Geld & Recht alle pijlers

Nederlanders die in Duitsland wonen

19-10-2018 10:46 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen zomer hebben wij een Nederlandse vrouw ontmoet die sinds 8 jaar in Duitsland woont. Zij gaf aan dat er vele financiële voordelen zijn t.o.v. het wonen in Nederland: Ten eerste zijn de huizen zijn vele malen goedkoper. We hebben wat onderzoek gedaan via het internet en voor 3 ton heb je in Duitsland inderdaad een prachtig huis! Daarnaast is de kinderbijslag is erg hoog, benzine is een stuk goedkoper en voor wegenbelasting betaal je circa 40 euro per jaar. Al met al vele financiële voordelen dus.

Naast het feit dat je natuurlijk in een land terecht komt met een andere cultuur vraag ik me af wat de financiele nadelen zijn van het wonen in Duitsland. Het kan toch niet zo zijn dat de lonen even hoog zijn als in Nederland en alle kosten vele malen lager? Hoe kan een land dit in stond houden? Of er zijn er zaken die in Duitsland juist hartstikke veel geld kosten?

Zijn er Nederlanders die in Duitsland wonen of gewoond hebben die hier meer over weten?
Life begins at the end of your comfortzone
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Duitsland. Mijn loon ligt hier 50% hoger dan in Nederland, maar daarvoor betaal ik ook meer belasting. En ik vind de dagelijkse boodschappen duurder.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt ideaal, maar er zijn ook nadelen. Is het de bedoeling dat je in NL blijft werken?

Het Duitse gezondheidssysteem is bijna failliet, uitkeringen/pensioenen zijn ook een stuk lager. Huizen zijn goedkoper, maar worden ook afgeschreven.

Wanneer je net over de grens woont, en je bent gebonden aan de Duitse zorg (omdat je in Duitsland werkt en geen inkomen hebt vanuit NL) dan mag je niet 5km de grens over naar Nederland omdat daar een goed ziekenhuis is, of een goede fysiotherapeut. En de dichtstbijzijnde grote stad met goede zorg is een uur rijden.

Laat je je dus goed voorlichten. Ik woon in een grensstreek. Sommige mensen wonen met heel veel plezier in Duitsland, maar ik ken ook mensen die terug zijn gekomen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Realiseer je dat het mens eigen is om vooral de voordelen te benadrukken. Zeker als het om geld gaat. De nadelen worden vaak gebagatelliseerd. Toegeven dat het het toch niet is vinden velen lastig.
S7rin schreef:
19-10-2018 10:49
Ik woon in Duitsland. Mijn loon ligt hier 50% hoger dan in Nederland, maar daarvoor betaal ik ook meer belasting. En ik vind de dagelijkse boodschappen duurder.
Ik weet niet waar jij boodschappen doet maar die boodschappen zijn juist veel goedkoper.
Lees net een stukje in een ander damesblad. Dat is, wanneer je ouder bent, toch wel een ander verhaal dan de successtorys hoor.
Alle reacties Link kopieren
MrsEklund schreef:
19-10-2018 11:58
Ik weet niet waar jij boodschappen doet maar die boodschappen zijn juist veel goedkoper.
REWE en Edeka
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Dahlia74 schreef:
19-10-2018 11:07
Realiseer je dat het mens eigen is om vooral de voordelen te benadrukken. Zeker als het om geld gaat. De nadelen worden vaak gebagatelliseerd. Toegeven dat het het toch niet is vinden velen lastig.
Is het niet precies andersom?
NYC schreef:
20-10-2018 15:59
Is het niet precies andersom?
Nee?
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag wel even reageren op het feit dat de huizen hier veel goedkoper zijn. Dat geldt namelijk niet voor heel Duitsland. Ik woon in het mooie Bayern en daar zijn de huizen flink duurder dan in Nederland. Wij betalen voor een normaal rijtjeshuis 8 ton.
Alle reacties Link kopieren
S7rin schreef:
19-10-2018 10:49
Ik woon in Duitsland. Mijn loon ligt hier 50% hoger dan in Nederland, maar daarvoor betaal ik ook meer belasting. En ik vind de dagelijkse boodschappen duurder.
Ik woon tegen de grens, maar wij doen juist altijd boodschappen in Duitsland omdat het veel goedkoper is dan in Nederland...
Alle reacties Link kopieren
Het gras is echt niet groener aan de andere kant. Je betaalt misschien minder belasting, maar daar staan weer andere dingen tegenover.

Het pensioen moet je in principe zelf opsparen. Iets als AOW is er pas als laatste vangnet en is ook nog eens een stuk lager dan in Nederland (https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bcf45fd2/).

Autorijden is goedkoper maar daar krijg je dan de slechte staat van het wegennet bij cadeau.

Huizen in de middle of nowhere zijn goedkoper maar als je in vergelijkbare omgevingen woont als in Nederland (dus meer verstedelijkte gebieden) dan betaal je minsten zo vele als hier, en je kunt de woning niet 100% financieren. Veel geld meebrengen dus.

Als je iets meer verdient zijn de ziektekostenpremies behoorlijk hoger dan in Nederland, en ook nog eens ontzetten ingewikkeld in vergelijking met Nederland.

Werkeloosheidsuitkering is lager dan in Nederland.

Zomaar een paar zaken, maar er zijn nog veel meer dingen waar je op moet letten.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt niet per definitie zeggen dat je minder belasting betaald als in nl omdat de hoogte van je belasting afhankelijk is van je situatie en aantal kinderen. De gewone boodschappen vind ik hier duurder, terwijl kleding en drogisterijspullen juist goedkoper zijn. De kleding is hier wel minder modern als in nl, dat wel, maar mij boeit dat niet. Ik heb sowieso nog kleren in mijn kast liggen van toen ik 18 was (zomerjurkjes) en die trek ik nu 20 jaar later nog gewoon aan hoor bij mooi weer.
Ik woon en werk nu 16 jaar in dld, 20 km van de grens met nl. destijds hier heen gekomen met mijn ex die na onze scheiding in 2008 terug naar nl is gegaan, ik ben hier gebleven vanwege de betere financien en zorg voor onze zwaar autistische zoon.
Ik heb 7 jaar in Dld gewoond (en gewerkt). Ons huis was tot op de cent even duur in NL als in Dld (maar we woonden niet niet het grensgebied maar in een stedelijke omgeving).
Wat ik duur vond waren ziektekosten. Ik betaalde uit mijn hoofd iets van 300 euro per maand met dan een eigen risico van 2000 euro ofzo. Daar is wat ik nu in NL betaal echt peanuts bij.
Verder was in mijn herinnering alles goedkoper (kinderopvang, auto, boodschappen).
Alleen als je bijstand nodig hebt ben je in Dld slechter af.
Ik heb vier jaar in Duitsland gewoond en ben sinds twee maanden weer in NL. Al met al komen we in NL met een stuk minder uit dan in Duitsland. Boodschappen zijn duurder in DE, inkomstenbelasting is heel hoog, kinderopvang is duurder en het is fiscaal niet aantrekkelijk om een huis te kopen en er zelf in te wonen.
S7rin schreef:
20-10-2018 01:31
REWE en Edeka
Misschien een keer Kaufland en Real proberen?!
Alle reacties Link kopieren
S7rin schreef:
19-10-2018 10:49
Ik woon in Duitsland. Mijn loon ligt hier 50% hoger dan in Nederland, maar daarvoor betaal ik ook meer belasting. En ik vind de dagelijkse boodschappen duurder.


Grappig. In welke sector werk jij? Ik heb de overstap andersom gemaakt en.verdien hier in Nederland netto minimaal 35% meer in het laboratoriumwezen.
Dan krijg ik hier nog 13e maand en royale vakantiegeld wat het magere Weinachtsgeld in het niets laat vallen.
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
Het goedkope leven in Duitsland valt erg tegen.
Hangt net als in NL geheel af van waar je woont. Woon je in de bruisende randstad zijn de onkosten vergelijkbaar met hier qua huisvestiging.
Maar leef je dorps, waar zaterdag de winkels om 14 uur sluiten met enkel.een.paar kruideniers en slagers in het stadje is de kans groot dat he voor weinig geld Royal kan wonen.
Vergelijk het met Drenthe, ook daar zijn de huizenprijzen niet te vergelijken.met die van Amsterdam.

Boodschappen goedkoper? Ja en nee.
Het aanbod aan goedkoper voedsel is wel in DL groter.
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
19-10-2018 11:07
Realiseer je dat het mens eigen is om vooral de voordelen te benadrukken. Zeker als het om geld gaat. De nadelen worden vaak gebagatelliseerd. Toegeven dat het het toch niet is vinden velen lastig.
Klopt, ok heb de overstap andersom gemaakt en kan ook alleen de voordelen van NL benoemen en de nadelen van DL.
Girls compete with each other, women empower one another
Als je enkele jaren in het buitenland woont krijg je een AOW-gat. Stel dat je 10 jaar in Duitsland woont en werkt, dan heb je 10 jaar minder AOW-opbouw. Dat kan veel geld schelen als je met pensioen gaat.
Alle reacties Link kopieren
MrsEklund schreef:
19-10-2018 11:58
Ik weet niet waar jij boodschappen doet maar die boodschappen zijn juist veel goedkoper.
Ik woon ook in Duitsland ( net over de grens) maar boodschappen zijn toch echt wel duurder. Drogisterij artikelen niet en wasmidel ook niet maar gewoon dagelijkse dingen echt wel. Koffie betaal ik voor kilo zak lavazza 16€ bij de jumbo 9,90 € !
Groenten en fruit is ook vele malen duurder bij supermarkt.

Verder weinig ervaring met systeem Duitsland aangezien wij expats zijn
Alle reacties Link kopieren
nini28 schreef:
23-10-2018 01:46
Grappig. In welke sector werk jij? Ik heb de overstap andersom gemaakt en.verdien hier in Nederland netto minimaal 35% meer in het laboratoriumwezen.
Dan krijg ik hier nog 13e maand en royale vakantiegeld wat het magere Weinachtsgeld in het niets laat vallen.
Theater
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven