Geld & Recht alle pijlers

Maatschappelijk werk / hulp voor alleenstaande oudere

16-10-2021 22:41 67 berichten
Via mijn hobby ken ik een ouder echtpaar. De vrouw is net voor de start van covid overleden, dus meneer woont nu anderhalf jaar alleen. Ik kom er denk ik eens per maand ongeveer, we wandelen dan een rondje met de hond of we drinken even een kopje thee oid. Er is nog een dochter maar daar heeft hij weinig contact mee. Er zijn ook wat buren die naar hem omkijken en soms helpen met de hond.

Ik vind hem hard achteruit gaan. Hij is vaak somber en zegt dan dingen als “het is maar beter als het afgelopen is”. Het huis versmeert steeds meer. Vandaag heeft hij me gevraagd om te helpen met een brief van de belastingdienst over zijn huurtoeslag. Toen kwamen er een hoop zorgen los. Hij kan de schoonmaakster niet meer betalen maar hij kan het zelf ook niet bijhouden. Hij is bang dat hij de hond weg moet doen, dat is zijn enige houvast.

Ik heb het idee dat deze meneer veel meer professionele ondersteuning zou moeten krijgen. Naar eigen zeggen heeft hij nergens recht op, maar zijn verhaal daar over is zo warrig dat ik niet zeker ben of dat echt zo is of dat het zijn depressieve gedachten zijn.

Waar begin je met zoiets? Maatschappelijk werk?
Ik probeerde uit te zoeken wat de voorwaarden zijn voor huishoudelijke hulp maar dat kan ik nergens vinden. Alleen weer 100 loketten waarvan ik het al niet eens snap, dus ik weet niet hoe hij dat zou moeten doen.
Je kan huishoudelijke hulp aanvragen bij de gemeente en dat gaat dan via de WMO en kost een kleine bijdrage per maand.

Misschien is het inderdaad wel een plan om dat aan een maatschappelijk werker over te laten. Je zou daar naartoe kunnen gaan en het verhaal kunnen vertellen, dan pakken zij het op.


Als hij recht heeft op huurtoeslag, dan heeft hij zeker recht op h.hulp via de WMO.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 16-10-2021 22:48
12.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gemeente bellen en een keukentafelgesprek regelen met het sociaal domein. Zij zullen alles in werking zetten.
Welk loket moet ik dan hebben bij de gemeente? Is dat iets anders dan maatschappelijk werk?

Het is misschien beter dat de dochter dan belt, maar ik heb geen idee hoe ik die kan bereiken.
Alle reacties Link kopieren
Hij moet langs zijn huisarts gaan



En recht op huurtoeslag en recht op wmo heeft niets met elkaar te maken
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
16-10-2021 22:47
Je kan huishoudelijke hulp aanvragen bij de gemeente en dat gaat dan via de WMO en kost een kleine bijdrage per maand.

Misschien is het inderdaad wel een plan om dat aan een maatschappelijk werker over te laten. Je zou daar naartoe kunnen gaan en het verhaal kunnen vertellen, dan pakken zij het op.


Als hij recht heeft op huurtoeslag, dan heeft hij zeker recht op h.hulp via de WMO.
Recht op huurtoeslag heeft niets met recht op huishoudelijke hulp te maken. Als situatie van dhr dusdanig is dat hij zelf niet in staat is het thuis schoon te houden kan hij huishoudelijke hulp krijgen via de WMO. Hij betaalt daarvoor een vast bedrag, ongeacht inkomen of hoeveel uur huishoudelijke hulp. Wel zijn er gemeenten waar op het moment niet genoeg huishoudelijke hulpen zijn om aan de vraag te voldoen.
absor schreef:
16-10-2021 22:52
Hij moet langs zijn huisarts gaan
Dat heb ik ook tegen hem gezegd. Volgens hem “doet de huisarts niets”. Ik weet niet of dat helemaal waar is, er komt wel een diabetesverpleegkundige bijvoorbeeld. Hij is nogal somber dus het is vaak moeilijk te ontwarren wat wel en niet klopt.

Deze meneer is niet meer in staat om zelf regie te nemen en professionele hulp in te schakelen en hij zit in een neerwaartse spiraal. Dus wat is dan de beste ingang?

Ik vind het prima om hem een keer te helpen met een brief, maar veel meer dan dat kan ik ook niet doen.
Zorg loket van de gemeente, huisarts en wellicht eens informeren bij het buurthuis? De meeste buurthuizen organiseren van alles voor ouderen van bingo, kaarten, bloemstukjes maken tot gewoon een kopje koffie drinken met leeftijdsgenoten uit de buurt.
ririanneke schreef:
16-10-2021 22:55
Recht op huurtoeslag heeft niets met recht op huishoudelijke hulp te maken. Als situatie van dhr dusdanig is dat hij zelf niet in staat is het thuis schoon te houden kan hij huishoudelijke hulp krijgen via de WMO. Hij betaalt daarvoor een vast bedrag, ongeacht inkomen of hoeveel uur huishoudelijke hulp. Wel zijn er gemeenten waar op het moment niet genoeg huishoudelijke hulpen zijn om aan de vraag te voldoen.
Hij komt naar eigen zeggen niet rond, dus hoe werkt dat dan?
Weet je zeker dat deze meneer wel geholpen wil worden?
Marelyse schreef:
16-10-2021 22:58
Weet je zeker dat deze meneer wel geholpen wil worden?
Hij legt nu van alles bij mij neer dat ik niet op me kan/wil nemen.
Alle reacties Link kopieren
Dautz38 schreef:
16-10-2021 22:58
Hij komt naar eigen zeggen niet rond, dus hoe werkt dat dan?
Weet het zo even niet uit mijn hoofd maar kosten huishoudelijke hulp via WMO ligt rond de €17 per maand. Dus heel wat goedkoper dan een zwarte huishoudelijke hulp. En als hij niet rond komt zijn er dan ook schulden? Vaak zijn er van bv Humanitas of Leger des Heils ook wel mogelijkheden om iemand te helpen bij de financiën. Al zou ik eerst dochter inschakelen want van iemands financiën zou ik me ver houden.
Qua hond uit laten zou je ook in overleg een oproepje kunnen in de facebook groep van de woonplaats of via een briefje in de supermarkt. Dat er iemand gezocht wordt die het leuk vind om een keer met de hond te wandelen. Er zijn best veel mensen die dat leuk vinden maar zelf geen hond hebben omdat dat dan weer net teveel werk is.
Alle reacties Link kopieren
Dautz38 schreef:
16-10-2021 22:59
Hij legt nu van alles bij mij neer dat ik niet op me kan/wil nemen.
Is hij een zorgmijder?
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Mag je zijn dochter bellen van hem?

Wmo bellen voor thuiszorg.
Voor de financiën kunnen ze hem beschermingsbewind aanbieden.

Ik vind het prachtig te lezen dat jij je zo om hem bekommert.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Dautz38 schreef:
16-10-2021 22:58
Hij komt naar eigen zeggen niet rond, dus hoe werkt dat dan?
Als er huishoudelijke hulp via de WMO van de gemeente geregeld wordt, betaald hij een standaard bedrag van 19 euro per maand. Als hij meer hulp nodig heeft om bijvoorbeeld te helpen met formulieren invullen en andere dingen die hij zelf niet kan, kan er een thuisbegeleider worden aangesteld. De kosten hiervoor vallen ook onder die 19 euro.
Alle reacties Link kopieren
Is er geen wijkteam in de buurt? Die kunnen ook bij veel dingen behulpzaam zijn.

Hulp bij het uitzoeken van administratieve zaken, aanvragen van zaken e.d. kan ook via vrijwilligersorganisatie komen, bijvoorbeeld Humanitas.
yasmijn schreef:
16-10-2021 23:04
Is hij een zorgmijder?
Ik ken ze al een jaar of 10. Het is zo’n typisch echtpaar van de generatie waarbij de man altijd het geld binnenbracht en de vrouw voor hem zorgde. Zij regelde altijd alles. Dus tja hij is somber en het glipt hem uit z’n handen nu. Het is ook niet raar dat hij in de rouw is na een lang huwelijk.
anoniem_407041 wijzigde dit bericht op 16-10-2021 23:11
8.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dautz38 schreef:
16-10-2021 22:51
Welk loket moet ik dan hebben bij de gemeente?
Je moet het Wmo-loket hebben.
Dautz38 schreef:
16-10-2021 22:59
Hij legt nu van alles bij mij neer dat ik niet op me kan/wil nemen.
Oké. Mijn ervaring met een (zorgmijdende) ouder. Ik ben begonnen bij zijn huisarts die me direct doorverwees naar de ouderenverpleegkundige, die met zulke gevallen doorgaans raad weet (behalve met mijn ouder maar dat zal alles te maken hebben met zijn eigen gedrag). Ik zou dus zeker bij zijn huisarts beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Marelyse schreef:
16-10-2021 23:11
Oké. Mijn ervaring met een (zorgmijdende) ouder. Ik ben begonnen bij zijn huisarts die me direct doorverwees naar de ouderenverpleegkundige, die met zulke gevallen doorgaans raad weet (behalve met mijn ouder maar dat zal alles te maken hebben met zijn eigen gedrag). Ik zou dus zeker bij zijn huisarts beginnen.
dat lukt alleen als het je eigen vader of moeder is.

ik had hetzelfde als to met mijn buurman, maar de huisarts kon niets doen als buurman zelf niet kwam.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Dautz38 schreef:
16-10-2021 23:10
Ik ken ze al een jaar of 10. Het is zo’n typisch echtpaar van de generatie waarbij de man altijd het geld binnenbracht en de vrouw voor hem zorgde. Zij regelde altijd alles. Dus tja hij is somber en het glipt hem uit z’n handen nu. Het is ook niet raar dat hij in de rouw is na een lang huwelijk.
Google eens op sociaal wijkteam + woonplaats.

Sociale wijkteams zijn voor wijkbewoners het aanspreekpunt voor zorg, ondersteuning en activering. Het sociaal wijkteam ondersteunt bij vragen en problemen op het gebied van zorg en welzijn, jeugd en gezin, en wonen, werken en inkomen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Dit is bij uitstek een casus voor de onafhankelijk cliënt ondersteuner.
Elke gemeente is wettelijk verplicht dit aan te bieden aan elke inwoner.

De oco gaat met meneer in gesprek, kristaliseert de hulpvraag (vragen) en zet de lijnen uit naar de juiste instanties en zet het hele raderwerk in beweging.

Gemeente bellen en hier naar vragen.
ririanneke schreef:
16-10-2021 22:55
Recht op huurtoeslag heeft niets met recht op huishoudelijke hulp te maken. Als situatie van dhr dusdanig is dat hij zelf niet in staat is het thuis schoon te houden kan hij huishoudelijke hulp krijgen via de WMO. Hij betaalt daarvoor een vast bedrag, ongeacht inkomen of hoeveel uur huishoudelijke hulp. Wel zijn er gemeenten waar op het moment niet genoeg huishoudelijke hulpen zijn om aan de vraag te voldoen.
Dat 'ongeacht inkomen' is er niet meer, er werd teveel misbruik van gemaakt door gefortuneerde ouderen, dus als meneer een inkomen heeft waarbij hij recht heeft op huurtoeslag, dan is dat ook laag genoeg voor h.hulp.
Alle reacties Link kopieren
Je huisartsassistente of het algemene loket bij de gemeente weet wel wie de keukentafelgesprekken en uitvoering van wmo enz doet.

Lief van je dat je er af en toe langs gaat
Been there, done that, got the T-shirt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven