Geld & Recht alle pijlers

Mag webwinkel retour weigeren

28-03-2020 17:49 103 berichten
Hallo,

Ik had al even gezocht maar kan er niet echt duidelijkheid over krijgen.
Ik heb afgelopen week wat kleding online besteld bij een webwinkel. Product ontvangen maar vind het toch erg tegen vallen en wil het nu graag retour sturen met geld of een tegoed bon terug.
Nu kom ik bij het retour proces het volgende tegen:

Ruilen en retourneren is mogelijk met uitzondering van artikelen uit de koopjeskelder/supersale, haaraccessoires en sieraden, hierbij is het NIET mogelijk.

Het betreft dus schoenen uit de sale.. mogen ze het weigeren? Ik dacht namelijk dat het altijd binnen 14 dagen terug mocht.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen tijd om kleding en schoenen die ik koop ook nog eens te gaan ruilen. Of dat nu in een fysieke winkel is of in een webwinkel.

Het is echt efficienter als om het in één keer goed te doen. Zowel voor jezelf als voor de winkelier. Want de kosten van als dat heen en weer gesleep met spullen komen uiteindelijk gewoon terug in de prijzen. En het is trouwens ook beter voor het milieu.
óu sont les neiges d'antan

En ik heb juist echt geen tijd om naar de stad te gaan en dan winkel in winkel uit. Of nou ja ik zou er tijd voor kunnen maken maar ik ga liever naar een museum of sporten, heb een intense hekel aan winkelen.
Dus ik ga naar een webwinkel die ik ken, kan direct selecteren op wat ik wil zien (broeken, lang, die en die kleuren, die en die maat) zonder dat ik eindeloos langs rekken en paspoppen moet lopen, haal het een a twee dagen later op bij het bezorgpunt dat 5 minuten fietsen van mijn huis is, en bezorg eventueel de dag daarna weer diezelfde doos met een broek die het toch net niet helemaal was bij hetzelfde bezorgpunt. Hoe in vredesnaam is dit ‘niet efficiënt’?
Er moet een busje voor naar het bezorgpunt rijden ja. Maar er hoeft geen vrachtwagen naar een winkel te rijden dus dat is zo ongeveer lood om oud ijzer. En er hoeft geen winkelpand te staan, in dat niet bestaande pand dus ook geen lichten en muziek aan, dus waarom zou je het terug zien in de prijzen? Online kopen is juist voor iedereen goedkoper.

Nou nog zorgen dat de mensen die als orderpicker en bezorger werken goede arbeidscontracten en cao’s krijgen en dan zie ik echt alleen maar voordelen.
Alle reacties Link kopieren
Het blijft me verbazen hoe topcis worden veranderd.. TO vraagt maar uitleg over retouren, en krijgt vervolgens commentaar over online shoppen, niet milieubewust, busjes die zogenaamd onnodig rijden... Daar gaat dit hele topic toch niet over? Waarom kunnen degene die daarover willen klagen niet gewoon een apart topic daarvoor openen, dan blijft al dat gezeik bij elkaar en kan TO hier gewoon serieuze reacties krijgen in plaats van die bullshit waar ze helemaal niks aan heeft..
Alle reacties Link kopieren
Niks van wat ik de afgelopen drie maanden (online) heb gekocht, was in een winkel te krijgen. Maar dan ook echt niets. Winkels hebben geen voorraad, de juiste maat/kleur niet. Ik kan niet eens positiekleding vinden waar ik wat aan heb (gewoon katoen bijvoorbeeld). En ik woon heel vlakbij een echt grote stad met veel aanbod..... En toch hebben ze 9 van de 10 keer níet wat ik zoek of moet hebben. De winkels doen het ook zelf hoor!

Dus, tsja, ik koop 90% online. En als ik in de winkel iets koop, pas ik dat ook vaak thuis pas. Ik heb helemaal geen zin mij helemaal uit te kleden in zo'n veel te benauwd kleedhokje waar ik niks kwijt kan. Sta ik daar te stuntelen op één been :roll:
Alle reacties Link kopieren
Panda1987 schreef:
29-03-2020 10:16
Het blijft me verbazen hoe topcis worden veranderd.. TO vraagt maar uitleg over retouren, en krijgt vervolgens commentaar over online shoppen, niet milieubewust, busjes die zogenaamd onnodig rijden... Daar gaat dit hele topic toch niet over? Waarom kunnen degene die daarover willen klagen niet gewoon een apart topic daarvoor openen, dan blijft al dat gezeik bij elkaar en kan TO hier gewoon serieuze reacties krijgen in plaats van die bullshit waar ze helemaal niks aan heeft..
To heeft toch allang antwoord gekregen? Meerdere keren zelfs incl link naar de consumentenbond. (De webwinkel moet het terugnemen. Maar recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende dingen. TO overweegt het terug te sturen, maar denkt er nog even over na. Oh nee, ze gaat de webwinkel mailen.)

Wat is er dan tegen om het topic verder te gebruiken voor een algemene discussie over de voor- en nadelen van online shoppen? Bovendien houdt het het topic levend waardoor er misschien nog ervaringen van anderen komen waar TO iets aan heeft.
merano wijzigde dit bericht op 29-03-2020 11:44
0.23% gewijzigd
óu sont les neiges d'antan

Panda1987 schreef:
29-03-2020 10:16
Het blijft me verbazen hoe topcis worden veranderd.. TO vraagt maar uitleg over retouren, en krijgt vervolgens commentaar over online shoppen, niet milieubewust, busjes die zogenaamd onnodig rijden... Daar gaat dit hele topic toch niet over? Waarom kunnen degene die daarover willen klagen niet gewoon een apart topic daarvoor openen, dan blijft al dat gezeik bij elkaar en kan TO hier gewoon serieuze reacties krijgen in plaats van die bullshit waar ze helemaal niks aan heeft..
Ja komt vaak door bekenden al kapotgedraaide stokpaardjes die altijd bij een vast aantal topics van stal gehaald worden. Gelukkig heeft TO allang antwoord gehaald en hopelijk dat gezwets lekker links laten liggen.
merano schreef:
29-03-2020 09:33
Ik heb geen tijd om kleding en schoenen die ik koop ook nog eens te gaan ruilen. Of dat nu in een fysieke winkel is of in een webwinkel.

Het is echt efficienter als om het in één keer goed te doen. Zowel voor jezelf als voor de winkelier. Want de kosten van als dat heen en weer gesleep met spullen komen uiteindelijk gewoon terug in de prijzen. En het is trouwens ook beter voor het milieu.
Ik kan nooit in 1x vinden wat ik mooi vind/pas ect. Online wel steeds beter, Schoenen kan ik prima online kopen, vast aantal merken en gaan echt bijna nooit meer terug. Kleding weet ik welke merken ik fijn vind en wat mijn pasvorm is. De stof bekijk ik ook altijd, maar dan stuur ik zeker wel de helft van terug. Bestel soms ook meerdere maten.

Vind dat gewinkel juist inefficient en echt strontvervelend. Heb de tijd niet en al helemaal de fut niet. Lichamelijk beperkt ondertussen. Maar vond het vroeger echt al vreselijk. Ieder zijn ding toch?
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
29-03-2020 10:33
To heeft toch allang antwoord gekregen? Meerdere keren zelfs incl link naar de conumentenbond. (De webwinkel moet het terugnemen. Maar recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende dingen. TO overweegt het terug te sturen, maar denkt er nog even over na. Oh nee, ze gaat de webwinkel mailen.)

Wat is er dan tegen om het topic verder te gebruiken voor een algemene discussie over de voor- en nadelen van online shoppen? Bovendien houdt het het topic levend waardoor er misschien nog ervaringen van anderen komen waar TO iets aan heeft.
Dat ze al antwoord heeft snap ik, en dat dit topic wordt opengehouden voor meer ervaringen snap ik ook, alleen begrijp ik niet waarom het dan over een ander onderwerp verdergaat. Dan is het toch veel handiger daar een nieuw topic voor te openen, zodat duidelijk is dat dat topic gaat over de voor- en nadelen van online shoppen, en deze gewoon (zoals in de titel en vrijwel de hele eerste pagina) over het retourrecht bij webshops?
Luci_Morgenster schreef:
29-03-2020 10:35
Ja komt vaak door bekenden al kapotgedraaide stokpaardjes die altijd bij een vast aantal topics van stal gehaald worden. Gelukkig heeft TO allang antwoord gehaald en hopelijk dat gezwets lekker links laten liggen.
:HA: Ja ik zie ook vaak dezelfde namen voorbij komen, maar die zal ik voor mn eigen veiligheid maar niet noemen :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
29-03-2020 10:00
En ik heb juist echt geen tijd om naar de stad te gaan en dan winkel in winkel uit. Of nou ja ik zou er tijd voor kunnen maken maar ik ga liever naar een museum of sporten, heb een intense hekel aan winkelen.
Dus ik ga naar een webwinkel die ik ken, kan direct selecteren op wat ik wil zien (broeken, lang, die en die kleuren, die en die maat) zonder dat ik eindeloos langs rekken en paspoppen moet lopen, haal het een a twee dagen later op bij het bezorgpunt dat 5 minuten fietsen van mijn huis is, en bezorg eventueel de dag daarna weer diezelfde doos met een broek die het toch net niet helemaal was bij hetzelfde bezorgpunt. Hoe in vredesnaam is dit ‘niet efficiënt’?
Er moet een busje voor naar het bezorgpunt rijden ja. Maar er hoeft geen vrachtwagen naar een winkel te rijden dus dat is zo ongeveer lood om oud ijzer. En er hoeft geen winkelpand te staan, in dat niet bestaande pand dus ook geen lichten en muziek aan, dus waarom zou je het terug zien in de prijzen? Online kopen is juist voor iedereen goedkoper.

Nou nog zorgen dat de mensen die als orderpicker en bezorger werken goede arbeidscontracten en cao’s krijgen en dan zie ik echt alleen maar voordelen.
Ik snap als je vaak hetzelfde merk hebt dat je dan weet hoe iets valt en welke maat je nodig hebt.

Ik heb het een paar keer uitgeprobeerd, hoor, dat online shoppen. Dan kwam ik thuis en lag er een briefje in de bus dat ze al waren geweest.
De eerste keer niet thuis dan werd het de volgende dag weer aangeboden. Zelf die dag gehaast om op het tijdstip thuis te zijn dat ze zouden komen waren ze te vroeg. :|
Weer geen pakket dus. Pakket ophalen bij een punt. Grote doos op fiets, ook niet handig.
Thuis aangekomen, artikel viel tegen.
Weer terug in de doos, retourbon moest destijds worden ingevuld en uitgeprint, printer kapot. :|
Na deze ergernis niet meer besteld.
Irish_Wasser_Woman schreef:
29-03-2020 10:18
Niks van wat ik de afgelopen drie maanden (online) heb gekocht, was in een winkel te krijgen. Maar dan ook echt niets. Winkels hebben geen voorraad, de juiste maat/kleur niet. Ik kan niet eens positiekleding vinden waar ik wat aan heb (gewoon katoen bijvoorbeeld). En ik woon heel vlakbij een echt grote stad met veel aanbod..... En toch hebben ze 9 van de 10 keer níet wat ik zoek of moet hebben. De winkels doen het ook zelf hoor!

Dus, tsja, ik koop 90% online. En als ik in de winkel iets koop, pas ik dat ook vaak thuis pas. Ik heb helemaal geen zin mij helemaal uit te kleden in zo'n veel te benauwd kleedhokje waar ik niks kwijt kan. Sta ik daar te stuntelen op één been :roll:
En dan soms ook nog in de rij moeten wachten voor een pashokje. En dat licht in die pashokjes is ook verre van goed (als ik al kleding kan vinden die ik überhaupt leuk vind of in de juiste maat beschikbaar is). Ben een paar keer naar de H&M geweest in mijn woonplaats, maar blijkbaar kopen ze geen maat XS in of het is heel snel uitverkocht. Nee hoor, doe mij maar lekker online winkelen. Zowel m'n moeder als ik hadden vroeger al een hekel aan shoppen en er werd daarom altijd via de telefoon bij Wehkamp/Otto/Neckermann besteld.

Positiekleding was hier overigens ook een drama, geen winkel te vinden in de buurt die het verkocht en de winkels een eindje verderop die het wel verkochten vroegen de hoofdprijs. Gewoon alles online besteld, veel makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
[...]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 30-03-2020 05:12
Reden: Trollen
98.29% gewijzigd
Zijn we weer, ik heb de klantenservice gemaild dat ik graag een retour formulier wil ontvangen omdat de schoenen niet zijn wat ik ervan had verwacht dit is hun antwoord:

Goedemorgen (x)

Artikelen uit de supersale kunnen helaas niet geruild en/of geretourneerd worden. Dit staat op 3 plaatsen duidelijk vermeld: bij het artikel, onder het kopje ruilen/retourneren en in onze algemene voorwaarden.

Fijne dag toegewenst :)

Sta ik nog steeds in mijn recht? Ik twijfel erg omdat het in hun algemene voorwaarden staat.
Alle reacties Link kopieren
Flowert123 schreef:
04-04-2020 11:38
Zijn we weer, ik heb de klantenservice gemaild dat ik graag een retour formulier wil ontvangen omdat de schoenen niet zijn wat ik ervan had verwacht dit is hun antwoord:

Goedemorgen (x)

Artikelen uit de supersale kunnen helaas niet geruild en/of geretourneerd worden. Dit staat op 3 plaatsen duidelijk vermeld: bij het artikel, onder het kopje ruilen/retourneren en in onze algemene voorwaarden.

Fijne dag toegewenst :)

Sta ik nog steeds in mijn recht? Ik twijfel erg omdat het in hun algemene voorwaarden staat.
Ja je staat nog steeds in je recht, online aankopen mogen altijd retour. De enige uitzonderingen zijn etenswaren, producten ivm hygiene en een paar anderen, maar schoenen mogen altijd gewoon retour (mits ongedragen)

geld-recht/online-sale-artikelen-retour ... ges/459552

Lees dit topic even, dezelfde situatie. Ik zou ze mailen zoals in dat topic beschreven staat, en anders rechtsbijstand, want je staat 100% in je recht
Panda1987 schreef:
04-04-2020 11:41
Ja je staat nog steeds in je recht, online aankopen mogen altijd retour. De enige uitzonderingen zijn etenswaren, producten ivm hygiene en een paar anderen, maar schoenen mogen altijd gewoon retour (mits ongedragen)
Ik vind het zo raar, mogen ze dit dan ondanks dat het in de wet staat, zoiets in de voorwaarden zetten? Het is een redelijk bekende webwinkel waar ik vaker wat besteld heb (Festyfashion). Ik ga er vanuit dat ik niet de eerste ben die hun daarop zal wijzen.
Panda1987 schreef:
04-04-2020 11:41
Ja je staat nog steeds in je recht, online aankopen mogen altijd retour. De enige uitzonderingen zijn etenswaren, producten ivm hygiene en een paar anderen, maar schoenen mogen altijd gewoon retour (mits ongedragen)

geld-recht/online-sale-artikelen-retour ... ges/459552

Lees dit topic even, dezelfde situatie. Ik zou ze mailen zoals in dat topic beschreven staat, en anders rechtsbijstand, want je staat 100% in je recht
Bedankt! :) Ik heb ze zojuist weer een mail gestuurd.
Alle reacties Link kopieren
Flowert123 schreef:
04-04-2020 11:46
Ik vind het zo raar, mogen ze dit dan ondanks dat het in de wet staat, zoiets in de voorwaarden zetten? Het is een redelijk bekende webwinkel waar ik vaker wat besteld heb (Festyfashion). Ik ga er vanuit dat ik niet de eerste ben die hun daarop zal wijzen.

Ze proberen het gewoon. Rechtsgeldig is het niet maar iedereen die het er dan maar bij laat zitten (of van tevoren besluit dan maar niet te kopen) vinden ze blijkbaar mooi meegenomen. Bij bijvoorbeeld Addict2fashion proberen ze het ook op die manier.
Alle reacties Link kopieren
Tja er zijn zoveel kleine webshops die dat doen, en als niemand iets doet komen ze ermee weg, het zijn ook altijd de webshops zonder keurmerk, let maar eens op. Ik zie dat ze wel hun trustpilot waardering op de site zetten, dus daar kun je eventueel nog een review achterlaten.

Maar geloof me, als jij mailt dat je recht hebt op je geld terug (zoals vermeld in dat andere topic) dan krijg je zeker weten je geld terug. Ze zullen misschien zielig gaan doen, maar ze zullen echt niet blijven weigeren. Als ze dit wel doen kun jij er een zaak van maken (die je 100% zeker wint) en dat kost ze meer. Dus wat ze nu proberen is in hun voorwaarden zetten dat het niet retour mag. Jij mailt erover, en ze proberen het nogmaals in de hoop dat je het daarbij laat gaan, maar geloof me je staat echt volledig in je recht.
Enige is dat je waarschijnlijk zelf de retourkosten moet betalen
pejeka schreef:
28-03-2020 19:24
Dan moet je ook niet van een foto kopen, en zeker geen schoenen, want die moeten goed passen. Dus ga je naar een winkel. Met goede schoenen. Zodat je zeker weet dat de schoenen die je koopt, én passen, én naar je zin zijn.

Ja handige Harry, dat is nou eenmaal het hele idee. Je koopt iets van een foto en daarom heb je het recht om het te retourneren als het je in het echt niet bevalt. Online dus zelfs meer rechten dan in een fysieke winkel.

Wat snap je daar niet aan? Dat is gewoon een manier van dingen kopen. Jij typt je brieven toch ook niet meer op een typemachine? Hoe weet je dan dat je mail is aangekomen. Spannende hoor .. die vooruitgang.
Flowert123 schreef:
04-04-2020 11:46
Ik vind het zo raar, mogen ze dit dan ondanks dat het in de wet staat, zoiets in de voorwaarden zetten? Het is een redelijk bekende webwinkel waar ik vaker wat besteld heb (Festyfashion). Ik ga er vanuit dat ik niet de eerste ben die hun daarop zal wijzen.

Ze mogen van alles in hun voorwaarden zetten, maar dan nog mogen ze niet tegen de wet in gaan. Daar zijn in dit geval die wetten dus ook specifiek voor bedoeld; om duidelijk te maken wat je online-rechten zijn. Ze zullen er ongetwijfeld vaker tegenaan gelopen zijn, maar dat gaan ze met jou niet communiceren. En er is ook geen 'de internetpolitie' die hun een boete stuurt. Vaak passen ze dit pas aan als ze slechte revisies krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Flowert123 schreef:
04-04-2020 11:46
Ik vind het zo raar, mogen ze dit dan ondanks dat het in de wet staat, zoiets in de voorwaarden zetten? Het is een redelijk bekende webwinkel waar ik vaker wat besteld heb (Festyfashion). Ik ga er vanuit dat ik niet de eerste ben die hun daarop zal wijzen.
Nee, want als ze die redenering volgen ('we hebben het van tevoren aangegeven dus bij aankoop ben je er mee accoord gegaan') zouden alle webwinkels dat meteen doen en is die wetsbepaling dus een dode letter.
Volgens mij is dit het type regel waar je niet onderuit mag ook niet met wederzijds goedvinden - je mag volgens mij als klant achteraf zeggen 'oh nee, ik ga toch niet accoord met dat regeltje' . Ik weet niet precies hoe dat heet maar je mag wel van de wet afwijken maar niet ten nadele van de klant. (Je mag bijvoorbeeld best een retourperiode langer maken of de terugzendkosten voor je rekening nemen, omdat dat voordelig is voor de klant)
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
https://www.charlotteslaw.nl/webwinkelr ... -retouren/
Ook nog een handig linkje!
SteunEndeToeverlaet schreef:
04-04-2020 17:29
Nee, want als ze die redenering volgen ('we hebben het van tevoren aangegeven dus bij aankoop ben je er mee accoord gegaan') zouden alle webwinkels dat meteen doen en is die wetsbepaling dus een dode letter.
Volgens mij is dit het type regel waar je niet onderuit mag ook niet met wederzijds goedvinden - je mag volgens mij als klant achteraf zeggen 'oh nee, ik ga toch niet accoord met dat regeltje' . Ik weet niet precies hoe dat heet maar je mag wel van de wet afwijken maar niet ten nadele van de klant. (Je mag bijvoorbeeld best een retourperiode langer maken of de terugzendkosten voor je rekening nemen, omdat dat voordelig is voor de klant)
De wet gaat boven algemene voorwaarden. Zo simpel is het.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet waarom mensen zo veel dingen retour zenden. Ik mag toch aannemen dat je je aankoop bewust doet en uitsluitend iets retour stuurt als er een gebrek aan zit ofzo?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-04-2020 19:17
Ik snap niet waarom mensen zo veel dingen retour zenden. Ik mag toch aannemen dat je je aankoop bewust doet en uitsluitend iets retour stuurt als er een gebrek aan zit ofzo?
Bij kleding en schoenen weet je toch niet zeker of het past? En soms ziet het er in het echt anders uit dan op de foto, dan is het toch fijn dat je het terug kunt sturen?
Alle reacties Link kopieren
Panda1987 schreef:
04-04-2020 19:35
Bij kleding en schoenen weet je toch niet zeker of het past? En soms ziet het er in het echt anders uit dan op de foto, dan is het toch fijn dat je het terug kunt sturen?
Dan ga je naar een normale winkel en kan je passen. Ik snap niet dat die webwinkels het accepteren dat mensen enorme hoeveelheden waar niks aan mankeert terug sturen. Ik hoorde ooit van een kennis dat ze gerust 10 jurken bestelt als ze er maar 1 wil hebben, gewoon om te kijken. Veel mensen zullen die kleding heus niet netjes opgevouwen terugsturen, maar gewoon op een frot terug in de doos proppen. En dan moet die webwinkel het maar weer stomen en strijken en netjes maken. Eigenlijk best aso. En dan heb ik het nog niet eens over al die heen en weer rijdende busjes die ook geld kosten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven