Misleiding door webshop
woensdag 25 november 2020 om 09:46
Hallo allemaal,
Afgelopen zaterdag heb ik door een tip bij 'wat heb jij jezelf gegund' een aankoop gedaan, waar ik direct weer spijt van had.
Het gaat om een webshop die zegt Zweedse sokken te verkopen, maar als je al hun voorwaarden leest, blijkt ineens dat deze sokken uit Azië komen, en dat deze webshop dus een dropshipping webshop is.
Binnen een uur na aankoop heb ik het contactformulier ingevuld, met het verzoek mijn aankoop te annuleren. Hierop kreeg ik dezelfde middag een standaard bericht dat het bedrag is teruggestort. Mooi , denk je.
Maar dat was zaterdag, en het is er nu 4 dagen later nog niet.
Wat kan ik nog doen ?
En wat ik ook niet begrijp is dat dropshipping op zich niet strafbaar is, terwijl er dus wel veel misleiding bij komt kijken. Er staat tig keer Zweedse sokken, zelfs met een logo erbij, terwijl het dus van alie komt.
tips ? adviezen ?
Afgelopen zaterdag heb ik door een tip bij 'wat heb jij jezelf gegund' een aankoop gedaan, waar ik direct weer spijt van had.
Het gaat om een webshop die zegt Zweedse sokken te verkopen, maar als je al hun voorwaarden leest, blijkt ineens dat deze sokken uit Azië komen, en dat deze webshop dus een dropshipping webshop is.
Binnen een uur na aankoop heb ik het contactformulier ingevuld, met het verzoek mijn aankoop te annuleren. Hierop kreeg ik dezelfde middag een standaard bericht dat het bedrag is teruggestort. Mooi , denk je.
Maar dat was zaterdag, en het is er nu 4 dagen later nog niet.
Wat kan ik nog doen ?
En wat ik ook niet begrijp is dat dropshipping op zich niet strafbaar is, terwijl er dus wel veel misleiding bij komt kijken. Er staat tig keer Zweedse sokken, zelfs met een logo erbij, terwijl het dus van alie komt.
tips ? adviezen ?
woensdag 25 november 2020 om 12:49
Welke klantenservice? Die van het dropshipbedrijfje zelf? Dat bestaat vaak uit 1 persoon; een tiener die hoopt rijk te worden met spul uit China.GenieInABottle schreef: ↑25-11-2020 11:31Toevoeging:
Op het moment dat een "Andere Verkoper" aangeeft dat het om een echt product gaat, terwijl je een namaak krijgt, dan springt Bol.com er wel direct tussen. De dag erna kreeg ik een origineel toegestuurd (andere leverancier) en de eerste verkopen was van Bol.com afgemieterd.
Dus als jezelf vindt dat er sprake is van misleiding, dan zou ik een mail naar de klantenservice sturen.
woensdag 25 november 2020 om 13:19
Dit klopt. Het bedrijf waar ik voor werk heeft een paar eigen gepubliceerde boeken op Bol.com staan. De voorraad hebben we zelf op kantoor liggen. Bol.com stuurt de bestelling naar ons door en 1á 2 dagen later heeft de klant z'n/haar boek in de bus.summerheat schreef: ↑25-11-2020 11:47Er zitten geen dropshippers op bol.com. Er moet namelijk binnen 8 dagen geleverd worden. Daarom zitten de dropshippers vooral op instagram en facebook en duurt het weken voordat je je bestelling ontvangt. De dropshippers bestellen namelijk pas het product wanneer de klant iets bij ze koopt.
De kleine ondernemers die je op bol.com tegenkomt zijn eigenlijk de huisvrouwen van vroeger, die met een kleine webshop of zoals vroeger de kleding/tupperware verkoop, wat wilde bijverdienen. In tegenstelling tot dropshippers hebben zij eigen voorraad waardoor ze direct het artikel kunnen opsturen naar de klant. Bol.com strijkt commissie op en de kleine ondernemer hoeft geen webshop bij te houden.
Dropshipping is idd een raar, wazig fenomeen. Ik werk zelf als marketeer en door mijn zoekgeschiedenis wordt ik overladen met Ads op Facebook en mails om met dropshipping te beginnen. Nou, ik heb niet zoveel zin om mijn geld te verdienen met goedkope rotzooi.
Wat dropshippers ook vergeten is het belang van goede klantenservice. Prima dat je een webshop opzet en mooie advertenties op social media plaatst. Maar zorg dat de achterkant, de klantenservice op orde is. Al is het maar uit eigenbelang. Klanten die merken dat hun probleem snel en naar tevredenheid is opgelost zullen ook weer terugkeren.

woensdag 25 november 2020 om 14:01
Ik heb even gekeken. Er staat inderdaad Socks of Sweden, maar ook duidelijk dat de verzending rechtstreeks vanuit hun magazijn in Azië komt.
Ik ben zelf ook niet dol op dropshippers maar of het in dit geval afdoet aan de kwaliteit van het product? Dat weet je helaas van tevoren niet.
Ik denk overigens dat de kans nog best groot dat je je geld nog wel terug krijgt, maar waarschijnlijk duurt het even.
Ik ben zelf ook niet dol op dropshippers maar of het in dit geval afdoet aan de kwaliteit van het product? Dat weet je helaas van tevoren niet.
Ik denk overigens dat de kans nog best groot dat je je geld nog wel terug krijgt, maar waarschijnlijk duurt het even.

woensdag 25 november 2020 om 14:21
Nee, die van Bol.com.minnimouse schreef: ↑25-11-2020 12:49Welke klantenservice? Die van het dropshipbedrijfje zelf? Dat bestaat vaak uit 1 persoon; een tiener die hoopt rijk te worden met spul uit China.
woensdag 25 november 2020 om 14:47
Ja dropshippers zijn stront vervelend. Ik ben aan het shoppen voor leuke horlogebandjes en gewoon zo'n beetje ALLES op Etsy, Bol en Amazon staat op Aliexpress te koop voor 1-3 euro in plaats van de 10-20 euro die de Nederlandse sites aanbeiden. Ik weet dus wel welke versie ik ga kopen haha, dan wacht ik wel wat langer om het uit Azië te laten komen. Maar stom dat je een soort van gedwongen wordt om het na te checken.
woensdag 25 november 2020 om 14:48
Er staat op de website "uit Zweden".
Exact dezelfde sokken heb je voor 8-9 euro per bundel van 5 bij Ali
https://norskwood.nl/
“Don’t look back – you’re not going that way.”
woensdag 25 november 2020 om 15:24
Bij het kopje verzending staat informatie waar van alle kanten DROPSHIP afdruipt:Tickel schreef: ↑25-11-2020 14:48Er staat op de website "uit Zweden".
De producten worden direct vanuit onze partner verzonden zodat er kan worden bespaard op transport- en opslagkosten. Dit zorgt ervoor dat we je een lagere prijs kunnen bieden dan de concurrent en de verzendkosten van onze producten voor eigen rekening kunnen nemen.
Omdat de producten direct vanuit onze partner worden verzonden brengt een iets langere levertijd met zich mee dan dat je wellicht gewend bent. De gemiddelde levertijd bedraagt 10-18 werkdagen naar Nederland en 12-20 werkdagen naar België.
woensdag 25 november 2020 om 15:28
Zoo, hier zou ik ook in kunnen trappen. Mooie website, en het staat ver weg in de kleine lettertjesTickel schreef: ↑25-11-2020 14:48Er staat op de website "uit Zweden".
woensdag 25 november 2020 om 15:39
De website heeft maar 1 product en alleen de korting geeft het eigenlijk al weg. Vrijwel alle dropshippers hebben een 'korting' van 50% of meer.
Of 2 of zelfs 3 voor de prijs van 1 en dat soort 'fantastische' aanbiedingen.
woensdag 25 november 2020 om 15:40
Plus dat ze idd vaak maar 1 product hebben. Had er laatst ook 1 gezien; die verkocht mutsen voor moeder en dochter. Foto's van 'kopers' waren ordinair gejat en er stonden fake namen bij. Heel de website bestond uit allerlei gezever over die mutsen en dus gejatte foto's met nepnamen.

woensdag 25 november 2020 om 15:44
Hoi Tinydancer,
Ik zag inderdaad je berichtje bij wat heb je jezelf gegund. Ik denk dat er één groot voordeel is: deze webshop heeft gewoon een Kvk-nummer en heeft als ik snel kijk redelijke retourvoorwaarden dus je zou je geld terug moeten krijgen! Ik denk dus dat dit wat langer duurt dan normaal, maar dat het wel komt.
Misschien is dit handig voor iedereen die er interesse in heeft, maar hoe herken je nou een dropshipper:
- Een HELE slechte dropshipper heeft GEEN Kvk-Nummer en geen btw-nummer geregistreerd. Dus óók niet "op aanvraag" (dit is echt een smerig trucje.) Deze gegevens zijn verplicht om op je site te zetten, bij algemene voorwaarden samen met contactgegevens (dit heeft die van jou gelukkig wel). Als een dropshipper (of welk bedrijf dan ook) dit niet heeft kan je hier een melding van maken.
- Noemen zichzelf vaak "bemiddelaars"
- Kortingen van 50% of meer op artikelen of "nog één artikel beschikbaar, koop snel!!!"
- Levertijd 10 dagen of langer. De meeste bedrijven hebben gewoon een eigen voorrad en sturen dit dus zeker binnen een week op.
- Standaard riedeltje met "wij hechten veel waarde aan kwaliteit, maar willen je ook producten voor de beste prijs bieden, daarom... blabla." Conclusie is dat dan de product rechtstreeks vanuit Azië (China) wordt verscheept.
- Hebben altijd super professionele foto's, want die zijn recht van Ali overgenomen.
- Hebben vaak een FB-pagina die zeer recentelijk is opgericht met geen of weinig volgers.
Ik check dit altijd zelf even snel voordat ik ergens koop! En mocht je nou echt graag iets willen, je kan de foto invoeren via de app van aliexpress en dan heb je het voor een kwart van het geld
Nog 1 toevoeging: ik heb eigenlijk alles van bovenstaande geleerd van de volgende FB-pagina: https://www.facebook.com/Aliversusderest. Waar dit soort shady webshops worden exposed. Vooral degene die onveilige babyspullen verkopen. De moeite waard om eens te kijken.
Ik zag inderdaad je berichtje bij wat heb je jezelf gegund. Ik denk dat er één groot voordeel is: deze webshop heeft gewoon een Kvk-nummer en heeft als ik snel kijk redelijke retourvoorwaarden dus je zou je geld terug moeten krijgen! Ik denk dus dat dit wat langer duurt dan normaal, maar dat het wel komt.
Misschien is dit handig voor iedereen die er interesse in heeft, maar hoe herken je nou een dropshipper:
- Een HELE slechte dropshipper heeft GEEN Kvk-Nummer en geen btw-nummer geregistreerd. Dus óók niet "op aanvraag" (dit is echt een smerig trucje.) Deze gegevens zijn verplicht om op je site te zetten, bij algemene voorwaarden samen met contactgegevens (dit heeft die van jou gelukkig wel). Als een dropshipper (of welk bedrijf dan ook) dit niet heeft kan je hier een melding van maken.
- Noemen zichzelf vaak "bemiddelaars"
- Kortingen van 50% of meer op artikelen of "nog één artikel beschikbaar, koop snel!!!"
- Levertijd 10 dagen of langer. De meeste bedrijven hebben gewoon een eigen voorrad en sturen dit dus zeker binnen een week op.
- Standaard riedeltje met "wij hechten veel waarde aan kwaliteit, maar willen je ook producten voor de beste prijs bieden, daarom... blabla." Conclusie is dat dan de product rechtstreeks vanuit Azië (China) wordt verscheept.
- Hebben altijd super professionele foto's, want die zijn recht van Ali overgenomen.
- Hebben vaak een FB-pagina die zeer recentelijk is opgericht met geen of weinig volgers.
Ik check dit altijd zelf even snel voordat ik ergens koop! En mocht je nou echt graag iets willen, je kan de foto invoeren via de app van aliexpress en dan heb je het voor een kwart van het geld

Nog 1 toevoeging: ik heb eigenlijk alles van bovenstaande geleerd van de volgende FB-pagina: https://www.facebook.com/Aliversusderest. Waar dit soort shady webshops worden exposed. Vooral degene die onveilige babyspullen verkopen. De moeite waard om eens te kijken.
woensdag 25 november 2020 om 15:51
En levertijd 10-18 dagen. Dat zegt toch ook al genoeg.
Honey, you should see me in a crown
woensdag 25 november 2020 om 16:53
Dat lijkt me inderdaad een dropshipper.

donderdag 26 november 2020 om 07:14
Dit stukje in hun voorwaarden geeft ook al aardig wat weg

Klant is er van bewust dat Norskwood™ zelf geen producten verstuurd, maar slechts fungeert als tussenpersoon. De bestellingen worden verstuurd door leveranciers in o.a. China.
donderdag 26 november 2020 om 14:44
@ Zeewater, dank voor je bericht. Als het goed is, krijg ik inderdaad mijn geld nog terug.
Ik heb weer wat geleerd. Voorheen had ik nog nooit gehoord van dropshipping, dit komt ook omdat ik niet bij Alie express koop. En dus ook het aanbod niet ken.
En anderen, ja het staat in de voorwaarden. Maar het stukje Zweedse sokken uit Zweden, geeft wel de indruk dat het om een echt Zweeds product gaat, en niet om import.
Ik heb weer wat geleerd. Voorheen had ik nog nooit gehoord van dropshipping, dit komt ook omdat ik niet bij Alie express koop. En dus ook het aanbod niet ken.
En anderen, ja het staat in de voorwaarden. Maar het stukje Zweedse sokken uit Zweden, geeft wel de indruk dat het om een echt Zweeds product gaat, en niet om import.

vrijdag 27 november 2020 om 00:10
Ja ik vind bol ook niet meer wat het geweest is. Staat vol met aliexpress zooi nu en ik wil juist bij bol bestellen omdat het dan niet van Ali komt en het gewoon voldoet aan de Europese richtlijnen. Of dat fenomeen "bij... stuks", ik heb er maar 1 nodig geen 5minnimouse schreef: ↑25-11-2020 10:39Vroeger was Bol gewoon een normale winkel, maar tegenwoordig is het een soort platform waar elke willekeurige verkoper zich bij aan kan sluiten.

Dropshippen is opzich niet verkeerd maar dat gelieg wat erbij komt kijken. Vind het zo irritant dat ik nu bij iedere webshop die ik niet ken ik eerst helemaal uit moet gaan pluizen of het geen ordinaire dropshipper is die de boel oplicht. En daar hebben die kleinere webshops die het gewoon goed en eerlijk doen dan ook weer last van. Maarja Dropshippen is nu de ideale bijbaan voor jongeren, er zijn zelfs jongeren die geld vragen voor het 'opleiden' van anderen die dat ook willen doen.

vrijdag 27 november 2020 om 15:17
Bij alles wat op facenook geplaatst word wat betrefd verkoop van sieraden en kleding kijk ik altijd bij Ali,laatst hadden ze een ketting waar ze €24,99 voor vroegen terwijl je bij Ali voor deze ketting €2,13 betaald. Scheelt nog al wat he.
anoniem_64ce7dbad6e60 wijzigde dit bericht op 28-11-2020 00:34
0.21% gewijzigd
vrijdag 27 november 2020 om 15:44
Ja echt irritant.TsumTsum schreef: ↑27-11-2020 00:10Ja ik vind bol ook niet meer wat het geweest is. Staat vol met aliexpress zooi nu en ik wil juist bij bol bestellen omdat het dan niet van Ali komt en het gewoon voldoet aan de Europese richtlijnen. Of dat fenomeen "bij... stuks", ik heb er maar 1 nodig geen 5Ja dan kan ik er alsnog 1 kopen maar dan denk ik al laat maar.
Dropshippen is opzich niet verkeerd maar dat gelieg wat erbij komt kijken. Vind het zo irritant dat ik nu bij iedere webshop die ik niet ken ik eerst helemaal uit moet gaan pluizen of het geen ordinaire dropshipper is die de boel oplicht. En daar hebben die kleinere webshops die het gewoon goed en eerlijk doen dan ook weer last van. Maarja Dropshippen is nu de ideale bijbaan voor jongeren, er zijn zelfs jongeren die geld vragen voor het 'opleiden' van anderen die dat ook willen doen.![]()
Vroeger was het gewoon 1 webwinkel (Bol) en als je dan 5 dingen bestelde had je ze alle 5 tegelijk in huis. Tegenwoordig komen ze dan van 5 verschillende verkopers en zit op alles een andere levertijd.
Probleem met dropshippen is dat ze vaak foto's jatten en niet eerlijk zijn.

zaterdag 28 november 2020 om 00:05
Helaas heb ik ook slechte ervaringen met een dropshipbedrijf. Het leek qua uitstraling op een soort Bon Prix aka Duits moederbedrijf. Ik kocht in die periode regelmatig via de Duitse Amazon en Bon Prix en kwam zodoende daar uit. Ik had goede ervaringen met de Duitse bedrijven, en het had ook zo'n grundliche Duitse uitstraling met dezelfde soort opmaak als Bon Prix en ook met heel veel artikelen. Maar dit was een giga nepper dus.
Anyhow, voor ca. €400 de mist in gegaan met maar 1/3 vd bestelling die daadwerkelijk geleverd is. Daar deed het zo'n drie maanden over. Het leek niet eens op de plaatjes, zeer slechte kwaliteit. De rest is überhaupt nooit geleverd. Op mails reageren ze niet. Na vele klaagmails eindelijk een standaard reactie uit Amerika dat ze mijn geld zouden terug storten. Nooit gedaan natuurlijk.
Dit was een zeer dure les en ik ben ook stomverbaasd dat dit legaal is. Ik heb geschreven naar de consumentenbond en ook nooit een reactie gehad. Ik heb er echt buikpijn van gehad, want dit was een zeer groot bedrag voor mij.
Anyhow, voor ca. €400 de mist in gegaan met maar 1/3 vd bestelling die daadwerkelijk geleverd is. Daar deed het zo'n drie maanden over. Het leek niet eens op de plaatjes, zeer slechte kwaliteit. De rest is überhaupt nooit geleverd. Op mails reageren ze niet. Na vele klaagmails eindelijk een standaard reactie uit Amerika dat ze mijn geld zouden terug storten. Nooit gedaan natuurlijk.
Dit was een zeer dure les en ik ben ook stomverbaasd dat dit legaal is. Ik heb geschreven naar de consumentenbond en ook nooit een reactie gehad. Ik heb er echt buikpijn van gehad, want dit was een zeer groot bedrag voor mij.

zaterdag 28 november 2020 om 06:42
Maar voor zo’n groot bedrag laat je het er toch niet bij zitten? Had je niet via Paypal ofzo betaald dat je een geschil kon openen? Ik zou hier echt nog wel een boel mails aan wagen en ze continu lastig blijven vallen. En anders in ieder geval online aangifte doen als er niks gebeurt.diyer schreef: ↑28-11-2020 00:05Helaas heb ik ook slechte ervaringen met een dropshipbedrijf. Het leek qua uitstraling op een soort Bon Prix aka Duits moederbedrijf. Ik kocht in die periode regelmatig via de Duitse Amazon en Bon Prix en kwam zodoende daar uit. Ik had goede ervaringen met de Duitse bedrijven, en het had ook zo'n grundliche Duitse uitstraling met dezelfde soort opmaak als Bon Prix en ook met heel veel artikelen. Maar dit was een giga nepper dus.
Bij een voor mij nieuwe webshop bestel ik trouwens nooit voor de eerste keer meteen heel veel. Ik check eerst met iets goedkoops of het betrouwbaar is. Tenzij het gewoon een bekende winkel is natuurlijk.