Geld & Recht alle pijlers

Meeruren, toeslaguren, vakantieuren en rechten/opties

07-01-2019 15:06 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
ceylon wijzigde dit bericht op 03-02-2020 11:45
99.83% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Sparen voor pensieon kan volgens mij alleen als je binnen 5 jaar met pensieon gaat. reden dacht ik ook te kostbaar ivm gespaarde vakantieuren waarover elk jaar belasting moet worden betaald

Goed dat je alles op een rij hebt gezet!

Dat dinsdagochtend overleg.....ik zou zelf ook niet teruggaan voor een half uur.
Of bv de ene maand niet gaan en de maand erop wel
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
07-01-2019 15:47
Ja. Maar. Die afspraken zijn gemaakt met een andere manager. En die is vertrokken. Dus zeggen ze nu gewoon; die afspraken die je met X maakte, daar hebben wij geen boodschap aan.
Oke.
Dat betekent dat wat deze manager zegt, net zoveel/weinig betekent. 😉 vlgs zn eigen principes dan.

Dien meteen een aantal vakantieweken in, om die overgebleven uren van vorig jaar op te maken. Niet zo nu en dan verspreid een weekje maar meteen een paar weken achter elkaar. Niet in de rustige zomervakantie, maar nu.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Als t er opuit draait dat je feitelijk een aantal uren onbetaald werkt, ben je geen goeie verkoper.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
07-01-2019 15:59
Als t er opuit draait dat je feitelijk een aantal uren onbetaald werkt, ben je geen goeie verkoper.

;-D

Bijkomend probleem is dat ik degenen die de beslissingen nemen, zelf niet spreek. Ik moet dit met mijn manager bespreken en die moet daarmee naar kantoor.

Nog een extra bijkomstigheid; de manager wordt op het matje geroepen voor zo´n beetje alles dat zijn team verkeerd doet. We hebben morgenavond een nieuwjaarsdiner (anderhalf uur rijden, twee uur daar, anderhalf uur rijden, twee uur tijd-voor-tijd). Eén collega heeft zich afgemeld. Die collega wordt dan niet aangesproken, maar de manager.

Het gaat dus altijd via via. Dat maakt het niet gemakkelijker.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Dat jij een half uur moet rijden voor een gesprek, daar heeft je werkgever op zich geen boodschap aan. Jouw keuze om zo ver van je werk te wonen.
Maar het is natuurlijk wel raar dat hij iedere maand alle werknemers wil spreken op dezelfde ochtend, ook werknemers die die ochtend niet werken. Wisselen van dag, de ene maand maandag, dan dinsdag, dan woensdag, enz (incl de zaterdag) is logischer, dan moeten steeds anderen komen opdraven op hun vrije dag.
Ik zou overigens zelf niet weten wat ik iedere maand een half uur lang moet bespreken met iedere werknemer. Ik vind functioneringsgesprekken van een kwartier, 1-2x per jaar, al lang zat. En een hele klus...

Ik verwacht dat ze gaan insteken op een contract met meer uren. Daartoe kunnen ze je niet verplichten. Je hebt een vast contract neem ik aan? Dan moet je dus voet bij stuk houden dat dat niet de oplossing is, dat ze iets anders moeten bieden.
Jij hoeft niet alle zes opties neer te leggen. Je biedt optie 1, een flexibel contract. Daar onderhandel je over, kom je daar niet uit, dan biedt je als alternatief optie 2 en evt 3. Andere alternatieven moeten zij maar bedenken. Jij hebt recht op die uren of het uitbetalen daarvan. Zij moeten aangeven op welke manier je die uren of het geld kunt krijgen. Je bent al flexibel genoeg als je zegt dat je die uren in rustige tijden wilt opnemen.
Alle reacties Link kopieren
Welke afspraken er ook gemaakt worden: wat zijn ze waard?
Door wie kunnen ze overruled worden ?
Met de gemaakte afspraken zal iedereen akkooord moeten gaan, zodat niet bij een managerswisseling de gemaakte afspraken 0,0 meer waard zijn.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
@ Marana; dat rijden vind ik op zich nog niet zo erg. Ik rijd best graag en als ik op het verzoek van het bedrijf naar een ander filliaal ga, krijg ik die tijd wel betaald. Of nouja, ik mag er dus vrij voor krijgen. Maar ze weten dat ik doordeweeks nog schoonmaak. Dus dat halve uur betekent dat ik een adres moet opzeggen. Kost me dan 50 euro. Ik ben niet voor niets weekendverkoopster, dat was een bewuste keuze. Dat bepaalde dingen dan op andere dagen zijn, vind ik nog niet zo´n punt, maar voor maandelijks hetzelfde gezever, dat gaat me een stap te ver.

Die gesprekken zijn namelijk altijd hetzelfde. Wat ga je doen om je target te halen? En dan mag je dus elke keer proberen iets nieuws te verzinnen. Ook als je het gewoon haalt, want het kan altijd beter. Dus dan is de vraag; wat ga je doen om méér dan je target te halen.

Het tweede deel van je post ga ik ter harte nemen.

@ Simsalabimba; Dat is een goeie. Ik zal, wat ze ook gaan doen, alles laten vastleggen door de overkoepelende organisatie.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
07-01-2019 15:51
Mijn oplossingen (op volgorde van voorkeur);

-Een flexibel contract.
-Overuren gewoon uitbetalen.
-Een 25 uur contract met een target van een 15 uur contract, net zolang tot mijn meeruren op zijn.
-Meeruren sparen voor pensioen.
-Het jaar 2020 vrij.
-Ontslag.
Dat is een hele waslijst aan oplossingen, maar als ik je goed begrijp zijn de eerste 3 punten oplossingen waarvan de werkgever al heeft aangegeven ze niet te willen, en zijn de laatste oplossingen een behoorlijk risico voor jou.

Ik zou het wat strategischer insteken, en beginnen met een aantal maanden verlof aan te vragen voor een periode dat het jou goed uitkomt (en bij voorkeur de werkgever heel slecht). Daarmee maak je namelijk van jouw probleem weer hun probleem. Op het moment dat zij het als een probleem gaan voelen, zullen ze in een gesprek namelijk veel meer geneigd zijn om in compromissen te denken.

Als de aanvraag wordt geweigerd, dan speel je het hard. Waarom kan het niet? Ik kom extra werken als dat jullie uitkomt, ik moet al die overuren van jullie in tijd voor tijd opnemen, en ik heb wettelijk recht op verlof op momenten dat mij dat uitkomt. Kun je me dus uitleggen waarom dit niet kan? Ik verneem je reactie graag schriftelijk.

Het doel is niet zozeer om je recht te halen, maar om hun de consequenties van hun eigen beleid te laten voelen. Als nieuwe regels worden ingevoerd is men vaak erg standvastig, en pas als ze echt problemen gaan opleveren, wordt men opeens weer wat flexibeler in de toepassing ervan.
Alle reacties Link kopieren
Kan en mag ik structureel alle meer- en toeslaguren weigeren??

Ik bedoel;

Volgens een collega mag mijn baas mij, als dat nodig is, 30% van mijn contracturen extra ontbieden, wat dus neerkomt op 5 uur per week. Klopt dit??
(de HR site heeft een ´viva-probleem´, ik kan momenteel niks nakijken).

En als ik geen toeslaguren meer wil opbouwen zou ik elke derde zondag vrij moeten nemen. Dat zou een probleem zijn voor mijn target. Maar goed, als ik er een half jaar niet ben kunnen ze daar moeilijk wat van zeggen. En ik kan heel goed met mijn eigen LG door één deur, die zal mij en mijn andere parttime collega daarin wel verdedigen.

Voor de duidelijkheid; ik werk voornamelijk om, als ik later groot ben, wat AOW te krijgen. Ik woon niet in Nederland en als ik niet op een houtje wil bijten zal ik moeten inleggen. Maar financieel gezien heb ik het niet echt nodig, dus de bonussen die ik mis, die mis ik niet. Die zijn voor mij dus niet het belangrijkste.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
07-01-2019 16:51
Kan en mag ik structureel alle meer- en toeslaguren weigeren??

Ik bedoel;

Volgens een collega mag mijn baas mij, als dat nodig is, 30% van mijn contracturen extra ontbieden, wat dus neerkomt op 5 uur per week. Klopt dit??
(de HR site heeft een ´viva-probleem´, ik kan momenteel niks nakijken).
Aangezien je niet in NL werkt, durf ik daar niets over te zeggen. En dat betekent dus ook dat mijn vorige post mogelijk niet klopt, want “rechten en plichten” verschillen van land tot land.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk wel in Nederland. Ik woon er alleen niet.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Je kan overuren inderdaad niet heel lang opsparen. Heel gevaarlijk ook want een winkel gaat nog wel eens failliet dan ben je al je overuren kwijt.

Draai het hele verhaal eens om, vraag hun hoe ze de oplossing voor al jouw overuren voor zich zien. Als zij willen dat jij ze opneemt kan je je target niet halen, dat kunnen ze dan ook niet eisen.

Ik zou ook nu alle overuren/invallen voor zieke collega’s weigeren omdat je niet de kans krijgt om ze op te nemen. Zij kunnen ook niet vragen dat je altijd maar klaarstaat maar dat je je overuren moet opnemen in een maand waar jij niets aan hebt.

Die dinsdag gewoon doorgeven dat je ergens anders werkt en dat je niet aanwezig kan zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat zij je kunnen verplichten. Als jij specifiek voor weekendhulp aangenomen bent zal dat ook in je contract staan. Als er geen dagen in je contract staan dan mogen ze dat wijzigen voor werk.

Als jij dinsdag vast bij een andere winkel zou werken zou je ook niet kunnen komen. Dat het schoonmaakwerk betreft gaat hun niets aan.

Maak een lijstje van al je overuren en vraag gewoon hoe zij dit willen oplossen en als je wel overuren wil draaien wanneer zij dan kunnen bevestigen wanneer jij dit kan opnemen.

Die zee aan overuren zal toch een keer opgenomen of uitbetaald moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Dankjulliewel.

Nog teruggevonden; ze zullen me oproepen voor tenminste drie aaneengesloten uren. Dus voor een half uurtje mag ik gewoon weigeren.

Ik heb een hoop notities. Ga eens even met baas babbelen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Facetimen een optie? In de digitale wereld van vandaag...
Alle reacties Link kopieren
Laat je nog even weten hoe het gegaan is?
Alle reacties Link kopieren
We hebben één en ander doorgesproken en het gaat op het bordje van de directeur, maar de aanpak wordt als volgt;

Ik ga een overzicht maken van de te verwachten meer- en toeslaguren. Dat zijn er rond de 400, jaarlijks. Dan doe ik niks raars trouwens, het gaat dan puur om een realistische verwachting, waarbij ik er vanuit ga dat er niemand ziek wordt.
Vervolgens mag meneer de directeur me vertellen hoe hij dit wil oplossen. Als ik oplossingen kan bedenken, dan kan hij dat vast ook wel.

Blijft hij bij zijn standpunt, dan ga ik maximaal 15 uur werken, elke derde zondag vrij nemen én al mijn overuren en vakantieuren opnemen. Dat betekent sowieso dat ik mijn target niet zal halen, maar ook dat ik niet naar klanten kan, niet kan deelnemen aan teamvergaderingen en ook niet zal invallen in vakanties en bij ziekte van een collega. Leidinggevende is niet blij maar begrijpt het wel. Andere parttime collega zit met precies hetzelfde, ik heb nog 237 overuren, zij nog 184. We weten het niet van de andere winkels, maar vermoeden dat het in principe voor iedereen geldt.

Leidinggevende dacht dat een vergadering hooguit anderhalf uur duurt, maar volgens mijn contract mag ik dan evengoed drie uur rekenen. Dat ga ik dus ook doen ook. Verder is er nog elke twee maanden een landelijke bijeenkomst. Die is officieel niet verplicht, maar afmelden wordt niet op prijs gesteld. Echter; men wil die vrijwillig-verplichte avonden niet betalen. Dus tja, daar gaat dan ook het mes in.

Het wordt uiteindelijk buigen of barsten. Het vervolg staat vooralsnog gepland in week 4.
Maar ik hoop uiteraard dat het buigen wordt. Ze kunnen toch niet van elke parttimer verwachten dat hij of zij jaarlijks tussen de 200 en 400 overuren aftikt zonder compensatie. In totaal zijn er meer dan 30 winkels, met gemiddeld 5 mensen per winkel. Daarvan is ongeveer de helft parttimer.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Goed aangepakt, nu zorgen voor een duidelijk overzicht dat je leidinggevende kan meenemen. Ze hebben de gevolgen van die vergaderingen en zo niet goed doorgerekend blijkbaar. Ze moeten hier wel iets mee doen, voor alle parttimers het bijltje erbij neer gooien.
Ik ben benieuwd naar het vervolg!
Alle reacties Link kopieren
Update;

Vandaag kreeg ik te horen dat ik een target voor 15 uur zal krijgen en een contract van 20 uur. Daarmee zijn de uren voor dit jaar aardig opgelost.

Over anderhalve week heb ik mijn jaargesprek en dan zal ik ook vragen naar de uren die over zijn van het afgelopen jaar én ik wil een verhoging van mijn uurloon.

Om één en ander kracht bij te zetten heb ik inmiddels twee sollicitaties lopen, waarvan eentje behoorlijk vergevorderd. Wordt dus nog vervolgd.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou heel 2020 tijd-voor-tijd opnemen. En vergaderen via Skype.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat zou ik kunnen doen.
Maar ik werk omdat ik graag wil werken. Een heel jaar thuis blijven is niet mijn idee van een leuke baan. Dat heb ik geprobeerd toen mijn dochter klein was. Het leek me wel wat, thuisblijfmoeder.

Na twee weken was ik het spuugzat.

Momenteel heb ik twee sollicitaties lopen. Dit gaat nog een staartje krijgen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Update:
Overuren gaan niet betaald worden. Dus ik heb een andere baan aangenomen, waarbij ik eventuele meeruren wél betaald krijg. En een hoger uurloon.

Ik baal van de afloop en ben tegelijkertijd blij met mijn nieuwe baan. Moet nog even landen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Bij uit dienst treden zijn ze toch verplicht om de overuren uit te betalen? Ik zou daar nog rechtsbijstand opzetten of langs het juridisch loket gaan.
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat het zo moest lopen, ik snap dat je daar niet blij van wordt. Maar hopelijk blijkt je nieuwe baan net zo leuk of leuker. Evengoed van harte gefeliciteerd met je nieuwe baan!
Alle reacties Link kopieren
@ Eendje; klopt. Regel als je in dienst bent; vrij nemen. Regel bij uit dienst; overgebleven uren betalen.

@ Nummer Zoveel; dankjewel. Nieuwe baan lijkt heel leuk, dus komt vast goed.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Feli met je nieuwe baan! Wel flut dat je huidige werkgever dan wegkomt met zoveel door jou gratis gewerkte uren. Ik zou toch wel doorzeuren over uitbetalen inderdaad. Je hebt vast ook ruim meer dan je targets binnengehaald met al die uren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven