Geld & Recht alle pijlers

Mijn ouders halen steeds geld van mijn rekening

18-12-2018 00:00 245 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb jullie hulp nodig. Ik heb dit account nog maar net aangemaakt omdat ik er niet uit kom wat ik kan doen. Ik probeer mijn verhaal kort te houden

Ik ben sinds een paar maanden overgestapt van opleiding. Dit is een nieuwe opleiding met een hele andere manier van leren. Hiervoor krijg ik dus 600 euro per maand. Daar gaat nog iets vanaf voor de belasting en van dat overgebleven geld zet ik elke maand 500 euro op mijn spaarrekening. Ik ben aan het sparen voor mijn rijbewijs en wil gewoon geld op mijn spaarrekening hebben voor als ik op me zelf zou gaan. Nu is het probleem dus dat mijn ouders steeds geld van mijn spaarrekening afhalen. Omdat ik 17 ben kunnen mijn ouders dus nog in mijn rekening. In de afgelopen 10 dagen is er meer dan 150 euro afgehaald, zonder mijn toestemming. En ik krijg niks terug. Ik zou rond de 550 euro terug moeten krijgen maar ik zie, hoor en krijg niks. Ik kan hier dus niks aandoen omdat ik nog geen 18 jaar ben. Ik ben nu al 3 maanden mijn rijbewijs aan het uitstellen omdat er dus steeds geld afgehaald word. Ik heb er iets over gezegt tegen mijn vader maar dat zegt hij ' dat bepaal ik zelf wel '.

Hebben jullie misschie tips wat ik hieraan kan doen?
anoniem_380255 wijzigde dit bericht op 18-12-2018 00:40
0.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
REDHOTHEAD schreef:
18-12-2018 01:01
En ik denk dat je een BBL opleiding doet, dus vandaar dat je salaris krijgt.
Nee het is gewoon een BOL opleiding maar op een andere manier
Ja, je kunt natuurlijk gewoon een jongerenrekening openen bij elke willekeurige bank. En dan moet je bij zorgsaam een ander rekeningnummer opgeven.

Maar heb je het er al met je ouders over gehad? Misschien hebben ze een reden?
Alle reacties Link kopieren
Sophielagirafe schreef:
18-12-2018 01:03
Weten ze dat je doorhebt dat het geld verdwenen is? Beetje raar hoor!
Vraag je ouders of ze kostgeld willen ontvangen en welk bedrag ze in gedachte hebben. En geef aan dat je dat, als het redelijk is, met alle liefde zelf overmaakt.
Ja het lijkt me wel dat ze dat weten. Er word vaak gezegt dat ik het dan of dan terug krijg maar dat word al zolang gezegt
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
18-12-2018 01:06
Ja, je kunt natuurlijk gewoon een jongerenrekening openen bij elke willekeurige bank. En dan moet je bij zorgsaam een ander rekeningnummer opgeven.

Maar heb je het er al met je ouders over gehad? Misschien hebben ze een reden?
Dat ga ik is even uitzoeken dankjewel ! Nee de reden weet ik niet. Ze zouden het vast nodig hebben maar dan lijkt het me dat je dat overlegd
Alle reacties Link kopieren
anoniemmmmmmmm schreef:
18-12-2018 00:43
Ik zou niet weten hoe

Dat is niet moeilijk hoor TO, dat kan jij ook. Ga naar een website van een bank waar je een rekening wil openen, bijv de ASN bank als je een groene rekening wilt. Dan kijk je wat voor soort betaalrekeningen en spaarrekeningen ze hebben en welke voorwaarden daar aan zitten. Bij een depositie bijvoorbeeld staat het geld vast, maar je hebt ook rekeningen waar je maandelijks op moet storten, zulke dingen zou ik niet doen. Gewoon een basic rekening. Dan vraag je een nieuwe rekening aan. Dat kan online, maar ING, Rabo, SNS, dat ik weet, die hebben ook vestigingen. Loop daar binnen en zeg dat je een rekening wilt openen. Het enige wat ik niet weet, is hoe het zit met minderjarig zijn, maar dat staat vast in de voorwaarden én kunnen ze bij de online klantenservice of de vestiging je vast wel vertellen.
Alle reacties Link kopieren
anoniemmmmmmmm schreef:
18-12-2018 01:10
Dat ga ik is even uitzoeken dankjewel ! Nee de reden weet ik niet. Ze zouden het vast nodig hebben maar dan lijkt het me dat je dat overlegd
Neem dan zelf het initiatief en begin over kostgeld.
Alle reacties Link kopieren
Al je geld gelijk opnemen als het gestort is, en ergens verstoppen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Dat is juist het probleem als je minderjarig bent. Dan kun je hier niks tegen doen. Wat een lastig probleem to. Wanneer word je 18?
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
18-12-2018 01:11
Dat is niet moeilijk hoor TO, dat kan jij ook. Ga naar een website van een bank waar je een rekening wil openen, bijv de ASN bank als je een groene rekening wilt. Dan kijk je wat voor soort betaalrekeningen en spaarrekeningen ze hebben en welke voorwaarden daar aan zitten. Bij een depositie bijvoorbeeld staat het geld vast, maar je hebt ook rekeningen waar je maandelijks op moet storten, zulke dingen zou ik niet doen. Gewoon een basic rekening. Dan vraag je een nieuwe rekening aan. Dat kan online, maar ING, Rabo, SNS, dat ik weet, die hebben ook vestigingen. Loop daar binnen en zeg dat je een rekening wilt openen. Het enige wat ik niet weet, is hoe het zit met minderjarig zijn, maar dat staat vast in de voorwaarden én kunnen ze bij de online klantenservice of de vestiging je vast wel vertellen.
Kan dat ook als je al een normale en een spaarrekening bij de ABN hebt. Kan je bij meerdere banken een spaarrekening openen ?
Alle reacties Link kopieren
spunk01 schreef:
18-12-2018 01:16
Dat is juist het probleem als je minderjarig bent. Dan kun je hier niks tegen doen. Wat een lastig probleem to. Wanneer word je 18?
Ja dat dacht ik dus al... Ik word eind maart 18
Alle reacties Link kopieren
anoniemmmmmmmm schreef:
18-12-2018 01:17
Kan dat ook als je al een normale en een spaarrekening bij de ABN hebt. Kan je bij meerdere banken een spaarrekening openen ?
Ja hoor, ik heb bij 3 verschillende banken een spaarrekening, en dan bij 1 daarvan nog een betaalrekening. Dus open gerust een tweede. Ik zou dan zelf geen ABN nemen, zodat je vader niet gaat zeuren dat je die moet koppelen oid.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
18-12-2018 01:22
Ja hoor, ik heb bij 3 verschillende banken een spaarrekening, en dan bij 1 daarvan nog een betaalrekening. Dus open gerust een tweede. Ik zou dan zelf geen ABN nemen, zodat je vader niet gaat zeuren dat je die moet koppelen oid.
Ik hoop dat dat dan kan als je minderjarig bent. Ik ga dit is uitzoeken. Heel erg bedankt !
Alle reacties Link kopieren
rozamunda schreef:
18-12-2018 00:56
je mag je ouders best betalen voor het dak boven je hoofd en het eten op je bord.

Niks mis met kostgeld betalen en je weet niet hoe de financiën van de ouders ervoor staan, maar TO is nog niet eens volwassen en er wordt niet gecommuniceerd over waarom het geld ingepikt wordt, dus ik vind de ouders in dit geval niet echt goed bezig.
Alle reacties Link kopieren
600 euro stagevergoeding? Echt hbo studenten krijgen dat niet eens
Alle reacties Link kopieren
Heel vervelend voor je, ik vind het een rare gang van zaken.
lucky82 schreef:
18-12-2018 01:52
600 euro stagevergoeding? Echt hbo studenten krijgen dat niet eens
Stage vergoeding met dit bedrag kan makkelijk hoor.
Daar moeten de stagiairs wel x aantal uur voor stage lopen.
Vaak gewoon pittig aan de bak.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
18-12-2018 01:24
Niks mis met kostgeld betalen en je weet niet hoe de financiën van de ouders ervoor staan, maar TO is nog niet eens volwassen en er wordt niet gecommuniceerd over waarom het geld ingepikt wordt, dus ik vind de ouders in dit geval niet echt goed bezig.
Nee zeker niet goed bezig die vader/ouders. Dat je inzage hebt op de rekening van je kind wil nog niet zeggen dat je er zomaar geld vanaf kunt halen, onder het mom van "dat bepaal ik zelf wel"

Helaas voor TO denk dat als ze 18 is er een aardige discussie zal ontstaan aangaande kostgeld en meedoen in het huishouden. Gewoon alleen al omdat pa nu al zo doet.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Ga even langs je bank. Mijn dochter heeft op hasr 15e al haar eigen inlog gekregen, dus los van onze inlog.
Donna1971 schreef:
18-12-2018 04:13
Stage vergoeding met dit bedrag kan makkelijk hoor.
Daar moeten de stagiairs wel x aantal uur voor stage lopen.
Vaak gewoon pittig aan de bak.
HBO en WO stagiairs krijgen dat in elk geval niet bij 40-urige stageweken. Dit zal wel een andere leerconstructie zijn.
miraan schreef:
18-12-2018 06:15
Ga even langs je bank. Mijn dochter heeft op hasr 15e al haar eigen inlog gekregen, dus los van onze inlog.

Zolang de TO nog geen achttien is heeft dat geen enkele zin. Haar ouders zijn hart wettelijke vertegenwoordigers en de bank mag hun bevoegdheid over de rekening niet opheffen. En stel dat ze het wel doen, kan pa zo weer nieuw codes aanvragen.

Nieuwe rekening openen kan ook niet zonder toestemming van ouders, daar moeten ouders namelijk voor me tekenen.

Iedereen die hier geen verstand van heeft zou beter zijn vingers van de toetsen halen.

Meerderjarig/minderjarig maakt in dit soort kwesties echt heel veel verschil.

TO, het enige dat je kunt doen is alles opnemen en ergens verstoppen. Maar ik denk dat je vader en of moeder dan binnenkort je kamer even helemaal zullen 'opruimen'.

Praat met ze op een volwassen manier. Tenminste probeer dat. Succes, lastig dit!
Andersom schreef:
18-12-2018 06:32
Zolang de TO nog geen achttien is heeft dat geen enkele zin. Haar ouders zijn hart wettelijke vertegenwoordigers en de bank mag hun bevoegdheid over de rekening niet opheffen. En stel dat ze het wel doen, kan pa zo weer nieuw codes aanvragen.

Nieuwe rekening openen kan ook niet zonder toestemming van ouders, daar moeten ouders namelijk voor me tekenen.

Iedereen die hier geen verstand van heeft zou beter zijn vingers van de toetsen halen.

Meerderjarig/minderjarig maakt in dit soort kwesties echt heel veel verschil.

TO, het enige dat je kunt doen is alles opnemen en ergens verstoppen. Maar ik denk dat je vader en of moeder dan binnenkort je kamer even helemaal zullen 'opruimen'.

Praat met ze op een volwassen manier. Tenminste probeer dat. Succes, lastig dit!
Ik weet in ieder geval heel zeker dat een minderjarige wél zelf zonder toestemming van ouders een rekening mag openen.

Hoe dat verder met bezit en geld zit zal vast anders liggen, maar het openen kan zonder meetekenen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
18-12-2018 06:32
Zolang de TO nog geen achttien is heeft dat geen enkele zin. Haar ouders zijn hart wettelijke vertegenwoordigers en de bank mag hun bevoegdheid over de rekening niet opheffen. En stel dat ze het wel doen, kan pa zo weer nieuw codes aanvragen.

Nieuwe rekening openen kan ook niet zonder toestemming van ouders, daar moeten ouders namelijk voor me tekenen.

Iedereen die hier geen verstand van heeft zou beter zijn vingers van de toetsen halen.

Meerderjarig/minderjarig maakt in dit soort kwesties echt heel veel verschil.

TO, het enige dat je kunt doen is alles opnemen en ergens verstoppen. Maar ik denk dat je vader en of moeder dan binnenkort je kamer even helemaal zullen 'opruimen'.

Praat met ze op een volwassen manier. Tenminste probeer dat. Succes, lastig dit!
Lees dit zelf ook even door... https://www.pauwelsadvocaten.eu/just-a- ... u-dit-weet

To, je mag zelf een rekening openen, alleen geld verkregen uit loon is voor vruchtgebruik van je ouders. Dus blijkbaar kun je het wel op je nieuwe rekening zetten maar tot je meerderjarig bent mogen je ouders er altijd aankomen...
Ga met je ouders praten!
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
anoniemmmmmmmm schreef:
18-12-2018 00:51
Haha. Ik doe de opleiding Zeeuwse praktijkeroute ouderezorg in Zeeland. Die is een nieuwe manier van leren. Deze opleiding bestaat nu 2 jaar. Het is zegmaar leren en partijk door elkaar. En per maand krijg ik een stagevergoeding van 600 euro
Ach zo.
Het is echt niet zo moeilijk een andere rekening te openen.
Internet en gaan.
anoniemmmmmmmm schreef:
18-12-2018 01:17
Kan dat ook als je al een normale en een spaarrekening bij de ABN hebt. Kan je bij meerdere banken een spaarrekening openen ?
Ja heb ik ook.
Alle reacties Link kopieren
zeefietser1 schreef:
18-12-2018 05:23
Nee zeker niet goed bezig die vader/ouders. Dat je inzage hebt op de rekening van je kind wil nog niet zeggen dat je er zomaar geld vanaf kunt halen, onder het mom van "dat bepaal ik zelf wel"

Helaas voor TO denk dat als ze 18 is er een aardige discussie zal ontstaan aangaande kostgeld en meedoen in het huishouden. Gewoon alleen al omdat pa nu al zo doet.
Of hij probeert haar te manipuleren te tekenen voor een volmacht. Dat heeft mijn vader gedaan toen ik 18 werd. Nooit doen, hoe hij je ook probeert te chanteren.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven