Geld & Recht alle pijlers

(Nep)agent

14-03-2024 15:17 23 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Deze week ben ik bijna aangereden door een personenauto bij het oversteken op het zebrapad.
De auto sloeg linksaf waar dit niet mag, je mag alleen rechtdoor rijden. Er hangt wel een bord uitgezonderd hulpdiensten, zij mogen wel rechtsaf.
Ik riep uit schrik: kijk uit, anders bel ik de politie.
Ondertussen was ik overgestoken en liep verder over de stoep.
De man in de auto zag ik keren en tegen het verkeer in rijden. Daarna gooide hij zijn auto op de stoep en reed op me af.
Ik schrok hier erg van en draaide me om klaar om weg te lopen.
De man was ondertussen uitgestapt en riep dat hij van de politie is en dat hij zelf wel uitmaakt wat mag. Hij liet me een badge zien. (Geen idee of deze echt of nep is). Een man kwam op zijn harde gepraat af en zei dat hij niet zo tegen me moest doen.
Ik keek om me heen en zag net de man uit de auto dat meerdere mensen naar ons keken. Vlug stapte de man in en vervolgde zijn weg.
Ben door iemand op straat aangesproken dat ik de politie moet bellen omdat het niet klopt wat die man heeft gedaan.

Ik twijfel of dit een echte agent is en wil daarom de politie bellen. Heb het kenteken van de auto en imschrijving van de man.
Wat denken julllie?

Daarnaast vraag ik me af of als hij in een personenauto rijd wel onder hulpdiensten valt…. Maar dat terzijde.

Ben bang om de politie te bellen om er wat van te zeggen, want als het een echte agent is vraag ik me af of zijn manier van handelen correct is.
Heb angst dat hij mijn adres of zo in kan zien.

Iemand ervaring met zoiets?

Heb op dit moment niet veel vertrouwen in de politie als dit de personen zijn die er werken…
Alle reacties Link kopieren Quote
Een badge uit de feestwinkel zeker, want:

https://www.politie.nl/informatie/wat-i ... ewijs.html
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit is zeker geen echte agent geweest. Aangifte doen! Je voordoen als een agent is strafbaar. In Nederland gedragen agenten zich niet zo agressief, ze drukken geen badge in je auto, en je hoeft al helemaal niet bang te zijn dat ze je zullen intimideren.
Anders: meld misdaad anoniem.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Als dit een echte agent is eet ik mijn muismat op.
Ik denk dat de politie best graag wil weten dat deze kwiebus hun positie ondermijnt. Je kan gewoon het geen nood-nummer (0900 8844) bellen en je vraag voorleggen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
Bellen, er klopt idd niks van. Dit was een hele echte nepagent.

Alle reacties Link kopieren Quote
Hopelijk heeft to een foto van die auto en het kenteken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hij gaat een weg in die niet mag, rijdt tegen het verkeer in en dan de stoep op om jou aan te rijden
En jij vraagt je serieus af of dit een echte agent is?

Ik geloof wel dat agenten wel eens de sirene misbruikt hebben om snel naar de friettent te gaan, maar wat jij hebt meegemaakt kan ik me niet voorstellen dat een agent dat doet. Of hij moet zwaar overspannen zijn.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
Nederlandse agenten hebben geen badge.
Idd even bellen met het 0900 nummer, misschien heeft ie al vaker dit soort dingen gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou ook bellen. No way dat dit een echte agent is geweest. En als het dat wel was dan is een reprimande minimaal op zijn plaats voor deze man.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja zeker bellen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit was gewoon een aso die je intimideerde.

Ik zou hierover de politie niet bellen, wat moeten zij hiermee?
Alle reacties Link kopieren Quote
girasole3 schreef:
14-03-2024 18:06
Dit was gewoon een aso die je intimideerde.

Ik zou hierover de politie niet bellen, wat moeten zij hiermee?

Kan iemand zijn die dat vaker doet. Als er meerdere meldingen zijn willen ze nog weleens even een babbeltje met de man gaan maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
girasole3 schreef:
14-03-2024 18:06
Dit was gewoon een aso die je intimideerde.

Ik zou hierover de politie niet bellen, wat moeten zij hiermee?
Je voordoen als agent en een nep badge laten zien mag gewoon niet.
In the end, it is what it is.
Alle reacties Link kopieren Quote
girasole3 schreef:
14-03-2024 18:06
Dit was gewoon een aso die je intimideerde.

Ik zou hierover de politie niet bellen, wat moeten zij hiermee?
Iemand doet zich voor als agent. Dat is strafbaar. En aangezien ze het kenteken weet kan het geen kwaad dat een echte agent eens met de eigenaar van die auto gaat praten. Of hem door de systemen haalt.

Maar zo’n badge slaat echt nergens op en het gedrag al helemaal niet. Volgende keer meteen de politie bellen (dan bel ik je collega’s even), maar dat kun je nu gerust alsnog doen.

Laat hen maar besluiten of ze hier iets mee willen of het alleen noteren.
Alle reacties Link kopieren Quote
*Elfje* schreef:
14-03-2024 18:10
Je voordoen als agent en een nep badge laten zien mag gewoon niet.

En dit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een echte agent mag je ook niet van je sokken rijden als jij notabene op een zebrapad loopt. Ook niet als hij als hulpdienst daar wel mag afslaan…

Desnoods meld je het anoniem. Maar de kans dat dit echt een agent was is denk ik nihil.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou zulke dingen ook melden. Het maakt misschien niet meteen dat de politie in actie komt, maar dan staat het maar in het systeem. Als die man nog eens gekke dingen uithaalt gaan ze toch wel bij elkaar optellen dat het mogelijk een hele vreemde kwibus is.

Ik maak voor werk weleens mee dat ik in contact moet treden met iemand waarover de wijkagent dan wel aan mij laat weten of ik alert moet zijn, niet alleen moet gaan, niet zonder de politie moet gaat etc.
Dat weten ze regelmatig ook door dit soort meldingen. Een goede wijkagent gaat er zelfs misschien eens langs.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toen ik op de middelbare school zat is één van klasgenoten bij het oversteken doodgereden door een politie-auto. De eerste auto had sirenes aan en lichten en de tweede niet, die tweede auto heeft hem geschept. Ik zou het dus altijd melden bij de politie en ook aangeven dat wanneer het wel een agent is, je een officiele klacht wil indien. Ook een agent mag geen gevaarlijk rijgedrag vertonen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zeker melden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom ben je bang voor de politie? Ze zijn er om burgers, jij dus, te beschermen.

Nooit dat dit een echte agent was. Wat een idioot! Melden dus.

Ik had ‘m ter plaatste voor idioot uitgemaakt maar oké, snap dat je overdonderd was.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ga je bellen TO?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wel bellen hoor!
Wat een gek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon even bellen met het informatienummer van de politie. En verder zou ik iets voorzichtiger zijn met wat je automobilisten toesnauwt. Ik heb laatst ook een heel nare ervaring gehad nadat ik (zeer terecht ;)) een welbekend handgebaar maakte richting een mede-weggebruiker. Sommige mensen zijn echt gek en niet voor rede vatbaar. Nogmaals, het is niet jou schuld, maar wees voorzichtig, ,ik heb mijn lesje geleerd.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven