Geld & Recht alle pijlers

Low / no buy challenge

20-05-2019 18:48 1677 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het vorige deel zit alweer vol. Om elkaar te blijven stimuleren aan de challenge mee te doen, heb ik een nieuw topic geopend. Omdat het voor mij geen strikte no buy is, heb ik de titel aangepast. Het staat iedereen vrij om de challenge in te vullen zoals je zelf fijn of nodig vind.

Hierbij een link naar het vorige deel.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Raindrop, wat ontzettend fijn dat ze je de ruimte geven op het werk. Als jij inderdaad wel graag een aantal uren naar het werk wilt moet je dat gewoon doen. Iedereen is daar anders in en gaat er op zijn/haar eigen manier mee om, dus gewoon goed naar je eigen gevoel/idee luisteren en aan de hand daarvan je keuzes maken. Jij weet het beste wat er in jou omgaat. Veel sterkte nog de komende tijd!!!

Ja Lady Day, dat is wel echt een goede keuze van je om nu dan een ruim bedrag te sparen nu het nog kan. En ook een hele goede keuze dat je ander werk wilt gaan doen waar je wel blij van wordt!!! Dat is inderdaad veel belangrijker. Ik heb nooit veel verdiend, dus kan daar niet over mee praten. Maar ik wil ook wat anders, ik loop bij een loopbaancoach en hoop dat ik daardoor wel echt er achter kom wat bij mij past en wat ik wil en kan. Dat ik niet meer wil wat ik nu doe, dat is me onderhand wel duidelijk..
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
19-08-2019 17:33
Het is nog niet zo heel lang geleden dat ik netto op de helft zat van nu maar ik had wel heel veel plezier in mijn werk en dat is me meer waard dan veel geld verdienen. Ik ga eerst zorgen dat ik een hypotheek krijg want ik heb nu een vast contract en zodra dat geregeld is ga ik op zoek naar ander werk waar ik wel blij van word. Ik bouw nu een mooi buffertje op voor het geval dat ik even werkloos ben of een stuk minder ga verdienen. Verder niks geen spannende dingen als verre reizen etc. :)
Verstandige strategie! Werkplezier is belangrijker dan een hoog inkomen
Alle reacties Link kopieren
Nou ben weer verhuisd. Moet vanaf volgende maand weer flink gaan sparen.
Alle reacties Link kopieren
Tijdje geleden alweer dat ik hier schreef. Hier is het met de vakantie niet zo best gegaan. Wel had ik nieuwe schoenen nodig en vond ik achterin een kast nog exact dezelfde schoenen in een andere kleur. Ik wist niet dat ik ze had, maar het scheelt wel weer! Het enige gekke is dat de ene schoen kleiner lijkt dan de andere terwijl het wel dezelfde maat is. Vooral in de hoogte heb ik minder ruimte, hij zit strakker en ik heb minder veter over om te strikken, maar verder zit het wel oké hoor.

En ik wilde gisteren een jurk kopen maar ik ben bezig met afvallen en het is een zomerjurk, dus dat heb ik maar niet gedaan omdat de zomer op z’n einde loopt en hij hopelijk volgend jaar te groot is.

De spaarrekening is wel gekelderd na de vakantie, ook omdat we een nieuwe bank gekocht hebben. Ik ben er zooo blij mee. Een lekkere grote hoekbank. We hadden voorheen een doorgezakte Klippan dus dit is een flinke verbetering. En volgende maand gaan we ook nog een nieuwe koelkast/vriezer-combinatie kopen (de vriezer sluit heel slecht). Wel nodige dingen, en er staat nog wel meer op het lijstje omdat we zolang alles moesten uitstellen vanwege de lening die we hadden. Maar langzamerhand gaan we dingen vervangen én sparen natuurlijk! Het is zo fijn dat dat nu kan.
Alle reacties Link kopieren
Volgende maand is de overdracht van mijn huis. En ik heb helaas nog niets anders kunnen vinden (wat ik me kan veroorloven) dus dat wordt nog even langer bij vriend bivakkeren. Het voordeel is wel dat ik van mijn gedeeltelijk dubbele lasten af ben. Ik woon niet erg duur maar 1000 euro per maand ben je zo kwijt aan hypotheek, voorschotten, verzekering, belastingen, reservering voor onderhoud etc.

Ik hoop wel binnen 6 maand iets te vinden maar ik heb echt al een paar maand niets geschikts voorbij zien komen... :@@:
Alle reacties Link kopieren
Ik schreef bij het vorige topic soms mee, maar hier nog niet. Ik zat een tijdje slecht in mijn vel en dat leidde er toe dat ik ineens weer veel meer wilde online shoppen. Stom, hoe dat dus werkt als troost.. gelukkig wel vooral window shopping gedaan, dus niet zoveel gekocht. Ik ben nogal een twijfelaar, en als ik me niet goed voel wordt dat nog veel erger, dus dan staan dingen eindeloos in mijn online winkelmandje. Dat is opzich dan wel weer handig :P

Toen ik paar weken terug op vakantie was realiseerde ik me dat ik mijn geld veeel liever uitgeef aan gave herinneringen dan aan meer spul, dus dat heeft me weer gesterkt in mijn no-buy. Mijn eerste challenge is nu om eens de voorraden die we thuis hebben staan op te maken, vooral qua eten en verzorgingsproducten, maar ook bijv. kaarsen enzo. We gaan in 2020 verhuizen dus hoe minder we dan in hoeven te pakken hoe beter.
Alle reacties Link kopieren
Stokbootje, heb ik ook gedaan vorig jaar. Eerst door mijn voorraden heen. En wat ik echt niet meer wilde gebruiken (geurtjes, verzorgingsspullen etc.) gewoon weg. Ik ben door heel wat Rituals kaarsen gegaan waar ik altijd 'zuinig' op was. Wat een onzin. Elke dag aan gehad tot ze op waren. Heb er van genoten :)
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
20-08-2019 15:20
Volgende maand is de overdracht van mijn huis. En ik heb helaas nog niets anders kunnen vinden (wat ik me kan veroorloven) dus dat wordt nog even langer bij vriend bivakkeren. Het voordeel is wel dat ik van mijn gedeeltelijk dubbele lasten af ben. Ik woon niet erg duur maar 1000 euro per maand ben je zo kwijt aan hypotheek, voorschotten, verzekering, belastingen, reservering voor onderhoud etc.

Ik hoop wel binnen 6 maand iets te vinden maar ik heb echt al een paar maand niets geschikts voorbij zien komen... :@@:
Jeetje wat lastig dat de huizenzoektocht zo moeilijk verloopt. Zoek je huur of koopwoning? Bij koopwoning misschien overwegen om een aankoopmakelaar in de arm te nemen? die hebben vaak eerder informatie over wat te koop komt dan dat het bv op Funda staat...
Gisteren heb ik ook geld uitgegeven. Heb een broek voor mijn werk gekocht en 3 broeken voor zo. Ik heb wel veel broeken maar die zitten niet lekker meer omdat ik ben afgevallen. Mijn beugel, maar ook de stress hebben daar aan bijgedragen. Ik had er het geld voor dus ik vind het wel best.

Ik begin weer wat energie terug te krijgen, merk alleen dat overal nog een donker randje om zit. Ik voel me nog niet happy. Het zal zijn tijd nog nodig hebben denk ik.
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
22-08-2019 12:18
Jeetje wat lastig dat de huizenzoektocht zo moeilijk verloopt. Zoek je huur of koopwoning? Bij koopwoning misschien overwegen om een aankoopmakelaar in de arm te nemen? die hebben vaak eerder informatie over wat te koop komt dan dat het bv op Funda staat...
Ik wil eigenlijk huren maar het is me duidelijk dat ik dan op zo'n 1300 euro per maand uitkom en dat vind ik eigenlijk te zot voor woorden. Zeker omdat ik wel geld heb om te kopen.

Aankoopmakelaar heb ik al hoor alleen is het niet zo dat je opeens 'voorrang' krijgt of zo. Ik hoor wel dat er iets te koop komt maar het komt nog steeds op funda. Ik zoek iets heel specifieks, dat maakt het lastig. Komt vanzelf wel maar had eigenlijk gehoopt al eerder iets te vinden. Vlak voordat ik de beslissing maakte om te verhuizen stond er iets te koop dat precies goed was. Maar ja, verkocht inmiddels natuurlijk. Huizen hier zijn binnen een paar dagen weg.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
22-08-2019 12:04
Stokbootje, heb ik ook gedaan vorig jaar. Eerst door mijn voorraden heen. En wat ik echt niet meer wilde gebruiken (geurtjes, verzorgingsspullen etc.) gewoon weg. Ik ben door heel wat Rituals kaarsen gegaan waar ik altijd 'zuinig' op was. Wat een onzin. Elke dag aan gehad tot ze op waren. Heb er van genoten :)
Met de bezem door de verzorgingsspullen heb ik een tijdje geleden gedaan, en toen inderdaad alles weggedaan wat ik zelf niet meer ging gebruiken. Open dingen weg, dichte dingen naar de kringloop. Het voelt zo stom, die spullen wegdoen, omdat ik ze prima zou kunnen gebruiken. Maar ja, ik gebruik liever mijn fijne shampoo en dergelijke, dus ik ging ze niet gebruiken.
Met eten vind ik dat nog moeilijker, prima dingen weg doen, dus daarom ga ik er nu proberen een sport van te maken ook de 'rare' dingen uit mijn voorraad eens te gebruiken. Als ik het laat staan tot de verhuizing weet ik zeker dat het allemaal in een keer de kliko in gaat, dus dit is mijn moment.

Ik ben ook wel geïnspireerd geraakt door het Eenvoudig leven blog waar ik via een topic op dit forum op kwam. Ik heb een moestuin en ben nu ineens fanatiek vanalles aan het invriezen enzo, waar we eerst vaak dingen in de koelkast legden, ze dan niet op tijd op kwamen, en vervolgens weggooiden. Ik ga niet de tijd erin steken die fanatiekeling Teunie erin steekt, maar een beetje extra motivatie is al fijn :D
Alle reacties Link kopieren
Lady_day, ik merk dat bij mij in de buurt de huizenprijzen zo zijn gestegen dat wij qua huur helemaal niet zo slecht eruit komen. Ik woon in een appartementencomplex met vrij grote appartementen. Toen ik zag voor welk absurde bedrag het vrijwel identieke huis boven ons werd verkocht, heb ik grofweg proberen uit te rekenen wat die mensen per maand kwijt zouden zijn. Dat was niet veel onder onze huurprijs, en wij krijgen er de luxe van geen zorgen voor terug. Hun huis is wel iets luxer.

Maar wel vervelend dat je geen eigen plek kunt vinden. Zit je opzicht wel goed nu, bij je/een vriend?
Alle reacties Link kopieren
Stokbootje, als het niet zo heel veel uit zou maken zou ik ook liever huren. Mijn vorige huis was huur en ik vond dat heel prettig. Alles was goed geregeld, dat scheelt natuurlijk ook.

De huizen prijzen zijn hier ook absurd maar als je zelf verkocht heb en je koopt weer iets nieuws is de kans ook aanzienlijk dat je een ton (of 2) aan eigen geld meeneemt waardoor je hypotheek niet per se absurd hoog hoeft te zijn.

Ik zit prima bij mijn vriend. Ik werk voor een buitenlands bedrijf dus hoef ook niet elke dag naar kantoor maar uiteindelijk wil ik toch weer een eigen plek. Het voordeel van geen eigen plek hebben is dat ik ook geen spullen voor in huis 'nodig' heb of denk te hebben. Dat scheelt enorm.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga deze maand net mijn spaardoel halen. Maar iets minder ruim dan de vorige maanden en dan merk ik wel hoe demotiverend het idee is om wat uit een van mijn spaarpotjes te moeten halen is.

Heb deze maand geprobeerd een soort plastic challenge te doen, dus zo min mogelijk verpakkings materiaal te kopen (helemaal geen plasic is schier onmogelijk, dan heb je er een volledige baan naast zo'n beetje. Dus vooral een 'soort' challenge, haha) . Ben bij een bijvul winkel geweest en sommige dingen zijn daardoor een stuk goedkoper (kruiden) andere weer duurder (koffie, afwasmiddel). Ik vind het wel een hele leuke winkel, dus ga er voorlopig nog wel mee door.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erg blij met mijn koopwoning (die ik verhuur nu ik bij mijn vrined woon - kan hier wat makkelijker).

Mijn familie heeft geen geld (simpel gezegd), dus er komt nooit een erfenis of meevaller in de toekomst en het idee dat ik geld in onroerend goed heb wat bij een crisis gebrukt zou kunnen worden (niet 1-2-3 uiteraard) geeft mij wel rust.

Al moeten we maar even zien wat Brexit aan recessie en waardevermindering brengt volgend jaar :sarcastic:
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Een moestuin lijkt me wel leuk, maar in de praktijk weet ik dat ik er de toeweiding niet voor heb...Wat verbouw je allemaal stokbootje?
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Heb sinds dit jaar ook een moestuintje, naast dat het heerlijk ontspannend is om in te werken levert het enorm veel op. Leuke is dat er ook regelmatig wordt geruild, zowel met plantjes als na oogsten. Geweldig! Merk het heel goed met boodschappengeld.
anoniem_347159 wijzigde dit bericht op 23-08-2019 15:52
Reden: Typefout
1.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
summerstyles, leuk dat jij ook een tuintje hebt! Ik vind het ook heel ontspannend, maar heb wel het idee dat het pas na een paar jaar geld op begon te leveren, vond de investering alles bij elkaar best hoog. Maar wij hebben dan ook nooit eerder een tuin gehad dus moesten letterlijk alle spullen nog aanschaffen.

boebezoebe, ik ben ook niet zo heel fanatiek (tot frustratie van sommigen op het volkstuincomplex :$ ) dus ik heb vooral makkelijke dingen. Rode bessen, bramen, rabarber, rode biet, tomaten, bleekselderij, boerenkool, pompoenen (gaan helemaal los nu!), voorgaande jaren ook veel boontjes. Slak-gevoelig dingen als aardbei en sla mislukken vaak hier, natte kleigrond en we zijn er niet vaak genoeg om de slakken eruit te plukken. Maar voor een beetje hobbyen levert het uiteindelijk best een goed gevulde vriezer/voorraadkast op :)

Over het hebben van een koophuis als investering, zo had ik er nog nooit naar gekeken. Moet ook wel zeggen dat ik nog vrij jong ben (eind 20) en weinig zekerheden nodig heb (geen kinderen, geen echte vaste lasten).

Gebruiken jullie ook toogoodtoogo? Ik ben er nog niet uit of het nou bespaart of geld kost vanwege de hoge impulsaankoop-factor..
Alle reacties Link kopieren
Toogoodtogo gebruik ik niet. Ik weet dat sommige mensen er lyrisch over zijn en ik vind het een mooi concept maar ik koop liever wat ik nodig heb of graag wil, ook al kost dat ietsje meer.
Alle reacties Link kopieren
@ stokbootje: merk dat veel oudere mensen met een moestuintje het een sport vinden om spulletjes te hergebruiken. Vond wel leuk maar daarbij aan te passen. Heb afval hout gekregen bij timmerbedrijf en zelf rekjes getimmerd mbv Pinterest. Hoe meer je probeert hoe creatiever je wordt en elk jaar deel he het weer anders in. Veel geleerd, maar opbrengst was ook bovengemiddeld zal niet elk jaar zo zijn. Wel idd geld kwijt aan zaadjes, wat tentjes en een opbergkast. Door weleens te vragen hoe een ander het doet, merk ik ook dat mensen je leren kennen en het leuk vinden te ruilen of weleens wat weggeven als ze teveel hebben. Wat ik uiteraard ook doe, iedereen kent mensen die het goed kunnen gebruiken. Vandaag grote pan courgettesoep gemaakt, waar 3 gezinnen van hebben gegeten, geeft zoveel voldoening!
Alle reacties Link kopieren
Maar idd als je nog niks had is het idd even een investering, vond tuinieren altijd al leuk dus had verder wel alle spulletjes liggen
Alle reacties Link kopieren
moestuintjes... geweldig! ik heb er geen geduld voor, helaas. mijn schoonmaakster had ook altijd een moestuintje. nam ze wel eens courgettes voor me mee waar ik heerlijke soep van maakte.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
23-08-2019 18:07
Toogoodtogo gebruik ik niet. Ik weet dat sommige mensen er lyrisch over zijn en ik vind het een mooi concept maar ik koop liever wat ik nodig heb of graag wil, ook al kost dat ietsje meer.
Dat gevoel heb ik ook. Bij mij is de spoeling ook erg dun voor die app. Supermarkten doen er niet aan mee en ik eet geen zuivel of vlees. Dus bijna geen keus of 3 km omfietsen na mijn werk.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
TooGoodtoGo is een leuk initiatief, maar werkt voor mij niet als vegetariër. Ik kan maar zoveel gebak, croissanten ed op in mijn eentje
Alle reacties Link kopieren
Ik haal soms een togoodtoogo box op maar ben wel kritisch waar en hoe vaak.

Een keer in de paar weken haal ik een box bij de bakker om de hoek. Daar krijg je altijd 3 broden en 1 doosje gebak of koeken mee. Brood vriezen we in en als het op i haal ik weer nieuwe. Ik ben bijna net zo duur uit als wanneer ik mijn brood bij de supermarkt haal, maar dit is lekkerder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven