Geld & Recht alle pijlers

Low / no buy challenge

20-05-2019 18:48 1677 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het vorige deel zit alweer vol. Om elkaar te blijven stimuleren aan de challenge mee te doen, heb ik een nieuw topic geopend. Omdat het voor mij geen strikte no buy is, heb ik de titel aangepast. Het staat iedereen vrij om de challenge in te vullen zoals je zelf fijn of nodig vind.

Hierbij een link naar het vorige deel.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net een paar weken geleden mijn kattenkraantje naar de kringloop gebracht. De mijne vond het totaal niet interessant en het ding maakte ook enorm veel lawaai. Het is in principe een luxe ding want een kat kan ook uit een bakje drinken. Onze katten drinken volgens mij wel voldoende. Ze eten ook muizen.

Welzijn van de kat valt niet onder No Buy maar ik koop ook geen onnodige dingen. Een prop papier werkt net zo goed als zo'n achtbaan met een balletje. Kattenmandjes wordt ook niet in gelegen hier en ga ik geen geld aan uitgeven.

Salaris is weer gestort. Ik heb meteen 1000 euro op de spaarrekening gezet. Geen trouwerijen/feestjes/reisjes etc. gepland dus moet kunnen.
Wij hebben geen huisdieren meer de laatste viervoeter is vorig jaar overleden.
Die dierenartsen kosten een klein vermogen tegenwoordig.
Alle reacties Link kopieren
boebezoebe schreef:
25-06-2019 09:18

(Het scheelt natuurlijk wel met tweedehands kopen dat als je noodgedwongen alleen tweedehands kan kopen daar geen zak aan is en het fijner voelt wanneer het een keuze is)

Gelukkig komen de prioriteiten van vriend en mij redelijk overeen.
Klopt, als je echt geen cent hebt.

Maar als het krap is en je moet keuzes maken is het ook vaak een mindset. Ik kon er eerder wel eens enorm van balen. Ik kan wel nieuwe meubels kopen of een keuken vervangen maar dan is er geen geld voor een vakantie, dagjes uit etc. Wordt er een auto aangeschaft (type van a naar b) dan is er helemaal niets over voor al het bovenstaande.

Vaak willen mensen en en en. Een periode zat ik diep in de put omdat ik me telkens met mijn succesvollere vrienden vergleek en voelde me totaal mislukt. Nu is het allemaal prima terwijl mijn inkomen niet is gestegen en de vaste lasten enkel duurder zijn geworden. Natuurlijk wel eens balen als er weer een rekening komt en de spaarrekening maar niet wil stijgen als je enorm je best ervoor doet.

Nu kijk ik vooral naar wat ik wel heb, maar ook echt nodig ben. Deze mindset is enorm goed voor me. Dit topic en bijv boeken en YouTube filmpjes helpen daar ook bij. Een beetje het glas is halfvol in plaats van half leeg.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb financieel niets te klagen maar ik kan ook niet 'en en' doen. Als ik niet zo lekker in mijn vel zit vind ik mezelf best een loser want dan vergelijk ik mezelf met anderen. De meeste van mijn vrienden hebben klaarblijkelijk echt veel te makken. Snap nog steeds niet hoe. Moeten wel erfenissen zijn want zulke heel bijzondere banen hebben ze nou ook weer niet (vergelijkbaar met de mijne).

Maar goed... comparison is the thief of joy. Ik heb alles wat ik nodig heb. Ook heb ik geen zin om in een nieuwe Audi te rijden of naar de Malediven te vliegen. Komt goed uit ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik ga de waterfontein nog even uitstellen. Sowieso om er zeker van te zijn dat het geen impulsaankoop is, wat het wel zou zijn als ik het nu zou kopen. Eerst goed over nadenken.

De sandalen gaan terug helaas. Mijn wreef is te hoog dus ik krijg mijn voet er niet in. Het scheelt geld, maar ik heb geen open schoenen en die waren toch wel welkom geweest omdat ik op slippers alleen hele kleine stukjes kan lopen.

Goed idee van die regels, ik ga eens nadenken over regels voor mezelf.

Valantiegeld van man is eindelijk binnen dus ik heb €2600,- (dat is incl. de maandelijkse €300,- die ik nu heb ingesteld) op de spaarrekening gezet! :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Wasmiddelen zijn 2e gratis bij de Appie momenteel dus ik vond het een goed moment om over te gaan naar eco. Gelukkig vorige week nog even mee gewacht omdat ik zat te twijfelen welk merk.

Vind het nogal duur allemaal 8 a 9 euro per verpakking, maar dit was op deze manier wel te doen. Meteen het minst vervuilende gekozen, de himalaya schillen. Die kan je gewoon na afloop in de tuin gooien en totaal niet vervuilende. (afwasmiddel heb ik nog van ecover). Ga ze meteen uitproberen en indien ze goed bevallen nog even twee verpakkingen halen. Dat vergaat toch niet.

Wel nog een keer gegaan voor normale shampoo ondanks voornemen milieuvriendelijke shampoobar. Ze zijn best duur en hoor zoveel gemixte verhalen dat ik deze een keer op mijn verjaardag ga vragen over een maand. Andrelon anti roos 2e gratis want ben het helemaal zat nu. Ben het touwgevoel erg zat en het begint droog te worden. Heb nog wel douchegel, zodra dat op is ga ik over naar een solide zeep die natuurlijk is. Daar kan niet zoveel mis in gaan.

Mijn schoonmaakmiddelen zijn nog lang niet op dus dat duurt nog even voordat het experiment groene zeep gaat beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Ah, goed om te weten. Ik wil graag Seepje proberen.

Shampoobars zijn niet zo duur hoor. Volgens mij was die van mij 7 euro en ik doe er al een half jaar mee en ik denk dat ik nog wel 3 maanden ermee kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt heel erg dik en lang haar. Daarnaast best moeilijk haar met gevoelige hoofdhuid. Ik heb niet het budget om even een paar bars uit te proberen om vervolgens tot de conclusie te komen dat het niet werkt dus wacht nog even af. Een vriend van me kwam namelijk zelf met de suggestie om er 1 voor mijn verjaardag te halen over anderhalve maand. Hij wist niet eens dat ik er mee bezig was :)

Ja Seepje, Ecover etc vallen ook onder de 2=1, dus vind het wel een uitzondering op de no buy. De was doen moet ik toch wel. Weet alleen niet of je diverse verpakkingen kan combineren maar de schillen zaten al langer in mijn hoofd en het meest milieuvriendelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop geen dingen op 'voorraad' meer maar hier ga ik een uitzondering voor maken. Ik ben heel benieuwd naar die schillen.

Snap je dilemma met de haarzeep. Ik heb zelf niet zulk ingewikkeld haar. Het is halflang en het is fijn en het krult. Geen issues met hoofdhuid etc.
Alle reacties Link kopieren
schillen om mee te wassen? gewoon in je wasmachine, en diezelfde schillen gooi je daarna op de composthoop? he?! hoe dan. lost dat niet op in de machine dan dat je die schillen later weg moet gooien?
Alle reacties Link kopieren
Die schillen doe je in een waszakje en dan in de trommel. Je kunt ze 3x gebruiken en daarna kunnen ze de groene container in, of op de composthoop.
Alle reacties Link kopieren
ah zo, aan een waszakje had ik nog niet gedacht. bedankt voor de opheldering lady :-)
Ik heb voorlopig nog genoeg robijn staan, maar wil dan ook overstappen op iets ecologischer.

Qua voorraad hebben we altijd wel scheerschuim, tandpasta, shampoo/douchegel, badschuim enz. staan. Ik koop meestal enkele verpakkingen als er een aanbieding is (of als we naar Duitsland gaan), het eet geen brood en gaat toch wel op.

Ook qua eten heb ik een redelijke basisvoorraadkast. Denk aan pasta, rijst, risotto, couscous, bulgur, allerlei linzen en bonen, tomatenpuree en passata, olijven, zongedroogde tomaten, noten, enz. Ook water, melk en sojamelk heb ik altijd wel staan in de garage. En occasioneel is er ook wel eens een pakje wraps of pitabroodjes als die op de wenslijst staan om weer eens te worden gegeten. Chips, koekjes en chocolade staan er ook trouwens, maar wel ‘gesorteerd’ op houdbaarheid.

We hebben geen thuisleverservice of auto, dus als iets bijna op is dan haal ik met de fiets het bij de weekboodschappen, of ik rijd doordeweeks eens extra langs om de voorraad bij te vullen.
Alle reacties Link kopieren
Ja en de schillen zijn gewoon van een boom. Dus het is echt 100 procent natuurlijk waarvan je zeker weet dat er ook geen palmolie of andere chemische troep in zit. Zou ook geschikt zijn voor wol en zijde. Net als Lady doe ik ook niet meer aan voorraad, maar maak hier dus ook een uitzondering voor als het bevalt. De zakjes van de verpakking zijn klein en ook weer recyclebaar. Een zakje schillen zijn 30 wasbeurten. Het is fairtrade en in Nederland worden ze ingepakt door mensen met een beperking. Morgen gaat de eerste gekleurde was in de trommel.
Ik heb voornamelijk zwarte was en ben toch altijd bang dat die milieuvriendelijke wasmiddelen de kleur aantast... iemand ervaring?

Overigens wil ik overstappen naar wasbaar maandverband. Tips ook welkom :)
Alle reacties Link kopieren
Vixxen, ik draag heel veel zwart en was met Ecover. Spul blijft goed hoor.

Wasbaar maandverband lijkt me niks. Ik heb wel eens zo'n mooncup gebruikt maar vond dat ook niet prettig. Ik gebruik nu tampons van Yoni. Zit ook geen troep in.
Lady_Day schreef:
25-06-2019 23:22
Vixxen, ik draag heel veel zwart en was met Ecover. Spul blijft goed hoor.

Wasbaar maandverband lijkt me niks. Ik heb wel eens zo'n mooncup gebruikt maar vond dat ook niet prettig. Ik gebruik nu tampons van Yoni. Zit ook geen troep in.
O fijn om te horen! Ik wil niet dat de boel vaal/grijs wordt. Durfde nog niet over te stappen op een niet speciaal wasmiddel voor zwarte was.

Zo'n cup lijkt me dan ook niets idd. Ik ben zelf geen fan van tampons, vandaar het maandverband. Maar de meesten gaan na een aantal dagen ontzettend jeuken aan mijn kruis :biggrin: :-$
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
25-06-2019 12:52

Vaak willen mensen en en en. Een periode zat ik diep in de put omdat ik me telkens met mijn succesvollere vrienden vergleek en voelde me totaal mislukt. Nu is het allemaal prima terwijl mijn inkomen niet is gestegen en de vaste lasten enkel duurder zijn geworden. Natuurlijk wel eens balen als er weer een rekening komt en de spaarrekening maar niet wil stijgen als je enorm je best ervoor doet.

Nu kijk ik vooral naar wat ik wel heb, maar ook echt nodig ben. Deze mindset is enorm goed voor me. Dit topic en bijv boeken en YouTube filmpjes helpen daar ook bij. Een beetje het glas is halfvol in plaats van half leeg.
Jezelf met anderen vergelijken is echt een recept voor ontevredenheid inderdaad. Mijn ouders zeiden vroeger altijd iets van 'kijk alleen naar wat anderen hebben om te zorgen dat als ze niks of weinig hebben je ze kan helpen, voor de rest is vergelijken zinloos'. En verder ook nog wat meer calvinistische levenslessen die heb geprobeerd van me af te schudden sinds mijn 18e, haha.
boebezoebe wijzigde dit bericht op 26-06-2019 00:16
0.05% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Ik ben fan van de mooncup! Als ik dan eens door omstandigheden iets anders moet gebruiken vind ik het een stuk oncomfortabeler. Heb de huidige alweer 5 jaar of zo, en ben 10 jaar geleden overgestapt (ben er eentje op vakantie kwijtgeraakt. Arm schoonmaak personeel moet die toen in de badkamer van mijn hotel gevonden hebben.... o_o )

In eerste instantie was het voor het milieu en vond het direct fijner en makkelijker helpt ook bij mij tegen kramp.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
boebezoebe schreef:
26-06-2019 00:12
Jezelf met anderen vegelijken is echt een recept voor ontevredenheid inderdaad. Mijn ouders zeiden vroeger altijd iets van 'kijk alleen naar wat anderen hebben om te zorgen dat als ze niks of weinig hebben je ze kan helpen, voor de rest is vergelijken zinloos'. En verder ook nog wat meer calvinistische levenslessen die heb geprobeerd van me af te schudden sinds mijn 18e, haha.
Toch een mooie levenswijsheid. En die laatste zin: :biggrin:
Life's not about waiting for the storm to pass... It's about learning to dance in the rain.
Alle reacties Link kopieren
True, klopt ook helemaal Boebezoebe. Al ben ik nooit gestopt met geven, denk dat ik guller ben dan mijn vrienden met geld qua goede doelen enzo. Het komt meer voort bij mij uit hetgeen dat er nooit wat goed genoeg was voor mijn ouders. Zonde van je opleiding, flutsalaris, je kan zo veel meer blablabla terwijl ik al blij was überhaupt continu aan het werk te zijn in de crisis (wat een takkentijd). Ach, nu kan ik er mee dealen maar toen niet. En als je dan vele mensen om je heen hebt die het allemaal wel heel goed lukt.. Laten we zeggen dat het niet de beste periode uit mijn leven was. Mijn moeder heeft het helaas nog steeds, dat vergelijken en vooral kijken naar wat je niet hebt. Maar dat is niet mijn probleem, ook niet wat ze van mijn leven vinden met mijn "flutbaantjes" zoals ze dat wel eens genoemd hebben. Zij moeten voor hun eigen geluk zorgen en ik voor die van mij.

Die Calvinistische wijsheid van je ouders had ik iig enorm gewaardeerd. Zou ook goed voor die van mij zijn haha ;-)

Overigens lijkt dat wasbare maandverband me nu helemaal niets. Prikpil, nergens last meer van. Die 3 a 4 dagen in de drie maanden red ik het wel met een verbandje.
broodtrommel wijzigde dit bericht op 26-06-2019 13:08
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
LIjkt me lastig zulke ouders. De mijne hebben alleen middelbare school en vertelden mij en mijn broer dat we vooral iets moesten doen wat we leuk vonden, omdat ze hun eigen werk niet altijd gepruimd hebben. Later hebben ze er zelf financieel een zooitje van gemaakt, wat aan de ene kant jammer is, maar ook redelijk 'bevrijdend' in de zin dat ik me nooit echt druk maak om goedkeuring van ze (en dat ik nu gewoon helemaal zelf verantwoordelijk ben voor mijn financieën, er is niks meer over dus een erfenis komt er niet. Dat is jammer, maar ergens ook prettig of zo).

Je weet gewoon ook nooit wat er in het leven van een ander speelt. Het was voor mij echt een eye opener hoe verneukeratief woonlasten en wel/niet samenwonen kan zijn voor je besteedbare geld/mogelijkheid tot sparen. Logischerwijs wist ik het natuurlijk wel, maar in Amsterdam wonen in je eentje in een superkrappe particuliere huur markt (zonder vast contract, dus geen hypotheek willen) een paar jaar geleden en nu in een goedkopere stad met een partner de lage lasten delen.....mijn spaarekening is nog nooit zo blij geweest! Een ander kan een enorm lage huur, of juist enorme schulden hebben (of slecht voor zijn haar pensioen zorgen, of een niet-aflossende hypotheek hebben). Weten wij veel.

Een kennis van me heeft wasbaar maanverband en vind het prettig dat het niet zo broeit als dingen met plastic, maar dat het wel iets vochtiger voelt (absorbtiegraad is wat minder). De eerste keer toen ik er van hoorde vond ik het enorm raar, nu snap ik het wel (is iemand die ook werkt voor een milieuorganisatie)
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Ik zag laatst ook een reclame voorbij komen van onderbroeken die absorberen. Zag er uit als 'normaal' ondergoed. Thinx of zo.

Mijn ouders waren enorm goed met geld en mijn moeder nu nog steeds. Ik heb haar wel eens gevraagd hoe ze zoveel gespaard hebben want ik heb nooit het idee gehad dat ze vrekkig waren want we kwamen echt niets tekort. Volgens mijn moeder deden ze geen 'onzinnige dingen'. Mijn moeder (vader leeft niet meer) woont in een mooi, vrijstaand huis maar niet de duurste die ze zich hadden kunnen veroorloven. Ze hadden ook allebei een auto, maar dan een Fiat Panda en geen Tesla. Ze leefden altijd 'onder hun stand' zonder in te leveren op comfort en hebben daardoor flink kunnen sparen. Het boeide ze ook nooit wat anderen hadden of wat anderen van hen vonden.

En ja, samenwonen heeft grote financiële voordelen. Vriend en ik hebben allebei een koophuis en we hebben het er wel eens over gehad om allebei te verkopen en samen iets te kopen. Dat scheelt zo 1000 euro in de maand. Misschien dat dat ooit nog wel komt. Momenteel liggen onze ideeën daarover te ver uit elkaar (ook letterlijk).

Ik ben al heel blij dat bij mij het roer om is qua emo-shoppen. Ik heb nog wel eens kriebels maar dat duurt maar heel kort. Wel vind ik het warme weer lastig qua kleding. Ik heb zo goed als geen zomerkleding. Ik houd er ook niet van maar had het wel erg warm gisteren.
Alle reacties Link kopieren
Moet je dan elke keer een schone onderbroek aandoen ipv je maandverband verschonen Lady_Day? Dat is toch ook niet handig?

Ik ben trouwens aan de prikpil en word daardoor niet meer ongesteld. Ik vind het echt ideaal.
Alle reacties Link kopieren
Drackie schreef:
26-06-2019 10:25
Moet je dan elke keer een schone onderbroek aandoen ipv je maandverband verschonen Lady_Day? Dat is toch ook niet handig?

Ik ben trouwens aan de prikpil en word daardoor niet meer ongesteld. Ik vind het echt ideaal.
Ik heb geen idee. Ik houd niet van het idee dat ik iets voel lekken.. alleen het idee al... Vorig zomer moest ik maandverband gebruiken vanwege een hardnekkige schimmelinfectie. Ik werd er niet blij van. Wel hoor ik steeds vaker van mensen dat ze van de tampons afgaan maar ik ben er niet een van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven