Geld & Recht alle pijlers

Loopt uit de hand!

20-02-2018 15:11 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal, ik spar graag even met jullie over alle uitgaven.. wij lijken er maar niet te komen. Wij zitten aan een inkomen van ongeveer 4100 euro netto, 2100 euro vaste lasten.. en hebben beide iedere maand 250 euro voor onszelf om leuke dingen/kleding van te kopen. (Dit hebben wij destijds gedaan omdat ik t gevoel had mij te moeten verantwoorden voor alles wat ik kocht.. partner hecht niet zoveel waarde aan kleding etc)
Wij storten elke maand 1000 euro op de gezamenlijke rekening om boodschappen, lunches, kleding voor de kinderen.. echt alle gezamenlijke dingen van te doen! Wij komen hier zelfs niet van rond en halen telkens van onze spaarrekening! Hoe doen jullie dit? En vinden jullie dit niet ontzettend veel? Ik wil graag wat feedback en ideeen hoe ik het anders zou kunnen doen. Vind namelijk echt dat we ontzettend veel geld opmaken! Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Tinkerbell21 schreef:
20-02-2018 15:30
Heel triest inderdaad. Daarom open ik dit topic.
Gelukkg wordt het weer voorjaar. Dan ben ik altijd creatiever, gaan we picknicken, de tulpen zijn goedkoop en heeft niemand winterjassen nodig.
Alle reacties Link kopieren
Anyco schreef:
20-02-2018 15:23
Boodschappen, lunches en kleding voor de kinderen, ik zal wel verwend zijn maar ik vind het geen gek bedrag.
Cadeaus, verjaardagen, feestjes.. alles zit hier dan wel bij in! Visite.. (gebeurd ook vaak zat)
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
20-02-2018 15:33
Gelukkg wordt het weer voorjaar. Dan ben ik altijd creatiever, gaan we picknicken, de tulpen zijn goedkoop en heeft niemand winterjassen nodig.
Hahah ja dat klopt zeker! Soms krijg je hier zulke harde reacties.. snap niet waarom er niet gewoon tips gegeven kunnen worden op een leuke manier:( ik lees echt wel hoor en vraag niet voor niks om tips! Bedankt voor je fijne bericht.
Alle reacties Link kopieren
Poloppie schreef:
20-02-2018 15:32
Ik ook niet hoor, ik schat dat hier wel hoger in (gezin met 2 kinderen trouwens).
Boodschappen zijn bij ons echt een grote hap uit het budget. Uiteten doen we hooguit 1 keer per maand. Kleding voor de kinderen kopen we nauwelijks aangezien we veel van familie krijgen.
Wij hebben 3 kinderen! En ik heb ook niet het gevoel dat ik belachelijk veel kleding voor ze koop.
Alle reacties Link kopieren
Tinkerbell21 schreef:
20-02-2018 15:36
Hahah ja dat klopt zeker! Soms krijg je hier zulke harde reacties.. snap niet waarom er niet gewoon tips gegeven kunnen worden op een leuke manier:( ik lees echt wel hoor en vraag niet voor niks om tips! Bedankt voor je fijne bericht.
Soms is de toon hard, maar het is wel slim om het een paar maanden bij te houden. Verder moet je ook met je partner op 1 lijn zitten. Mijn man is makkelijk met geld maar geeft weinig voor zichzelf uit; ik let beter op Maar heb meer neiging om soms helemaal los te gaan - dus hier duurde dat even.

En bespreek ook waarom je wilt bezuinigen; welk doel je zou willen behalen enzo. Dat helpt.
Alle reacties Link kopieren
Om het inzichtelijk te krijgen heb ik trouwens ook eens een excel opgesteld, heel rudimentair eigenlijk. Met een aantal categorieën (bv. lening, boodschappen, etentjes, schoolkosten, kleding, dokter, brandstof, gas en elektriciteit, etc,)
En dan vul ik een bedrag in wat ik inschat dat het me ongeveer per jaar kost. Als ik meer inzicht heb in boodschappen, door bv alle rekeningen gedurende een periode bij te houden, pas ik het getal in het werkblad aan.

Wat zet jij onder vaste kosten? Zitten daar ook verzekeringen, nutsvoorzieningen etc tussen? Daar zijn misschien ook nog mogelijkheden om de kosten te reduceren?
Alle reacties Link kopieren
Tinkerbell21 schreef:
20-02-2018 15:38
Wij hebben 3 kinderen! En ik heb ook niet het gevoel dat ik belachelijk veel kleding voor ze koop.
Daar wringt het. Je gevoel kan je zo voor de gek houden.Alle 3 een paar nieuwe schoenen en dan na afloop even een broodje of ijsje in de stad. En dan kom je thuis, je ziet die nieuwe schoenen, maar dat die broodjes/ijsjes ook uit je portemonnee zijn verdwenen, daar denk je niet meer aan.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Tinkerbell21 schreef:
20-02-2018 15:29
De reden dat ik dit topic open is inderdaad omdat ik het zelf ook nogal bizar vind! Van die €500,- sparen gaat inderdaad vaak nog wat af. We sparen elke maand wel iets, maar ik vind dat het veel meer zou kunnen! We zijn met z’n 5e en zijn wel van het “leven”.. lekker eten, vrienden uitnodigen, lunchen ergens met z’n allen.. daar zouden we zeker op kunnen besparen. Boodschappen doen we per dag (halen overigens geen onnodige dingen, want we zijn niet van snoep/chips etc) ik vraag me gewoon af waar het geld naartoe gaat en heb het gevoel alsof we belachelijk veel geld uitgeven. Vandaar de vraag om tips.. voorheen hadden we veel minder te besteden en kwamen we ook uit! Jammer dat je meteen word geassocieerd met “dubbeltje op zijn kant”..

En ik zei er nog bewust bij: ik weet niet of dit ook voor jullie geldt...... ;-) De enige associatie die ik met dit programma kreeg was door je eigen opmerking dat je niet weet waar het geld naartoe gaat. Dát is waarom altijd als opdracht wordt gegeven om een kasboek bij te houden. Zoals hier ook door een heleboel mensen wordt geadviseerd.....
Life is a party but you must self uphanging de slingers
Alle reacties Link kopieren
Tinkerbell21 schreef:
20-02-2018 15:38
Wij hebben 3 kinderen! En ik heb ook niet het gevoel dat ik belachelijk veel kleding voor ze koop.
Koop je alle kleding nieuw? Of wordt er ook kleding doorgeschoven? Met 3 kinderen moeten er minstens 2 van hetzelfde geslacht zijn. En nee, je hoeft echt niet alles door te geven, doe ik ook niet (hier 2 jongens), maar broeken en de meeste shirts gaan sowieso een 2e ronde mee. Daarnaast, waar koop je de kleding? Mijn ervaring is dat de kleding die ik bij C&A heb gekocht net zo lang mee gaat als de broek van Petrol die 2 keer zo duur was.

Qua boodschappen zou ik toch eens kijken wat je allemaal koopt en hoe je kookt. Kook je veel met pakjes en zakjes of maak je alles zelf. En je zegt dat je iedere dag boodschappen doet. Let je daarbij ook op de aanbiedingen? Stel je koopt iedere dag 1 pak vla, maar bijvoorbeeld deze week is de vla in de aanbieding, 2 pakken voor 2 euro (bijvoorbeeld). Koop je er dan ook 2? Of neem je nog steeds 1 pak. Verder maakt het ook nogal uit of je A-merken koopt of huismerken. En hoe meer bewerkingen het heeft gehad voor je het koopt hoe duurder het is.
Kasboek bij houden, ingebruikname zelf een schrift,ik zie dan wat ik ook opschrijf aan uitgaven.
Juist opschrijven, laat je zien wat je koopt en hoe duur het is.
Dan zie je na een paar weken waar het allemaal naar toe gaat,je ziet dan ook wat overbodig is, ik dacht dat ik ook weinig overtollig kocht,totdat ik een maand lang een kasboek bij ben gaan houden .

Geen pasje mee mee nemen, maar een vast bedrag.
Werken met boodschappen lijstjes, wat heb je nodig.
Niet elke dag naar de super.
Maar voor meerdere dagen boodschappen halen.

Vaker thuis lunchen, inplaats van bioscoop een boswandeling maken, ik opper maar wat.

Succes.
Alle reacties Link kopieren
500 euro voor jullie zelf vind ik ook een riant bedrag. Wat doe jij elke maand met jouw 250 euro? En je partner ? Gaat dat altijd op? Waarom besteed je dát bedrag niet aan lunches en zo; moet jij eens kijken waar ineens je prioriteiten liggen tussen buiten de deur lunchen met je kinderen of een nieuwe broek voor jezelf.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Aan boodschappen ben ik ca 150 euro pppm kwijt, dus dan zit je voor vijf personen al aan 750. Kleding voor de kinderen 3 x 60, dus dan is die 1000 al bijna op.
Benzine gaat van jullie eigen 250 euro? Ik denk eigenlijk dat dat budget te hoog is. De meeste volwassenen met een stel kinderen hebben niet zoveel eigen zakgeld, vermoed ik.
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 20-02-2018 15:59
25.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Om inzicht te krijgen in je financiën kun je bijvoorbeeld ook een programma als cashflow downloaden. Dan kun je via je internetbankieren zo je afschriften inlezen en categoriseren zoals je wil. Erg handig
Alle reacties Link kopieren
Enige lijkt me inderdaad om alles bij te houden, alles opschrijven wat je uitgeeft. Desnoods probeer je het eerst met 1 of 2 weken. En dan kan je meteen zien waar het echt naar uit gaat. Toevallig ging ik even kijken hoeveel wij uitgaven aan boodschappen vorige maand en moet zeggen dat ik ook even schrok. Je denkt het zijn kleine bedragen maar als dat regelmatig gebeurd dan wordt het wel ineens heel veel. En anders kan je ook potjes maken, desnoods geld pinnen voor bepaalde doeleinden? Succes!
Alle reacties Link kopieren
Maak losse potjes; voor iedereen in het gezin een vast bedrag per maand voor kleding en kapper ( kun je de jongste evt minder geven als die krijgt doorgeschoven ) , een potje voor uitstapjes en lunches , een vast bedrag per maand voor onvoorziene kosten ( verjaardagen , lekke band , auto beurt ) , zet een limiet op het boodschappengeld ( hoeft echt niet karig te zijn met jullie inkomen ) en probeer om niet met potjes te gaan schuiven; een leeg potje/ envelopje betekent geen lunch of nieuwe handtas.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik geef alleen geld uit dat op mijn betaalrekening staat. Sparen aan het begin van de maand, en dan moet ik het er de rest van de maand mee doen. Dus heb ik nog 150 euro voor twee weken, dan heb ik dus nog maar 150 euro voor twee weken. Terugboeken van de spaarrekening alleen bij onvoorziene grote nood, maar zeker niet voor een broek, bosje bloemen, of lunch.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er zelf nog niet mee begonnen, maar kreeg van een vriendin de tip om een weekplanning qua eten te maken en dan gewoon online boodschappen te bestellen en die af te halen of te laten bezorgen. Dan kom je ook niet in de verleiding om nog van alles in je kar te gooien als je in de winkel loopt. Zij heeft haar boodschappenkosten met een derde kunnen terug brengen.

Daarnaast zou ik eens goed naar al je vaste lasten kijken. Overstappen van bijv energieleverancier, zorgverzekeraar, internetprovider etc. kan best een hoop geld besparen.

Persoonlijk vind ik 250 pp vrij te besteden best veel, zeker als lunches etc wel tot de boodschappen berekend worden.

Wat ik zelf in het verleden deed, toen ik echt enorm op moest letten, was zorgen dat alle vaste lasten (incl sparen) van 1 bankrekening afgeschreven werden, en van die rekening lag het pasje gewoon thuis. En daarnaast had ik een bankrekening waarvan ik dus boodschappen en alle andere dingen deed. Kwam daarop de bodem in zicht, moest ik dus erg goed opletten, want als het op was, was het voor die maand ook echt op.
Alle reacties Link kopieren
Tiswa schreef:
20-02-2018 16:11
Ik ben er zelf nog niet mee begonnen, maar kreeg van een vriendin de tip om een weekplanning qua eten te maken en dan gewoon online boodschappen te bestellen en die af te halen of te laten bezorgen. Dan kom je ook niet in de verleiding om nog van alles in je kar te gooien als je in de winkel loopt.
Moet je wel zo gedisciplineerd zijn om maandag ook te eten wat je vrijdags met jezelf had afgesproken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Stop eens met dat zakgeld. Ik koop alleen iets kleding of schoenen als ik het nodig heb. De kleding van de kinderen betaalde ik van de kinderbijslag.
Thuiskapper. Zelf je brood meenemen ipv lunchen. Niet elke dag naar de supermarkt, dan zijn er teveel impulsaankopen.
In het weekend alle aanbiedingen opschrijven.
Kleine stukjes kan je prima fietsen.
Vaste lasten vind ik absurd hoog, hebben jullie een te duur huis gekocht?
ik geef mn bek ook maar een douw
Nu wil je graag met ons sparren over de uitgaven en je bent benieuwd wat wij er van vinden. De meningen zijn wat verdeeld zoals je hoort, maarrrr... je geeft zelf aan dat je het veel vindt én je komt niet uit. Dus misschien moet je je vooral op het sparren richten.

Dat is weer wat lastig als je niet precies weet waar het geld naar toe gaat.
Neem je de uitdaging aan om het de komende maand heel precies op te schrijven? Suggesties over excel en schriftje zijn al gedaan. Misschien eerst in excel alles noteren (bedrag, wat, datum) en na die maand indelen in categorieën?

Of je begint vast met het vertellen wat die 2100 euro aan vaste lasten precies inhouden.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
20-02-2018 16:16

Vaste lasten vind ik absurd hoog, hebben jullie een te duur huis gekocht?
Misschien hebben ze wel twee auto's, of een tietenduur OV abonnement.
Hebben ze een aantal contributies lopen ( zwemles, sporten ) etc.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Tinkerbell21 schreef:
20-02-2018 15:11
Wij storten elke maand 1000 euro op de gezamenlijke rekening om boodschappen, lunches, kleding voor de kinderen.. echt alle gezamenlijke dingen van te doen! Wij komen hier zelfs niet van rond en halen telkens van onze spaarrekening! Hoe doen jullie dit? En vinden jullie dit niet ontzettend veel?
Stoppen met geld van de spaarrekening te halen.
Er komt genoeg binnen elke maand om het ermee te doen.
Je leeft boven je stand, geeft het uit aan de verkeerde dingen.
Hoezo lunches? Dit kun je eigenlijk niet betalen.
Als je nu al geld van je spaarrekening haalt kun je ook niet sparen.
Denk ook aan de toekomst van de kinderen. Zet geld voor hen opzij.
Probeer inzichtelijk te maken waar het nu allemaal naar toe gaat.
Gelukkig ben je op tijd om tot inzicht te komen.
Er zijn fijne apps waarmee je kunt budgetteren en je uitgaven direct invoeren.
Madeliefjees schreef:
20-02-2018 16:16
Vaste lasten vind ik absurd hoog, hebben jullie een te duur huis gekocht?
Dat hoeft niet perse natuurlijk. Hier ook zulke vaste lasten ongeveer, maar dat is inclusief hoge zorgkosten, hoge reiskosten naar werk en reserveringen voor onderhoud, brillen etc. Dan kom je snel op zo’n bedrag zonder te duur huis.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
20-02-2018 16:13
Moet je wel zo gedisciplineerd zijn om maandag ook te eten wat je vrijdags met jezelf had afgesproken.
Ja klopt, dat is ook wel iets waarvan ik twijfel of dat hier dus echt gaat werken :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven