Geld & Recht alle pijlers

Loopt uit de hand!

20-02-2018 15:11 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal, ik spar graag even met jullie over alle uitgaven.. wij lijken er maar niet te komen. Wij zitten aan een inkomen van ongeveer 4100 euro netto, 2100 euro vaste lasten.. en hebben beide iedere maand 250 euro voor onszelf om leuke dingen/kleding van te kopen. (Dit hebben wij destijds gedaan omdat ik t gevoel had mij te moeten verantwoorden voor alles wat ik kocht.. partner hecht niet zoveel waarde aan kleding etc)
Wij storten elke maand 1000 euro op de gezamenlijke rekening om boodschappen, lunches, kleding voor de kinderen.. echt alle gezamenlijke dingen van te doen! Wij komen hier zelfs niet van rond en halen telkens van onze spaarrekening! Hoe doen jullie dit? En vinden jullie dit niet ontzettend veel? Ik wil graag wat feedback en ideeen hoe ik het anders zou kunnen doen. Vind namelijk echt dat we ontzettend veel geld opmaken! Groetjes
Alle reacties Link kopieren
vind je man dit ook?
als het alleen jouw probleem is, gaat niks werken.

toch is het gemakkelijk op te lossen:
Niks meer kopen
Alle reacties Link kopieren
Heb je al bijgehouden waar die 1000 euro precies aan op gaat?
Bizar dat je er niet van rond kan komen, triest eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
1000 euro voor boodschappen en lunches enzo vind ik veel geld.
Alle reacties Link kopieren
Zoals al vaker gezegd is bij dit soort problemen: Kasboek in gaan vullen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Jullie leven boven jullie stand, ondanks dat jullie een goed inkomen hebben zo te lezen.

Bij ons hielp het een kasboek bij te houden. Elke euro, elk broodje, alles werd genoteerd zodat we bewust werden van onze uitgaves.
Alle reacties Link kopieren
Heb je inzicht waar die ruim 1000 euro elke maand aan op gaat? Splits het bijvoorbeeld eens op in boodschappen, kleding kinderen en overig. Als je dan ziet dat je voor maar 200 euro boodschappen haalt, 100 euro kleding en 900 overige, dan moet je overig verder uit gaan splitsen.
Als je weet waar het aan gaat dan weet je ook hoe je moet zorgen dat er minder uitgegeven wordt.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel kinderen hebben jullie? Het lijkt me nogal een verschil of je met 4 personen of 8 personen bent.
Alle reacties Link kopieren
En sparen jullie die 500 die elke maand verblijft dan wel?
Of is dat het geld wat je dan gebruikt als extra?
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Alle reacties Link kopieren
Heb je 6 kinderen ofzo?

1000 euro voor boodschappen en dergelijke vind ik echt bizar.
Als je vindt dat je teveel uitgeeft, stop dan met onnodige uitgaven zoals lunches, of doe dat eens per maand ipv 2x per week bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Dit doet mij denken aan het TV-programma 'een dubbeltje op zijn kant', waarbij mensen altijd meer geld uitgeven dan dat er binnenkomt. Ik wil niet zeggen dat dit bij jullie zo is, maar je geeft mij het gevoel dat je niet echt zicht hebt waar het geld nu allemaal naartoe gaat.
De eerste tip in dat programma is ook altijd: inzicht krijgen in je financiën. Houd eens een maand lang bij wat er binnenkomt en wat je allemaal uitgeeft en waaraan. Pas dan kun je oordelen of er zaken zijn die wellicht onnodig of teveel zijn of anders kunnen.

Wij houden al jaren een huishoudbalans bij, waarin we ook al aankomende kosten (zoals gemeentelijke belastingen en verzekeringen) zetten. Zo weten we vóór het begin van de maand hoeveel we die maand te besteden hebben. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan.
Life is a party but you must self uphanging de slingers
Schrijf het op, elk klein dingetje dat je koopt, noteren! Zo bleken wij ook tijden lang zomaar 900 euro per maand aan uitstapjes (bioscoopje hier, binnenspeeltuin daar, even lunchen, koffie drinken etc) uit te geven. Geen idee dat dit zo bizar hoog was! Toen we alles echt inzichtelijk hadden zijn we budgetten gaan maken, ook echt met allemaal potjes op de rekening. Dat helpt heel goed!
Alle reacties Link kopieren
Wij houden een prachtig overzicht in Excel bij.
Qua sparen hebben wij verschillende ‘doelen’. Elke maand gaat automatisch het bedrag naar het daarvoor bestemde potje.
Zo sparen wij voor: onvoorzien, extra, kleding, toekomst, jaarlijkse uitgaven (abonnementen, belastingen e.d.) enz.

Het potje extra gebruiken wij bijvoorbeeld voor leuke dingen (uit eten enz). En als het een keer wat meer is, is dat geen wereldramp maar zo hou je wel het overzicht en het in de hand.

Voor boodschappen hebben wij 100 euro per week begroot (2 volwassenen). Wij bleken heel veel geld aan tussendoor boodschappen uit te geven. Nu doen we 1 keer per week boodschappen en gaan naar Nettorama en dat scheelt aanzienlijk.
minnimouse wijzigde dit bericht op 20-02-2018 15:22
19.73% gewijzigd
nlies schreef:
20-02-2018 15:14
Zoals al vaker gezegd is bij dit soort problemen: Kasboek in gaan vullen
Yep.
Dat is in dit geval echt het enige dat werkt.
En als je dat confronterend vindt of bang bent voor de 'gevolgen': spreek dan eerst af dat je het alleen maar noteert.
Dus alleen observeren. De conclusies of veranderingen stel je uit of je kiest ervoor het zo te laten.
Alle reacties Link kopieren
Amaqanda schreef:
20-02-2018 15:17
Heb je 6 kinderen ofzo?

1000 euro voor boodschappen en dergelijke vind ik echt bizar.
Als je vindt dat je teveel uitgeeft, stop dan met onnodige uitgaven zoals lunches, of doe dat eens per maand ipv 2x per week bijvoorbeeld.
Ik vind het niet bizar maar er kan zeker wat af. Hier gaat t altijd te hard als ik ga kiezen voor kwaliteit (mooie kleren, lekker eten, goed uit eten, lekkere wijn, mooie cadeaus en grote bossen bloemen op tafel) EN kwantiteit (dat dus best vaak, en afgewisseld met gemaksdingen.

Dan neem ik me altijd voor om voor kwaliteit te gaan en verder braaf de voorraadkast leeg te eten, kliekjes tot maaltijden te verwerken en strategisch kleding en cadeaus in te slaan.
Boodschappen, lunches en kleding voor de kinderen, ik zal wel verwend zijn maar ik vind het geen gek bedrag.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
20-02-2018 15:21
Ik vind het niet bizar maar er kan zeker wat af. Hier gaat t altijd te hard als ik ga kiezen voor kwaliteit (mooie kleren, lekker eten, goed uit eten, lekkere wijn, mooie cadeaus en grote bossen bloemen op tafel) EN kwantiteit (dat dus best vaak, en afgewisseld met gemaksdingen.

Dan neem ik me altijd voor om voor kwaliteit te gaan en verder braaf de voorraadkast leeg te eten, kliekjes tot maaltijden te verwerken en strategisch kleding en cadeaus in te slaan.
Wij halen altijd brood bij de bakker, kaas van de kaasboer enzo. Heerlijk! Maar als je elke maand je spaarrekening aan moet spreken omdat je niet uitkomt, dan gaat er iets mis en kun je dit soort dingen dus niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Anyco schreef:
20-02-2018 15:23
Boodschappen, lunches en kleding voor de kinderen, ik zal wel verwend zijn maar ik vind het geen gek bedrag.
Nee ik ook niet.
Alle reacties Link kopieren
De reden dat ik dit topic open is inderdaad omdat ik het zelf ook nogal bizar vind! Van die €500,- sparen gaat inderdaad vaak nog wat af. We sparen elke maand wel iets, maar ik vind dat het veel meer zou kunnen! We zijn met z’n 5e en zijn wel van het “leven”.. lekker eten, vrienden uitnodigen, lunchen ergens met z’n allen.. daar zouden we zeker op kunnen besparen. Boodschappen doen we per dag (halen overigens geen onnodige dingen, want we zijn niet van snoep/chips etc) ik vraag me gewoon af waar het geld naartoe gaat en heb het gevoel alsof we belachelijk veel geld uitgeven. Vandaar de vraag om tips.. voorheen hadden we veel minder te besteden en kwamen we ook uit! Jammer dat je meteen word geassocieerd met “dubbeltje op zijn kant”..
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
20-02-2018 15:13
Heb je al bijgehouden waar die 1000 euro precies aan op gaat?
Misschien moet ik inderdaad eens een bestandje bij gaan houden!! Hoe doe jij dit? Thanks voor je tip.
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
20-02-2018 15:14
Bizar dat je er niet van rond kan komen, triest eigenlijk.
Heel triest inderdaad. Daarom open ik dit topic.
Alle reacties Link kopieren
Amaqanda schreef:
20-02-2018 15:17
Heb je 6 kinderen ofzo?

1000 euro voor boodschappen en dergelijke vind ik echt bizar.
Als je vindt dat je teveel uitgeeft, stop dan met onnodige uitgaven zoals lunches, of doe dat eens per maand ipv 2x per week bijvoorbeeld.
Jaaa, jij hebt precies het knelpunt volgens mij;-)
Alle reacties Link kopieren
momo1980 schreef:
20-02-2018 15:19
Schrijf het op, elk klein dingetje dat je koopt, noteren! Zo bleken wij ook tijden lang zomaar 900 euro per maand aan uitstapjes (bioscoopje hier, binnenspeeltuin daar, even lunchen, koffie drinken etc) uit te geven. Geen idee dat dit zo bizar hoog was! Toen we alles echt inzichtelijk hadden zijn we budgetten gaan maken, ook echt met allemaal potjes op de rekening. Dat helpt heel goed!
Ja blijkbaar gaat het zo gemakkelijk he?! We hebben geld, dus doen maar wat we willen.. zo dom!
Alle reacties Link kopieren
Anyco schreef:
20-02-2018 15:23
Boodschappen, lunches en kleding voor de kinderen, ik zal wel verwend zijn maar ik vind het geen gek bedrag.
Ik ook niet hoor, ik schat dat hier wel hoger in (gezin met 2 kinderen trouwens).
Boodschappen zijn bij ons echt een grote hap uit het budget. Uiteten doen we hooguit 1 keer per maand. Kleding voor de kinderen kopen we nauwelijks aangezien we veel van familie krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven