? De meeste mensen posten hier over de uitverkoop. Je weet wel, gewoon goede en leuke dingen maar dan voor de helft.

Bij de action koop ik ook gewoon wel eens wat. Laatst nog leuke kopjes en bellenblaas voor zoontje.

En waarom zou je alleen maar droge meuk moeten eten als je wil besparen? Ik ga niet alleen maar pasta en wat kruiden om het op te leuken eten omdat ik zuinig ben. Ik koop gewoon aanbiedingen. Dan bespaar je ook gewoon.

En als iemand in de bijstand gespaard heeft mag ze gewoon lekker een paar dagen op vakantie. Leuk, Napels! Let wel op je tas ;)
Alle reacties Link kopieren
Ikigai komt alleen provoceren, niet op reageren joh. En ook met bijstand mag je nog bést op reis.

Dit topic gaat daarnaast niet iver zo goedkoop mogelijk leven dus alleen eten bij Lidl halen maar om juist wel leuke dingen te doen (reizen, lekker eten, leuk shoppen) maar niet voor de volle mep.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
24-08-2018 07:26
Wat mij opvalt aan mensen die hun mond vol hebben over besparen en minderen: ze hebben het altijd zoveel over koopjes en acties en bepaalde winkels waar ze goedkoop hun troep kunnen scoren. Mijn tip: ga gewoon NIET naar die winkels.

Het enige wat je nodig hebt is eten en dan ga je eens naar de Lidl of de Aldi en koop je daar het hoognodige (groente en fruit en wat pasta, brood, rijst + kruiden om de boel op te leuken), dus geen gekke frisdrankjes of yoghurtjes en andere meuk.

Goedkoop is niet kopen, je moet niet eens meer naar die winkels toegaan, dan mis je het ook niet.

Vliegen naar Napels, terwijl je wordt aangevuld door de overheid tot bijstandsniveau... dat verhaal laat ik maar even aan me voorbij gaan.

Daar gaat het toch ook helemaal niet om in dit topic? Het is eerder meer voor minder. Toch leuk leven, maar verstandig met je geld omgaan of in ieder geval meer uit je geld halen. Waarom iets voor het volle pond betalen als het niet hoeft. De meeste mensen houden nu eenmaal van die gekke frisdrankjes, yoghurtjes en andere meuk.

En wat betreft die bijstand.... Van de overheid mag een mens die in de bijstand zit 4 weken per jaar op vakantie hoor. Ze krijgen vakantiegeld, (wat vaak ook nog eens gewoon aan vaste lasten of onvoorziene rekeningen op gaat.)
Ik vind het ook al genant genoeg dat ik het uberhaubt moest aanvragen. Als je weet uit wat voor een familie ik kom zou je dat wel snappen. Ik schaam me kapot. Maar goed het is hopelijk maar even tijdelijk tot ik uit mijn depressie ben en weer normaal kan werken. Nu lukt uit bed komen me al amper. Ik sta nog op de wachtlijst voor het autisme centrum dus die hulp kan nog wel even duren helaas. En ja ik moet het dus wat rustiger aan doen omdat ik gewoon leeg ben. Daarom red ik het niet om mijn hoofd boven water te houden elke maand. En ja dat is erg genant, want ik hou er niet van om hulp te accepteren.

Aanbiedingen kopen doe ik ook, dat scheelt echt wel veel. Als een 2e pak yoghurt gratis is haal ik dat natuurlijk. Ik drink geen frisdrank of andere dure drankjes. Alleen koffie en water.

Even voor de duidelijkheid: ik heb dit tripje niet vanuit de bijstand gespaard, maar gewoon van mijn spaar betaald. Ik krijg nu nog niet eens bijstand, dat is nu aangevraagd.
Maar ja zeker leuk Napels Muntje! Heb er ook echt zin in. Zit de dagen af te tellen.
Ik heb me er geen moment onveilig gevoeld gelukkig. Vond de mensen er super lief.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft je daar echt niet voor te schamen hoor en al zeker niet te verdedigen tegenover iemand. Bijna ieder mens heeft wel eens hulp nodig in zijn of haar leven. Nogmaals, je mag gewoon op vakantie in de bijstand en dat is helemaal niet erg. Ook al heb je hiervoor alles zelf gespaard, ga volgend jaar ook lekker als het je lukt want het maakt geen hol uit als je volgend jaar ook weg gaat en nog in die bijstand zit. Lekker doen.

Geniet van je vakantie, dat is het belangrijkste.



Ontopic:

Ik koop al meer dan 12 jaar alleen maar in de sale (en heel af en toe 2e hands). Ik geloof niet echt in volle prijs betalen voor zoiets als kleding. Meestal 70% korting. Als ik wel eens naar nieuwe collecties kijk schrik ik me af en toe dood met die prijzen. Hetzelfde geldt voor reizen. Ik kan zeer goedkope deals scoren qua vliegtickets maar ook activiteiten, attractietickets etc.. Ik ben ook wel handig in dingen spotten en verkoop ook veel door. Switch ieder jaar van providers, let op aanbiedingen in de winkel etc.. Zo kan ik toch een leuk leven leiden ondanks alle hoge kosten en een niet al te hoog salaris.

Als ik dit niet zou doen dan zat ik alleen maar op de bank tv te kijken, 3 maaltijden per dag te eten, te werken en had ik 6 outfits in mijn kast hangen waarbij ik nog 1x in de maand iets leuks zou kunnen doen. Nee bedankt
broodtrommel wijzigde dit bericht op 24-08-2018 08:21
47.90% gewijzigd
Geen zorgen Madrid, geniet lekker van je vakantie. Het is geen schande, gebruik maken van de bijstand. Maar kan me voorstellen dat dat soms zo kan voelen.

On topic: ik koop al jaren wasmiddel 1 plus 1 gratis. Altijd die kleine robijn flesje. Laatst was er 1 plus 2 gratis! Ik heb flink toegeslagen en een mooie stapel gebouwd naast de wasmachine. Word er nog steeds blij van als ik mijn mooie toren zie :)
Alle reacties Link kopieren
Eens met Ikigai over niet kopen. Ik merk aan vrienden die naar de Primark gaan want het is zo goedkoop. Hoppa 60 euro uitgegeven, ook nog even langs de H&M en nog een keer 60 euro.

Beste besparing is inderdaad een boel spullen niet kopen. Oh en stoppen met jezelf wijsmaken dat je het toch echt nodig hebt.
essychan schreef:
24-08-2018 08:17
Eens met Ikigai over niet kopen. Ik merk aan vrienden die naar de Primark gaan want het is zo goedkoop. Hoppa 60 euro uitgegeven, ook nog even langs de H&M en nog een keer 60 euro.

Beste besparing is inderdaad een boel spullen niet kopen. Oh en stoppen met jezelf wijsmaken dat je het toch echt nodig hebt.
Ik koop alleen dingen die ik nodig heb. En als dat toevallig bij de primark is en ik daar in de buurt ben, dan koop ik het daar. Of de H en M, of de Hema. Of de C en A.

Niks mis mee met goedkope winkels. Juist leuk! En voor minder! En laat dat net het onderwerp van dit topic zijn ;)
Ikigai schreef:
24-08-2018 07:26
Wat mij opvalt aan mensen die hun mond vol hebben over besparen en minderen: ze hebben het altijd zoveel over koopjes en acties en bepaalde winkels waar ze goedkoop hun troep kunnen scoren. Mijn tip: ga gewoon NIET naar die winkels.

Het enige wat je nodig hebt is eten en dan ga je eens naar de Lidl of de Aldi en koop je daar het hoognodige (groente en fruit en wat pasta, brood, rijst + kruiden om de boel op te leuken), dus geen gekke frisdrankjes of yoghurtjes en andere meuk.

Goedkoop is niet kopen, je moet niet eens meer naar die winkels toegaan, dan mis je het ook niet.
.
Een beetje sjeu aan je leven geven mag best hoor. Ik (niet op bijstandsniveau) heb bijvoorbeeld een ruisonderdrukkende hoofdtelefoon. Duur ja, maar elke keer dat ik in de trein of het vliegtuig stap zet ik dat ding blij op. Dáár gaat het imho om: niet om zo min mogelijk uitgeven, maar wel je bewust zijn van je bestedingen. Ik word net zo blij van een jurk van Marktplaats als van een nieuwe (zonder korting), dan ben ik toch mal als ik naar de winkel ga? Dus alles in context.

En ik ben in mijn leven denk ik twee keer bij Action geweest en vind het niets.
essychan schreef:
24-08-2018 08:17
Eens met Ikigai over niet kopen. Ik merk aan vrienden die naar de Primark gaan want het is zo goedkoop. Hoppa 60 euro uitgegeven, ook nog even langs de H&M en nog een keer 60 euro.

Beste besparing is inderdaad een boel spullen niet kopen. Oh en stoppen met jezelf wijsmaken dat je het toch echt nodig hebt.
Ja precies. Mijn moeder is ook zo, dan tipt ze me dat de tuinstoelen in de aanbieding zijn. Ja, maar mam ik heb al prima tuinstoelen. Ja, maar ze zijn zo goedkoop, werpt ze dan tegen. Ik zeg dan ook steeds dat iets niet kopen nog altijd het allergoedkoopste is en wegblijven uit de winkels, want dan blijk je als mens niet zo gek veel te willen.

Even voor de context: ik heb jarenlang onder de 1000 euro per maand verdiend, terwijl ik op mezelf woonde en alles zelf betaalde + nog een studie en boeken moest bekostigen.

Nu wel een riant inkomen, maar mijn moeder blijft me 'buitenkansjes' toeschuiven.
Madrid87 schreef:
24-08-2018 08:01
Ik vind het ook al genant genoeg dat ik het uberhaubt moest aanvragen. Als je weet uit wat voor een familie ik kom zou je dat wel snappen. Ik schaam me kapot. Maar goed het is hopelijk maar even tijdelijk tot ik uit mijn depressie ben en weer normaal kan werken. Nu lukt uit bed komen me al amper. Ik sta nog op de wachtlijst voor het autisme centrum dus die hulp kan nog wel even duren helaas. En ja ik moet het dus wat rustiger aan doen omdat ik gewoon leeg ben. Daarom red ik het niet om mijn hoofd boven water te houden elke maand. En ja dat is erg genant, want ik hou er niet van om hulp te accepteren.

Aanbiedingen kopen doe ik ook, dat scheelt echt wel veel. Als een 2e pak yoghurt gratis is haal ik dat natuurlijk. Ik drink geen frisdrank of andere dure drankjes. Alleen koffie en water.

Even voor de duidelijkheid: ik heb dit tripje niet vanuit de bijstand gespaard, maar gewoon van mijn spaar betaald. Ik krijg nu nog niet eens bijstand, dat is nu aangevraagd.
Maar ja zeker leuk Napels Muntje! Heb er ook echt zin in. Zit de dagen af te tellen.
Ik heb me er geen moment onveilig gevoeld gelukkig. Vond de mensen er super lief.
Zo bedoel ik het niet hoor, lekker van genieten! En je hoeft je nergens voor te schamen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-08-2018 21:00
Toch is echt beslaren, gewoon geen nieuwe sandalen kopen voor volgend jaar en deze een jaartje langer dragen.
Ze staan op het punt kapot te gaan, dat is het ding juist. Ik loop er al drie zomers op.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Madrid, ik heb zelf mijn vloer tweedehands gekocht. Volgens mij iets van 80 euro betaald voor ruim 20 m2 laminaat. In de rest van het huis lag nog vloerbedekking die oké was.

Lastig om een balans te vinden tussen genieten en zuinig leven. Misschien kun je een aquarium ook tweedehands kopen? Genoeg mensen die in een opwelling vissen aanschaffen en het dan toch niet leuk vinden.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ik was nog aan het bijlezen dus bovenstaande reactie was op eerste post van Madrid.

Ikigai, leuke nick!

Action etc kom ik niet zoveel. Ik heb ook moeite met de omstandigheden waarmee die meuk geproduceerd wordt en het feit dat je toch geneigd bent dingen te kopen die niet helemaal aan de wensen volden, maar wel lekker goedkoop zijn. Bij mijn vereniging is het helaas wel zo dat er veel en vaak dingen bij de Action gehaald worden 'want het kost toch niks'. Ook cadeautjes voor allerlei gelegenheden of spullen voor een weekend weg. Of wegwerpservies, brrr. Dat is wel een beetje van de laatste 10 jaar geloof ik, dat je alles maar bij de Action haalt en zo weer weg pleurt. Ook tractaties voor kinderen.

Anyway, met kleding zou het wel nóg zuiniger kunnen als ik echt alles bij de kringloop zou halen. Maar ik heb ook een figuur waarbij het goed is om een beetje op te letten wat ik draag. Dus soms wordt het toch sale van een gewone winkel. Twee setjes afwisselen bijv (wat mijn moeder doet) vind ik weer helemaal niks. Dan ben ik de hele week aan het stressen met de was.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik al enorm bijdraag aan het milieu door geen koters te werpen.
Geen luiers wat mega bergen afval geeft. Zo'n kind eet ook weer voedsel wat geproduceerd moet worden, later een huis om in te wonen etc etc
Daardoor beknibbel ik op niets :proud:
Nee, dat is niet waar ik eet nagenoeg geen vlees maar dat is het dan ook wel.
Wie dan leeft wie dan zorgt, ik ben begaan met het milieu en alle dieren die erop leven maar de mensen maken er toch wel een puinhoop van dus de consequentie is voor hen. Ik ben denk ik dan al naar de eeuwige jachtvelden.
Ja en?
Moon-Alisa schreef:
24-08-2018 11:54
Ze staan op het punt kapot te gaan, dat is het ding juist. Ik loop er al drie zomers op.
Dan ga je naar de schoenmaker.
Drie zomers doen met een paar sandalen is heel netjes. Om die op te lappen ben je bij de schoenmaker ook best wat kwijt.

Gewoon lekker kijken in de uitverkoop voor een nieuw paar. Met wat geluk kunnen die ook weer drie jaar mee. Een goede jacht gewenst ;)
Alle reacties Link kopieren
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
24-08-2018 13:56
Drie zomers doen met een paar sandalen is heel netjes. Om die op te lappen ben je bij de schoenmaker ook best wat kwijt.

Gewoon lekker kijken in de uitverkoop voor een nieuw paar. Met wat geluk kunnen die ook weer drie jaar mee. Een goede jacht gewenst ;)
Inderdaad!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven